Jeg har to valg

Først og fremst synes jeg alle skal lese dette innlegget til Julia. Som om jeg skulle skrevet/sagt det selv! Husk og hør sangen hun har postet også, den var helt nydelig! 

Skal ikke si så mye, for da kunne jeg like godt bare kopiert teksten til Julia, og det er ikke noe vits. Som hun sier kan ofte hver minste filleting bli gjort om til et verdensproblem i våre bortskjemte hoder. Vi alle har selvfølgelig dårlige dager, det er menneskelig, og lov. Det skal være lov til synes synd på seg selv for små ting i blandt, men hver minste ting skal ikke la oss knekke sammen, og tro at verden faller ned i hodet på oss. 

Selv har jeg grunn til å være litt lei meg til tider, med tanke på mine biologiske foreldre. Jeg har to valg – legge meg ned å sørge, stenge alt og alle ute, tenke alt for mye, og synes synd på meg selv. Eller velge alternativ to – kan løfte hodet, se fremover, tenke på hvor mye hell i uhell jeg har hatt, tenke at jeg hadde en mamma og pappa som var veldig glad i meg, og som ønsker at jeg skal være lykkelig og glad. Jeg velger det siste! 
Jeg tror helt klart at vi fleste her i Norge kan velge vår egen lykke.

70 kommentarer
    1. Helt enig. Når jg er litt nedfor så pleier jeg og tenke på det positive som er i livet mitt 🙂 Hjelper nesten hver gang :- )

    2. Æ får tåra i øyan!! Du virke som ei rå sterk jenta:-) du ordlegg dæ så utrolig bra!
      Det blir nok å gå dæ godt i livet <3
      PS: du e den fineste jenta æ vet om:-)

    3. Så fint skrevet, du er ei sterk jente. Foreldrene dine er nok kjempe stolte av deg, det tror jeg virkelig. Jeg er heldig som har mine foreldre, og kan ikke forestille meg hvordan det føles for deg. Men du er sterk som holder hodet oppe, virker som du lever livet videre og har det kjempe bra. Men alle kan være triste i blandt, det har vertfall du lov til.
      Ville også fortelle deg at du er et kjempe bra forbilde, du er så dønn erlig. Det liker jeg med deg, derfor elsker jeg bloggen din. Du prøver ikke å være perfekt, du er bare deg selv og driter i hvor mange “esj du snuser og drikker, du er ikke 18!!!!!!!” kommentarer du får. Haha, digger deg!
      Jeg begynnte automatisk å gråte av den sangen på julia sin profil, vår så utrolig trist!

    4. Veldig enig i det du skriver 🙂 Som sagt så må man prøve å se fremover og tenke på det positivet, siden om du tenker på fortiden, så kommer den til å ødelegge fremtiden!!

    5. Jeg må bare spørre, er betakaroten kreftframkallende eller farlig på noen som helst måte? væråværså snill å SVAR, med ett innlegg om betakaroten eller noe sånnt!
      PS: digge dææ, insane pen 🙂

    6. enig! mange i norge er for bortskjemte og slipper på en måte mange ting, men jeg synes vi skal ihvertfall ikke bare gi opp men fortsette, sånn som du gjør ! det inspirerer:)

    7. Jeg tror faktisk ikke at man kan velge sin egen lykke, selv her i Norge. Jeg går selv gjennom en ganske tøff og slitsom periode av livet mitt, jeg har blitt mobbet av mine bestevenner dette skoleåret. Det har rett og slett vært helt for jævelig, unnskyld ordspråket, men det går ikke ann og beskrives med andre ord. Jeg har gått helt fra vettet, og selv om det er over nå, fordi jeg har snakket med noen voksne om det, så sliter det på meg enda. Jeg har kjempe dårlig selvtillit, og sliter med å skaffe meg nye venner. Alle kjenner meg som en nerd, og raring. Jeg har ei venninne, som er egentlig den eneste venninna jeg har, sånn på ordentlig, men hun får meg stadig til å føle meg feit og annerledes. Det er kjempe slitsomt, hver dag etter skolen drar jeg hjem og legger meg på pcn, hvor jeg ligger hele dagen og stirrer på en skjerm. Så kommer kvelden, og jeg legger meg. Slik går dagene mine hver dag. Javisst, jeg graver meg ned, men for og si det sånn, jeg har prøvd det meste. prøvd alt. Jeg klarer ikke skaffe meg noen andre venner fra skolen, jeg har lyst til å begynne på nytt. Dessverre går det ikke. Jeg orker snart ikke mer av dette. Det er veldig lett og si at man skal se fremover, men når man ligger så lang nede som meg, er det ikke lett. I det hele tatt, men Tuva. Du er en veldig flink og positiv blogger. 🙂 Du skrev det fint, det over. Med at du skal se fremover, kanskje det funker for deg. 😀 Men for meg , så funker det nok ikke, jeg har prøvd i nesten et helt år nå, og det går ikke. Klem fra en anonym 13-åring.

    8. du er en utrolig fornuftig og sterk jente tuva! syntes du har lov til å “klage” og være lei deg når du trenger det (du må ikke blogge om det, men legg ut, et bilde, som beskriver følesen din da) jeg syntes bare det hjelper! og du er en jente (både du og julia forsåvidt) og alle har lov til å vise andre føleser enn lykke og velbehag! men stå på! du er utrolig nydelig!

    9. ehm, vist vi tenker på de i andre lad som er fattige å ikke har så mye mer en kanskje en venn eller noen i familien. de kan ikke sitte å se på morsomme filmer å le av andre ,de må liksom skape underholdning uten strøm å så har ikke de sånne fine ting som de flese av oss i Norge. vi blir kanskje sint å sier “jeg hater deg!” vist vi ikke får en liten ting vi ønsker. mens de må leve med det lille dem har å begynner å skrike fordi foreldrene er døde fordi det var/er krig! så vi bør være glad for det vi får 😉

    10. Joda, jeg kan til en viss grad si meg enig. Men vi er alle forskjellige og har det forskjellig. Vi kommer oppi forskjellige situasjoner og vi reagerer forskjellig. I innlegget til Julia får jeg nesten inntrykk av at det er “feil” å være lei seg. Men noen er mer følsomme for “små bagateller” enn andre. Om man har det vanskelig psykisk, så syter man ikke om man har det vanskelig. Det er ikke noe man kan velge.
      En kommentar i innlegget til Julia fikk meg til å få tårer i øynene. Selv om vi bor i Norge, har tak over hodet og klær nok, kan vi vel ha det vanskelig. Når det skjer mye i livet til en, så påvirker det en enten man vil eller ikke. Både på gode og vonde måter.
      Jeg, for eksempel, har det helt jævlig for tiden. Når jeg forteller det i fortrolighet til de menneskene jeg stoler på, er det noen som synes jeg overdriver, mens andre forstår meg bedre. Det er fordi alle er forskjellige.
      Mulig vi i Norge kan være bortskjemte på et vis, men alt i alt, er vi ikke så forskjellig fra fattige folk uten tak over hodet eller mat på bordet hver dag. Alle har følelser, og når det skjer noe i livet til en, lar vi oss påvirke. Man må vel få være ulykkelig og deprimert uten at det skal ha hendt noe veldig alvorlig? Så på en måte, må jeg vel si meg litt uenig også. Det er lettere sagt enn gjort, å ikke tenke negativt og fokusere på det positive. Det har jeg erfart, at er ikke lett. De fleste har vel vært gjennom det selv også når man kommer i denne alderen. Og det blir ikke bedre heller akkurat..

    11. Veronika (:: Jeg forstår godt hva du mener, og er helt enig. Det er klart at noen har det vanskeligere enn andre, og som jeg sier er det menneskelig å ha det tøft i blandt. Har selv perioder hvor alt bare ser mørkt ut, men kommer meg heldigvis fort ut av det. Både innlegget til Julia og mitt er satt litt på kanten, håper du skjønner det. Og håper du får det bedre etter hvert 🙂

    12. hei 🙂
      som en blogger på topplisten synes jeg dette er noe du virkelig kan skrive om:
      http://www.facebook.com/note.php?created&&note_id=10150105487216567
      http://www.facebook.com/profile.php?id=568662370#!/event.php?eid=147753065286927
      om de to jentene som har forsvunnet, mange vet om det.. men mange har ikke satt seg inn i saken. du som er et forbilde burde ta deg tid til å skrive noe som faktisk kan hjelpe mange mennesker. blandt annet foreldrene som gjør alt de kan for å finne disse to igjen.. de vet ikke hvorfor de har stukket av eller hvor de er, de har kontaktet politi, togstasjoner, busselskap, aviser, presse alt mulig, og jeg tror det kan være til hjelp, kanskje noen har sett personene?

    13. Det er ikke lenge siden jeg begynte å lese bloggen din, men etter en stund ble du min nye favoritt blogger. Du skriver alltid dine meninger (slik jeg oppfatter det) og du er sykt god til å skrive på en måte slik at man på en måte kan føle det du gjennomgår. Det må være veldig trist å tenke på at man ikke bor hos sin ekte familie og at din familie på en måte er “skilt”. Du høres bare ut som et herlig menneske som takler utrolig mye og som fortsatt er like blid! Er ikke mange sure bilder her på bloggen din! Stå på! Hilsen en utrolig som fan av deg 🙂

    14. Min far har fått kreft og det tar knekken på meg men jeg kan ikke si det til noen. Han blir snart innlagt i 2uker jeg kan ikke snakke med han da. Hva kan jeg gjøre? Kan du poste dette i et innlegg sånn jeg kan få hjelp? jeg er knust -.-‘ griner hver kveld <3<3<3 håper han klarer seg, han spiller så sterk men han er egentlig ikke det 🙁 Kan du hjelpe meg for du går gjennom det samme 🙁

    15. Du har en kjempe fin blogg , jeg elsker å lese den , akkuratt like mye som tcmn sin <3
      Håper du forsetter å blogge masse , hilsen en som liker bloggen din godt 😉

    16. De aller fleste har jo en GRUNN til å gråte en gang i blant.
      Det kan være mobbing, føle seg utenfor, ikke ha noen å prate med osv. Det kan jo være mye mindre, og mye større ting enn å ha mistet foreldrene sine.

    17. Helt enig. Folk klager på den minste ting, selv legger jeg godt merke til det ettersom jeg fikk kreft for en måned siden. Folk burde sette mer pris på ting i hverdagen 🙂

    18. hva har skjedd med de biologiske foreldrene dine ?
      jeg vet det er utrolig mye å be om asså!
      men jeg er fast leser! 🙂

    19. du har virkelig grunn til å være lei deg …. det har jeg og….. det er utrolig tøft å miste sine nærmeste,det vet jeg alt om. men som du sa, så har vi to valg 🙂 de nærmeste som vi har mistet hadde ønsket at vi skulle løfte hodet og leve videre 🙂
      stå på Tuva, du virker som ei fantastisk og sterk jente !

    20. Hei, jeg lurer på en ting; Hva har egentlig skjedd med de biologiske foreldrene dine? Beklager om det er respektløst av meg å spørre, du trenger ikke å svare om du ikke har lyst

    21. Jeg følger ikke så veldig mye med på blogger er opptatt med treninger .men jeg vet ganske godt at det ikke er mangen som har det bra og sliter med lykke. Min bestevenn har hatt det helt for jævlig for og si det sånn. Men livet må gå videre , vi må gjøre det beste ut av det vi har og kan!
      Lykke til videre i livet og du vil en dag se fram over og få den lykken du trenger !!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg