Kommentar fra leser om kviser (som er verdt å lese)

Hei. Det er mange som tror at sol hjelper mot hudens urenheter. Det hjelper en stund, men når man slutter med solingen så kommer alt tilbake. Man tror kanskje at rensing og bra renseprodukter hjelper mot kviser, og det gjør det jo, men jeg kan fortelle deg at huden er et speil på hvordan man føler det inni seg. Får man ofte utbrudd kan det hende man sitter med mye sinne inni seg, og at man er en person som stenger alt inne i stedet for å ta det ut på personene det gjelder.

Huden handler også om balanse i hormonsystemet. Du tror kanskje masse vann hjelper? vel det gjør det ikke, vann har store molekyler og klarer ikke trekke inn til de ytterste cellene i ansiktet. Frukt derimot har mindre vannmolekyler og klarer å trekke ytterst til cellene i ansiktet. Men det skal også være en balanse her. Mange av oss jenter spiser alt for lite fett (Det vil si sunt fett) sånn som fet fisk (sardiner, makrell osv.) Jeg fikk beskjed av en natur terapeut om å begynne å spise mye mer fett. Så jeg begynte å ta tran hver morgen OG KVELD. Doseringen som står utenpå flasken i Norge er nemlig veldig lav i forhold til det man kan ta. Etter jeg begynte med tran så har jeg virkelig fått fin hud, det er ingen kviser der heller og hele huden er silkemyk. Jeg trodde aldri jeg kunne få ren hud. Tro meg, jeg har gått til x-antall hudleger og fått skrevet ut masse tabletter, som virkelig ikke er bra for kroppen.

– Har du problemer med kviser/urenheter?

121 kommentarer
    1. nei, jeg er veldig heldig med det! har ingen problemer! har hatt én kvise i løpet av snart 14 år, og har hatt noen nupper tidligere, men de har gått bort for lengst! 🙂 og du har fått meg til å slutte med å ta sol! ser mye alvorligere på det nå!

    2. Ja jeg har broblere med deg og jeg hater kviser og urenhuder.
      Like bloggen din kjemmepe godt, leser den hvær dag og jeg rett og slett elsker den<3 😉

    3. det som hjelper mot kviser er å slutte å spise gluten! før så brukte de ikke å ta gluten i mat, men nå har de begynnt å stappe inni gluten i all mat. broren min er alergisk mot gluten, mel og melk så mamma har funnet ut masse om kviser og mat osv.. det eneste som hjelper er å slutte å spise gluten, får hadde mamma masse kviser, men nå har hun ingen, om hun spiser en brødskive med gluten propper det ut en kvise. de som har ren hud og bruker ikke å få kviser tåler gluten, men alle som får kviser og urenheter i huden er alergisk. du treniger ikke å tro på dette fordi det er ingen som tror meg, men det er sant!

    4. Veldig bra skrevet!
      Tjaa, jeg sliter ikke. Men såklart har jeg noen kviser her og der en sjelden gang. Har mer nupper rundt nesa osv. Jeg begynte først og fremst å ta sol egentlig for å hjelpe meg med urenheter. Fordi jeg har kviser på ryggen. Men jeg syns ikke det hjelper noe særlig egentlig!

    5. Har litt kviser men ikke sånn kjempe mye.
      Jeg er veldig nøye med og rense huden min med noe som heter Clerasil også vaske ansiktet etter på også ha fuktighetskrem.
      Da blir det mindere og mindere etterhvert!
      Det har å mye med hva du spiser som gjør at du får kviser

    6. Ikkje akkuratt nå, har aldri hatt stort problem med det heller! Bare sånn 1 kvise sånn av og til 🙂 Heldig der! Jeg tror nok jeg også skal begynne med tran, var ganske smart egentlig, for jeg spiser nesten aldri fisk.

    7. Drikker man mye vann vil man sansynligvis ikke få kviser. Men det er viktig å spise frukt også! Frukt, fisk og grønt er det beste man kan spise for å slippe kviser 🙂 Eller bare kutte helt ut på godteri, for det smaker piss.

    8. Jeg var litt plaget med uren hud, den er enda ikke helt ren, men jeg brukte Garnier 3 in 1 pure. Den funker utrolig bra, følte liksom med en gang jeg tok det på at det begynte å skje noe med huden min. Da jeg tok den av kjentes det liksom enda ut som at noe holdt på å skje, den føltes liksom så.. Frisk! Da jeg tørket huden var den myk, og det gikk ikke mange dagene før jeg merket at det ble mindre kviser.
      Bruker den hver gang jeg dusjer, smører på i fuktig ansikt, lar den stå på imens jeg har i shampo, så skyller jeg av. Herlig 🙂
      Forresten, enig i at det var verdt å lese. Jeg liker ikke tran, men kan vel få tvingt i meg litt 😉

    9. Kan du skrive litt om hudproduktene du bruker? Siden etter du viste det bildet av urenhetene dine etter at du sluttet å ta sol syntes jeg huden din ser mye friskere ut 😀

    10. Ja og det er sykt kjipt! jeg har ikke bare sånn en gang i blant, det er hele tiden. Går ut over selvtillitien så jeg skal jammen meg prøve det ut, hehe 😀 bra tips!

    11. Hei!, jeg lurer på en ting, jeg har tatt sol tre ganger, en gang for snart et år siden og to ganger siden jeg begynte på skolen igjen… hvis man tar sol omtrent 1-2 ganger i måneden og bare tar ti minutter, er det farlig da ? Selv om det er en stund til, så vil jeg være brun til skoleballet, vet jo at jeg kan bruke selvbruningskrem og såndt men vet ikke hvor jeg kan få tak i en som ikke stinker ekkelt og sånn…. men du har gjort en kjempe jobb med solvett oplegget, du har nokk skremt meg et par ganger men kanskje ikke nokk :(… ellers så har du en SUPER blogg 🙂

    12. Hei!, jeg lurer litt på en ting: hvis man tar sol 1-2 ganger i måneden og bare tar 10 min. er det kjempe farlig da?, jeg vil jo ikke ende opp som en sviske!, jeg har tatt sol 3 ganger før. En gang for snart et år siden og så to ganger siden jeg begynte på skolen igjen, grunnen er at jeg vil være små brun og kanskje få en litt jevnere farge før skole ballet ( vet det er lenge til!! ). Jeg vet at det finnes sånne selvbrunings kremer men jeg vil ikke ha en som STINKER, det er det ekkleste jeg vet om og det samme synes guttene i klassen og sånt, så vet du om en man kan få kjøpt i butikken ?
      Jeg synes virkelig du har vært kjempe flink med solvett greiene!! Du har en super blogg!!! 🙂

    13. har ikke noe problem med det!
      jeg er bare 13 år da…., men har alikevell ikke noe problem med det:)

    14. uff, nå ble jeg litt redd her. Fordi at jeg I DAG var hos hudlegen, og fikk tabeletter som skal fungere rett på kvisene. Jeg har gått til den samme hudlegen i flere år men har ikke fått “mirakelkuren” før i dag.
      Denne kuren er veldig stress. Jeg må ta blodprøver og graviditetstest hver måned. Og da vil det si at jeg MÅ til legen hver måned.
      Jeg tar trantabeletter x2 hver dag. Og dette funker IKKE for meg. Viss ikke denne kuren jeg nå skal gå på funker, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Fordi den er veldig dyr. Og foreldrene mine betaler for den. Da vil jeg helst bli fornøyd!!
      Men bare la folk prøve det. Det kan godt hende at det funker for akkurat DEG! : )

    15. har ikke så mye.. Men jeg har en venn som blir deprimert ofte og hun har ingen kviser.. Så jeg vet ikke om det er sånn på alle..

    16. Jeg er egentlig ganske heldig , for når jeg først får kviser , så er det som regel helt oppe ved håret mitt , så håret skjuler de. Har også alltid hatt helt ren hud , men etter at jeg ville begynne å sminke meg litt mer (foundation osv.. trang det ikke en gang , haha) har jeg fått masse røde ”flekker” i ansiktet.
      Det var et veldig bra tips¨å ta tran da! 🙂

    17. det er interessant å se hvor mange rare og feilaktige vrangforestillinger om kviser det finnes bak panna til så alt for mange folk. noen påstår at en kvise popper ut nærmest før de i det hele tatt har svelgt en sjokoladebit eller tygget en potetchips. andre bruker hyppig ulike smøremidler som skal fungere som vidunderkur for utstikkerne, som tannkrem og basiron. så har du de som påstår at kviser kommer av at man STENGER AGGRESJON INNE? og den verste: at de som har kviser har dårlig hygiene.
      kviser kommer av at man har stor talgproduksjon inne i kroppen. betydning: man har fet ut. i ungdomsårene har kroppen en større talgproduksjon enn i andre faser av livet, pga ulike prosesser i forbindelse med puberteten. kviser kommer altså fra indre deler av kroppen. for å bli kvitt kvisene nytter det derfor ikke å operere på utsiden (med kremer, skrubbing og ansiktsvask). om redusering av urenheter skulle forekomme, er dette bare midlertidig. for en varig ren hud, må man ta fatt i problemet der det ligger. en kjent sak er at for å løse et problem må man operere ved kilden.
      For de som virkelig har et kviseproblem: for å bli kvitt kvisene (som hverken skyldes dårlig hygiene, godterispising eller stress) må man derfor ha kunnskaper om hva som virkelig ligger bak; TALGPRODUKSJONEN. hos hudlege får man tabletter som minker denne produskjonen. de er i utgangspunktet veldig dyre (flere tusen), men mesteparten av dette dekkes av staten, om du virkelig har et problem.
      kontakt hudlege og få kontroll over problemene. og ikke svelg all info på nettet (inkludert tuvas innlegg og denne lille saken) som om det var tran.
      ta det som en kvise.. popp den, men ikke svelg den.
      takk

    18. Åh, tuusen takk for kjempe bra tips! 😀
      Jeg tror ikke jeg får i meg så mye sunt fett, så tran skal jeg prøve å begynne med!
      Selv om det er motbydelig vondt.
      Jeg gjør det for huden min! Hater kvisene mine… Har også sånne nupper og “prikker” på huden.
      Prøver nesten alt, så tran skal jeg ta! 😀

    19. Det er jo veldig fra person til person hva som funker. Jeg har mange kviser, men etter at jeg begynte med en krem som heter Basiron er de nesten borte. Ei venninne av meg har prøvd den samme, men til henne funket det ikke i det hele tatt. Men det er bra du har funnet din måte å få bort kviser på, vil bare si at det er ikke sikkert det virker for alle.

    20. vis man spiser tran i sånn kapsel, hvor mange kapsler skal man ta da ? 2 om morgen og 2 om kvelden, eller bare 1 per gang ? eller kanskje enda flere ?

    21. JA. jeg sliter med det. fint tips, kunne nesten ønske at du hadde samme problemet sånn at det kunne komme mer om dette her, ikke vondt ment..
      Det er så sinnsykt mange tips mot kviser, teposer, tannkrem osv.. finner aldri noe som funker!

    22. har begynt å ta to tran på morgenen, og sliter med kviser..
      men kan jeg da ta to tran på morgenen, og to på kvelden? eller er det for mye ?:O
      håper det hjelper.. er dritt lei av kviser -.-
      HÅPER DU KAN SVARE 😀 <3

    23. herregud, takk for at du skrev om det temaet! jeg har lidd og hatt kviser siden puberteten kom, og det er som oftest bare på panna. noe som gjør mine dager til noe dritt. jeg føler at etter at jeg har kommet i puberteten har ikke selvtilliten min vært helt på topp, det skylder jeg da kvisene mine. jeg føler jeg så uff og æsj, og ekkel! jeg har det heller ikke bare på panna men også RYGGEN, jeg kan ikke gå i bikini engang, før jeg føler meg uvel og motbydelig!
      jeg håper at dette funker !

    24. Jeg sliter veldig, og det er ingenting som hjelper heller. Tar tran daglig, spiser mye fisk og frukt, og har prøvd ganske mange renseprodukter. Det er ett helvete!

    25. Ja, jeg har kviser! Det er sykt kjipt, jeg har hatt det siden 7.klasse eller noe sånt og nå er jeg 16 og har fortsatt.. Er enig med vanessa at det går utover selvtilliten, så jeg skal prøve dette ut! Bra skrevet, og takk for tips:)

    26. jeg lider av kviser. jeg har vært hos legene mange ganger jeg også, og jeg tar antibiotika nå, både tabletter og kremer.
      Jeg spiser altså ingenting med vegetabilsk olje i, for det er visst ikke bra.
      Det har gjort meg til at jeg aldri spiser kjøtt, godis ellernoe usunt nå.
      Jeg er bare 13 år, og lider virkelig!
      🙁

    27. “men jeg kan fortelle deg at huden er et speil på hvordan man føler det inni seg. Får man ofte utbrudd kan det hende man sitter med mye sinne inni seg, og at man er en person som stenger alt inne i stedet for å ta det ut på personene det gjelder”
      helt sykt å høre! jeg er en jente på 15 år som har hatt kviser i pannen og litt i resten av annsiktet i ca et år nå. Har prøvd det meste av produkter, men det ender opp med at jeg alltid gir opp til slutt. Kviser bryter utrolig ned på selvtilliten din. Det hender jeg har problemer med å se folk inni øynene fordi jeg blir så usikker på meg selv og kvisene. Jeg er egentlig en ganske lukket person men har likevell massevis med venner. skyldes det kvise utbruddene siden jeg ikke åpner meg? eller er det andre forslag?:( tok sol en stund i sommer og da forsvant en del, men med en gang jeg sluttet kommer de tilbake. hjelp hjelp

    28. Veldig bra skrevet. Takk for tipset, jeg har en del kviser som gjør at selvtilliten min
      ikke er på topp. Jeg føler meg uren og stygg. Så tran skal jeg prøve! 🙂
      Elsker bloggen din forresten!

    29. jeg var sellet av kviser på rygg, i pannen og på brystet for ca fire måneder tilbake. For litt over et halvt år siden la jeg om kostholdet mitt for å se om det funket. Pluss noen piller og en veldig god rense-gugge fra vichy. Jeg drikker ca 2 liter vann om dagen, og DET VIRKER, jeg spiser mye frukt også. Jeg spiser aldri godteri eller lignende uten om lørdager. Jeg holder meg borte fra alle melkeprodukter, spiser kun youghurt. Jeg renser huden når jeg har trent og etter dusjen, da er nelig porene helt åpne. Så lukker jeg porene med kaldt vann. Jeg har ALDRI i livet hatt tran i munnen (kanskje når jeg var liten, men ikke på mange år). Men nå, er jeg nesten helt fri for kviser… bare en liten når jeg venter… du vet 🙂

    30. vannmolekyler er vannmolekyler, de er for store for å trenge inn i hvilken som helst celle egentlig.. det er IKKE det det handler om! kviser får man av hormoner, ja, og når du er tenåring lager kroppen din spesielle hormoner som gir deg kviser. Det er en del av puberteten!! du kan ikke gjøre noe med det. når du blir eldre slutter kroppen å produsere disse hormonene og kvisene vil slutte å komme..:)

    31. anbefaler ingen å gå på noe antibiotikakurer som tetracycline mot kviser iallefall, det tørker ut slimhinnene dine og er ikke bra for kroppen HAR ERFARING!! Anbefaler rens hver morgen og kveld, inkludert toner og fuktihetskrem! Ellers så tror jeg faktisk at tran funker! Av erfaring vet jeg også at gulrøtter har positiv virkning på uren hud.

    32. J.L: Du kan prøve ut sunbrushed – den er kjempebra. Den lukter ingenting, man blir kjempe brun, fargen varer i over en uke og man blir ikke skjoldete før etter en uke.

      Det kommer ganske mye ann på hudtypen din. Unngå å bli solbrent hvertfall.

    33. Vannmolekyler har bare en størrelse. Blir litt irritert over slik uvitenhet fra lesere.. ta frem kjemiboken nå!

    34. Jeg har problemer med huden min ja “/ skal snart til hudlegen. men min vanlige lege var ganske så sikker på hva jeg hadde! Hun sa det var roceasa (er ikke sikker på hvordan jeg staver det, men er noe i den duren.). Bare søk om det på google og se bilder, så ser du hvor gale det ser ut.. Det som er uvanlig er at det er vanleg for kvinner i alderen fra 30-50 år, og jeg er bare 14 år. Jeg har hatt dette i kanskje 2 år nå? eller, 1 og et halvt. Men som du kanskje skjønner så er jeg SYKT lei av det! Gleder meg noe sinnsykt til jeg skal til hudlegen, fordi det er så vanskeleg å få time her jeg bor.. Men jeg kommer til å spørre han ut da! Jeg kan ikke hugse hvordan jeg så ut med ren og fin hud.. Jeg prøver å skjule dette med en pudderkrem. Det er ofte jeg bli “brunkrem tryne”.. Jeg vil bare ikke at det skal vise. Men jeg må mest sannsynleg gå på en langvarig antibiotika kur. Men om ikke dette fungerer, så prøver jeg tran (selv om det er det V E R S T E jeg vet om!)
      -Anna 🙂

    35. Hei, jeg lurte på ca hvor lang tid det tok før du fikk mindre kviser og finere hud, etter du begynte å ta tran? håper du kan svare 🙂

    36. Hei , stemmer dette med tran , fått normal fin hud , men etter og ha lest gjennm innlegg her ser det ut som folk forventer resultat over natten , akuratt som nedbryting av kroppen skjer over tid skjer oppbygging like lang tid , samma som man ikke blir feit av å spise masse potet gull en hel uke på et år , huden er et speil på hva som skjer over en lang tids periode , har nå tatt tran 1 år sammen med sanasol + b12 tableter fra lege , har nå fått kjempe fin hud nesten helt perfekt, så det er noe i dette med omega 3 , itileg til dette har hukomelsen blitt noe bedtre bedre logisk tankegang nesten bltt for smart .
      Så summasumarium er at et sunt kosthold hjelper psykisk og fysisk + finn ut meningen ved lived hvorfor jeg er her på jorden ( ja ikke sikkert du skjønner dette punktet men hvis du virklig søker vil du finne ) 🙂 , tren littt ved siden av . dette er hemligheten ved et godt liv glem alt annet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg