Ønskeliste til kameraet


1. 50mm objektiv, sånn som gjør at bakgrunnen i bildene blir helt blurrete 2. Ekstern blitz 3. Selvutløser

Skal investere i disse 3 tingene ganske snart, må bare la bankkortet hvile litt etter kjøpet av Macen. 

Her ser dere et eksempel på forskjellen på et bilde som er tatt med ekstern blitz og med den vanlige blitzen som er innebygd i kameraet:

Vanlig blitz.


Tatt med ekstern blitz. MYE FINERE! Elsker å ta bilder med kameraet til Katrine siden hun har ekstern blitz, derfor bildene i går ble så fine – var flere av dere som kommenterte det. 

– Ønsker du deg kamerautstyr, i såfall hva?

43 kommentarer
    1. Helt enig, forskjellen er enorm da =) Jeg ønsker meg forskjellig til mitt kamera også, men vi får se hva jeg får råd til etterhvert 🙂
      Klem fra Lizbeth Osnes – Behind the scenes.. Bloggen handler om min glade hverdag med mote, skjønnhet, fest, shopping, vennskap, tanker, meninger, kjærlighet, bloggtips, bokomtaler, tips i livet generelt – og den psykiske lidelsen Anorexia Nervosa. Lizbethosnes.com

    2. Det er ikke linsen som gjør at bakgrunnen uskarp, det er manuelle innstillingene du stiller inn på kameraet. Så du kan fint få til bilder med uskarp bakgrunn med den linsa du har nå 🙂

    3. Det ble ikke så fint med ekstrem blits synes JEG !! Men du synes sikkert det fordi du er lei av vanli 😛 Jeg har ikke kamerea i det hele (Mobil og Ipod teller ikke….)

    4. Du kan jo gjøre den innebygde blitzen “mykere” ved å stille inn på kameraet 🙂
      Sånn enn så lenge i alle fall!

    5. 50mm er for å ta bilder av mennesker og dyr closeup… ikke bare sånn at bakgrunnen blir blurrete, det kan man med vanelig objektiv å

    6. Hei Tuva. Jeg har samme kameraet som deg, men jeg har et lite problem. Jeg får ikke filmet med det. eller jeg får filmet i noen sek, så kommer det opp en beskjed om at filmen ble stoppet automatisk. Har du noen forklaring på dette eller? 🙂 Hadde vært strålende om du kunne ha hjulpet meg 🙂
      -www.cathly.blogg.no

    7. kanskje noen som har nevnt det alt men: hvor blurry bakgrunnen blir kommer an på hvor stor blenderåpning du har, så det kan du få til ved bare å stille inn kameraet 🙂

    8. Du burde heller kjøpe 20mm linse, kjøpte først 50mm linse men alt blir jo så ufatterlig nært, for det e en fastlinse – så du kan ikke zoome ut og inn. Må gå flere meter fra kamera for å ikke bare ta bilde av nesa mi liksom 😀 Men 20mm f/1,8 linsa e perfekt. Blurat bakgrunn og gir fine lyse bilda 😀

    9. Når jeg så forskjellen på ekstern blitz og den ikke eksterne så jeg sykt stor forskjell, bilde ble myyye finere. Men hva heter den eksterne blitzen? (nummer o.l.)

    10. Du trenger ikke å kjøpe ny linse for å få liten dybdeskarphet, er bare til å stille inn med den linsen du har 🙂

    11. Går helt fint an å få det blurry uten linse. Det heter dybdeskarphet 🙂 Det kan du få ved å stille inn kameraet på manuelle innstillinger. (Så en over her sa at man skulle stille inn ISO, det har ingenting med dybdeskarpheten å gjøre, da ISO bestemmer hvor mye lys som skal slippes inn i blenderåpningen)
      Fant om det på wikipedia for å forklare det lit bedre:
      Dybdeskarpheten avhenger av tre forhold:
      Avstanden til motivet. Ved nærfotografering har man generelt liten dybde­skarphet; mens når man fokuserer på fjerne motiver, ser alt skarpt ut.
      Objektivets brennvidde. Fotografering med vidvinkelobjektiver gir stor dybdeskarphet; mens teleobjektiver kun avbilder det fokuserte hovedmotivet skarpt og gir uskarp for- og bakgrunn.
      Blenderåpningen. Liten blenderåpning gir stor dybdeskarphet; mens stor blenderåpning gir mindre.
      Du kan også vri på fokusen din og bestemme hva som skal være fokusert og ikke. Går selvsagt også an å oppnå dette med en slik linse, men også helt fint uten! Går tredje året på medier og kommunikasjon, og vi har gjort mange oppgaver om nettopp dette.
      Hvis du skal kjøpe deg en linse, ville jeg heller ha kjøpt en portrettlinse, den gir veldig fine nærbilder, og man kan lage dybdeskarphet med den.
      Lykke til – klem

    12. du trenger ikke kjøpe det nest dyreste 50mm objektivet. Du kan kjøpe deg 50mm f/1.8, for det er like bra, og mye billigere! koster bare 900 på japan photo, og det er til å anbefale om du ikke har tenkt å bli fotograf 🙂
      Som nevnt over, så kan du få den effekten du ønsker ved å bruke “M” på kameraet, der du stiller inn alt selv. Da kan du sette blenderen på så lite tall som mulig for å få størst mulig blenderåpning, og da får du “blurry” bakgrunn som du ønsker deg. Men da må du stille inn lukkertid samtidig. Det du istedet kan gjøre da et å sette det på “AP” eller “A” som betyr aperture, som betyr blender. Da kan du sette blenderen på det minste tallet, og du vil da slippe inn så mye lys som mulig og det vil føre til blurry bakgrunn.
      Hvis du ønsker et mer lyssterkt objektiv, kan du kjøpe deg Canon 50mm f/1.8. Det er lite og lett, og gir god dybdeskarphet. Da vil du også finne ut at ekstern blitz ikke er noe du trenger så mye, men det kan være kjekt å ha om du er mye i mørket og fotograferer.
      Og ser det er mange som skriver at det heter linse lengre opp her, men det er feil – det heter nemlig objektiv. Linse er glassene som er inne i objektivet. Viktig å ikke blande disse to; det er nybegynnerfeil nr 1. 🙂
      Lykke til med kjøpet 🙂

    13. Läs om min kamp för att nå min idealvikt på http://medicinshopen.com
      Jag har kämpat med min övervikt i flera år.
      Min personliga tränare rekommenderade mig för 2 månader sen att kombinera efedrin med min dagliga träning för att få bästa resultatet.
      Gissa om det blev någon resultatförbättring!
      Vissa påtalar för mig om nackdelarna men jag överbevisar de med fördelarna.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg