Føler jeg har “vunnet” allerede

Jeg ser det at noen kommenterer at det blir kjedelig med så mange solariumsinnlegg, og det skjønner jeg at det kan være for dem som ikke tar sol selv, eller interesserer seg. Ikke alle har fått med seg at jeg er med i en kampanje i samarbeid med kreftforeningen. For tre uker siden var jeg i Oslo å besøkte kreftforeningen sammen med 7 andre finalister, der hvor vi lærte hvor farlig solarium faktisk er. Kampanjen går ut på at vi 8 skal holde oss solariumsfrie i fire uker (helst slutte helt), så skal vi blogge om hvordan det er å være solariumsfrie. Målet er at vi skal nå ut til flest mulig og oppfordre andre ungdom til å ta mindre sol/slutte helt. Og jeg prøver så godt jeg kan med å lykkes med det!

Noen av dere har skjønt at det er en scooter med i bildet for den som vinner. Selvfølgelig hadde det vært gøy å vunnet den, men for meg er det bare en bonus i det hele. Jeg føler at jeg har “vunnet” allerede, for jeg har vunnet “kampen” over solariumsavhengigheten min, og ikke minst har jeg klart å fått mange av dere til å slutte/ta mindre sol.

Jeg brenner virkelig for dette! Og jeg er stolt over at jeg kan være med på å få andre til å skjønne at solarium er farlig, og at det faktisk kan gå ann å se bra ut uten å være brun hele tiden. Jeg blir utrolig glad når jeg får tilbakemeldinger fra mange av dere om at dere ser på meg som et godt forbilde, og at dere selv har sluttet med solarium, PÅ GRUNN av meg. Jeg får en god følelse inne i meg. Jeg er glad for at jeg som har såpass mange lesere har muligheten til å være med på å redusere solariumsbruket til norske ungdom.

Jeg leitet litt på facebook, og da fant jeg dette bildet fra da jeg var med på skolerevyen i begynnelsen av 8. klasse. Når dette bildet ble tatt så var det vel fire år siden sist jeg hadde vært i syden sist, og jeg hadde aldri tatt sol. Så her ser dere min naturlige hudfarge – vanlig norsk “bleik” hud, akkurat som alle andre. Nå i ettertid så skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke trivdes sånn som jeg egentlig er, for nå har jeg fått et helt annet syn på “bleik” hud. Det er jo faktisk veldig pent 🙂

Når kampanjen er ferdig om litt over èn uke så blir det mer “vanlig” blogging, men jeg kommer til å fortsette i ny og ned med å minne dere på at solarium er fy fy 🙂

Husk å stem på meg HER ♥

44 kommentarer
    1. hehhe, synes det er helt greit, da skremmer det ihvertfall andre til å IKKE ta sol i det hele tatt om noen ikke tar sol. Og hvis de synes det blir kjedelig, ikke les det da 🙂 Er bra at du har klart å slutte, og at du synes det er bra 🙂 Stå på, du har en bra blogg som jeg har lest fast ganske lenge nå! 🙂

    2. Jeg syns du har vært veldig flink, selv om at du ikke har fått meg til å slutte helt med å ta sol så har du fått meg til å minske ned noe sykt mye !
      Jeg hadde selv en periode hvor jeg solte meg titt og ofte og var brun året rundt, men da fikk jeg to veldig svarte føflekker på kroppen, jeg brydde meg ikke! Etterhvert begynte de å stikke ut av huden min, jeg ble redd og trodde det var kreft.
      Jeg dro til lege for å finne ut av hva det var.. Jo det var pga solarium, men jeg hadde jo fått vite at man blir mer våkne av sol (om vinteren, siden jeg sliter med å søvn) så jeg fortsatte videre siden legen sa at det ikke var farlig.
      Etter 2 måneder med soling ble de virkelig ille, de svidde og klødde masse! Jeg sluttet helt med sol, og måtte bruke forskjellige kremer på føflekkene som var blitt svarte. ( jeg gikk litt over 1 år uten sol, først i september i år begynte jeg igjen siden jeg skulle til syden )
      Først nå som du har begynt å blogge om dette har jeg virkelig forstått hvor ille dette faktisk var og hvor utsatt jeg var for både det ene og det andre.

    3. du tuva, vet du noe om prikking i sår osv når man tar solarium? bynte og lure. også skulle jeg bare si at jeg også har sluttet og ta solarium! tusen takk 😀

    4. Jeg synes du har gjort en kjempebra jobb, og du fortjener virkelig å få den scooteren!
      Merker med en gang at du brenner for kampanjen. Du har nok inspirert MANGE flere enn bare meg til å slutte og ta sol. STÅ PÅ TUVA

    5. you are so cool i wanna be your boyfriend, but i dont now about you gonna be my girlfriend.
      Meet me outside your house 6’o clock Friday
      Looove you for ever and ever <3<3<3
      PS: rember 6'o clock to day 😀 Take with your best friend....

    6. Hei Tuva 🙂 Jeg vil bare fortelle deg at jeg setter pris på alle innleggende om sol osv. Men du har fortsatt ikke fått meg helt overbevist over hvor farlig deg FAKTISK er.
      Jeg mener, siden du før skrev om at du skulle ta sol, hvor digg det er å bare legge deg ned i solarium og komme opp brun, uten noe problem, tenkte jeg at jeg skulle gjøre det samme, ta sol, bli brun og slippe å dra til syden for å få farge. Det er ikke din skyld at jeg tar sol, men du har på en måte fått meg til å prøve det siden du skrev innlegg om at du skulle ta sol, så nå har jeg blitt solarium avhengig.
      Men jeg vet også, om du skriver noen innlegg til om hvorfor det er farlig, og at du BØR være 18. Tror jeg at du får både meg og de fleste leserne dine til å slutte. Du gjør en super jobb, og tror du hadde vært et fantastisk forbilde om du også hadde sluttet å snuse 😉 Stå på Tuva, elsker bloggen din!

    7. bruker du hair extention?
      du haddejo kjøpt deg det, så bruker du det?
      og hvis ja, kan du legge ut et bilde av deg selv uten? :))

    8. kjempebra at du driver med dette! skulle ta sol i dag, men nå tror jeg at jeg driter i det! skal snart til egypt, og det er greit å ha litt underlag, men venter til en ukes tid før jeg drar eller noe jeg!
      du fikk en ny leser i dag, og jeg leser bare 3 blogger jeg:) så det er ikke dårlig!

    9. Må bare si at du er utrolig flink som har sluttet med solarium. Skjønner ikke hvorfor alle må være brune hele tiden. Jeg selv har helt likblek hud og blir aldri brun om jeg soler meg og jeg har heller ikke noe behov for å være brun. Synes det finnes for mange solarium i Norge, må man være brun kan man hvertfall holde seg til selvbruning. Stå på! 😉

    10. Jeg hadde egentlig tenkt til å prøve solarium, men etter å ha lest om farene du har skrevet om på bloggen din, tørr jeg ikke lenger! TAKK! 🙂

    11. Du er kjempe fin når du ikke er så brun, det er unaturlig å være slik du var:) du ser naturlig og sunn ut;)

    12. Jeg syns det er utrolig bra at du er med på noe slikt som dette. Du kan godt være et godt forbilde for mange. Etter og ha lest disse innleggene dine om solarium ogsånn, så har jeg virkelig skjønt hvor farlig det kan være 🙂

    13. jeg stemmer på deg tuva! du er den som gjør mest ut av det, og jeg digger bloggen din 🙂 du er flink! heiav deg

    14. synes du skriver kjempebra! jeg har faktisk nesten sluttet å ta sol pga alt du har skrevet!:-) elsker bloggen din!:*

    15. Jeg synes dette begynner å gå litt for langt. Skjønner at du gjør det for folks beste. Men blir litt i det meste laget. Konstruktiv kritikk 😀

    16. Jeg har bare tatt Sol et par ganger før syden reiser.. Og ellers så er jeg glad i min bleke hvir farge, og skulle ikke ønske jeg hadde noen annen:)

    17. Jeg har fulgt ivrig med på dette 🙂
      Jeg har aldri i grunn solt meg noe særlig, men jeg ser jo folk som har tatt masse solarium, blant annent deg,det var bra gjort av deg å bli med på dette proskjektet og innse alvoret 🙂 Bra Tuva! Stå på!
      Jeg har stemt 4 ganger på deg, Heier veldig! 😀

    18. Jeg skulle til og ta sol for første gang for ca 2 uker siden tror jeg. Og du hadde akkuratt begynt med SOL VETT “konkuransen”. Da jeg hadde lest innlegget om hvordan du hadde vært så avhening og hvor farlig det egentlig er. Og hvordan det kan påvirke fremtiden, så påvirket det meg. Så jeg bestemte meg at jeg ikke skulle prøve og ta sol enda. Før jeg hadde sett innleggene dine med solarium og sånt. Så hadde jeg tenkt at jeg skulle ha begynt og ta sol for lenge siden, siden jeg hadde begynt i 8ende. Men nå ser jeg faktisk at å begynne med sol i 8’ende klasse er ALT for tidlig. Du er blitt et STORT forbilde for meg.

    19. Jeg kan si med høy sikkerhet at du aldri ha ligget på stranda uten at UV-indeksen var på 4.5 eller høyere. I Juni og Juli var det 38 dager med UV-indeks over 5. (Dette var en regnfull sommer).
      Dette er en måte å vri sannheten over på at solarium er mye farligere enn solen ute.
      Sannheten er at før for et par år siden var det ingen beskyttelse mot UVA i solkremen. Så 40 minutter i solen ute med SPF50 tilsvarte like mye UVA (rynker) som 20 minutter i solarium.
      Nå har den beste solkremen 1/3 av beskyttelsen mot UVA i forhold til UVB. Det betyr at en lang dag på stranda gir fortsatt mange ganger høyere UVA dose enn en kontrollert soltime i solarium.
      Dersom du ikke har smurt deg med solkrem før du ankommer stranden kan vi med sikkerhet si at du har fått mere UVB på kroppen innen solkremen rekker å bli smurt på og begynner å virke med sin hensikt.
      Du blir lurt av propaganda og løgner fra kreftforeningen.
      Her kan du se statistikken som viser føflekkreft og fakta om solarium. Ingen undersøkelser som er betalt av solkrem produsentene.
      Ren fakta om styrke, statistikk og tall som ikke lyver.
      http://www.mamut.net/hempz/newsdet434.htm
      Kan du avgjøre selv om du er en fri tenker eller et redskap.
      For kreftforeningen spiller det ingen rolle om hva som er sant, det spiller ingen rolle om det finnes solstudioer. For tusener av mennesker som har dette som levebrød og alle som har stor glede av solarium når det gjelder helseeffekter som ikke bare har med D-vitamin. Alt fra vinterdepresjoner, selvfølelse og velvære. For disse er det viktig å fortelle sannheten og slåss for den.

    20. hei:)
      i det siste har jeg fått fler mørke pigmentflekker på beina, jeg har forresten alltid hatt lyse pigmentflekker på venstre side av kroppen (venstre hånd, venstre fot, venstre hofta osv.), ikke noe på høyre. Er det noe jeg burde bekymre meg over?:-) har aldri tatt solarium…
      btw, er det “farlig” å ha en mørk føflekk i handa?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg