Noen som kan hjelpe meg med litt dataproblemer?

Hei, er det noen der ute som har litt peiling på pc som kan hjelpe meg litt?


Jeg har HP sin mini pc som jeg fikk i julegave for over et år siden. Jeg er blitt veldig glad i den, men samtidlig så har jeg nå litt lyst på en ny pc. I tillegg så har jeg klart å ødelegge minnebrikkinngangen, så det er veldig slitsomt å måtte gå på en annen pc her i huset for å legge inn bilder. Men den er veldig god å ha, og siden den veier ganske lite så det er veldig lettvint å dra den med seg over alt. Så tror jeg vil beholde den, uansett om jeg eventuelt skal kjøpe meg en ny pc.


Har snakket litt med broren min som har mac, og han mener at jeg absolutt burde invistere i en selv. Men så tenker jeg, er det verdt det? For den er jo veldig dyr, og samtidlig så er ikke jeg et data geni. Jeg bruker liksom bare de vanlige standard programmene. Har penger til den, men er det verdt å bruke så mye penger på en?

Noen som kan gi meg noen råd? Eventuelt anbefale en annen pc for meg?

90 kommentarer
    1. Jeg bruker iMac på skolen, og har en (bærbar) Macbook, som er skolen sin, men hjemme har jeg en vanlig bærbar PC. Jeg synes Mac er veldig bra, men hvis du ikke skal bruke noen spesielle programmer eller noe annet, så er det jo egentlig ikke noe vits å bruke så mye ekstra penger på det.

    2. Jeg har selv mac og elsker den. Man trenger ikke være datageni for å ha mac, alt med mac er elskbart. Tastene, webcameraet, programmenem utseende osv. Mac varer veldig lenge og har god garanti. Jeg syntes du burde invistere i en mac jeg 😀

    3. Hmm, jeg har ikke mac og jeg vil ikke ha, siden det så dyrt. Og trives med de vanlige programmene og ting man kan laste ned fra nettet, selv om jeg synes mac er utrolig kult. Ville ikke jeg ha kjøpt meg det, ville brukt pengene til noe annet. Mac er jo bra, men hvis man ikke trenger mer enn det en vanlig pc har å by på, så synes ikke jeg du skal gjøre det.
      Da kan du kjøpe masse annet nyttig eller fint isteden 🙂

    4. Jeg har mac og er veldig vandt til det, så jeg blir frustrert når ting ikke funker på den maten på andre dataer. jeg anbefaler den på det sterkeste altså! Den er kjempegod og pratsik, behagelig å skrive/holde på med, lager lite lyd osv. om du ikke vil bruke såå mye penger på det, ønsk deg en! det gjorde jeg ! -Nora

    5. Acer ferari : D Den skal vist være bra og holde lenge.
      Den er ganske liten av seg og lett og ta med seg ove alt 😀 ; )

    6. Når du har hatt en HP så er det veldig vanskelig å bli vandt med mac’en, trur æ. Mamma har nesten nettopp fått en mac å æ skjønne mæ ikke på den, fordi æ e vandt med mærke acer. æ har en “acer aspire 5810 tzg” og den e æ KJÆMPE fornøyd med! beste pc æ har hatt. Men det e jo egentlig bare smak og behag. Æ like acer sine pc’a best. acer aspire 5810 tzg har alt! Det eneste æ ikke like med den e at når man har på webcamera, e det ikke noe lys som lyse, så da må æ liksom alltid skjekke om æ har på web. det e jo en veldig liten ting da, så det betyr at den e veldig bra 😀 Håpe du finn en data du like!

    7. HP HDX 16 er absolutt en pc jeg anbefaler. Den er ikke liten, men siden du har en liten pc, så ville jeg ha kjøpt en litt stor å mer proff som ny. Så kan du bruke begge;) den er full hd, så den er ferfekt til film bruk og bruk av redigering av bilder.

    8. mac e helt seriøst en dritbra pc tuva. den går så kjapt, å man slepp å sitte å vente dritlenge på att den skal starte om alle programman som den liksom MÅ kjøre på windows. maccen har ingen sånne programma så den e kjempelett og rask. å uansett om man ikke bruke så mange program på maccen gjør det ingenting, det e ikke SÅ mange programma på mac når man kjøpe den.
      det eneste æ syns e litt dårlig e att dem har en crappy msn, men æ trur virkeli det e det eneste æ syns e crappy med mac.

    9. jeg ville ikke ha mac først, men når jeg brukte den litt så ble jeg avhengig. jeg elsker den bare !
      det er noen små ting som man må bli vant med, men det finn du ut av fort ! : – DD

    10. For å være helt ærlig, så synes jeg ikke at du burde kjøpe en ny pc, du kan jo spare pengene til når du blir eldre eller til en annen krise. Men hvis du virkelig vil kjøpe en pc så hvorfor ikke kjøpe en pc som er billigere 🙂 + at pc-er har jo blutooth og hvis mbilen din har det så kan du jo sende bilder via bluetooth.

    11. Når du har hatt en HP så er det veldig vanskelig å bli vandt med mac’en, trur æ. Mamma har nesten nettopp fått en mac å æ skjønne mæ ikke på den, fordi æ e vandt med mærke acer. æ har en “acer aspire 5810 tzg” og den e æ KJÆMPE fornøyd med! beste pc æ har hatt. Men det e jo egentlig bare smak og behag. Æ like acer sine pc’a best. acer aspire 5810 tzg har alt! Det eneste æ ikke like med den e at når man har på webcamera, e det ikke noe lys som lyse, så da må æ liksom alltid skjekke om æ har på web. det e jo en veldig liten ting da, så det betyr at den e veldig bra 😀 Håpe du finn en data du like!
      ^ Ikke helt enig her da. Har hatt HP og nå har jeg MacBook Pro og er DRITFORNØYD. HP kaller jeg for HåPløs i forhold til Macen. Så mitt tips er og kjøpe en Mac, du vil ikke angre<3333

    12. Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en Macbook Air, og er veldig fornøyd, den veier bare 1,36 kilo og er dødshot! Jeg har aldri vært et datageni, så jeg lurte jo fryktelig på hvordan det ville gå når jeg måtte lære meg alt helt på nytt, men etter to dager kunne jeg det meste, og jeg finner stadig noe nytt ut 🙂 Den nye Macbooken til Voe kan jeg anbefale, den koster 8000 (tror jeg), og det er den billigeste. Du blir uansett fornøyd med hvilken Mac du kjøper tror jeg, once you go Mac, you never go back! <3

    13. Hvis du bare bruker den til helt vanlige program, anbefaler jeg heller å kjøpe en vanlig data. Har selv mac, men jeg trenger det på grunn av jobben min ;- )

    14. Jeg har mac selv og elsker den!<3 Du burde kjøpe en, du kommer ikke til å angre. Men hvis du er litt i tvil kan du jo prøve broren din sin litt først, før du bestemmer deg 🙂 

    15. mac er ikke ment for datagenier, det er faktisk ment for folk som ikke trenger avansert bruk. du kommer absolutt ikke til å andre hvis du kjøper mac, det er mitt aller beste kjøp, og jeg kommer aldri til å bytte tilbake til windows.

    16. jeg har kjøpt meg mac for en stund siden. jeg hadde samme tvil som deg siden jeg ikke er noe geni og ikke brute noe annet en vanlig dataprogram. Men kjøpte meg en macbook pro forde og er super fornøyd. Den er liten og nett og helt fantastisk. Jeg har også iphone og siden du elser iphonen din så mye kommer du til å elske macen din å 😀

    17. Vil anbefale mac! De er rett og slett herlige! :)) Byttet fra HP til mac selv i begynnelsen av året og jeg er kjempefornøyd. Det var heller ikke så veldig vanskelig å lære seg, lærer mye underveis egentlig! Så jeg vil anbefale mac på det sterkeste! 🙂

    18. Jeg har en god pc til merke Acer. Jeg er utrolig fornøyd med den, men jeg vet også om mange som er utrolig fornøyde med sine MacBook’er. Det som er negativt er vel at den er så dyr. Hvis jeg hadde vært deg aner jeg ikke hva jeg hadde gjort. Jeg har hatt veldig lyst på en Mac lenge, men jeg klarer ikke få meg til å kjøpe en pga. prisen. Men hvis du har og vil bruke penger på en gjør du jo det. Du kommer jo ikke til å angre. Men husk at det finnes mange andre gode pc’er! Ikke kjøp den første og den “beste” du finner! 😉

    19. jeg anbefaler virkelig mac, jeg har macbook, og jeg elsker den. jeg trodde det skulle være vanskelig å fårstå den, men det var det ikke, man lærer seg den omtrendt med en gang:) og de er ikke så dyre egentlig, vanelig macbook er rundt 7900 tror jeg:)

    20. du trenger ikke kunne noenting om data for å ha mac! alt er så brukervennlig, og når du først har kjøpt en, er det lenge til neste gang du må kjøpe en 🙂

    21. synes det er teit at folk kjøper mac fordi det er kult, hvis du bruker bare vanlige standar programmer synes jeg ikke du trenger en mac. hvis du jobber mye med bilder og filmredigering og ting i den bransjen synes jeg du bør velge en mac.
      du trenger ikke mac med mindre du har behov for det!
      har en del erfaringer med begge, man trenger ikke være geni for å ha mac, men man trenger heller ikke mac hvis man ikke skal bruke det til noe den er god på. da kan man i stedet velge en vanlig pc.

    22. har ikke egen data, men etter erfaring av andres dataer som jeg kjenner er mac best. sparer til det nå.

    23. jeg har mac selv og jeg kunne ikke blitt mere fornøyd med den, den er bare genial 🙂 så jeg oppfordrer deg til å kjøpe deg en selv 🙂

    24. På alle bildene dine ser du så..brun ut! Er det slik din hudfarge er? Eller driver du med sol,brunkrem eller pudder?
      Jeg lurer hvirkelig på det, og det er sikkert mange andre som lurer på det.
      Klem fra en anonym

    25. Anbefaler deg ikke å kjøpe mac etter det behovet du beskriver. Alle andre pc’r enn det er bedre til ditt behov, for med mindre du driter penger så er det ikke verdt det. Er enig med dem som skriver at det er rett og slett teit å kjøpe seg mac fordi det er kult. Mac har dessuten mye dårligere support enn andre pc merker og programmene vil være vanskelig å lære seg. Jeg har over middels peiling på pc’r og etter det du beskriver burde du kunne klare deg mer enn greit med en annen pc og du vil kunne spare inntil 10.000kr på å velge noe annet 🙂

    26. Du burde kjøpe en mac.(hvis ikke du vurderer andre)
      Fordi den er faktisk like grei å bære på som den lille.
      For jeg har selv hatt en sånn liten.Men jeg kjøpte meg en annen.
      JEG anbefaler en mac.Den har bra kvalitet!Og på en annen side er mac ikke egentlig så dyr.
      Men egentlig bør du ta valget selv.
      110 klemmer fra K&E-trykke på det blåe feltet?

    27. Jeg har macbook ( den hvite), Det er egentlig ganske billig 8000 eller noe, og hvis du skal ha en god pc må du uansett opp i 6-7 tusen. Da er det jo lurt å kjøpe macbook 🙂 Alt bare går, og du kan jo laste ned word, ppt osv 🙂

    28. Jeg liker faktisk ikke mac, for av alle de jeg har prøvd på skolen så har 9 av 10 pc’er klikket eller noe sånt når jeg har skrudd den på, og de har ikke klart å finne ut av problemet en gang. Synes også det er ganske komplisert å bruke de, men eller helt grei. Ikke min favoritt 😉

    29. Jeg kjøpte meg ny pc for noen uker siden, den nye Hp mini med indows 7 og er utrolig fornøyd. sykt enkel og grei å ta med seg, og sånt, så jeg ville ikke kjøpe mac, for er så utrolig mye enklere med vanlig pc som jeg kan fra før av. Mac er sikkert også enkelt når du får lært det, men så lenge du kun bruker standarprogram til bilder internett å sånne ting ser jeg ikke helt vitsen i Mac. selfølgelig stilig, men like greit med en vanlig pc. merker jeg er utrlig glad for at jeg kjøpte meg Hp mini til 3200 isteden for en mac til mange flere tusen liksom 🙂

    30. Jeg anbefaler STERKT en vanlig Mac til rundt 8000 kroner. Den er billig i forhold til Air og Pro, og den funker fett! Onkelen min hadde helt til han kjøpte Pro, og utenom Pro var det hans beste pc-kjøp 🙂

    31. Har akkurat kjøpt mac selv, og var veldig usikker i starten, men er veldig fornøyd nå. Så kan vel si at jeg anbefaler det 🙂

    32. KJØP MAC!
      det e ikkje vanskelig i det heile tatt nesten. alt står godt førklart i bruksamvisninga 🙂
      eg e heller ikkje nåkka geni på data, men det e ganske lett. KJØP MAC, det e verdt alle pængan!

    33. Vist du liker en kompliser data kan du kjøpe mac, jeg har den selv og er sånn passe fornøyd. Jeg bruker den ikke så mye lenger siden jeg syntes skole pcen er bedre. Det som er bra med mac er at den ikke får virus. Men den er veldig bra for de som blogger for at man kan ta fine bilder med den og den er veldig rask! 🙂

    34. nei, helt seriøst, den funker like bra som alle andre dataer nesten,og den koster 100 ganger mere med designet er jo et plusss da men den er egentlig bare kul i designet og swånt, jeg er like fornøyd hvis jeg hadde hatt en annen data, men hvis du er en musikk liker er det jo ett pluss ++
      <33

    35. Jeg har Macbook pro for 4 måneder siden og jeg er kjempe fornøyd med den. Problemet mitt var bare at det tok litt til (ca 2 måneder x) før jeg ble vant til den siden det var så nytt ettersom jeg ikke hadde brukt Mac før. Anbefaler den på det sterkeste 🙂

    36. kjøp mac, du kommer aldri til å angre 🙂 det finnes alle programmer som spotify,office, photoshop og msn til den 🙂 det meste funker, og det er veldig mange handy tips og taster du kan trykke for å få ting til å gå fortere og slikt! den er heller ikke så veldig tungt, slik som din hp, så jeg anbefaler virkelig den!

    37. igrunn er ikke mac så dyrt som du skal ha det til. 🙂 det er så absolutt verdt det. de som sier mac suger osv, har ikke peiling. når du har fått en mac og bruker den, så vil du elske den, garatnert. jeg fikk en mac til jul, og er superfornøyd!:) så fort man blir vant med systemet er det ikke noe problem.

    38. Jeg ville ikke ha kjøpt mac,den er kanskje bra men ikke verdt prisen!
      Det er ikke mye forskjell på mac og en acer feks.
      jeg ville ha hatt den du har ! 🙂

    39. jeg er en 14 år gammel jente som har hatt mac i 3 måneder nå. og på den lille tiden har jeg allerede rekt å bli UTRULIG glad i den! man må ikke være et supergeni for å bruke den, ikke i det hele tatt!
      ja, det er andre programmer der, men de er mye, mye bedre, og jeg synes de er veldig enkle å bruke.
      hvis du skal ha ny maskin, burde du så absolutt velge mac. du kommer ikke til å angre – tro meg!

    40. foster faren min er data ekspert og kan mye om det han kan kansje hjelpe deg hvis du går inn på multifritid.no og da kan du ringe ha å få hjelp

    41. Syns du burde kjøpe den jeg 🙂
      Har ikke prøvd den før, men siden den er så dur osv, så er kansje det beste og kjøpe den nå
      som du har “bruk” for den . Så kan du jo ha den live ut, haha neida. Men syns du skal
      kjøpe den jeg! 🙂

    42. Dell pc. de er ganske brae. kan kjøpes på dell.no
      eller så kan du gå på komplett.no billige datar og veldig bra.

    43. Jeg anbefaler mac på det høyeste! Jeg er vokst opp med mac i huset og elsker det. Mac har alt, og du får aldri virus på den. Det er sjelden mac blir ødelagt og må på reprasjon i motsetning til pc. jeg har en skole pc fra DELL som er helt umulig. jeg kan ikke fordra pc, skjønner ikke at folk gidder
      å bruke penger på det engang, når du får noe så vakkert og bra som mac. du får mye mer for
      pengene når du investerer i en mac. leste ett av kommentarene over om at pc var bra fordi det
      er bluetooth på dem, det er det på mac også!! og alt går myee raskere. Det er enkelt å lære
      programmene, og man blir for vant til den. Jeg kan love deg at du blir hekta på mac om du
      kjøper det 🙂
      Min far jobber med mac så jeg vet hva jeg snakker om også, jeg snakker av erfaring og andres
      erfaring ved bruk av mac. Håper du finner ut av hva du ønsker 🙂

    44. vet ikke om noene andre har sagt det… men den nye mac booken er kjempefin og har akkurat de samme pogrammene som macbook pro, men koster like mye som en pc:D det vil jeg anbefale! jeg er heller ikke noe datageni, men den funker utmerket for meg:D

    45. JEG ANBEFALER Å KJØPE DELL! DE BESTE PC’ENE SOM FINNES!
      NOEN AV VENNENE MINE HAR MAC, OG DE HAR BARE PROBLEMER MED DE! SÅ IKKE KJØP DEN! IKKEEE! DE ER IKKE NOE BRAE, ENE VENNINDA MI FIKK SEG TIL JUL, OG JEG KOM TIL HUN FØRSTE JULEDAG, OG DA VAR DEN ALLEREDE TREG OG HADDE HENGT SEG OPP, ALT HUN HADDE GJORT VAR Å SJEKKE FACE, BLOGG OG MSN. SÅ,IKKE KJØP MAC! ALDRI I LIVET!
      ANBEFALER Å KJØPE EN DELL PC, INSPIRON ELLER VOSTRO ELLER NOE! IKKE MAC, BARE SPØRR THERESE, DELL ER BEST, INGEN PROTEST: ) OG JEG MENER DET ;D

    46. jeg har selv mac og er veldig, veldig fornøyd med det! Jeg vil si jeg anbefaler deg å kjøpe en mac fordi: den er som du sier at den andre pcen din er, veldig lett, du kan få den i flere strl. etter hva du ønsker, den er veldig mye raskere enn andre pcer, og den skrur seg på fortere og er rett og slett bare kjappere, det er veldig deilig, den har også helt ok redigeringsprogram innlagt, men du kan laste ned. Alle jeg kjenner som har Mac er fornøyde, uansett hva de skal bruke den til. Du ser jo at de som også driver med pc, fotografer feks. som trenger den til å redigere, de ville aldri i livet brukt en DELL pc, alle de *proffe har mac da, men den passer fint for de ikke så proffe også 😀
      Eneste ulempe er at web camera ikek funker på msn, ellers funker det overalt elelrs! 😀
      Så løp og kjøp mac, etter min mening! JEg er ikke enig i det TONJE skriver. De henger seg sjeldent opp, og på mac vet jeg ikke om det går an å få virus heller, de er mye MYE mer virustrygge enn alle andre pcer, og det er jo en grunn til at de er dyre? fordi de er de beste 😀

    47. foressten! hvis du kjøper mac så er det litt vanskelig å skjønne i starten fordi det er annerledes, men herregud du vender deg til det fort, så jeg synes ikke det burde stoppe deg. KJØP MAC DU! 😀

    48. Mac e lett å lær se mæ. Har hadd en dell i 2 år og fækk den nye generasjon MacBook til jul. E storførnøyd. Mac OS X e masse lettar å bruk enn windows, har lengre batteritid enn PC osv. Det e nok den beste datamaskin du kan få. Btw, vakje så veldig fin mac på det bilde. Må vær en gammel generasjon.

    49. Mac er sikkert bra, men vis du vil ha noe annet, billigere, men bra så anbefaler jeg compaq de PC’ene er veldige gode, har mange venninner som har en og har en sel, og trives veldig godt med den. Cyberlink youcam følger med 😀

    50. Jeg kjøpte meg mac for noen dager siden, og trodde det skulle være veldig avansert og vanskelig med overgangen fra PC til mac. Men dette var ikke et problem or meg, og jeg vill helt klart invistert i en mac, jeg er helt forelsket allerede 🙂

    51. anbefaler deg virkelig å kjøpe mac. Har bare hatt den i noen uker, og elsker den allerede. Har ikke hatt noen problemer med den i det hele tatt, og det tar ikke så lang tid å bli vant til som folk skal ha det til! Mange som er negative til mac, men jeg lover deg- de har ikke prøvd mac da.

    52. Har nettopp kjøpt meg lenovo ideapad, og er super fornøyd. Den er ganske tynn, og veier mye mindre enn en vanlig bærebar, så den er lett å dra med seg rundt om kring. I tillegg har den et sykt kult design. Ligger på rundt 5000 kr. Anbefaler den på det sterkeste. Mer om den her:
      http://www.deal.no/produkt.cfm?id=120712

    53. Jeg har mac og jeg er 12 år, hatt det siden jeg var elleve. Sykt fornøyd og ettersom jeg har andre
      apple produkter som Iphone og Ipod er det veldig greit. Ettersom du er mye eldre en meg tar det sikkert raaskere tid å vende seg til det og det er kjempemorsomt og utforske photo booth med forsjellige ting man kan bruke på bildene <33 Anbefaler mac på det høyeste!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg