Orddelingsfeil

Orddelingsfeil er, etter min mening, den nye folkesykdommen. Flere og flere vet rett og slett ikke hvordan helt enkle, norske ord skal skrives. Det at det blir noen enkle orddelingsfeil i en norskstil er ok, men når en så grov skrivefeil sprer seg til f.eks. produkter og reklame, er det på tide å få øynene opp. Hvor er den nasjonale stoltheten for det norske språk? Er den estetiske fremtoningen(utseende) til produkter og reklame viktigere, enn at vi skriver riktig?

Eksempel:

Dette produktet finner du i dagligvarebutikker landet rundt.

Alle personer med respekt for seg selv vet at det heter BOKSTAVKJEKS. Også produsenten. Men de ofrer en GROV orddelingsfeil for å få produktet til se bedre ut. Forkastelig? Helt klart. Merkelig de ikke har skrevet “Vinner bilen” nederst(*Vinnerbilen) Alltid artig å vite om bilen vinner. I så fall; hva vinner den? Bare en tanke, og et godt eksempel på hvordan en orddelingsfeil gir ordet en helt ny mening.

Og dere blogglesere elsker jo bilder, så her kommer ett til;

Brille Modell? Det heter brillemodell. Her driter Specsavers seg kraftig i mine øyne. En skrivefeil en 8-åring verdig. (Må få takke Stephen (Stephen Alexandre på Facebook) for å få bruke dette prakteksemplaret av et bilde) 

Nytt eksempel:

Dette er et skilt på et sykehjem. Den skal føre personer til et rom med en hjertestarter. Siden det er en idiot som har laget skiltet, betyr det nå at hjertet starter. Kjempefint at hjertet starter da. 

Det er dessverre ikke bare Specsavers , Sætre og sykehus-idioten som driter seg kraftig ut. Kunne brukt akkurat 13 sekunder på å finne fem Facebook-statuser som oser så mye orddelingsfeil, at enkelte setninger får en helt ny mening. Har et par gode eksempler, men av respekt for mine venner henges de ikke ut her. Dessverre er bloggere like dårlige. Bloggere som har over 10 000 lesere hver dag, og mange av dem har et orddelingsspråk som kunne gitt stryk i norsk skriftlig.

Dessverre har bloggeieren(Tuva) gitt meg forbud mot å henge ut, og navngi, bloggerne her. Det er trist, men forståelig. Grunnen til at dette innlegget postes her, er fordi Tuva faktisk er flink til å skrive. Uheldigvis gikk hun på en kraftig smell i går, og presterte å skrive “party antrekk”..

Så, er du stolt over språket ditt; ikke spam mellomromstasten. La den hvile litt. Gi den en pause. Den har ingenting den skulle gjort mellom brille og modell, hvis du mener brillemodell. Takk for at du tok deg tid til å lese.

Erik Skog Waaler

157 kommentarer
    1. Aaaah, herlig å lese. Likevel om jeg bare er 15 år så er jeg opptatt av det. Det er veldig slitsomt å lese tekster med mange feil i. Fint at det blir gjort oppmerksom på, og det ikke bare på skolen!
      Takk til deg, forfatter Erik Skog Waaler for en bra tekst og deg, bloggjente Tuva, som har latt denne teksten skrevet her! =) Takk for det.

    2. åhhh, sånne bedrevitera som dæ e så irriteranes. Den holdninga der hadde vi i sjuende, kor man satt og skreiv så saklig og bra man kunne på alle forum man kom over. Nåkka så simpelt som det der e virkelig ikke nåkka man skal prøve å leke smart på, sia man lærte det i sner tredje. djeez

    3. Elsker deg, Erik! Det er uendelig mange som skriver direkte forkastelig norsk, med orddeling, stavefeil og så videre. Vi må begynne å ta tak i norsken vår, både ved å rette opp i alskens horrible skrivefeil, og ved å motarbeide domenetap. Norsk og engelsk er begge fine språk, men helst hver for seg. <3 NORSK (i korrekt form, selvsagt) <3

    4. Så enig som jeg kan få blitt! Blir helt gal av alle feilene rundt om i Norge! Seriøst! Det er jo nesten flere som skriver feil enn riktig, jo.. Altså orddelingsfeil.

    5. Enig! leste i fvn(avisa på sørlandet) en journalist som hadde gått rundt i kristiansand å tatt kjempe mange bilder av ting som var skrivefeil :O heheh 🙂

    6. haha,nei
      den øverste er riktig ( bokstavkjeks) fordi :
      her er et bilde av “vinnerbilen” !!!!!!! 🙂 det var riktig likevel 😉

    7. ENIGENIGENIGENIG! Jeg er en kverulant til tusen! INGENTING irriterer meg med enn grammatiske feil! Åååh

    8. Haha, de som gjør narr av inn legget (neida, innlegget, hah) er nok de som faller i gruven selv.. Glad jeg er en av de som vet hvordan det norske språk skrives. AMEN til innlegget! : )

    9. Var jaggu meg på tide at noen tok opp dette! Du skal ikke lengre ut i “verden” enn blogg.no før det florer av ord delings feil 😉

    10. viss tuva skriver så bra er det på tide å få forklart forskjellen på bruken av “gått” og “godt” 🙂

    11. Dette synes jeg var veldig bra skrevet. Er selv en orddelingsfreak hvis det er noe som heter det da. ;P Hvis du forresten har lyst på en god latter, så er det bare å klikke seg inn på: http://www.orddeling.no her florer det av feil som folk har tatt bilde av å sendt inn. Du får deg nok en god latter.
      Vil forresten også bare si at jeg liker bloggen din veldig godt. Jeg har vært fast leser en stund, men har faktisk aldri kommentert. Du er en av de fem beste bloggerene jeg vet om!

    12. vinnerbilen menes vel som at det er bilen som vant- hvis du skjønner. Slik ser jeg det, men kan selvsagt lese avsnittet en gang til!

    13. Dette innlegget likte jeg!
      Men alle skriver feil iblant, sånn som du gjorde i innlegget om selvtillit. Det heter “små”, ikke “småe”
      Det var sikkert bare et engangstilfelle, for du skriver veldig bra!
      Elsker bloggen din!

    14. Du virket som en veldig nerd, unnskyld meg.
      Jeg er enig i teksten, men føler du tar det opp som veldig alvorlig, noe det ikke er (kun på hjertestarter).

    15. jeg på må si en ting, men før jeg sir den tingen så skal jeg si en ting til deg tuva!: jeg vet at du kommer til og si at jeg burde skaffe meg et liv, men det har jeg fra før av såe.. ja :D..
      til erik/eirik: jeg mener helt ærlig at det er du som driter deg. fordig HALOO? så klart står bokstav over kjeks på pakken.. det er liksom en kjekspakke og unger skal jo også få til og lese skrifta på den pakken og da blir jo alt mye lettere for dem. tenk deg litt om neste gang du skriver et gjesteinnlegg på bloggen til en av norges mest populære blogger.. så klart er det masse skrivefeil på facebook, jeg har også sikkert mange skrivefeil på denne kommentaren, men det er jo ikke alle som er flink i og skrive + at alle husker ikke når et komma skulle komme inn i setningen.. karnsje de hadde det travelt. det du skrev på dette innlegget hadde ikke mening i seg 😀

    16. Er så enig, Erik. DU er flink til å skrive. Er så mange småfeil i det norske skrivespråket blant ungdommen, at det er flaut. Folk blir sløvere og sløvere, og gidder ikke engang gå over det å sjekke. Pinlig, spør du meg. Helt enkle feil som “å” og “og”, eller “hvis” og “viss”. Folk merker ikke engang at det er feil, for det er ingen som retter på det. Og feile en gang i blant er jo greit, men hele tiden blir for drøyt. Det er forskjell på “oss” og “hos”…

    17. Jeg er ikke helt enig… alle har nemlig litt skrivefeil av og til, og det har jo ikke noe med at vi ikke respekterer det norske språket. Selfølgelig må vi luke vekk de største feilene, men alle har skrivefeil, og sånn er det bare 😉

    18. Så utrolig bra at dette ble tatt opp! Er sykt irriterende med orddelingsfeil, og generelt andre skrivefeil. Synes det var morsomt at kompisen din tok det opp så “alvorlig” 🙂

    19. Høres nøyaktig ut som noe min venn Erik ville påpekt, gjentatte ganger!
      Han irriterer seg grønn over slike ting. Haha, morsom lesing da!

    20. SÅ ENIG!!!
      Jeg får NOIA når jeg ser sånne enkle skrivefeil (skrive feil… -.-) Det er SYKT IRRITERENDE

    21. Bra noen tar dette opp! Blir irritert selv.
      Mest sannsynelig er det engelsken som har påvirket den norske ordelingen.
      Akkurat som på lik linje med at folk skriver “God Jul” med stor “J” og måneder med stor forbokstav.

    22. du?! e helt enig med dæ men du skal ikke klage… du skreiv jo i et innlegg her for ikke så lenge sia dær du skreiv: “ivrige jobb jenter”. Det skal være ivrige jobbjenter 🙂

    23. jeg for min del respekterer det norske språket, men er ikke alltid så lett om man har dysleksi. Noe jeg har, og jeg lir veldig sur om folk sier til meg gang på gang at jeg skriver feil, for det er faktisk ikke noe jeg får gjort noe med. Så du burde ha det i tankene også, at det kan ligge noe bak det.

    24. OMG, DET ER FOR MANGE SOM IKKE LESER HELE INNLEGGET FØR DE KOMMENTERER!
      Det står faktisk hvem som har skrevet det nederst i innlegget duster, hvis dere bare tar dere tid til å lese det før dere fyrer løs på Tuva.

    25. Dette var et knall innlegg, Tuva, selv om det ikke er du som har skrevet det ;- )
      LOVE YOU Erik!!!
      Det finnes ikke noe verre enn bloggere, spesielt de med veldig mange lesere som skriver så mange grove grammatiske feil at man skulle tro de sluttet læringa i 7.klasse.

    26. Hurra for unge Waaler! Gleder et gammelt norsklærerhjerte ♥ Ser ut for at i allefall noe av det man prøver å få inn av kunnskap hos ungdommen blir sittende :))) Takk til dere begge to. Morsomt å lese blogg, når slike ting dukker opp! Blir full av håp for prøvemuntlig-eksamen jeg skal gjennomføre med mine søte små i morgen 🙂 Hilsen en av Eriks gamle lærere…

    27. Jeg må innrømme at jeg også småflirer av disse feilene. Her en dag leste jeg: “Lekse pult i vinkel”

    28. Dette innlegget var konge! Utrolig bra at du lot Erik publisere det. Kunne ikke vært mer enig. Irriterer meg stadig over orddelingsfeil, så bra at noen tar tak i det 🙂 Forresten har jeg veldig sansen for deg, Tuva 🙂

    29. Enig ! Noen av de største feilene jeg har sett er annanas ringer, haha (viste ikke den kunne gjøre det?!) og appelsin biter (farlige de altså). Mange kan bli utrolig komiske!

    30. Takk for at du tok deg tid til å lese ja, kan jeg være så snill å få tilbake de minuttene? Ikke misforstå meg, jeg misliker orddelingsfeil, men det finnes viktigere ting her i verden.

    31. Jeg liker at du fokuserer på norsk skriftspråk. MEN, din venn Erik kaller dette orddelingsfeil, og det er nok ikke riktig. Dette er sammenskriving (av sammensatte ord). Orddeling er når man deler et ord ved linjeslutt. http://korrekturavdelingen.no/K4sammenskriving.htm
      I tillegg la jeg merke til at du rettet på en leser som skrev “viss”. Siden du er opptatt av rettskriving kan jeg fortelle deg at både viss og hvis kan brukes om hverandre (i betydningen “dersom”).
      Der lærte dere noe nytt i dag også! 😉

    32. Haha, synes det er verre med Hun/henne sykdommen..
      Folk som bytter ut henne med hun, er nesten det verste jeg vet.
      “jeg har knullet hun” NEI du har knullet henne!

    33. Oh boy, marry me!!!
      Forresten, du burde lære litt av vennen din, for bloggen din oser av orddelingsfeil.

    34. Øøøøm, jeg regner med det han irriterer seg over i innlegget er særskriving, ikke orddeling? Særskriving er dersom en skriver “ananas biter” istedet for “ananasbiter”. Orddeling er når et ord er så langt at det ikke får plass i slutten på en linje og dermed må deles med bindestrek for så å fortsette på neste linje.

    35. men så er det jo også forskjell på “gått” og “godt” bare for å nevne det med det samme vi er innpå dette temaet. les igjennom de siste innleggene dine så skjønner du hva jeg mener 🙂

    36. Herregud, alle skriver skrivefeil iblant og det er bare normalt. Men for deg å ta det opp på bloggen synes jeg var bare unødvendig. Du behøver ikke å være enig, men det er det jeg synes. Det betyr ikke at man ikke setter pris på det norske språket om man skriver litt feil iblant. Det jeg prøver å si er at noe så lite burde ikke lages til et stort problem.
      Det med brillemodell, man ser på skjermen bak at de har skrevet alle ordene under hverandre. Så det hadde sett litt rart ut, om ikke det orde også var satt sånn. Dessuten legger nesten ingen merke til sånt, utenom sånne folk som liker å gjøre små problemer til store. Fordi på det moteshowet er fokusen på modellen ikke skjermen. Jeg tipper de ser på skjermen 6 – 8 sek, så ser de ikke på den lenger.
      Oi, ble litt langt, men synes det bare ble litt teit med dette innlegget.

    37. Ehm, vil bare kommentere at du mange ganger at skrivet “gått” der det skal stå “godt” 🙂
      Det er ikke en orddelingsfeil, men likevel!

    38. Er helt enig. Begynner å bli ganske lei av å lese Facebookstatuser. Det er jo bare skrivefeil! Visst, alldrig, kjederlig… osv. Uff..

    39. Detta har ingenting med detta innleget å gjøre forresten. Ville bare seie at eg lagde header til deg som eg sendte på mail til deg nettopp:-) Så veit du det, haha.

    40. Greit at det er irriterende og jeg ser hvor du vil men, man MÅ ikke vite at det staves “bokstavkjeks” og ikke “bokstav kjeks”, for å ha respekt for seg selv. Drøyt..

    41. ÅÅÅÅh takk for at noen tar det opp på et sted hvor mange ser! Jeg hater orddelingsfeil, det er rett og slett ekkelt å lese! Føler at jeg må stoppe og få pusten tilbake når jeg leser setninger med ord som har orddelingsfeil!!
      Men språk utvikler seg hele tiden, skal ikke se bort i fra at [om veeeeldig mange år] reglene sier at man skal dele opp ordene slik som i engelsk feks.
      Forresten så er det ikke bare orddelingsfeil som irriterer meg blant det norske folk, dårlige argumenter også!! Mange gode eksempler over her ser jeg.

    42. Jeg er helt enig med deg, men det som er tingen er at det rett og slett ikke er like enkelt for folk å se når de skal dele opp ordene og når de ikke skal det. Akkurat på samme måte som at mange vet ikke når de skal bruke ”å” i fordel til når de skal bruke ”og”. Man må nesten bare prøve å forstå at ikke alle er like flinke i språk. Men at reklamer osv gjør sånne feil er helt SYKT!!!!

    43. Herregud…alle forstår at havregryn er havregryn sellv om det staves havre gryn. Er dere så dumme at dere ikke forstår det? Snakker om å være stive og firkantet!!!!!
      Noen ganger går rettskriving ut over designen på produktet, og man tar seg en liten frihet.
      Er ikke dere bloggere opptatt av design og at ting skal se bra ut?
      Kanskje på tide å få litt perspektiver i hva problematikk er?
      Spesielt når vi lever i en verden hvor 5 prosent nyter av goder som 95 prosent må sulte/tørste/overarbeide eller lide for.
      TIME FOR A WAKE UP CALL!

    44. Wallahpower!
      Fettbra innlegg Erik! Noe jeg vil påpeke er at Erik mente at det ikke er galt i å gjøre noen skrivefeil engang i blandt, men at man ser det overalt, og at noen (f.eks. bloggere, mennesker på facebook osv.) gjør det hele tiden!
      Orddelingsfeil irriterer meg også!

    45. Wallahpower!
      Fettbra innlegg Erik! Noe jeg vil påpeke er at Erik mente at det er greit med noen skrivefeil engang i blandt, men når man ser det overalt og noen (f.eks. bloggere, folk på facebook osv.) gjør orddelingsfeil hele tiden. Hvis man legger merke til dette hele tiden blir man lei det.
      Orddelingsfeil irriterer meg også!

    46. Altså.. det dere årets brille modell greiene, de tok nok å gjorde BRILLE MODELL for at det ikke skulle bli så lang tekst på den linja, på bokstavkjeks også -.- uansett, det er bare bokstaver folkens herregud…

    47. hahahah, det er bra noen bryr seg om det!
      men til erik, dette er ikke ordelingsfeil, men særskrivningsfeil! husker ikke helt forskjellen, men det er bare å google det eller noe … :))

    48. Haha, til den anonyme idioten som sa “Hvem bryr seg”?? MANGE bryr seg. Hele Norge bryr seg faktisk.

    49. jeg er så vanvittig enig!!
      Reklameprodusentene burde virkelig forstå at de sender ut feil signaler ved å skrive ord feil.
      Jeg vet selv at jeg ikke skriver perfekt norsk men, burde ikke reklameprodusentene klare det?
      Er de usikre kan de jo bare ta seg en telefon eller sende en mail til språkrådet!

    50. Enig i dette innlegget, men bildeeksemplene var litt dårlige. Erik burde ha funnet noen andre bilder. Det der med “hjerte starter” var ok, men de to øverste burde han nok sett litt på…

    51. Jeg vet ikke om du har tenkt tanken, at vi skriver mye feil med vitende og vilje, og ikke tenker så mye over feilene, før andre påpeker feilene.

    52. Liker ikke når folk henger seg opp i små skrivefeil, bare vi forstår setningen så gjør det ikke noe. Jeg har alltid vært plaget av skrive feil. Klarer bare ikke lære meg det. Dette er bare min mening. Alle er forskjellige. Skrev ikke dette for å være negativ mot Erik, skrev bare min mening om norsk grammatikk! Dette innlegget oser sikkert av skrivefeil, så det er bare å begynne å rette 🙂

    53. folk sulter og folk drukner i jordskjelvet i japan og folk dør… mens vi blir forbanna av noen mellomrom som liksom er skivefeil…
      Av og til SJOKKERER norge meg… jeg er ikke sint, bare VELDIG, VELDIG sdkuffet…

    54. orddelingsfeil er kanskje det jeg irriterer meg mest over i en tekst… men, på pakker med mat(som kjekspakken) ser jeg egentlig ikke problemet?

    55. Ingen bryr seg! Det å dele opp ord i reklame er et effektivt virkemiddel som ingen andre enn deg legger seg opp i.
      Når du først skal skrive en tekst om rettskrving så bør du lese igjennom to ganger før du poster det.
      Så en ekstremt ufullstendg setning (som jeg selvfølgelig ikke hadde brydd meg om vanligvis):
      “Her driter Specsavers seg kraftg i mine øyne”.
      Driter de seg ut mener du, eller driter de seg i øynene?

    56. Folk som spør om HVEM SOM BRYR SEG OM SLIKE SKRIVEFEIL? Dem selv bryr seg nok til å kommentere innlegget, hahaha
      men jeg er enig selv, GO ERIK!

    57. Fantastisk! Jeg liker at bloggere nå begynner å bli litt mer seriøse, også hva formuleringene sine angår, og jeg slumper innom de fleste toppbloggene innimellom, og skylder på at det er for å le av skrivefeilene deres, selv om innholdet også betyr noe. MEN, en ting vil jeg gjerne gi deg et tips om, som vil få språket ditt til å fremstå mye mer voksent. Og selv om du snakker dialekt, og kanskje skriver påvirket av det, er ikke tendensen så kraftig at en slik irriterende “fjortisfeil” kan tillates.
      Det jeg sikter til er flertallsformen “de”, brukt som objektsbenevnelse på bloggen din, konsekvent. Jeg har ikke sett det korrekte “dem”, noen gang (det kan jo være fordi jeg ikke legger merke til det som er korrekt, men bare koser meg i andres feil …), og om det ikke er for mye å tenke på, vil jeg råde deg til å lære deg av med denne uvanen, noe som kanskje også kan høyne norskkarakteren din, og i det minste få språket ditt til å fremstå mer seriøst?
      “Jeg bruker de alltid” -> “Jeg bruker dem alltid”.
      hjertelig.

    58. ENIIIG! jeg blir såå vanvittig irritert over folk på facebook som deler opp ALLE ordene de skriver. Det er ikke det at det er noe spesielt problem å forstå det, men det er superirriterende uansett. 🙂

    59. HERREGUUUUUD! DET ER IKKE ORDELINGSFEIL NÅR ORDENE STÅR UNDER HVERANDRE! DET ER PGA DET IKKE ER PLASS TIL Å HA DEM VED SIDEN AV HVERANDRE I EN SÅ STOR FONT!
      GET A LIFE!

    60. Leste netttopp om orddelingsfeil, noe som enkelt kan ordnes ved å ignorere det engelskspråklig tilrettelagte tastaturet på pc’er, og heller forholde seg til det en lærte på skolen for 30 år siden. Når det gjelder øvrige skrivefeil, hva angår måten setninger bygges opp på for å få den meningen disse skulle ha, er det dessverre å konstatere i bloggen at man ikke er så nøye på… fant flere eksempler på radbrekking her.. så vær så snill: fokuser på HELE skriftspråket, og ikke bare orddeling, selv om jeg er meget enig i det som står angående feil bruk av det. Feil setningsoppbygning er ikke et hakk bedre enn feil bruk av orddeling. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg