Jo, jeg får lett muskler, dust!

Fikk denne kommentaren under da jeg skrev i et innlegg at jeg ikke løfter vekter fordi jeg lett får muskler, noe jeg ikke ønsker å ha. Tydelig at noen ble provoserte av det jeg skrev, og enkelte vil sikkert hvertfall bli det av dette innlegget, hehe!

Kommentar: unnskyld men jeg liker bloggen din, men du er rett å slett teit når du sier at du lett for muskler! Hvordan vet du det ? ser bare flesk på henda dine 😉 ingen får lettere muskler enn andre.

Nå skal ikke jeg være litt forsiktig med å uttale meg, for jeg er ingen treningsekspert eller noe, men er det ikke åpenbart at noen får lettere muskler enn andre? Noen er vel bare født sånn?! Og jeg vil påstå at jeg er en av dem. Skal ikke gå så mye inn på alt det der, siden jeg ikke kan så mye om det, og vil ikke gi ut noe feilinformasjon. Folk har helt forskjellig beinbyggning, så for meg sier det seg selv at noen får lettere muskler. Men et eksempel på at jeg er en av de som er “født” med muskler, og får lett muskler, er vel at jeg nesten alltid er en av de som gjør det best (ofte aller best også) i styrketester o.l. i gymmen på skolen, uansett om jeg har trent aktivt eller ikke. Før drev jeg aktivt med turn, og da skal jeg love dere at jeg hadde mye muskler. 


Her ser dere Jordild, lillesøsteren min, hun får også lett muskler. I motsetning til meg har hun nå gått inn for å få store muskler. Dere må ikke misforstå meg, jeg synes muskler er fint, men jeg ønsker bare ikke så mye av det selv.


Bilde av meg, tatt nettopp. Jeg trener som sagt aldri biceps/triceps, og de gangene jeg er på timer hvor vi må løfte vekter, velger jeg alltid de letteste. Men likevel kan dere tydelig se at de ser ganske veltrente ut? Så jo, du din dust, jeg får lett muskler!

Nå skal jeg på SATS å løpe massse, og når jeg kommer hjem skal jeg godkjenne og svare kommentarene deres. Snakkes senere eller i morgen ♥

133 kommentarer
    1. Selvfølgelig er det noen som får lettere muskler enn andre, i hvert fall mer synlige, enkelte folk altså.. Digger deg Tuva 🙂 Og skulle virkelig ønske jeg fikk synlige muskler lettere, prøver å få litt synlige muskler i armene, men jeg må virkelig stå på får å få det, så jeg syns i hvert fall du er heldig ! 🙂

    2. Du har helt rett Tuva. Så klart enkelte har lettere for å bygge muskler enn andre. Vi har forskjellige typer muskelfibre i kroppen. Noen har mer av typen som er utholdende. Da har man anlegg for å bli god på for eks. maraton, gå langt på ski osv. Andre derimot, har en annen type, som er eksplosiv. Anlegg for å bli god på slyngekast, vektløfting osv. Og hvor lang tid den enkelte bruker på å bygge muskler er vanvittig individuelt.
      Kos deg på trening 🙂
      Hilsen instruktør og blivende treningsveileder 😉

    3. Jeg er sånn som deg! trener ikke noe styrke omtrent for jeg (som du) ønsker heller ikke å få skikkelig store muskler…. Så ja, noen får det lettere enn andre… har en venninde som skikkelig vil ha definerte armuskler, men hun får det ikke til… selvom hun løfter vekter og løfter vekter vil de ikke bli noe større, enda hun merker selv hun blir stereker… KOS DEG PÅ SATS! og digg kropp du har, hehe 🙂 🙂 🙂

    4. Kroppen husker gamle muskler! Så hvis du trente mye før og hadde mye muskler da, kan det altså gå fortere for kroppen å bygge opp disse musklene igjen. 🙂

    5. Jeg er helt enig med deg, noen er bare forskellig bygd en andre…
      Forresten, elsker bloggen din!!
      Din og Therese sin er rett og slett de beste!! <3

    6. ja, du har nok helt rett. det har veldig mye å si på benbygningen om du får lettere muskler… ellerda, at musklene du får synes godt og er store 🙂

    7. Du har så nydelig kropp!!!!
      btw, jeg har også en kraftig beinbyggning og får lett muskler og ser uansett veldig maskulin ut. jeg har brede skuldre i tillegg og har trent håndball i endel år, så jeg har en ganske så firkantet kropp. Men jeg vil ha muskler og liker det, bare det ikke blir for mye 🙂

    8. jeg har også en biceps som bare er der :p trener fotball, men aldri armene noe spesielt. men klager ikke 😀

    9. Det er helt sant at noen har lettere for å få muskler enn andre! Selv har jeg ‘alltid’ hatt muskuløse ben, og etter flere år med trening, er musklene mine blitt megastore til min store fortvilelse. Søsteren min som er 2 år yngre, har veldefinerte muskler, men trener ALDRI.. Så det du skriver stemmer virkelig! 😀 Digger deg

    10. synd at du får unødvendige kommentarer på en så fantastisk blogg som du har <3 Liker bloggen din utrolig mye og du skriver sykt bra ! Stå på 😉

    11. muskler og muskler? det med muskler vill jo faktisk si at du er sterk, er du det? for om du ikke trener armene, så har du jo oppriktig talt ikke særlig med muskler. muskler og det at det vises på på kroppen er jo to forskjellige ting. jeg skal heller ikke utgi meg for å være en ekspert, men er det du prøver å si at du blir fortere sterk en alle andre?

    12. Jeg tror at andre får lettere muskler enn andre, får er jo samme greia med at mange har høy forbrenning, mens noen forbrenner ingenting. Same shit liksom. Er en av de selv, jeg er ganske tynn, men allikevel sterkere enn alle jentene i klassen bortsett fra 2 stykker. Armene mine er tynne, men muskler har jeg der, selvom jeg aldri trener bicepsene. Så jeg skjønner godt hva du mener med at du får lett muskler! you go girl!! 🙂 er fast leser og følger deg via bloglovin, følger deg via bloglovin :))

    13. er det mulig å synke så lavt? jævlig teit av den anonyme personen som ikke engang tørr å si hvem h*n er 🙂

    14. syns ikke mye muskler på jenter er fint, men det er hvertfall ikke fint og se ut som et beinrangel hvertfall! syns du hadde veldig passe med muskler 😉 ikke for mye, ikke for lite

    15. Skulle ønske jeg var som deg, tynn med muskler, det er sykt fint : ) <3 digger bloggen din, tuva!:D<3

    16. Helt enig med deg! Jeg er dessverre en av de som ble født “uten muskler”. Jeg er 95’er og har trent i åresvis på push-ups. Jeg har trent mer enn mange andre jenter i klassen som tar 10 ganger så mange push-ups som jeg tar. Vi er forskjellige, og selvfølgelig “skryter” ikke du når du sier at du får lett muskler! Vi er som vi er 🙂

    17. Flesk på HENDENE, faktisk…
      De som skriver sånne ting har virkelig ikke et liv. Og du er jo faktisk slank, så jeg skjønner ikke hva det som får folk til å skrive sånn… Sjalusi, I guess.
      STÅ PÅ, Tuva! 🙂
      btw, skulle ønske jeg hadde sånne armmuskler som deg 😛

    18. Wow, du ser kjempeflott ut, og har dødsfine muskler! Synd du ikke vil trene styrke og utvikle de;) Men ikke vær redd for å løfte litt vekter likevel, det skal nok litt til for å få enda mer markerte muskler dersom du trener mye annet ellers (dans, løping eller hva enn du driver med) og spiser masse mat vettu 😉 Du blir bare superfit og feminin!
      Søstra di så smashing ut!

    19. noen får lette muskler enn andre. sånn er det bare. det er det samme som at folk har forskjellig forbrenning f.eks.
      syns du er tøff jeg, som skriver om det! viktig at folk forstår 🙂

    20. Hvis den personen som skrev den kommentaren velger biologi 1 på vgs så lærer man masse om lange og korte muskelceller.. Den som har lange muskelceller får lett kondis og kan løpe langt, og de med mest kortemuskelceller får lett muskler. så det var litt faila 😉 haha… og om man føler man ikke har noen eller begge deler, så har man omtrent likt av begge 😛 noe sånt i hvertfall:) så jo, noen får faktisk lettere muskler enn andre.. blir som at noen har høyere forbrenning enn andre..

    21. Jeg selv syntes ikke det er sååå utrolig pent med muskler, vertfall ikke på meg 🙂 men jeg er vedlig sterk uansett, den sterkeste i klassen (?) .. Som sakt, jeg er også “bygd” for å få muskler lett.. ;p

    22. Du har helt rett i det du sier, at noen får fortere muskler enn andre .. De som sier noe annet får lese om det .. Jeg har også gått på turn i mange år og får lett muskler.. Noen liker å ha synlige muskler og andre ikke.. Er det noe å diskutere egentlig?

    23. du har så sykt fin kropp! kan du lage et innlegg hvor du skriver hva du trener i løpet av en uke. feks hvor langt og fort du løper, og vise noen øvelser du gjør?:-)

    24. jeg har ikke så mye peiling jeg heller, men vil egentlig si at det du sier hører ganske riktig ut! 🙂

    25. Haha, selvfølgelig får noen folk lettere muskler enn andre, alle er jo forskjellige. Alle har forskjellig benbygning, noen må jobbe veldig hardt for å få muskler, andre trenger så vidt å gjøre noe for å få muskler. Alt er forskjellig fra person til person 🙂
      You go girl!

    26. Jeg har også lett for å få muskler, og jeg har fått beskjed av min personlige trener at det er ikke mer som skal til enn at du bærer en sekk eller noe tungt som gjør at enkelte får markerte muskler 🙂 Jeg trener ikke mye armer, men jeg har svært markerte og store muskler, så det er ikke tull.

    27. Det er sant. Noen får lettere muskler enn andre. Jeg er heller ingen treningsekspert, men jeg vet ihvertfall noe. Og dette er noe av det. Jeg er også av den typen som lett får muskler. Alle har forskjellige beinbygning. De som har “kraftig” beinbygning bygger lettere muskler. Ihvertfall det jeg har hørt. Men det er også sikkert andre årsaker til hvorfor noen får muskler lettere enn andre…
      Liker bloggen din forresten, Tuva! 😀

    28. teiteste kommentaren jeg har sett på lenge 🙂
      det er jo selvfølgelig mange som får lettere muskler enn andre! stå på, Tuva 🙂
      elsker bloggen din <3 btw, jeg er ikke glad i muskler på jenter! noen kan passe det, men jeg synes det er guttene som skal ha musklene 🙂

    29. Jeg sier ikke at du ikke får lett muskler nå, men du strammer jo syykt mye, og det ser ikke ut som du har så mye muskler 😉 ikke vondt ment!:)

    30. kan du skrive et innlegg om hva du vanligvis bruker å trene når du er på sats? og kor ofte og kor lenge du bruker å trene? har du forresten prøvd spinning? 🙂
      btw, etter at du skrev at du fikk mer energi av å trene, vart jeg insperert og har begynt å trene mer nå! visst faen e de sant 😀

    31. Alle mennesker er født med samme antall muskler. Men det er på grunn av kosthold og trening man har ulik størrelse på musklene. Så du, og alle andre har like mange muskler som en body builder, men dog, mindre størrelse på musklene.

    32. skulle gjort mye for å få kroppen din! ja, noen får lettere muskler enn andre! jeg er sånn i bena. det er jo fordi jeg turner.
      men omg, så fin kropp du har! du skal være stolt over kroppen din, tuva! er ikke mange som er så heldige som deg, skal jeg si deg!
      jeg vedder på at du kommer til og få nåen sjalue kommentarer i dette innlegget. MEN FYYH FOR NOEN FINE MUSKLER! er ikke mange jenter som får så markerte muskler!

    33. Det er faktisk sant som Tuva sier, enkelte får mere, og lettere, muskler enn andre. Dette kommer ann på hvilken muskelfiber du har. Det finnes tre forskjellige! 🙂 bare å søke opp “muskelfiber” på wikipedia! 🙂

    34. Teit av folk og sitte å skrive noe de tydligvis ikke vet noe om.
      For det er sant at noen får mye raskere muskler enn andre. Og tror faktisk
      dette kommer litt ann på beinbyggningen. For har men en “kraftig” beinbyggning
      har man som regel og litt muskler. Jeg er og sånn, sterk fra natur om det er det man skal kalle det.
      Så denne gutten eller jentea som skrev dette er nokk en stakkar som har lyst på muskler men må kjempe llitt for de 😉 Ikke bry deg om de Tuva, du ser smashing ut! og er ei super jente og et virkelig godt forbildet til å være så “ung” : – )

    35. Det er sant at noen får muskler lettere enn andre… Jeg går en del, og bygger muskler lett i beina tydeligvis, fordi jeg har DRITSVÆRE leggmuskler………..haaaater dem.

    36. Maria: Hehe, hva er galt med å være selvsikker? Joda, jeg er selvsikker, du har helt rett 🙂 Og litt selvopptatt selvfølgelig. Du kan ikke være mye selvsikker du?

    37. Haha, herregud:P Eg får sinnsykt lett muskler og trenna drefor ALDRI noke med vekt osv å gjøre! Mamma driver å klaga på at muskla e fint og at ho skjønna ikkkje korfor eg ikkje vil ha det. Men det er jo ikkje akkuratt så veldig fint å ta på seg en kjole også føla seg som ein mann i den! Noke som skjer veldig lett med meg, sidan eg får så fort musklar. Ligger i familien da dessverre. Eller med meg og lille søsteren då i hvert fall. Og vi hata da!
      Oi, nå skreiv eg ein del. Er bare det at eg skjønna deg så godt! Og den kommentaren syns EG var teit:P Men musklar er jo fint på noken og sjølvsagt 🙂

    38. Dette har jeg lest om;) Noen blir født med langsomme muskelceller og noen med raske muskelceller;) De som har langsomme muskelceller har bedre evne til god kondisjon (som f.eks langrenn og løping), mens de med raske muskelceller tåler bedre store utslag på kort tid( Turn, skihopp osv..). Både du og jeg har raske muskelceller:P Det er slikt vi blir født;)

    39. Din lille selvskryter, Tuva 😉
      Jeg digger deg! Og jeg digger kroppen din! Sånn kropp vil jeg også ha!
      Hvor lang er du egentli? (Hvis du ikke vet det synes jeg du skal gå å måle deg med engang :D)

    40. Syns du skryter litt av kroppen din.. At den liksom er trent uansett hva du gjør. Det er jo litt feil? Alle trenger mosjon for å holde kroppen i form. Men hvis du er fornøyd er det greit å skryte : )

    41. Hei Tuva, jeg digger bloggen din. Fast leser. Men i det siste har du skrevet sinnsykt masse om trening, nesten bare trening. Og jeg synes det er litt kjedelig, liker fortsatt bloggen din, menja.

    42. Jeg VET at noen får lettere muskler enn andre! En av mine beste venner er “født” med masse muskler, noe hun har arvet fra sin mor. Hun har en helt annen kroppsbygning enn meg, og jeg måtte ha hardtrent i mange mange år for å ha oppnådd de musklene hun har ;p

    43. Camilla Granvoll: Foreløpig er det slik at jeg ikke trenger jobbe så mye for å holde kroppen i formen, og det er jeg veldig glad for. Dagen hvor jeg må det kommer nok tidsnok 🙂 Uansett så er det ikke noe galt i å “skryte” over seg selv, er det? Selv om dette innlegget ikke var ment for å “skryte”. Ble bare ganske provosert av den kommentaren der.

    44. Hei Tuva 🙂
      Jeg går 3. året på idrettslinja nå, er instruktør på ett treningssenter i Zumba, og jeg trener aktivt på Elixia 4-7 ganger i uka. Jeg vil heller ikke si jeg er noe treningsekspert, men kan hjelpe deg litt fordet. Når du sier du får lett muskler, så har det veldig mye med hva du stapper i deg av mat! For å bygge muskler trenger du proteiner. Masse. Det kan hende du får i deg mer enn du aner, og derfor bygger du muskeler. Håper dette hjelper litt 🙂

    45. Tror hun jenta bare ble mildt sagt sjalu, Tuva! Jeg tror fullstendig på deg når du skriver
      at du får lett muskler. Du ser jo stappet ut! Med muskler altså! Du har helt sykt “fit” kropp!! HELDIG
      OG enkelte får lettere muskler enn andre. Akkurat som andre går opp/ned i vekt lettere enn andre!
      Teit at folk ikke vet det. Haha.

    46. det har også noe å si med fettprosent. du har såpass liten fettprosent av musklene dine har ganske synlige trekk på kroppen. en person kan ha syke muskler, uten at de nesten synes om han har høy fettprosent.
      så det er som du sier, alle er forskjellige. vi er jo ikke skapt like, det er jo det som gjør verdens så spennende og flott ;-D så kjipt om alle skulle vært like a :p

    47. Det er sånn at gutter for lettere muskler enn jenter, jentene må trene mye mer for å å samme resultater som gutta boys, men da må det finnes jenter som får muskler fortere enn andre jenter også. Hvis dere skjønner poenget mitt?

    48. Hvem i alle dager kan vel påstå at noen IKKE får lettere muskler? Det har jo noe med kroppsbygingen. Det er akkurat det samme som at noen har høy forbrenning og andre ikke.
      Fy søren. uff, jeg måtte bare komme med dette. Du har helt rett, Tuva. Jeg bygger nemlig også veldig fort muskler 🙂

    49. Pleier sjeldent og kommentere, men det her er jo latterlig! 🙂
      Jeg er også en av de som bygger lett muskler, det er derfor jeg trener styrke fordi det er noe jeg kan og ja, jeg kan si at jeg liker å ‘brife’ litt på styrkerommet noen ganger i gymmen.
      men noen ganger er det litt kjipt også (syntes jeg) med tanken på at det jeg virkelig ikke er fornøyd med er overarmene mine pga. jeg har trent de litt for mye så de er rett og slett svære!
      men whatever, U GO GIRL 😀

    50. Omg. Du kniper sammen hendene SÅÅ mye på bildene at knokene dine ble hvite.
      Ro ned jente!!!
      Jenter med store muskler er ikke noe pene!!!!! sorry meg -.-

    51. du ble jo selv provosert av kommentaren min når du lager et helt innlegg om de 😉
      Kanskje du har rett, du har fin kropp Tuva ! 🙂 Men de fleste får jo vel muskler da de strammer de vell ?
      Jeg gjør det, jeg trener hver dag . ikke så lett muskler, men jeg har gått på 2 idretter i 7 år på begge av de, men ikke til sammen, jeg har bare muskler då jeg strammer de, men er fortsatt fysisk sterk 😉

    52. kleint at du over meg : ” ….” ikke turte å skrive navn en gang da… hahah sucker!
      Muskler er mye finere en de fettklumpene du sikkert har…:) selvfølgelig ment til “….”
      Liker bloggen din kjempegodt tuva:) kjempebra at du skriver mye om trening! kanskje det kan hjelpe mange sofasittende klumper opp av sofaen 🙂 det har hvertfall hjulpet meg!!! takk

    53. oida jeg trodde virkelig ikke bloggen din kom til å bli en trenings-snakk-blogg ! MEN misforstå meg rett, jeg syntes det er bra;) men jeg så ALDRI for meg at du skulle begynne å skrive om trening ca. hver dag ;p

    54. Har hørt om at muskler har et utrolig minne til og trene seg fort opp til hvordan de har vært, så vs du har hat mye muskler før er det ikke vanskelig og bygge de opp igjen 🙂

    55. du har korte muskler heter det 😉 jeg har også det 🙂 når du har korte muskler syntes musklene dine mye mer og hvis du trener mye så blir de jo normalt større, men på deg syns de bare mer, f. eks therese har jo veldig tynne armer, det betyr at hun har lange muskler (:
      lange muskler ser ofte sånn ut: —-
      mens korte ser sånn ut: ===
      det ser på en måte ut som om du er litt fetere, men det er du jo ikke (:

    56. rita: Grunnen til at jeg skriver – …. – til navn er jo fordi jeg ikke vill si navnet mitt da, smartaaah!!! Bedre enn å skrive: Meeg -> Anonym -> kulingen eller andre teite ting!
      Og btw:_ Jeg sa at jenter med STORE muskler ikke var noe pene.
      Jeg trener veldig mye og har muskler, men ikke stoore. Jeg trenger i det minste ikke å knipe sammen hendene så knokene blir helt hvite 😉
      Så pass på hva du sier du, din lille unge!

    57. …. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!1: Når man strammer musklene er det vel normalt å knipe hendene sammen? åååå, herreguuud, kan du ikke bare slutte å lese bloggen min hvis du skal være så pirkete?? taper…..

    58. Tuva W: Skjønner da jeg også at man skal knipe sammen hendene. Men det betyr ikke at du må ta i såå mye at knokene dine holder på å knuses!! ærlig talt.
      Og hvis jeg liksom sier ifra klikker du da. No offence, men å kalle personer over allt tapere er bare litt for drøyt.

    59. Haha, så teit kommentar, det sier seg jo selv at noen for letter muskler enn andre, det er jo sånn med alt. Noen har høyer forbrenning enn andre, og det er slik vi er FORSKJELLIGE, det gjelder ALT! Ingen er like. STÅ PÅ TUVA!
      …. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 ; Herremingud, hva er det du sier, jeg er ikke redd for å si min mening å skrive navnet mitt. Å de fleste kniper hendene sammen når de strammer musklene, da er du en av de som ikke gjør det. Som sagt alle er forskjellige men det er vanligst å gjør som tuva og knipe hendene.

    60. HAHA RART DET BLIR KRIG I VERDEN? Når folk krangle om musklan til ei ung jente. Såklart får nån lettere synlige muskla enn andre, MEN det treng ikke si at ho e nå sterkere enn andre med mindre SYNLIGE muskla 🙂

    61. Et lite tips hvis du faktisk har lyst til å trene vekter for å bli sterk uten å bygge spesielt store muskler er å tøye skikkelig ut etter hver økt. Hvis du gjør det vil muskelfibrene i muskelen bli strekt og derfor bli lang i stedet for tykke. Grunnen til at muskler bygges opp er jo fordi tverrsnittet i muskelfibrene blir større og vips blir musklene tykkere. Men som sagt slipper du dette hvis du tøyer så det strekker skikkelig og holder tøyeøvelsen i noen sekunder. Selvfølgelig fungerer dette til en viss grense hvor musklene faktisk blir større – men hjelper da hvis du faktisk vil trene styrke(som også er sunt!!). og deeer kom idrettsnerden frem i meg, så sier ikke noe mer nå 🙂

    62. Hei Tuva!
      Jeg er helt enig med deg, og jeg er av samme type selv:-) Har alltid hatt muskler, spesielt i overkroppen, med tydelige bicepser og tricepser. Magen er ikke så verst enda jeg har født to barn, og i de siste tre årene har det vært lite trening da jeg har gått på skole, har skolebarn, en nakkeskade etc. Jeg trenger ikke å trene for å ha synlige og definerte muskler, og det er jeg takknemlig for, høy forbrenning har jeg også (fått konstatert dette på treningsstudio ved hjelp av en nøye test). Man er forskjellige, og godt er det, tenker jeg. Du skulle sett magen min før jeg fikk barn, den så ut som om jeg trente hardt, jeg hadde tydelig sixpack, og venninnene mine pleide å gi meg komplementer for det på fest (ufrivillig for min del, faktisk. Jeg ble litt flau). Jeg drev riktignok med turn, drill jazzballet og svømming noe sporadisk fra jeg var ca. 7 år og oppover til jeg var 15 -16 år, men jeg klarer meg fint uten aktiv trening både da og nå, heldigvis og takk! Er plaget på sjette året med en vond nakkeskade, så kan ikke presse nakken, eller kroppen indirekte noe særlig lengre, får så vondt og blir dårlig. Men det går greit, klarer kondisjonstrening og å holdemeg i grei form og det er nok fo rmeg. Bare nyt kroppen din, den er flott og kommer sannsynligvis også være det i mange år:-) Selv fyller jeg 40 om noen mndr 🙂
      Stå på, vennlig hilsen Jill

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg