Alt dere trenger å vite om “De hvite busser”

For akkurat ett år siden var jeg på klassetur med “De hvite busser”, derfor tenkte jeg å skrive litt om det siden jeg vet at det er mange av dere lesere som lurer på mye angående det. Klassen kan velge mellom 5, 8 og 10-dagerstur. Vår klasse valgte 8-dagerstur, så vi var ikke innom Praha, som man er innom hvis man velger 10-dagerstur. Jeg husker ikke ALT detaljert, men alle detaljene tror jeg ikke dere har så stor interesse av å lese om.

Hvem reiste vi med?
Vi reiste sammen med to andre klasser, reiseledere (fire foreldre eller noe fra hver klasse) og reiseguide som var med oss hele veien.

Reiserute:
Siden jeg bor i Tromsø så måtte vi først ta fly her i fra og ned til Oslo. I Oslo stod De hvite busser å ventet på oss (som ironisk nok var blåe, IKKE hvite). Turen gikk deretter til Krakow, så Berlin, så Oslo igjen og til slutt fly hjem igjen til Tromsø. Kort oppsummert. Vi måtte ta to båtturer, en til og en fra. Begge gikk om nettene så vi “sov” på begge. Der var det diskotek begge gangene med masse fulle mennesker, noe vi syntes var svært underholdene.

Shopping:
Råder alle til å shoppe for alle pengene sine i Krakow! Der var det superbillig og masse spennende butikker. Kjøpesenteret “Galleria” burde man ta turen innom. Man bør IKKE shoppe i Berlin, for der var det ikke langt i fra like dyrt som i Norge, bare noen kroner forskjell. Og jeg synes egentlig at butikkene var veldig kjedelige der.

Hvor mye penger bør man ha med?
Tror foreldrene i klassen ble enige om at vi skulle ha med 2000 kroner hver i ukepenger, men de aller fleste tok med seg 3-5 tusen. Vi jenter er kjent for å shoppe mye, så pengene kom godt med. Jeg hadde med meg 4000, tror jeg, og jeg ble FRI.

Romdelingen:
Før vi dro så fikk vi lov til å ønske hvem vi ville dele rom med, og ønskene ble oppfylt så godt som det var mulig. Jeg fikk heldigvis ønskene mine oppfylt, og vi jentene hadde det helt sinnsykt morsomt sammen på rommene!!

Bussturen:
Synes jeg egentlig var utrolig kjedelig. Vi måtte stå opp grytidlig hele tiden for å komme oss videre med bussen, og det var MANGE timer i buss. Vi ble egentlig ganske sure og gretne av det. Bussene var også ganske trange, så man satt oppå en annen hele tiden liksom. Men det var jo selvfølgelig koselig også da, skal ikke skremme dere helt. Jeg klarte med et uhell å slette alle sangene mine på MP3 med en gang jeg kom inn i bussen, så jeg var uten musikk hele veien, noe som var dritsurt. DET ER LURT Å HA MED SEG MUSIKK.

Krakow:
Var HELT fantastisk! Alle elsket Krakow, og der var det som sagt superbillig. Hotellet vi bodde på var også kjempe fint, og det lå rett utenfor selve sentrum. Det tok vel maks 10 minutter med taxi å komme seg til sentrum. Taxien var også latterlig billig, tror vi betalte 30 kroner for å ta taxi fra hotellet og inn til sentrum. I Krakow ble det masse shopping, så mye at jeg måtte ringe hjem for å be om mere penger. Det var skikkelig trist da vi måtte reise fra Krakow, ALLE ville bli der.

Berlin:
Var vel mer det man kan kalle en turistby, for de som er mer interesserte i å se på forskjellige kjente byggninger. Så om du liker det så er vel det en by for deg, men Berlin var ikke noe for oss 15-år gamle jenter som heller ville shoppe enn å se på byggninger. Og som sagt, det var DYRT der. Hotellet vi sov på var heller ikke noe fint, det så ut som et forlatt internat. Alle ville tilbake til Krakow!

Konsentrasjonsleirene:
Var helt ufattelig. Dere får et helt annet syn på 2. verdenskrig etter å ha sett og “opplevd” det hele. Våte øyne var å se over alt. Den konsentrasjonsleiren som gjorde mest inntrykk på alle var vel kvinneleiren. Dere har virkelig noe å se frem til, det dere lærer der er veldig sterkt!

Ble det noen forandringer i klassen etter turen?
Ja, så absolutt! Vi alle ble en skikkelig sammensveiset gjeng, og vi ble kjent med hverandre på en helt annen måte. Man innså plutselig at “nerden” i klassen tydeligvis ikke var så ukul lengre. Klassemiljøet vårt ble helt fantastisk etter denne turen, og vi har mange minner å se tilbake på.

Ville du dratt på klassetur med De hvite busser igjen?
JA!!! En minnerik tur som aldri vil bli glemt.

Håper dere likte “guiden” min, og om det skulle være noe mer dere lurte på er det bare å spørre 🙂

81 kommentarer
    1. hvilken foundation er det du bruker, og farge? kunne du skrevet et innlegg om hva du bruker til ansikt, kropp og hår? du har så fin glød i huden=) er du naturlig brunette?

    2. “De hvite busser og ventet på oss (som ironisk nok var blåe, IKKE hvite)”. Hahahahahaha, d hete hvite busser sia bussan fangan blei frakta i heta d! 😛
      <3 <3 <3

    3. nå gleder jeg meg veldig til å dra med De hvite busser. trinnet vårt reiser om 2 uker! 🙂
      men i krakow har de butikker som Top Shop og Bershka?

    4. Broren min var i Krakow osv. for to årsiden og han sa at det var morsomt. Unntatt når han måtte danse med en ukjent jente i saltgruvene eller noe 😛

    5. Hvor hadde du alle klærne du kjøpte? Tok du med en halvfull bag/koffert, eller kjøpte du en du kunne ha de i med tilbake der nede? 🙂

    6. Dritbra guide!
      Men hvor lenge var dere de forskjellige stedene?
      Hvor mange netter sov dere i Krakow f.eks?
      Håper på svar 🙂

    7. Vi var på den turen i år i april 🙂 men vi var innom Praha også, og det var syyykt fint der! Starbucks hadde de også! vi måtte kjøre fra trondheim til oslo med buss først vi, fikk ikke ta fly 🙁 og når vi var i berlin kom vi fram på en søndag så vi fikk ikke shoppet engang, men tror alle hadde brukt det meste av penger i Krakow og Praha. Anbefales iallefall å dra innom Praha, jeg syns i allefall det var verdt d! + at det er varmere i Praha enn i Norge, så når vi var der var det sommertempratur. Det var det også i Berlin 🙂

    8. Vi har også vert på klassetur med de hvite busser, ikke så lenge siden faktisk 😀 vi var i 10 dager, jeg digget krakow og praha, helt fantastiske shopping byer. Enig med deg i at Berlin var en turist by 😀 Digget turen!

    9. Har nettopp vært på hvite busser turen. Kom hjem på tirsdag i forrige uke.
      Vi hadde valgt 8-dagsturen, men ble en dag ekstra i Berlin, og tok fly til Oslo.
      Vår buss var gråå ! Og vi hadde et dobbeltsete hver, så vi hadde det ikke trangt. Men det er fordi klassen vår er ganske liten, ogdet var ikke med noen andre klasser.

    10. nå gleder jeg meg til å reise med De hvite busser. men har et spørsmål – i krakow, har de berhska og topshop der? 🙂

    11. reiste ikke dere til Polen også? altså Auschwitz og Krakow?
      Vi skal reise til Berlin, sachsenhausen, Krakow, Auschwitz og en til leir, husker ikke hva den heter. (på 8 dager) :p

    12. Bra skrevet!:-D Tror jeg må tipse vår klasse nå, hihi!:D
      Men hvor masse penger måtte dere samle inn(ca) for å få råd til denne klasseturen?:-) Og hvor mye ble det i egenandel i forhold til det dere samlet inn?♥

    13. Hei. Vi skal uheldigvis bare til Berlin. Men jeg skal selvfølgelig shoppe, uansett om det er dyrt eller ikke.
      Men er det i det hele tatt noen bra butikker i Berlin. Eller noen det er vært å besøke. Vi skal forresten bare være der 5 dager (10.-15. oktober), så vi får bare en ettermiddag på oss til å shoppe.

    14. var med på denne turen selv for litt over et halvt år siden, fantastisk tur altså! fikk tårer i øynene av å lese om konsentrasjonsleirene nå!
      kjempe fint innlegg 😀

    15. Tusen takk for at du skrev dette, skal selv dit til neste år, og nå gleder jeg meg skikkelig!! 🙂
      Jeg bor i harstad så vi kommer også til å ta fly til oslo da :p
      Elske bloggen din !! <3

    16. Hei, jeg lurer på noe anngående maten på turen :p er det sånn at vi må velge ut en matrett fra kanskje to eller tre retter som er “bestemte” fra før og som vi må velge et av, eller er det bare å bestille hva man vil? Blir glad for svar 🙂

    17. Var selv med på turen for 4 år siden. veldig minnesrik, men helt forferdelig! Jeg hadde mareritt i mange måneder etterpå! For mange handler vel denne turen om å være med klassen og shoppe og sånn, men det er jo ikke det turen handler om… den handler om å se hva som virkelig skjedde under 2. verdenskrig. Og jeg synes det var veldig fælt å se at det hadde blitt klort bilder i betongvegger, se bordene der de torturerte og eksprimenterte på mennesker og det å se hvor de brandt og gasset ihjel voksne og barn… Vil aldri glemme det, og håper mange blir med på slike turer for å åpne øynene for hva som skjedde i leirene..

    18. Jeg og klassen reiste også med “De Hvite Busser” for fire år siden.
      Å være i konsentrasjonsleirene var helt sykt. Det var grusomt, men også lærerikt. Jeg gråt og kastet opp etter vi hadde vært i en av leirene. Inntrykkene preget meg veldig mye, så det å snakke med klassekameratene mine etterpå og dele tankene rundt dette ble svært viktig.
      Likevel er jeg kjempeglad for at vi dro med “De Hvite Busser”! Det var en innholdsrik og flott tur! Krakow var jo bare heeelt fantastisk, veldig vakker og koselig by 🙂 Den dag i dag tar jeg faktisk meg selv i å savne byen og menneskene der! Makan til hyggeligere folk skal du lete lenge etter!
      Jeg er forresten også enig med deg i at Berlin ikke var noe særlig for 15 år gamle ungdommer. Byen ble for stor, det var altfor mye folk og dyre butikker! Endte opp med å bare sitte på Mc Donald’s og vente på å dra videre, hehe :p

    19. Ååhh!!! Så kjekt det såg ut!!
      Min klasse skal på klassetur til Tyskland/Polen i mars, og eg gleder meg masse!! (endå meir no, etter at eg fikk lest dette innlegget!)
      Du har ein bra blogg!!
      🙂

    20. Fyfaen! Sykt VOE-herming med sånn reise-guide som hun hadda på språkreise greia si, akkurat de samme spørsmålene osv. wtf! wannabe. Du ser ut som en mann

    21. Vi i vår klasse skulle også reise med de hvite busser, bare fra Kristiansand.
      Men så har vi så late foreldre som heller ble enige om en to dagers sykkeltur til Danmark! fml… gruer meg nesten.

    22. Denne turen var vi også på 🙂 8-dagers tur vi og , vi bor rett utenfor Kristiansand så vår rute bestod ikke av flytturer osv..
      Galleria var sykt stort :O reiselederen vår sa at senteret inneholdt ”bare over 300 ” butikker, så vi fikk shoppa ‘litt’ der 🙂 ..
      Hovedtingen med denne turen var jo og se konsentrasjonsleirene,syns det var litt for sterkt enn og lese i bøker og høre på kjedelige lærere, så dette var noe jeg kommer til og huske i all evighet ..

    23. Jeg og klassen min var i Latvia og Estland for ca 3 uker siden og det var helt fantastisk der. Og som du sier ser man på klassen på en helt annen måte, alle savner begge landene og jeg kommer definetivt til å reise tilbake, herlig at vi har sånne reiser på skolene i Norge

    24. skulle ønske vi skulle dit…. (går i 8.kl) men vi skall ikke fordi “foreldrene syntes det blir for dyrt” omfg går det an? og det er jo det vi så mest frem til med ungdomsskolen da lism….
      heldige dere som får dra dit….. 😉

    25. Vi skal ikke reise med de hvite(blå) bussene, men til Krakow og Berlin skal. Masse gode tips, altså. Skal shoppe mye I Krakow. Og konsentrasjonsleirene gleder jeg Meg syyykt til! Det kommer til å bli vanvittig kjekt. Tusen takk 😉

    26. Det var en kjempe bra tur! Var på samme turen nå i Juni. En 8’dagerstur. Men var borte i 10 dager! Klassen min chilla i Oslo i 2 døgn før vi møtte gjengen vi skulle dra med. Turen var både trist og minnerik!

    27. Jeg var også med på de hvite busser tur, og en ting jeg la merke til var et bilde der folk satt I ene leieren. Det syns jeg er ganske respektløst og vi i klassen vår stod alle sammen gjennom alle leirene,- for å vise respekt.

    28. Var i Krakow i fjor, med noen i familien. Det er sykt gøy der, og snakk om billig! Skal der neste sommer også, gleder meg. Men vi tok jo bare fly ned da.

    29. Jeg kommer fra Polen, så det er kjempe koselig å høre at så mange synes at det er koselig der ;)) Når jeg reiser til Polen til å møtte familie jeg shopper masse! Jeg var der i sommer og da bruket jeg ca. 6-7 tusen til klær! :O

    30. vi skal dra med hvite busser til polen i 10.klasse :- )
      gleder meg skikkelig myye , vi må ha med 5000,- hver + lommepenger vi D:
      men gleder meg skikkelig 😀 går bare i 8.ende nå daa 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg