Selvtilliten kommer hovedsaklig innenfra

Føler det i lengen blir alt for mye overfladisk tull her på bloggen, og kategorien “Tanker, tema og følelser” blir alt for lite brukt, så spurte nettopp på Facebook siden min om det er noen spesielle temaer eller lignende de vil jeg skal ta opp. Fikk inn en del forslag, men det jeg fikk mest lyst til å skrive om i dag, var om slanking og selvtillit. Det er noe enhver kjenner seg igjen i.

Spesielt i vår alder er det veldig mye fokus rundt utseende, slanking og kropp. Vi alle vil ha kroppen og utseendet til Jessica Alba, og det er det som er den største feilen. Vi sammenligner oss selv med alle andre. Det er kanskje der hele problemet ligger, vil jeg si. Verken jeg eller du kommer til å se ut som Jessica Alba eller Megan Fox uansett, så det første vi må gjøre er å legge fra oss de tankene og heller ha troa på oss selv. 

Vi alle har våre komplekser når det kommer til vårt eget utseende. Vet det er lett å si, men man må virkelig prøve å ikke tenke så mye på alle “feilene”, men heller trekke frem det positive ved oss selv, for vi alle har så mange flere postive ting enn negative. Tror det er akkurat det som har bygd opp selvtilliten min. Etter min mening har jeg en alt for stor nese, litt rar form på ansiktet, stygge tenner, småe pupper, stygge hender og.. Ja, mange flere ting jeg gjerne kunne forandret på. Før tenkte jeg forferdelig mye over dette, men nå har jeg slått meg selv i hodet og innsett at det er sånn jeg er. Jeg har så mye annet positivt jeg velger å fokusere på, og det er det som gjør at jeg har den selvtilliten jeg har.

For å si det slik, en “mindre pen” person kan ha all verden med selvtillit, kun fordi personen har det godt med seg selv. Selvtillit kommer ikke kun ut i fra utseendet vet dere, den bygges og opp ut i fra selvmestring. Om man klarer oppnå noe får man bedre selvtillit. Det kan være alt fra å være flink i en sport, flink på skolen og å være snill mot andre mennesker. Jeg f. eks. får veldig god selvtillit av å trene. Ikke kun fordi jeg synes at kroppen min ser bedre ut, men og fordi jeg føler meg flink som er så flink til å trene. Ei god treningsøkt kan gjøre underverker på humøret og selvfølelsen, og resulterer i en god dag. Om jeg også hadde vært flinkere på skolen vet jeg at selvtilliten min hadde vært ennå bedre! 

Når det kommer til slanking synes jeg det er veldig vanskelig å svare på spørsmålene deres. Jeg synes i alle fall det er viktig å ikke fokusere på tallet som vises på vekta, for det er faktisk ikke det som telles. For å ta et eksempel; da jeg gikk på turn var jeg veldig, veldig liten og tynn. Broren min som nå er 27 år fikk sjokk da jeg fortalte han hvor mye jeg veide til å være så liten. Jeg hadde veldig mye muskler da. Men i alle fall, vi alle har helt forskjellig beinbygning, så det er vanskelig for meg å svare når dere spør om det er normalt å veie x kg når man er x gammel. Om man virkelig er overvektig er saken litt annerledes, men da bør man kanskje oppsøke en lege i stedet for å sulte seg ihjel for å gå ned i vekt. Jeg har virkelig ikke troa på å slanke seg ved å “slutte” og spise er noe effektiv i lengden, men spis heller litt sunnere og begynn og tren! Omså gå til skolen i stedet for å ta buss, spis grov landgang i stedet for fin, kutt ned på brusdrikkingen og godterispisingen, gå i trapper i stedet for å ta heisen.. Er mange småting man kan gjøre for å bli i bedre form. Men runder av nå før noen sovner av. 

Hva får DU god selvtillit av?
Likte dere denne type innlegg? 
Hva skal jeg ta opp neste gang i så fall?

101 kommentarer
    1. Kjempe bra skrevet, Tuva! Syns du fikk frem mye og jeg fikk en liten oppvekker her. Har ikke verdens beste selvtillit og det er grunner som de du nevnte 🙂

    2. Utrolig enig, jeg har liksom lyst til å være like tynn som Megan Fox til sommeren men det er jo ikke fint når man ikke har former heller da(etter min mening) Jeg syns det er veldig fint med former, ikke helt flat liksom og passe runde hofter. Men jeg drikker smoothies hver dag og går på tur så da får vi se om det blir noe resultat etterhvert!:)

    3. elsker innlegg som ikke handler om outfit og innkjøp (selvom det kan være spennende også) Kanskje du kan skrive om ditt syn på abort eller plastisk kirurgi? 🙂

    4. Utrolig bra skrevet, Tuva! <3 Jeg er veldig ufornøyd med kroppen min og vil være som mine pene og tyne venninner, men nå skal jeg slutte å tenke så mye på det.

    5. jeg likte denne typen innleg, jeg likte spesielt godt at du tør å innrømme hva du ikke liker ved deg selv. Det får meg til å tenke at jeg kanskje skal slutte å se på det negative og gjøre som deg! du og bloggen din er en stor inspirasjon for meg, tusen takk!

    6. Jeg får god selvtillit når jeg får til noe. Og jeg får god selvtillit at det jeg liker ved meg selv. Ja, jeg elsker slike type innlegg. Neste gang, vanskelig å si. Noe som du virkelig brenner for!
      Takk for en supert innlegg!

    7. Hva får DU god selvtillit av? Jeg får bedre selvtillit av å lese slike innlegg som dette også av å få komplimang :)<3
      Likte dere denne type innlegg? Ja jeg digger det 😀
      Hva skal jeg ta opp neste gang i så fall? Kan du ta opp temaet 'gutter, klining og utroskap'' også ''bitchy holding blant jenter? 🙂
      Digger bloggen din Tuva :)<3

    8. Kjempe bra skrevet!
      Jeg er ei som aldri har hatt spesielt god selvtillit, og jeg er også av typen som sammenlikner meg med andre. Jeg tenker alltid på hva jeg ikke kan gå med, siden jeg ikke har de perfekte formene og kroppsdelene som “hun og hun” har. Jeg føler ofte at jeg må gjemme meg bak en stor hettegenser eller en cardigan, for hvis ikke vil jeg jo bare se megafeit ut!
      Jeg hører ofte, veldig ofte faktisk, at det er flere som vil ha kroppen min. Siden den er så lang, slank og fin. I akkurat det sekundet tar jeg det i mot meg og tenker positivt på det, men i ettertid vil jeg ikke ta det til meg og tro på det. Jeg ser meg i speilet, tenker på hvordan den og den personen ser ut, og tar meg selv som den jenta det bare finnes feil på. Jeg HATER å tenke sånn, hater det! Jeg sliter virkelig å ta i mot meg komplimenter, jeg tenker på de i et par sekunder før jeg kaster de i søppeldunken og drar frem alt det negative: Som til slutt blir alt.
      I den siste perioden har jeg fått slengt i mot meg kommentarer om at jeg er stygg. Folk kan ikke klare å se på meg, så stygg er jeg. Folk vil ikke ha meg i klassa, så stygg er jeg.. For meg, som er 14år, er det jammen meg ikke lett å få de kommentarene i mot seg. Man er midt i perioden der man skulle trodd utsende var alt! Jeg har blitt så irritert på meg selv, at jeg alltid har endt opp i tårer. Nå mener jeg ikke nære venner altså, nå mener jeg den “tøffe guttegjengen”.
      Akkurat nå, er midt største ønske å bli pen. Eller, bedre sagt: Få selvtilliten tilbake 🙂

    9. Dette er så riktig Tuva (min navnesøster), og det irriterer meg at ikke flere folk setter pris på dette innlegget like mye som hvilken kjole du skal ha på deg (og da tenkter jeg på antall kommentarer etter hvor lang tid det har gått etter du postet innlegget).
      Jeg elsker at du tar det opp, for en toppblogger som deg bør ikke bare ta opp akkuratt kjoler osv. Selv om jeg elsker det også da! Stå på, og se deg til å komme deg opp å den 1. plassen du fortjener, selv om du stjeler den fra venninnen din 😉
      Kos fra meg.

    10. Likte dette innlegget! kjenner meg igjen der! Jeg sliter selv med selvtillitten min, men har ikke vært helt sikker på hvordan jeg skal jobbe med den.. men jeg finner sikkert ut. vennene mine er skikkelig bekymret for meg, og de tror jeg har spiseforstyrrelser(noen av dem) fordi at jeg spiser så lite som jeg gjør. Men jeg spiser det jeg orker å spise ferdig med det. Har fått kommentarer for at de mener jeg er for tynn (noen av dem) mens andre sier at jeg er fin som jeg er.
      Men fortsett å skrive innlegg som dette!

    11. hei:) veldig bra innlegg, jeg er så enig med deg. jeg synes bloggen din er utrolig fin og lese. men du er super pen!

    12. Et utrolig godt og reflektert innlegg, jeg synes det er super bra at du som “stor” blogger tar opp litt viktige temaer, sier mye om deg som person! (: Selv sliter jeg en del med selvtilliten da jeg er overvektig, men jeg jobber faktisk med det! Trener omtrent hver dag og spiser sunt. Et sted må man jo begynne!
      Synes alt for mange har dårlig selvtillit i dag, spesielt blandt ungdommer. Det er utrolig deprimerende å høre om folk som er 170 høye og veier 40kg klage på vekta si. Hva har skjedd med verden når alle er misfornøyde? Selv de alle synes er super pene, fine osv., har sine dårlige dager, og jeg synes det er viktigst å fokusere på de positive tingene, som du sier. Dessuten har ingen godt av å gå rundt og fortelle dem selv hvor “dårlige” de er. Alle er perfekte, akkurat som de er! (:
      Igjen, supert innlegg, digger at du tok opp et slikt tema, og ville vært supert hvis du tok opp flere!

    13. kjempe bra skrevet! jeg har fått og får bedre selvtillit av sterke/vonde/harde ting jeg går gjennom i livet.

    14. Jeg får god selvtillit når folk gir meg komplimenter om utseendet mitt eller når jeg mestrer noe som jeg kanskje ikke hadde trodd jeg kunne mestre. Synes det er veldig bra at du tar opp sånne tema i blant, i mellom alle innleggene om mote og skjønnhet. Creds!

    15. Jeg likte veldig godt dette innlegget, for nå nylig fikk jeg høre noe som ikke personen trodde eller mente kunne såre meg, men det gikk ganske hardt innpå meg. Jeg har ikke hatt den verste selvtilliten, men etter at jeg fikk høre det ble den ganske så lav.
      Får håpe det du har skrevet kan hjelpe meg til å få selvtilliten tilbake igjen. Liker veldig godt bloggen din Tuva! Stikk gjerne innom min en liten tur. 🙂

    16. Liker det utrolig godt, du burde skrevet mer om det! Jeg får god selvtillit av den nye klesstilen min (mer jentee) og… det var det. Får god selvtillit når jeg får gode resultater fra trening, da! 🙂 Digger deg!

    17. Tuva: Hei Tuva 😉

      Ja, det er sant. Men er flere kommentarer enn det ser ut som, er bare jeg som er treg på å svare/godkjenne kommentarer.

      Hehe, tusen takk! 1. plassen betyr ikke all verden, men morsomt at du synes det!

      Klem

    18. du er herlig! kjempe bra når du skriver slike innlegg 🙂 Man får virkelig noe å tenke over! og du har ingenting å klage på, når jeg tenker på en med fin kropp, så er det deg! og PEN <3

    19. Hei! synes det var veldig bra innlegg! jeg er alikevell glad for at inneggene ikke kommer alt for ofte. Det er bra at de kommer en gang i blandt, vis det er for mange av dem tas de kanskje ikke inn til ordentlig betenkning 😀 jaja, nok om det!
      Synes det var godt å lese. vet at du bare er en blogger, men det hjelper når litt “kjente” folk også sier de sliter med en del. Jeg personlig har veldig lav selvtilitt… Men jeg har bestemt meg for å skrive opp tre positive ting som skjedde gjennom dagen. Jeg skal herved begynne med det i dag. kanskje det hjellper på selvtilitten.
      Det høres kanskje ut som jeg er en jente uten venner o.l men det er ikke slik. jeg har mange veldig gode venner som jeg er veldig glad i! og jeg trives veldig godt i mine omgivelser, jeg har 4,8 i snitt og synes skole er helt greit fordeom jeg er veldig lei. men som sagt, lav selvtilitt har jeg uansett, kanskje fordi alle vennene mine er så pene? jeg syns ikke jeg er direkte stygg, men på en måte syns jeg det alikevell….
      haha, skal ikke plage deg mer, vet det ikke hjelper meg så mye å skrive dette uansett.
      takk for at du tok det opp på bloggen! fast leser 😀

    20. Det er utrolig bra at du skriver om slike temaer, det hjelper hvertfall på humøret mitt å lese om dette. Du er et veldig godt forbilde, og jeg er sikker på at det er mange som er misunnelige på deg, ikke bare fordi du ser veldig bra ut, men også fordi du har en veldig god evne til å påvirke oss andre med disse tekstene.
      Jeg hadde ikke hatt noe imot å lese enda litt lenger tekst, men du fikk jo frem et godt poeng i teksten du hadde skrevet. Det er sikkert mange som ikke orker å lese om slike emner, og temaer som man faktisk kan skrive en del om, og også diskutere og dele sine meninger om.
      Det er veldig bra gjort av deg å skrive om slike ting for å få leserne dine til å føle seg bedre og for at vi faktisk har et behov for å lese om disse sakene som kan bety ganske mye for oss. Mange sliter jo i hverdagen, så det er veldig fint å lese om deg og de rådene du hadde på lager. 🙂
      -Ingrid

    21. syns det var et veldig bra tema å ta opp! Neste gang kan du jo snakke om fremtiden, hva du tror, hva du anbefaler osv 🙂 du var veldig flink med dette ihvertfall

    22. Åh, så bra skrevet!!:) fortsett med slike innlegg, skriv foreks. om vennskap, kjærlighet, kjærlighetssorg, følelser rundt dette osv..?

    23. Bra skrevet. Jeg har veldig dårlig selvtillit, et litt redd for og gå med tynne gensere, fordi puppene mine er for store og jeg har en rund mage. Jeg sliter utrolig med selvtilliten, når broren min får vennene sine til og snakke stygt om meg, blir jeg knust. Nå går det bedre med klær, men jeg føler meg rund. Går aldri med kjoler, fordi jeg føler at jeg ikke har riktig kropp til det, har en kjole jeg aldri har brukt. Jeg føler meg utrolig flau når jeg går i en skobutikk, finner et par jeg liker, og spør om de har skoene i strl 40. Da føler jeg meg virkelig ikke velkommen. Men det at noen kaller meg pen elns, gjør de det virkelig bedre.

    24. Sånn her må du begynne å blogge, Tuva! Jeg kunne lest og lest på dette innlegget uten å bli lei. Outfits og mote og alt i den der duren blir så fort kjedelig, men dette er er veldig bra!
      Håper du kan fortsette med sånne innlegg en gang i blandt! Kjempebra skrevet! 🙂

    25. Hmm, når folk gir meg komplimenter for utseendet mitt ( noe som jeg får sjeldent … )
      Ja, likte dette innlegget veldig godt 😉

    26. Veldig bra skrevet;) jeg vil kanskje at du skal ta opp litt det med mobbing hvis du klarer det. Jeg har selv ertet og fått slemme komentarer av ei jente. Det hjelper ikke veldig med selvtilliten, så jeg har ikke veldig bra selvtillit. Lyst til å høre hva du synes om mobbing:)
      Forresten så er bloggen din supert og jeg liker måten du skriver på! Fortsett sånn!!

    27. Jeg får god selvtillit når dagen blir til en bra dag. Når folk har kommenterte at jeg gjorde noe bra. At dem ser at jeg har det bra.
      Jeg alltid likt denne siden av deg Tuva fordi for et eller annen grunn så tror jeg på deg! Du hadde liveshow en gang og tatt opp dette temaet og jeg så på deg at du virkelig mente det..ikke sånn tull med å prøv å late som du bryr deg, du virkelig gjør det!
      Jeg synes at disse type innlegger er bra fordi du påvirker så mange gjennom så mye forskjellige temaer at det er virkelig et pluss å ha sånne i ny og ne.
      Jeg fortsatt har litt dårlig selvtillit men for hver gang jeg leser at du også sliter med det men at du driter i hva andre sier og fokusere på alt de positive, gjør meg til å start i denne retningen og.

    28. Fint innlegg. Selv har ikke jeg noe bra selvtillit. Jeg tør ikke vise noe av med selv i klasserommet når vi har klassesamtaler. Eneste jeg klarer å slå meg onkelig løs på er familien min og bestevenninnen min.
      Hadde vært fint om du skrev et innlegg om dette. Det å bare å tørre åpne seg for familie og nære venner.

    29. Kjempebra skrevet Tuva! 🙂 du burde skrive sånn hver søndag, du kan skrive om et tema hver søndag, så blir det liksom søndagstemaet eller søndagens visdomsord eller no sånt :)<3 elsker bloggen din !

    30. Jeg er sjokkert! , så utrulig bra skrevet. jeg selv sliter med selvtilitten .. jeg orker ikke mere jantelove ..
      Denduikkehaddetrudd.blogg.no

    31. Syns det er veldig bra at du skriver om dette Tuva 🙂 Det er et veldig viktig tema, som kansje de aller fleste kjenner seg igjen i. Vet ikke om jeg har bra eller dårlig selvtillit. Antar vel at jeg har begge deler. Får god selvtillit av å være med venner og trene karate, synge kansje? Når jeg gjør ting jeg er flink til så får jeg den følelsen av at endelig er jeg god til noe. Jeg har kansje god selvtillit når det gjelder å si ifra. Noen ganger er det negativt og andre ganger positivt. Tør å si ifra om ting som ingen andre tør å si og når jeg har bestemt meg for noe så står jeg for mine egne meninger. Men på den andre siden så er jeg utrolig flink til å bli revet med i en diskusjon som kan føre til noe negativt. Men er glad for at jeg er meg selv og ingen kan ta det fra meg. Alle har negative og positive ting som man må lære å leve med. Og vi må lære å respektere andre med de ”feilene” som vi mener at vi har. Hvordan hadde verden vært hvis alle var helt perfekte? Vil heller være meg selv og komme meg videre og leve med de feilene mine og være mere ekte, enn å sitte å gå innover i meg selv. Folk får rett og slett respektere meg for den jeg er eller bare la være. For jeg kan ikke forandre meg selv for andre hvis jeg ikke trives med det. Du skal ha det godt med å være deg selv og jeg håper at alle som har dårlig selvtillit prøver å innse at de er fine uansett hvor store eller hva slags størrelse de bruker. For ingen er perfekte. Mange som blir mobbet for sånne ting, men dere må bare kaste dere over det! For dere er fine uansett hva andre folk sier. Har aldri opplevd det før så jeg kan ikke si hvordan det føles, men mitt beste råd er bare å gå videre. Kansje jeg har litt bra selvtillit allikevel. Når jeg tenker over det.
      – Silje

    32. Jeg ble ofte ertet og begynte å grine av hver minste lille ting. Etter vêr som jeg kom på ungdomskolen fikk meg nye venner som nesten var helt like meg bygde selvtilitten seg opp. Nå kan jeg si noe helt utrolig rart og søsteren min sier ; herregud du har så utrolig mye selvtillitt. I helgen var jeg på et seminar hvor læreren jeg hadde var frekk mot meg. Han sa ting som jeg syntes var unødvendig av en voksen mann å si. Var på seminar med korpset jeg går i og han sa at jeg spilte surt hele tiden. Da han sa det ble jeg DRIT forbanna. Det kokte inni meg og jeg ville bare skrike til han at vi er barn og han burde tenke over hva han sier. At enkelte personer kan ta det innpå seg eeektremt. I tillegg hadde jeg omgangsyken så jeg orket ikke stort. Orket ikke spille og det viste de andre jeg var på gruppe med så søsteren min sa til han at jeg er syk og ikke orker stort og at det derfor kan bli litt rart. Jeg orket ingenting og heldigvis for meg så gikk det over etter ca 20 minutter fordi selvtilitten min er såpass god.
      Jeg har også alltid vært den lille tynne i familen. Kan fint bruke samme klær som lillesøsteren min på 14 og jeg blir 16. Jeg tenker ikke noe over det. Jeg spiser helt normalt og jeg drikker brus omtrent hver dag. Jeg veier rundt 50. Så den siste tiden. Det er snakk om uker så har jeg finne ut av at jeg er en av de tynneste i klassen. Og jeg har alltid sagt at jeg vil bli tynnere. Men når det da står folk som er ganske mye tykkere enn meg ved siden av meg har jeg finne ut av åssen er det egentlig de tenker. Når de tynneste i klassen sier ååh jeg er så tykk. Det er jo et godt spørsmål.

    33. Tuva! Dette innlegget fikset meg, jeg har aldri hatt noe spesiell selvtillit! Blir lett såret for ting angående utseendet mitt, men jeg tror virkli at ved å slutte å fokusere på alt det negative vil gi meg selvtillit tilbake!
      Du har verdens beste blogg! Elsker deg<3

    34. Jeg får bedre selvtillit av komplimenter,og når jeg gjennomfører noe som jeg blir veldig stolt av!
      Men selvtilliten er sånn opp og ned i det siste.Når jeg får komplimenter så øker selvtilliten,men med en gang jeg kommer foran et speil så synker den til samme nivå igjen.
      Men jeg har også lært i det siste og bli vandt til åssen jeg er eller ser ut,for jeg kan jo ikke gjøre noe med det.Må liksom gjøre det beste ut av det,tenke mer på det positive enn det negative.Selvom det er vansklig noen ganger.
      Liker at du tar opp sånne temaer,kunne gjerne skrevet mer omså 🙂

    35. wow, utrolig utrolig bra skrevet.. syns du er en helt fantastisk blogger, og du har all grunn til å ha god selvtilitt etter min mening 😀 fortsett å skrive sånn! ^^

    36. likte innlegget kjempegodt!
      jeg får selvtillit når folk sier positive ting om meg til andre, og de igjen sier det videre til meg. jeg har sluttet å tro på hva hva folk sier til meg direkte, for jeg vet at mye av det er løgn. folk smisker for å få masse venner osv

    37. æ har værdens værste selvtilit før æ har ingen!
      kommer ikke til og få en heller med dem æ kjenne
      elske bloggen din <3<3
      du og therese e drit go i å blogge stå på
      men skal gå og gjøre litt ting og tang

    38. Jeg får god selvtillit av å få fine kommentarer om utseende mitt og å være med venner, for når jeg er med venner så vet jeg at jeg kan være meg selv uten at de dømmer meg liksom..
      Skikkelig bra skrevet Tuva! Du og Therese har etter min mening de beste bloggene! <3

    39. liker egentlig denne type innlegg best..
      du burde skrive minst et slikt i uken… da får vi lesere litt vett inn i hode, samtidig som vi får vite din mening <33
      digger bloggen din btw <3

    40. Utrolig bra skrevet! Dette er det faktisk det første innlegget jeg leser på bloggen din, men nå skal jeg helt klart bli fast leser. kjempe inspirerende å lese, og jeg kjenner meg igjen i alt du skriver.
      Det er helt sant; man kan oppnå nesten hva man vil bare ved å forandre måten man tenker, og ser på seg selv! det hjelper ikke å sammenligne seg selv med andre, man må tenke bra om selg selv, det vil merkes! 😀

    41. syns dette her var et utrolig bra innlegg, tuva! du skriver så bra og får fram det beste ved det. det du sier er helt sant. mange av oss jenter ser alltid på det negative, og ikke fokuserer på det positive. derfor burde mange kunne klare og ta seg selv i nakken og begynne og fokusere på det positive.
      trening hjelper så utrolig mye for meg også! jeg har slitet med dårlig selvtillit og angst lidelse i flere år, men når jeg trener kommer jeg i en helt annen verden 🙂

    42. Heij! kjempe fint innlegg 🙂 jeg har utrolig god selvtillit 🙂 og det er fordi jeg ser meg i speilet hver dag og sier til meg selv at jeg er peeen 🙂 greit nok, jeg er ikke den tynneste, og har kanskje ikke ansikts formen til angelina jolie.. men samma det 🙂 som du sier så kommer selvtillit innen fra, og det er individuelt hvordan folk får det frem på 🙂
      Kunne veldig gjerne ha sett et innlegg som handler om BARNEVERNET, altså ditt syn på det!!

    43. Hei! synes bloggen din er super! du har en blndingsblogg som både skriver om interessange ting om mote, men også om viktige ting i samfunnet, og som i dette innlegget: slanking, og selvtillit.
      Jeg er en person som ikke helt har “funnet meg selv”. er på samme alders som deg, og tror at dette også har noe med selvtillit å gjøre.
      jeg sliter med jentegjengen, og finner ikke min plass. føler jeg dilter etter…
      Har du noen i det hva som kan hjelpe meg, og få meg til å tro mere på meg selv. Folk sier jeg er pen, så utsende mangler nok ikke… men det er jo selvfølgelig ikke nok! Jeg vil også være en god person som folk skal like å være sammen med 😀 et innlegg om dette??
      Tror også det er mange flere enn meg som føler det slik, men kanskje har gitt opp, eller…
      BRA BLOGG! Fast leser, siden jeg faktisk ikek bor så langt unna tromsø selv

    44. Jeg får bra selctillit når jeg spiller fotball! Det eneste som er problemet mitt er at jeg ikke har kunnet spilt det de siste 6 månedene, altså ett halvt år, grunnet en skade… Så derfor sliter jeg veldig med selvtillit fortiden..
      Men innlegget ditt hjalp, du er veldig flink til å skrive Tuva! Hadde ikke gjort noe med flere sånne innlegg, elsker bloggen din allerede så ;p

    45. Bra du tar opp slike temaer og skriver din mening om det!
      modig og klokt gjort.
      Vil gjerne lese flere slike innlegg i fremtiden.
      stå på 🙂

    46. Jeg slet med selvtilliten min før, da jeg var gjennom et tøfft år på barneskolen hvor jeg ble mobbet hver dag. Det tok sin tid å bygge den opp igjenn, men etter hvert kom den. Mens jeg strevde med å komme over alt det domme hadde jeg perioder hvor jeg var deprimert og ikke spiste mye, men det var ikke pga kroppen min. Men fordi jeg rett og slett var så lei meg! Kjempe bra innlegg Tuva!

    47. Veldig enig med deg! Jeg vil si at jeg har sånn passe god selvtillit. Men min selvtillit er mer basert på hvordan jeg er, i stede for hvordan jeg ser ut, for jeg ser ikke på meg selv som veldig pen. Har jo mine dager der jeg ser meg i speilet og er fornøyd med det jeg ser, men de dagene jeg ikke gjør det tenker jeg at da får jeg bare smile enda mer enn vanlig da! Personer blir nemlig myyye penere når de smiler, synes jeg. Liker at du skriver om sånne ting også, du er veldig flink til det 🙂

    48. Du har ikke stor nese 😮 du er driit pen Tuva.. herregud ;-O <3<3
      Du kan snakke om kjærlighet ? eller ja, hvis du skjønner hva jeg mener : p gutteproblemer etc..

    49. Døds bra skrevet! Vi snakket om akkurat det samme på skolen idag og… Det med identitet og hvem du er osv. Kjente meg ganske godt igjen får å si det sånn! Jeg sammenligner meg selv ganske ofte med andre, og tenker; Skulle ønske jeg også såg sånn ut. Kjenner jeg skal begynne å fokusere på at utseende ikke er alt. Veldig viktig å ha en personlig selvtillitt 😀

    50. Kjempebra at du skriver om slike tema, Tova! Tror det er mange unge som setter pris på ett ski innlegg i ny og ne! Jeg synes det er kjempebra at du bruker “makten” din, om jeg kan kalle det det, til å sette lys på slike viktige temaer. Det er jo en viktig del av livene til oss unge!
      Takk for at du er så fin, både inni og utenpå, Tuva! Takk for det!

    51. Er VELDIG glad for at du skriver dette her! Jeg digger bloggen din! Skal du skrive sånn følelse innlegg hele tiden? :/ Det er liksom bra at du skriver hva du føler og sånn, men det er litt kjedelig å lese det vær da.. IKKE frekt ment altså! Jeg mener det, du er en VELDIG flink blogger! Men det blir litt kjdelig og lese ” følelse” innlegg hele tiden, viss du kjønner :/
      Jeg unnskylder VELDIG mye viss du bli lei det av det jeg skrev..!
      -Catharinaj.blogg.no <3

    52. Elsker når du skriver slike innlegg, ettersom at du har en populær blogg og bruker den til noe nyttig. Selv ser jeg mange feil med meg selv, men prøver å fokusere på det gode. Har ikke dårlig selvtillit av den grunn, føler at jeg har god selvtillit i forhold til andre. Noe grunnet at jeg får høre at jeg ser fin ut, jeg får høre at jeg er flink i fotball, både av voksne og ungdommer. Det får meg til å føle meg bedre, og det gir meg mer selvtillit. Uansett er alle skapt slik de er, noen er tynnere, har finere tenner, har finere hår, men det er slik du blir deg selv. Unik. Det handler kanskje mye om å gi det lille ekstra, gi litt mer av seg selv hver dag. Starte i det små, og bygge seg oppover vis man har en helt rævva selvtillit.
      Å kopiere andre er tåpelig, selv om alle i blant vil ha lengre hår, tynnere mage, hvitere tenner osv. fordi det er det som defineres som pent. Men selv om man er “mindre pen” kan man plutselig se mye finere ut ved å ha den utstrålingen, den personligheten, og rett og slett være seg selv. Også vis man er flink til noe, ser man plutselig finere ut, og føler seg bedre. Men man trenger jo ikke akkurat være flink til noe (som en sport) for å føle seg bedre, men kanskje er man flink til å være seg selv.
      Digger forresten bloggen din 🙂

    53. Jeg hadde ganske god selvtillit før, men så begynte jeg å få uren hud og kviser og sånt, og da gikk selvtilliten min til BÅNN. Hater huden min, fordiom jeg ikke er sånn “ekstremt” plaget. Mister omtrent all selvtilliten min, haater det.
      Er enkelt å for de med plettfri og silkemyk hud og si at “man ikke skal fokusere på det”, men det er faktisk ganske vanskelig.

    54. Veldig bra skrevet! 🙂 veldig bra å bruke eksempler alle kan kjenne seg igjen i. Jeg spiller håndball, og hver gang jeg får et mål merker jeg at selvtilliten stiger, selvom jeg har bommet masse før det. det er vel noe med mestringen akkurat som om man passer i favorittbuksene osv.
      Men utrolig bra skrevet, er morsomt og lese slike innlegg, er veldig motiverende faktisk!:):)

    55. Blir rørt av kor utrolig reflektert og moden du e for aldern, syns du e nydelig tvers igjennom:) synd at du ikkje e 5 år eldre:p

    56. (æ skriv bare på dialekt)
      æ har ganske dårlig selvtillit, æ er veldig tynn.. Å høre stort sett hvær dag at æ e så tynn, om æ har anoreksi, at æ må spise mere osv.. Ja , selfølgelig vet æ at æ e tynn, æ spis mye, men vekta mi går opp og ned heile tia. Å æ har stor forbrenning. Før brydde æ mæ ikke så mye, men no e det litt sånn, jaok.. du treng ikke si det liksom.. Men æ prøve jo å bare drite i det.
      Æ har ganske dårlig selvtillit, æ bekymre mæ om alt. Om det e f.eks noen som sir nokka om mæ/til mæ, så tenke æ mye på det , og tenke alle negative ting om det. Det må æ rette opp i. Osv, men detta innlegget fikk mæ til å tenke. Kanskje æ ikke har så mye negativt om mæ sjøll likavell? Utrulig fint innlegg!

    57. Jeg får god selvtilit av å få gode karakterer, når jeg har sminket meg pent en dag, kanskje noe jeg har prøvd på lenge og får det til. Venner som viser at de er her for meg, takler meg på det verste og beste. Om håret mitt er pent, blir jeg alltid i godt humør og selvtiliten stiger. Jeg hadde mye bedre selvtilitt før, enn nå. Grunnen er vel fordi når vi begynte på viedrgående, mistet jeg mange av mine bestese venner. Ingen av dem snakker til meg mer, jeg har prøvd, men blir for mye når de ikke gjør noe for å være med meg eller holde kontakten. Syns det gjør alt litt vanskligere og jeg får generelt dårligere selvtilit.
      Når jeg gikk på ungdomskolen hadde jeg også mer tid til overs. Disse trente jeg på. Følte meg mye bedre når jeg trener. Nå som skolen er så langt borte får jeg ikke like mye tid til å være for meg selv, venner og trene. Jeg kunne trene 13 timer i uka, noe som gjor at ja jeg fikk bedre selvtilitt. Men skal prøve å holde den oppe, prøve å trene når jeg har tid. Du er utrolig flink til å skrive og syns det er bra du gjør dette!

    58. Sinn sykt bra skrevet! jeg har det akkurat sånn og sliter veldig med selvtilliten. noe som ikke er gøy i det hele tatt. men er veldig vanskelig å bygge den opp også, selv når folk skriver det du skriver nå. jeg har slitet med selvtilliten min i mange år, men klarer ikke endre synet på meg selv ; (

    59. Veldig bra skrevet og veldig sant! Det er bra at du bruker bloggen din (siden du er på topplista) til noe bra, siden det er så mange som leser den hver dag 🙂 You go girl!

    60. Det jeg elsker med bloggen din og får meg til å lese den daglig er hvordan du skriver. Jeg synst det er kjempe kjedelig å lese blogger der folk skriver ”I dag gikk jeg til skolen, så spiste jeg lunch, så gikk jeg på fotballtrening”. Du skriver om ting du gjør, ting du har kjøpt, og dine meninger om ting. Jeg liker også at du er dirkete, bruker ikke hundre år på å si at en kjole er stygg.
      Jeg elsker når du skriver om selvtillit og andre sånne temaer. Bare dette innlegget ga meg noe å tenke over. Du er veldig flink til å skrive 🙂

    61. Veldig bra skrevet, det er utrolig mange jenter som sliter med dårlig selvtillit uten grunn og det å lese om at det er vanlig kan nok hjelpe noen. Det er viktig å fokusere på det positive. Nå sier ikke jeg at jeg har god selvtillit eller at det er lett, men tusen takk for fint innlegg. =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg