Å prioritere riktig er ikke min sterkeste side

Hvor mange ganger har dere tenkt; “Hun bloggeren der lever et perfekt liv!”. Hvor mange ganger har dere tenkt akkurat det om meg som blogger? Selv tenker jeg det ofte om andre bloggere, så det overrakser meg ikke om mange har det inntrykket av meg.

“Du er så flink”, “Du er så pen”, “Du lever et perfekt liv” – kommentarer jeg ofte får!

Jeg er fullt klar over at det antageligvis er 13 år gamle jenter som tror dette, men dere skal vite at sånn er det ikke. Jeg vil ikke fremstå som en smilende og glad jente til en hver tid, som er kjempeflink på skolen, alltid ser pen ut og alltid gjør det rette – for det er/gjør jeg ikke. Som jeg nettopp skrev i et innlegg, er det menneskelig å ha dårlige dager – selv hvor godt man i grunn har det. Hele helga har jeg vært skikkelig nedpå, og det er fordi jeg føler meg skikkelig dum. Jeg prioriterer helt feil! Jeg har det jo kjempebra, men all motivasjonen er borte. Alt er et ork for tiden!

Tenker spesielt på skolen og trening. De to tingene som betyr mest, og er viktigst! Jeg vet mange er skoleleie, men jeg tar helt kaka! Fraværet mitt er så stort at om jeg hadde postet det her på bloggen, hadde samtlige av dere fått hakeslep! Det er ikke en god følelse å legge seg om kvelden å tenke på at man ikke har fått gjort noe fornuftig ut av dagen. Om ikke jeg tar meg sammen NÅ har jeg ingen sjangs til å bestå til våren. Lærerne mine og foreldrene mine sier at toget snart er gått, og det har jeg endelig innsett at de har helt rett i. Læreren min sa til og med: “Om du hadde lagt like mye tid i skolen som du gjør i bloggen, hadde du bare hatt 5’ere”. De ordene brant seg fast i hodet mitt. Det er jo sant, jeg prioriterer både bloggen, treningen og venner før skolen. Jeg føler meg skikkelig dum!

Nå for eksempel burde jeg ha gjort skoleoppgaver som læreren min veldig ønsket at jeg skulle ha gjort i vinterferien, men hva gjør jeg? Blogger.

Sorry for ingen bilder, verken humøret eller trynet mitt er klar for noe photoshoot nå. Håper på en bedre dag i morgen 🙂 Skal legge meg TIDLIG så jeg kommer meg opp på skolen, og det resulterer som regel i en bra dag med god samvittighet!

65 kommentarer
    1. Jeg vet akkurat den følelsen..men hvis du virkelig liker å blogge, kan du jo bare blogge rett før du legger deg eller noe. Så da har du tid til å trene, gjøre lekser, å lese til prøver å sånne ting. Vet at skole er skikkelig KJEDELIG men det bare forbedre DITT fremtid, så hvorfor ikke gjør ditt beste? Håper du kommer deg ut av dette ‘funk’ før toget virkelig har gått!
      Og ja…det ser ut som du har et perfekt liv men det er godt at du er jordnær og er ikke redd for å si det til dine smålesere…de selvfølgelig skjønner ikke helt enda men bare å minne dem om det kan kanskje hjelpe litt! 😀

    2. Ta en saftig bloggpause, få lufta på litt og gjort litt skoleoppgaver! Mange kommer til å hate det (selv jeg), men må man så må man

    3. huff. jeg har også et stort fravær men det teller ikke på barneskolen. håper du får til det du vill. at du klarer og prioritere skolen litt også. det er veldig lett og tro at man har et perfekt liv, for det er tekst som står på nettet, ikke alle har det så bra som de skriver, jeg har nettop hadt en veldig tøff priode, men skrev likevel at dagene var perfekte, og smilte, Håper det går bedre med deg.

    4. Det er aldri for sent før det er for sent! Om du fortsatt har en mulighet til å gjennomføre, og du ser alvoret i det, så må du bare ta deg i nakkskinnet!
      Jeg skjønner deg så utrolig godt. Det er så lett å prioritere helt andre ting enn man bør, jeg gjør det fortsatt. Og hver dag jeg gjør det, føler jeg meg fortsatt like dum. Blogg og internett er så altfor lett å velge fremfor skole og studier, ufattelig irriterende. Min løsning på det er å ikke ha med pcen på lesesalen, men noen dager/uker må jeg bruke pcen og da er det ikke alltid mye som blir gjort..
      Ingen er perfekt, som du sier.

    5. jeg har hatt mye fravær hele dette skoleåret og det forrige..
      Har hatt en del dårlige dager i det siste også, som sagt ; ikke alt går på skinner
      uansett, jeg syntes du er utrolig pen og er helt utrolig til å blogge, det skal du ha! 🙂

    6. Ærlig skrevet. Du er en av de som gjør at topplisten ikke er helt feil … Du er en ekte og ærlig blogger!

    7. Malin’kommenterer alltid tilba: Tusen takk 🙂

      Håper vi begge klarer å finne frem motivasjonen, selv om det er vanskelig! Men har vi noe valg egentlig? Vi må gjennom det som alle andre 🙂

    8. Åhh, jeg går kanskje bare i 9’ende klasse. Men det er uansett vanskelig å finne motivasjon til å stå opp om morgenen.
      Egentlig har jeg bare lyst til å dunke hode i veggen og sove til jeg selv står opp.
      Men alle har dårlige dager, det jeg bruker å gjøre da er å ta meg en dursj eller noe annet jeg liker.
      Håper ikke at du slutter å blogge, fordi at din blogg er min ynglingsblogg. Ikke sånn som de andre ovfladiske bloggene.

    9. Jeg kjenner meg veldig igjen for et år siden da jeg gikk på skolen. Jeg hadde så problemer med skolen og prioriteringer at jeg ikke klarte å styre meg. Det var ofte jeg valgte å dra på trening fremfor skole, på en måte er det positivt – men på en annen måte er det i hvertfall ikke det. Det endte med at jeg hadde så mye fravær at jeg mistet stipendet mitt, og deretter hadde NULL motivasjon. Skole var helt fremmed for meg etter det. Da jeg visste jeg også kom til å stryke i selve Helse- og sosialfaget som jeg gikk på, og til slutt hoppet jeg av skolen. Jeg sier dette for å motivere deg, selvom det kanskje ikke høres sånn ut. Ikke gjør samme feilen som meg, husk at du alltids kan ta opp fagene igjen neste år, og det er en mulighet du burde ta til deg.
      Selvom jeg ikke angrer et sekund på at jeg sluttet skolen, oppfordrer jeg selvfølgelig ingen til å gjøre det samme. De aller fleste vet at det er dumt. Jeg har bare hatt totalt flaks da jeg fikk meg jobb i barnehage – hvor jeg jobber hver dag. Det å tjene penger er veldig motiverende (i hvertfall for meg), men nå vet jeg ikke om du får stipend. Jeg har vært så heldig at jeg nå vil bli privat lærling i barnehagen i 4år, samt skolegang en gang i uka. Det er en utrolig mulighet for meg, men vil alikevel oppfordre deg til å holde ut skolen. Nå vet jeg ikke hva du skal utdanne deg som, men jeg er ganske sikker på at skoleårene vil gå fort! 🙂
      Nå er det nok med romanen, haha. Lykke til!

    10. Masse lykke til med å finne motivasjonen igjen! 🙂 Håper virkelig at du finner den igjen, og får fullført skole og utdannelse..
      Selv er jeg 29, og prioriterte helt feil under utdannelsen, og sitter her nå uten noe, og guud som jeg angrer! 🙁
      Men nå er jeg i gangen igjen, håper på å få satt meg på skolebenken til sommern igjen, slik at jeg en dag kan bli “voksen” jeg og! 😉 Hihi

    11. Det er vel slik med alle iblandt. Jeg elsker å legge meg å kjenne at jeg virkelig har gjort noe fornuftig den dagen 😉

    12. Det er kjempe bra at du kan være ærlig om dette, Tuva. Men du må ikke miste motet, til skolen altså. Det er jo ikke verdens ende om du legger bloggen på hylla en liten stund, selv er jeg en fast leser og digger bloggen din! Men jeg vil heller at det skal gå bra på skolen, lekser osv. er MYE viktigere enn blogging!

    13. huff, skjønner deg godt! er mange som tror at bloggere har et perfekt liv, men det er faktisk ingen her i verden som har et perfekt liv. alle har dårlige dager, og mange skjuler ting. og det er mye som er for privat som ikke kommer ut på bloggen også..

    14. Lykke til med motivasjonen:) håper du klarer deg bra, det fortjener du!;)
      Du har en kjempebra blogg og skriver mange veldige brae innlegg!
      STÅ PÅ TUVA!:D

    15. Tuva, du har en sånn fin blogg og det er helt sant du er en fin jente. Jeg syns du er så ærlig og flink jente, ingen er perfekt og det er helt normalt at man prøver å fremstille seg som “perfekt” i bloggen, men en ting må jeg si jeg har fått ett helt nytt intrykk av deg når jeg leste de to siste innleggene dine. Du er vertfall mitt forbilde! 😀

    16. Liker at du skriver litt mere fyldig innlegg sånn som dem to siste 😉 Grunnen til at jeg leser bloggen din er fordi du har en bra selvironi og ikke er så a4, det har jeg sett i videoene dine. Også er jeg glad du ikke er helt andreabadendyck og kun skriver at du skal på besøk og hvor koslig det kommer til å bli, du er motsatt av det, og det er det jeg liker med deg 🙂

    17. Huff, men det er sant det men bloggen er jo egentlig for det meste bare den positive siden av livet. Jeg har også dålige dager, men det er ikke noe jeg skriver på bloggen sånn direkte hva som har skjedd. Håper det går greit med deg 🙂

    18. endelig en ærlig og bra blogger som ikke legger livet sitt fram som perfekt. Jeg har fulgt bloggen din siden jeg fant den for noen uker siden og du er den første topp-bloggeren jeg har valgt å følge med videre! superfin blogg med interessante og fine innlegg med kjempe fine bilder. digger deg og bloggen! Fra meg 🙂

    19. Dette er grunnen til at jeg leser bloggen din, Tuva! Ingen er perfekte og jeg er lei av at bloggerne(IKKE DEG OG THERESE) fremstår slik.
      Stå på med skolen! Du vil føle deg så mye bedre etter på. Et lite tips er at man burde setter seg noen mål mens man arbeider. Før var jeg fast bestemt på at med både Tven og PCen på, ikke ville forstyrret meg mens jeg gjorde lekser, men nå har jeg innsett at det gjør de. Faktisk mer enn noe annet. Jeg setter meg en tidsliste med de forskjellige fagene. Jeg skal være ferdig med det innen den tid og sånt. Sett kravene til deg selv høyere etter hvert. Du får det til hvis du vil!!

    20. jeg har utrolig god hukommelse så jeg gjør det bra på prøver å har utrolig bra snitt, men ellers er jeg nett som deg, ble nedsatt i orden og oppførsel sist halvår, gjorde ikke leksene mine, mistet bussen med vilijie, skulket, følgte ikke med i timene, og prioriterte rett og alett alt annet. Dette året her har jeg forbedret meg en del. du må bare starte et sted, og legge av en tid på dagen til lekser og prøve pugging, selv om det er vanskelig. Når du først har klart det en uke, klarer du det alle uker fremover også, du vil også føle dge nye bedre med deg selv! 😀

    21. Skjønner deg kjempe godt Tuva! Vet hvordan du har det med å prioritere alt annet før skolen. Spesielt trening! Merker også at kjæreste å venner tærer på karakterene mine :p og jeg skjønner godt at om du kutter ned med innlegg på bloggen:) så lenge du ikke slutter! Men jobb med skolen for det er jo faktisk viktig fordi om det ikke føles sånn… :p

    22. Bra innlegg Tuva!:) Du har heldigvis enda noen måneder å gjøre det godt igjen på, så det er bare å bite tennene sammen og kjøre på! Ønsker deg lykke til!
      B

    23. Michelle Kleiven: Ja, jeg vet. Har tenkt tanken mange ganger om å bare slutte skolen å finne meg jobb, men tanken på å gå om igjen frister svært lite! Skal nok ta meg selv ordentlig hardt i nakkeskinnet, å fullføre dette året 🙂 Jeg vet jeg kan, bare jeg skjerper meg ordentlig. Fint å høre at det ordnet seg for deg likevel 🙂

      Takk for kommentaren!

    24. Anonym: Nei, absolutt ikke 🙂 Planen er å legge en slagplan, sånn at jeg får tid til alt jeg har lyst til + skole. Må gå ann å få gjort alt man har lyst til uten at det skal gå utover skolen!

    25. Ingen har ett helt perfekt liv! Håper du får litt mer motivasjon for skolen framover. Jeg synes det var veldig bra skrevet av deg !!

    26. Må bare kommentere her at jeg har akkurat samme problemet.. Har alt for mye fravær etter jul. Men jeg har ikke motivasjon til og stå opp og dra på skolen eller gjøre lekser etter skolen.. Men jeg går bare i 10. klasse så håper jeg virkelig kan skjerpe meg på vgs der jeg kan gå en linje jeg kanskje liker bedre:-) Håper du står på framover, liker bloggen din veldig godt!

    27. Tuva, livet ditt virker absolutt ikke perfekt og det er derfor jeg liker bloggen din. Ingen er perfekte.
      Men jeg skjønner utrolig godt hav du mener, hadde en slik periode for et år siden. Skulket masse, hadde 2,9 i snitt og brydde meg ingen ting. Gjorde en del verre ting også som ikke skal nevnes, men slet utrolig mye med å finne motivasjonen igjenn. Det tok en god stund, men nå har jeg heldigvis fått den tilbake. Det er utrolig men om du fakisk gjør en liten innsatts og får en god karakter, så motiverer det utrolig mye til å jobbe videre. Slik er det vertfall med meg. I det siste har jeg også hatt utrolig lite skolelyst, håper du klarer å få mindre fravær og ta litt tak i ting 😀 Alt handler om viljestyrke vet du 😀

    28. Huff kjenner til det der. Håper du finner en løsning slik at du får tid til alt 🙂 Håper du fortsetter å blogge i allefall. Bloggen din er en av de 3 jeg leser fast hver dag. 🙂 Lykke til. 🙂

    29. Du må være min tvilling eller noe, alt du skriver kjenner jeg meg alltid igjen i! Det er utrolig bra at du er åpen mot bloggen på den måten du er. Jo mer jeg føler at jeg kjenner deg, jo mer føler jeg meg lik deg. Det er helt merkelig. Men jeg digger deg og bloggen! Håper du rekker toget, haha.

    30. Føler veldig med deg på dette, og vet det er vanskelig. Sliter selv, personlig har jeg så mye fravær pga sykdom at jeg risikrer måtte gå opp igjen neste år. Skolen prøver nå hjelpe meg med å få karaktergrunnlag, ved å gi meg innleveringer, prøver osv. Har flere oppgaver som allerede skulle vært ferdig, men siden motivasjonen min er helt vekk er det vanskelig å fullføre. På en annen side er det godt å vite at det er flere i samme knipe, selv om det er en grusom situasjon. Tror jeg hadde følt meg enda dummere om man var helt alene om det 🙂
      Blir som min mor sier; “du kan klare alt så lenge du har viljen til det”. Så fisk tilbake viljen og prøv å vri skolearbeidet til noe interessant! (Ja, det er vanskelig – det meste er kjedelig. Men om man finnet et emne man mesterer godt, kan det hjelpe resten også) Masse lykke til! Håper vi begge kommer oss gjennom dette skoleåret 😀

    31. Liker bare bloggen din bedre og bedre jeg. Bare sånn for å få sagt det!
      Når det kommer til priotering er du VIRKELIG ikke alene… Men kommer man inn i en dårlig sirkel der man tenker at: ah jeg orker virkelig ikke gå på skolen idag, blir det ofte sånn mange ganger i uka. Det gjelder bare å bite tennene sammen og komme seg ut dørå om morningen. Uansett hvor jævlig det er!
      Lykke til, tipper du finner ut av det 😀

    32. Endelig er det i hvert fall EN blogger på topplisten som sier noe fornuftig og er ærlig! Utrolig bra skrevet, stå på:)

    33. Du kan vist du vil. Sorry vist jeg er litt slem nå, jeg liker deg drit godt. MEN .. jeg skjønner meg virkelig ikke på folk som ikke gir jernet på skolen. Det betyr alt. Det betyr alt for framtiden din, livet ditt. Du kan bli AKKURAT DET DU VIL. Om du er dårlig i matte, kan du fortsatt bli matte-teknikker eller hva det heter. Du må bare ville det nok. Du som går Service og Samferdsel bør tenke ut tidenes plan for et firma. Tenk på apple, hvorfor kan ikke du lykkes? Du må bare tenke deg om, bli moden og skjønne hvor viktig skole egentlig er. Ja, så klart jeg er dritt lei av skolen … men så gjør det meste ut av helgen da vel ! Det handler egentlig om å komme seg gjennom dagen så bra som mulig. Om noen år har du oppfylt drømmen, DA har du lyktes. Uansett hva det har ført til: psykolog, lege, advokat, journalist … Da har du fullført skolen og blitt det DU ville, din drøm. Selv om du tror du er dårlig på skolen, så er det bare å sette seg ned å bli bedre. Det hjelper svært lite å sitte å si at du er dårlig og ikke gjøre noe med det.
      Det er ditt liv, du bestemmer

    34. hei !
      jeg er en 13 år gammel jente, og for det første! hva er gammelt med 13 år gammle jenter? for det andre? vi er ikke dumme, og vi er ikke så små heller! vi er faktisk i puberteten vi og! herregud høres jo ut som om vi er 7! for det tredje! vi kan tenke liksom, og vi skjønner ka du mener! koffor e du så jævlig overlegen! vi e ikke dumme fjortisser! kansje noen men ikke alle! jeg liker egentlig bloggen din men den der var litt drøy! -.-

    35. Jeg liker når du skriver om meningene dine, det er så sykt bra! Fortsett sånn! Det var ærlig, fornuftig og jævlig bra skrevet 🙂

    36. takk. det der trengte jeg å lese.
      jeg burde ha lagt meg for en stund siden, skulle legge meg tidlig idag, men jeg sitter å leser blogger siden jeg bare vil være oppe, selvom jeg jeg er stuptrøtt..
      godnatt 🙂

    37. anonym: Det var absolutt ikke frekt ment, og jeg vet godt at ikke alle 13-åringer tror det. Men jeg vet selv at mange 13-åringer er litt naive, har jo vært 13 år selv 🙂 Men så klart, det gjelder jo ikke bare 13-åringer!

    38. Jeg er ganske sikker på at du ikke kommer til å lese denne kommentaren her, for det er jo så mange andre å lese også. Men jeg vil bare at du skal vite at jeg har det akkurat sånn jeg også.. Gjør ALT annet som jeg syns er gøy før skolen. Lærerne mine sier jeg er for lite motivert på skolen. I timene tenker jeg som oftest på andre ting, og tegner. Sånn som nå burde jeg jobbe med en engelskpresentasjon jeg snart skal ha, men kommer meg aldri i gang. Du skal bare vite at du er ikke alene! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg