Hva skal til for å få unge til å ta mindre sol?

Det går vel ikke ann at man skal være nødt til å sende alle solariumsgale ungdommer til kreftforeningen, slik at alle skal få det inn med teskjè om hvorfor man ikke bør ta solarium. Vi finalister har fått i oppdrag å skrive hva vi tror skal til for å få unge til ta mindre sol, så dette er hva jeg tror må til:

18-årsgrense
Absolutt det første som må gjøres! Rundt 80 prosent av de som tar i bruk av solarium begynte før de var 18 år, og hver 4. jente før hun var 15 år. Jeg er en av de 4 jentene. Som jeg har skrevet tidligere, så øker man risikoen ved føflekkkreft om man begynner å ta solarium som ung.

At man eventuelt må betale med Visa-kort
Det er få unge som har det.

Kanskje høyere priser?
Ungdommer vil kanskje ta litt mindre sol da, men tror ikke det har så veldig mye å si. Solarium er veldig dyrt uansett, så jeg tror ikke at de som vil ta sol vill slutte kun fordi det koster noen kroner ekstra. Alt i alt så tror jeg heller solsentrene bare vil tjene enda mer på det.

Selvbruning må bli mer populært
Bleik hud er vel egentlig det som burde bli populært, men det er en lengre vei å gå. I forrige innlegg anbefalte jeg en sykt bra selvbruning som jeg anbefaler deg å prøve ut hvis du vil bli brun. Selvbruning er verken helsefarlig eller dyrt. Du kan bli brun på 1-2-3 året rundt uten å bekymre deg for føflekkkreft/hudkreft. Nå som jeg ikke tar sol lengre blir jeg sikkert til å prøve ut en rekke selvbruninger som jeg blir å skrive om her på bloggen, så det er bare å følge med.

Ungdom må bli mer informert om farene
Alle vet at røyk er helsefarlig, men slutter de for det om? Nei. Så de fleste har blitt fortalt om farene, men alt som blir sagt blir som oftest bare tomme ord i noens ører. “Det skjer ikke meg”. Men jeg tror det kan påvirke noen til å slutte/ta mindre sol. Synes faktisk man burde lært om det på skolen nå til dags!

Oppleve eller se det med egne øyne
Dessverre er det vel slik at noen er nødt til å oppleve eller se at andre blir rammet av føflekkkreft/hudkreft før de klarer å åpne øynene og ørene.

Brune bloggere
Jeg vet at det er mange unge mennesker som ser opp til meg og andre bloggere, og da har ikke jeg det helt godt med meg selv når jeg framstår som en solariumsbimbo. Jeg ser jo selv at jeg blir påvirket av å se på andre kjente og solariumsbrune-bloggere, og har tatt meg selv i å tenke flere ganger “Åååh, så brun og fin hun er. Jeg må dra å ta sol i dag”. Uff.. Jeg gleder meg litt til å vise dere min bleke hud når brunfargen har falmet helt.  

Hva mener DU må til for at unge skal slutte/ta mindre sol?

Til at jeg har så mange lesere som jeg har, så synes jeg dere er sløve med å stemme på meg. Trykk HER hvis du vil stemme på meg♥ Setter stor pris på om du gjør det, tar deg bare et halvt minutt 🙂 Husk at hver dag trekkes det ut en vinner blandt de som stemmer. Premien er et makeup-produkt fra Mineral Organics eller et gavekort på hudpleie-produkter fra PCA Skin.

76 kommentarer
    1. Uff, det du står og blogger om nå viser at du er et SKIKKELIG BRA ROLLEMODDEL! For en måned siden var det helt GARANTERT for meg at jeg kom til å slikke i meg litt selvbruning i for ung alder.
      Men du har fått meg til å gå den rette vegen:-)
      SUSSUDE.BLOGG.NO

    2. Veldig vanskelig og si. Jeg har tatt soluarium en gang, og det har jeg vell nemt.. Men jeg en ting du har hjelpt meg med er å heller starte med Selvbruning i steden. Stemmer på deg hver dag 🙂
      Tror du er et stort forbildet for mange nå 😀

    3. Stå på håper du vinner mopeden, hadde vært enklere å huske å stemme hver dag visst du la ut en “usk å stem på meg her”ved et av innleggene dine hver dag 😀 har stemmt på deg de gangene du har jort det for jeg synes ærlig talt du burde vinne.Stå På VIDERE!! 😀

    4. Jeg er virkelig stolt av deg, Tuva. Du har vært veldig flink angående Bloggere med solvett! Det at du skriver om dette, og informerer om farene tror jeg allerede vil hjelpe mange med å slutte, bare ved å lese din blogg! Jeg har aldri vært en person som tar mye sol, men innimellom tar jeg meg en tur, bare fordi jeg har lyst. Før jeg begynte å lese bloggen din var det lenge siden jeg hadde tatt solarium, og tenkte her en dag at det hadde vært herlig med en soltime. Men med en gang jeg tenkte den tanken kom noe annet; jeg skal være like flink Tuva. Jeg skal klare å ikke ta sol, for det er ikke bra!
      Så det jeg vil fram til med denne kommentaren er at du har allerede hjulpet meg, og jeg er sikker på at flere vil tenke det samme som meg. Gratulerer Tuva, vær stolt av deg selv! 🙂

    5. Enig i det du skriver, men det med at vi skal stemme på deg, jeg stemmer hver gang jeg ser linken, for ellers glemmer jeg det 😉 men om du legger ut link i hvert innlegg til stemmninga kommer nok flere til å stemme 🙂 Du har en konge blogg btw, liker at du er en blogger med solvett!

    6. Eg har aldri tatt solarium, og har ikkje tenkt å begynna med da heller. Er ingen av venninnena mine som tar sol fast, kun noken som gjere da avåte 🙂

    7. Utrolig bra innlegg! jeg har ganske knapt tatt solarium 3-4 ganger i hele mitt liv, og vil helst ikke ta det heller, jeg liker å være litt lys/bleiker i huden, sånn er jeg bare : )
      du har en fin blogg!

    8. Jeg syns du er mye penere nå som du har sluttet med sol å fått litt blekere hud 🙂 Du blir seende så mye mer naturlig pen ut 🙂

    9. Det hjelper jo ikke særlig at du skal påvirke andre til å slutte med solarium, når du har den perfekte brunfargen sjæl :p

    10. Tuva, du er ett kjempe godt forbilde, og etter at du sluttet med sol, er du blitt et enda bedre<3
      Lykke til !

    11. Det er kjempe bra at du skriver om dette, men du må også skjønne det selv!
      Jeg tror nok du kommer til å ta sol når konkurransen er ferdig!

    12. June: Jeg skal ikke si at jeg aldri kommer til å ta sol igjen. Dette handler ikke bare om konkurransen, skal jeg si deg. Jeg er med på dette for min egen del (og for å dele det med alle leserne mine), for at jeg skal kunne klare å innse at man ikke trenger å være brun året rundt for å være pen. Så denne konkurransen er veldig bra for meg 🙂

    13. de kunne jo ha informert om det på skolen osv 🙂 blir jo alltid fortalt om hvor farlig røyk og snus er osv.. kunne kanskje fått noen som hadde blitt skikkelig skada i huden, eller noe til å komme på skolene å fortelle om hvor farlig det er å ta for mye sol 🙂

    14. Du er utrolig, utrolig flink Tuva! Jeg er utrolig stolt av deg. Det er ikke bare bare og slutte med sol. Utrolig at bare for noen måneder siden var du “avhengi” av solarium og nå er du kjempekjempeflink og kjemper i en kampanje MOT dette! Jeg er utrolig stolt av deg, Tuva og det bør du også være! ; -)

    15. Enig der!:-) Skal ikke ta mye sol som ung, har tatt veldig få ganger, noe som jeg er glad for!:-*
      Stemmer på deg hver dag, Tuva!♥ Isåfall nesten, og når jeg er på datan:D

    16. hei Tuva <3 Jeg blir inponert og glad på dine vegne, du viser at du virkelig HAR LYST til og vinne den scootern. du har fått ett annet syn på solarium og bruker heller penger på selvbruning. Du tar dette skikkelig inntil deg. Har fått ett annet syn på deg+ scootern. Du fortjener den virkelig etter dette arbeidet <3 btw, elsker bloggen din!

    17. Jeg er veldig enig med det du skriver. Det er veldig bra du skriver masse om dette med solarium. JEg viste knapt ingen ting om solarium uten om at det var veldig dumt å ta det veldig ofte, hvorfor det var dumt viste jeg ikke.. Dette vekker flere lys hos meg så er utrolig takknemmelig for at du skriver om dette. Tror jeg skal vente så lenge jeg kan med å ta solarium, kroppen har totalt ikke godt av det.
      Kjempe fin blogg må jeg bare si! -Klemmm <3

    18. kjære tuva, du er et vakkert menneske!
      jeg, takket være deg, har sluttet å ta sol! jeg takker deg for alt du har sagt om hvor farlig det er å ta sol, om jeg skal bli brun, drar jeg til syden eller ligger UTE i sola. jeg har slitt med å la vær å ta sol og om jeg ikke hadde tatt alt du har sagt om sloraium, til meg, vet jeg ikke om jeg hadde klart å sluttet. uannsett, jeg har nå sluttet og er VELDIG takknemmelig for hjelpen din 😀

    19. Hei 🙂
      Først og fremst vil jeg si at jeg er veldig imponert over at du har tatt det valget du har tatt, og jeg synes det er helt supert at du står frem om dette og informerer andre unge jenter om farene ved solarium. Personlig tror jeg det beste man kan gjøre for å få folk til å slutte å ta så mye solarium er å informere mer om farene ved det og å fronte selvbruning enda mer enn det gjøres per i dag. Selvbruning er MYE billigere enn solarium og det er ikke skadelig for huden i det hele tatt. Altså bare positivt 🙂
      Jeg vil også kommentere det du skrev om at det kan være lurt at man må betale med bankkort på solariumene. Jeg tror du har et poeng der, men jeg jobber selv i Sparebank 1 og jeg vet at de fleste 15-åringer i dag får seg visa-kort. Her bør man eventuellt gjøre det slik at man ikke kan betale med Visa Electron, for det er kun personer over 18 år som får vanlig Visakort. Visa Electron er for personer under 18 år. Ville bare tipse deg om dette siden du jobber såpass aktivt med dette 🙂
      Bra jobba, Tuva! Fortsett slik, jeg tror du kan nå frem til mange unge jenter ved å skrive mye om dette temaet 🙂 Lykke til videre!

    20. Jeg har tatt sol ett par ganger, men nå er det STOPP ! Takk for allt du skriver om på bloggen, som får oss til å forstå farene ved det !
      Klem Thea <3

    21. Jeg syns de som lager ulike selvbruninger bør bli flinkere til å reklamere for produktene sine, og at det blir laget gode selvbruninger som holder lenge og som ikke sitter igjen på klær og lignende.
      Jeg liker igrunnen veldig godt å ta sol for jeg syns det er behagelig å ligge der i varmen, men gjør det sjeldent pga jeg syns det er for dyrt. Så i det siste har jeg begynt å teste litt selvbruning og, for å ta litt bedre vare på meg selv, men å likevel føle meg bra med meg selv.

    22. Det er virkelig bra for både meg og resten av norge at du skriver om dette, du er en veldig populær og bra blogger (elsker bloggen din!!), og jeg vet at MANGE ser opp til deg. Blant annet meg 😉
      Når du da skriver om hvor farlig det er med solarium, og når du skriver at det har gått opp ett lys for deg og, er jeg sikker på at mange går den veien de og. Jeg må bare få si tusen takk for alle tipsene, igjen x) Tror jeg sier takk nesten hver gang du kommer med tips, men det er BRA!
      STÅ PÅ TUVA!

    23. Enig! 🙂 Det eneste jeg kommer på som er bra med solarium (utenom at det er bra for de som trenger det pga. sykdom) er at hvis du ikke har vært i sola på mange måneder, også skal du plutselig til et solrikt land, så kan det være greit å ta et par turer til et solstudio for å gjøre kroppen forberedt. Selv har jeg aldri tatt sol, men har jo selfølgelig vurdert det. Heldigvis er det bloggere som deg som informerer om farene med det! 😀
      Har forresten stemt på deg 🙂
      Kos og klems 🙂

    24. 18 års grense hadde vert lurt! Med det med visa kort er jeg ikke helt enig i, men det er bare min mening!
      Men jeg syns selvbruning burde få et bedre lys på seg, folk flest syns at selvbruning er teit og at det blir stygt etter hvert, men hvis det er noen som vet som en bra selvbruningskrem/spary anbefal den! Sånn som den du anbefalte, den fikk jeg veldig lyst til å prøve! Vi burde også fått vite mer om farene, vi burde lære mer om det på skolen også, for det er jo både jenter og gutter som tar sol. Man burde snakke og diskutere og kanskje man får ned ungdom som tar sol en hel del? 🙂

    25. Jeg tok min første sol i år :S
      Tok 4 minutter på fredag og 6 på mandagen 🙂
      Men etter det har jeg ikke tatt noe da jeg har vært i syden osv 🙂
      Angrer ikke at jeg tok to eller 3 soltimer da jeg skulle til syden og så ut som død blek fisk !

    26. Det er jo ikke sååå stress med å stemme, da! Du leder jo med ca. 3000 poeng til neste deltager:) D andre har noe med 100 og sånt, og du har 3000 og noe!! Men stemmer allikevel, har stemt hver dag 🙂 Jeg hååper at du vinner, du er en kjempeflink blogger og jeg har anbefalt den til mange av vennene mine som tar sol 🙂

    27. Takk for tipset ! Har lett etter slik selvbruning lenge ,jeg har liksom alltid lovd meg selv å ikke ta solarium 😛 +at jeg bare digger bloggen diin 🙂 Fast leser 🙂

    28. Foreldre kan jo også bli flinkere til å sette grenser på det med å ta sol. Å ja , nå hørtes jeg sykt sånn ‘bondeknøl’ ut , men det er jo sånn det burde vært 🙂 Elsker disse innleggene Tuva! har lært mye av dem ^^

    29. Det er utrolig bra at du ble med i denne konkuransen Tuva. Det er så mange av mine venner som tar sol OG som er ginger. De leser bloggen din, men det går ikke så mye inn på de. Skriv mye mer om at det er FARLIG, du er kjempeflink, fortsett videre Tuvis! 😀

    30. Kjempe bra du skriver dette. Men hva skjer siden du har blitt så “imot” sol? 🙂 Var fast leser av bloggen din før, men har ikke lest den nå i det siste.

    31. Jeg kjønner hva du mener med at man ser opp til brune bloggere osv. Men til deG? wtf. Hvorfor skulle man se opp til deg? ok, du er brun. Men vil heller være litt lysere i huden enn å se ut som en mann med rumpehake.. Du framstår heller ikke som en solariumsbimbo? Du er nykommeren på topplista og også den teiteste. Er på samme alder som deg btw. Det finnes masse heite jenter på topplista voe, annais, haawt, therese, julia nyland. Men du er ikke en av dem… du er ikke pen, bare brun, brun og brun. Men ikke pen på noen som helst måte. Irriterende at du selv synes det. Du er liksom den randome personen på topplista

    32. Bare en ting hjelper; skape en kosmetisk trend som sier at brun hud er stygt, noe den faktisk er, og at lys hud er nydelig, noe den faktisk er.

    33. Anonym: Hehe, takk for dagens latter! Denne går under kategorien “latterligste kommentarene jeg noen gang har fått”. Du er utrolig umoden for alderen da. Uansett, greit at du ikke synes jeg er pen, for all del. Jeg blir ikke lei meg fordi du kaller meg stygg og random?! Tror du virkelig det? Uff…

      “du er ikke pen, bare brun, brun og brun. Men ikke pen på noen som helst måte. Irriterende at du selv synes det” Skrev jeg noen plass i innlegget at jeg synes jeg er pen? Skrev jeg at vi jenter ser opp til brune OG PENE jenter? Nei, jeg skrev brune, og sånn sett ser jeg på meg selv som en av de brune bloggerne.

      Nedlatende at jeg faktisk gadd å skrive en så lang kommentar tilbake, men noen ganger klarer jeg bare ikke å overse sånne som deg.

    34. kan du lage en videoblogg om hvordan man bruker selvbruningen, og tips 🙂 ?
      hadde vert utrolig bra, så vi får se hvor fort det blir effekt, og fra farge til farge.
      Fikk utrolig lyst til å prøve selvbruningen som du har anbefalt, ser ut som det virkelig fungerer !
      men, hadde vert bra og fått sett det på videoblogg elns 🙂
      hvor mye er det i en boks btw ? :- )

    35. Hva med oss under 18 som faktisk klarer å bruke solarium med måte? skal vi liksom bli nektet å bruke solarium for at enkelte misbruker sola?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg