Kløøøøør

Jeg er nesten aldri syk. Har ikke vært hos fastlegen min siden jeg var 5 år, altså det er nesten 14 år siden jeg var hos fastlegen min sist – før på mandag. 

Har vært plaget med kløe på kroppen i over en uke nå. Det begynte ganske rolig og tenkte ikke så mye over det, men nå er det faktisk blitt så ille at jeg ikke klarer å tenke på noe annet. Det klør non stop! Har vært og jobbet 8 timer på SATS i dag, og det var helt grusomme 8 timer når man ikke fikk klødd seg ordentlig. Holdt på å spørre om jeg kunne få dra hjem, men følte det ble for dumt.. Har småe, noen større, nesten usynlige nupper over hele kroppen, som er blitt litt rølige, sikkert pågrunn av all kløingen. Var hos legen på mandag for å høre hva det kunne komme av, og hun mente at jeg hadde en allergisk reaksjon. Fikk beskjed om å ta allergitabeletter som alle kan kjøpe. Har gått på de i tre dager, og det har ikke hjulpet noe, synes heller det er blitt myye verre og har fått mange flere “nupper”. Irriterer meg faktisk ihjæl, klarer ikke å tenke på noe annet og får ikke sove siden det klør så mye, så i dag måtte jeg dra tilbake til legen. Fikk resept på noen skikkelige tabeletter som forhåpentligvis skal ta knekken på kløingen og utslette + kjøpte en salve som skal dempe kløingen. 


Man ser det nesten ikke, jeg vet det, og i allefall ikke på bildet. But still, det er skikkeliiiig synd på meg :(:(

 
Har aldri vært allergisk mot noe som helst tidligere, absolutt ingenting, så synes det er ganske rart og skjønner ikke hva det kommer av. Heldigvis fikk jeg noen sterke medisiner som til og med har en rød trekant på pakningen, som betyr at jeg ikke kan kjøre bil når jeg inntar disse. Fordelene med å ikke ha lappen; kan dope meg så mye jeg vil 🙂
 


PS! Svar på årsaken til kløen finner du HER

193 kommentarer
    1. Aw stakkar. Jeg fikk elveblest for et par uker siden, det klødde noe helt jævlig. Det kan og komme fra en allergisk reaksjon, men ser mye eklere ut enn de nupppene. Men det å klø er værre enn man tror hvis man ikke har det selv. Du tok ikke en sprøyte for å se om du faktisk er allergisk mot noe?

    2. Så rart, jeg har også sånn nå! Har hatt det i over en uke, og har vært hos hudlegen. Det jeg har er “infeksjons utslett” som kommer av at jeg hadde influensa for to/tre uker siden. Har ikke sovet på en uke, klør så jææævlig!!

    3. Jeg har pustuløs psoriasis, det der ser ut som piece of cake i forhold til hva jeg har. Er sikkert ikke noe slikt, er vel bare noe tøy eller støv du ikke tåler.

    4. sånne allergiske reaksjoner kommer og går. det kan bare være et utslag av noe du har spist, som du ikke har vært allergisk mot før. Det går over etterhvert 🙂

    5. Det kan hende det e frostskada. Man kan få det om vinteren, om man har gått dårlig kledd når det e kaldt ute. Når man da e inne i varme begynne det å klø som faen, spesielt om natta. Kanskje det kan være det?

    6. Jeg fikk også sånn for en stund siden!! Det var heeelt jævlig, og jeg hadde fått det i hele trynet og på armene og halsen og det så ikke ut… Dro til legen og fikk beskjed om å dra på apoteket for å få noen tabletter og en salve som skulle hjelpe. Jeg fikk 7 tabletter jeg måtte ta, èn om dagen, men det ga seg ikke før jeg hadde brukt alle tablettene, så du må bare vente så går det bort! Jeg gikk sånn i litt over en uke med en allergisk reaksjon og det var helt jævlig, men det var likevel ikke noe annet å gjøre….
      Håper du leser kommentaren min slik at du er litt OBS og sånt 🙂

    7. det må nesten være elveblest! jeg fikk akkurat det samme, og det klødde som faen over hele kroppen, fult av nupper og rødhet. Og jeg fikk også polaramin, og det funket etterhvert, etter en ukes tid har det aldri kommet tilbake igjen 🙂

    8. Det er forresten verken elveblest eller det som kalles noe med brann (husker ikke hva det heter…) sjekket ut masse som hadde det med dette å gjøre, men det er bare en allergisk reaksjon. Verken farlig eller veldig alvorlig. Enten har du spist noe, eller kanskje sovet i mye støv og sånt. Det hjelper litt å skifte sengetøy om du ikke har gjort det på en stund, eller finne ut hva du spiste dagen før du begynte å klø 🙂

    9. Kan kanskje være starten på en elveblest.. vet ikke helt. Men i hvert fall, elveblest er heeelt jævlig. Hadde det et par år tilbake, og det er helt ærlig det værste jeg har gått igjennom. Får bare håpe du ikke har det! God bedring da i hvert fall 🙂

    10. Det kan hende det kommer av at det vinter 🙂 fikk det selv,og kjenner mange som har det sånn, det er mulig at det minsker av tabeletter .., men for å redusere det enda mere så anbefaler jeg deg å dusje i kaldt vann i stedet for varmt ( vet,det er ikke akkurat deilig å dusje i kaldt vann..) men det er hvertfall bedre enn å gå å klø hele dagen 🙂

    11. hatt akkurat det samme jeg også. Det gikk over etter noen tabeletter og salve : ) Håper det gjør det til deg også!

    12. Bruker skjeldent å kommentere på blogg, men føler jeg måtte nå. Mamma har samme problemet, og fant ut at hun ikke tålte bomull. Kan vere klærne du har på deg. Sjekk det ut 🙂

    13. går på samme tabeletter, du blir sykt trøtt av dem!
      Jeg går også på den for kløe for vanlige tabeletter virker ikke:(

    14. har hatt noe lignende, d kom av at vi hadde skiftet vaskemiddel og tøymykner vi brukte til å vaske klær!

    15. Uff.. Jeg har hatt akkurat samme prikker, og kløe som du beskriver. Fikk samme tablettene og kremen du har fått, og fikk også masse annet jeg prøvde ut i hele 3 måneder. Ingenting hjalp. Var hos legen flere ganger, men han fant ikke ut hva det var. Etter 6 måneder med intens kløe, arr, sår og masse fant han ut at det var sarcoptes skabiei, eller skabb som også noen kaller det.. Det er småe dyr som er under huden, og spiser innefra og ut..
      Kjøpte en kur på apoteket mot skabb, også gikk det over etter noen dager. Ble bedre allerede etter kuren. Lykke til!

    16. elveblest kanskje? har det selv. polaramin funket ikke for meg, men det gjorde cetirizin! tar en tablett hver morgen, og en på ettermiddag/kveld hvis kløen starter igjen. håper du finner ut av det! 🙂

    17. Jeg hadde AKKURAT sånn for et par år siden! Fastlegen trodde det var skabb, fikk salver osv for det.. men det hjalp ikke. Var ho hudlege og alt.
      Helt til jeg fant ut av meg selv, at rundt de tider dette oppsto, så hadde jeg begynt med nytt p-pille merke! Sluttet på dette, og ble helt fin 🙂 Dette fant jeg ut etter 1 år var gått.. så tro meg, jeg holdt på å bli gal!
      Så om du har begynt på noen nye piller i det siste, ville jeg anbefalt å byttet/sluttet!

    18. har hatt det samme selv. begynte med at jeg små klødde litt på halsen når jeg satt i timen på skolen, det ble bare verre og verre og klødde over hele kroppen! jeg ble helt rød og fikk masse “klumper” på huden.. jeg tenkte faen i helvete jeg holder ikke ut, jeg husker jeg tok tiden og det gikk ikke mer en 8 sekunder før jeg måtte klø meg igjen mellom hver gang! klarte ikke mer og stakk rett til apoteket. fikk alargi tabletter og kjøpte en dusj såpe uten parafyme og andre stoffer, skiftet også på sengen og det gikk ikke lang tid før det gikk vekk etter jeg begynte med det! så vet hvordan det der er, det er helt forferdelig!!

    19. Ser ut som elveblest, se om en god fet krem virker! Jeg har hatt elveblest tusen ganger, det ser ganske sånn ut. Jeg bruker zyrtec (allergi tabletter)

    20. jeg er født med eksem. og reagerer på støv, gress og fuktighetskremmer med parfyme i. det kan være at du enten reagerer på noen fuktighetskremmer/bodylotion eller vaskemidler uten å tenke over det! reaksjon kan også komme med årene, det er ikke noe som trenger å være ”medfødt” eller ”ligge i blodet”.

    21. Jeg hadde det samme problemet når jeg var i ti års alderen. Tok utallige mange allergi tester, men legene fant ikke ut hva det var. De kom fram til att jeg måtte ha elveblest. Aner egentlig ikke helt hva det er selv, men jeg vet at det har noe med været og gjøre eller noe i den duren. Elveblesten er værst om vinteren, noen ganger så ille at jeg ender opp å bli nuppete og rød på stedene det klør. Jeg tar en allergitablett om dagen, men er ikke allid det hjelper. Å en fuktighetskrem på hele kroppen morgen og kveld gjør kløen litt ´´mildere´´og huden føles mere lett og frisk. På sommeren merker jeg sjeldent til elveblesten, og det holder som regel med en god fuktighetskrem, og jeg kan gå opptil to uker uten allergitabletter. Håper dette hjelper deg litt, og at du finner ut hva som feiler deg! God bedring! 🙂

    22. Ligner veldig på eksem, jeg har eksem men bare på små omeråder. Jeg reagerer på enkelte vaskemidler. Det er så irriterende og du får aldri klødd nok!! God bedring Tuva ♥

    23. Synd… Har alltid hatt kløe og eksem, men det har gradvis forsvunnet. Dessverre har jeg de samme nuppene som du har, men har ikke peiling på hvor de kommer fra. Utrolig irriterende 🙁

    24. har du begynt og bruke noe nytt vaskepulver eller lingnende til klær Fikk akkuratt samme utslett pga det

    25. Ser ut som eksem eller skabb.. Skabb kan det også være, og forekommer ofte med seksuell kontakt med andre 🙂

    26. Det kan være at du reagerer på vaskemiddel ? Om du bruker omo color? Det skjedde meg å, så jeg skiftet til blenda:)))

    27. Hadde akkurat det samme i sommer, bare at jeg hadde mer klumpen enn nupper. Sinnsykt ekkelt, men går som regel fort over. Prøv å ikke klor deg til blods, da får du sannsynligvis små arr…
      Ps: har fulgt bloggen din helt fra starten, og blir så utrolig glad når du kommer med innlegg. Du er den vakreste 🙂

    28. Hadde akkurat samme problemet, bare kun på bena. Det kom av at jeg tok sol med sånn kremmer som selges på solariumet. Det viste seg at kroppen min IKKE likte stoffene i kremene, og jeg fikk en allergisk reaksjon. Jeg tok kortison tabletter som fungerer mot allergier. Jeg må understreke at jeg aldri har hatt problemer med allergi før, og heller ikke merket noe til at kroppen min reagerte på dette før. Dette var noe som bare helt plutselig ”brøt ut”. Jeg stoppet med kremene, tok kortison mot kløen og smurte med alovera. Og etter noen dager var det borte! Håper dette kan hjelpe deg litt på veien mot å bli kvitt kløen 🙂

    29. Stakkars:()
      Jeg vet vertfall 2 ting, og det er at du ikke bør bruke barberhøvel når du har disse nuppene. Jeg har nupper selv, men de klør ikke men jeg skar meg med barberhøvel på en av disse:()
      Den andre tingen er at den salvet alene kommer til å gjøre underverket. Den fungerer fra alt til knott og myggstikk til brannsår bare så du vet det.
      Håper det blir bra:)

    30. Har du prøvd et nytt kosttilskudd eller proteinpulver? STOR sannsynlighet for at det er det du reagerer på 😉

    31. Du kan jo gjøre det intressant for deg selv ved å skrive om ting du jobber mot og intresserer deg i. Du kan f. eks ta for deg din trening og kosthold.

    32. Kjenner noen som hadde det samme, da han var til lege fant de ut at det var en eller annen kjønnssykdom, dessverre.. Da fikk han en salve mot det å ble bedre i løpet av kort tid! 🙂

    33. Samme sliter jeg med! Det begynte noen uker før jul, og klør syyykt av og til (klødde mest i begynnelsen) det klør litt ennå, særlig på skuldrene, armene og beina. Tror det er pga. Min sensitive hud i det kalde klimaet. Jeg begynte å bruke en fuktighetskrem fra Eucerin (?) med omega (kjøpes på apotek), synes den hjelper! Jeg har visstnok ikke hatt sånn kløe noen vintrer før denne, men tanta mi sliter med det samme og fortalte at det kom av sensitiv hud.
      Det ligner veldig på sånne “nupper” jeg får når jeg har klødd

    34. du burde kjøpe en krem mot skabb på apoteket. ser ut som det er det på bilde.
      det høres jo veldig ekkelt og alvorlig ut, men skabb er små dyr som er under huden. og du kan ha fått det bare av å ha sittet i en sofa til noen som har det eller lånt klær hos noen.
      etter en smøring av kremen så kjenner du forskjell dagen etterpå 🙂
      NIX KREM heter det 🙂 håper det hjelper

    35. Jeg har egentlig ikke peilig på hva det kan være, men tenker at huden din nå vil nok ha godt av at du vasker klærna dine med et vaskemiddel uten parfyme 🙂 Nautral (eller noe sånt) er til å anbefale. Jeg har veldig sensitivt hud selv, men slike småting hjelper på hos meg iallefall 🙂

    36. Det kan være skabb eller veggdyr. Jeg hadde skabb, men gikk til legen bare for å være sikker. Men de ser nesten aldri at det er skabb, så jeg og fikk beskjed om at jeg sikker var allergisk mot noe. Tror det lureste er å bare kjøpe skabb krem på apoteket og bare kjøre på med det. Jeg ble helt fin etter bare noen få dager.

    37. Det ser ut som skabb. Jeg har hatt det selv, klør noe helt sykt og gikk utover nattesøvn, tok ett par måneder før jeg fant ut hva det var. Var først til lege, så til hudlege. Du blir kvitt det med en krem som heter Nix, fås reseptfritt på apoteket + at du må vaske alle klær på 60 grader. Folk du har hatt tett hudkontakt med eller sovet i samme seng med, eller som har brukt samme hånklær bør også gjøre det samme.

    38. Fikk sånn på magen i sommer! Ana ikke koffør, e ikke allergosk mot nåkka. Kan vær sol, svette eller vaskemiddelreaksjon kanskje ?:-P

    39. Hei Tuva! Stemoren min hadde dette for rundt 7måneder siden. Hun fikk det rett etter vi kom hjem fra Roma, hvor det var veldig sterk sol, men det gikk bort etter ca 3 uker. Legene trodde det også kunne ha noe med at hun trente for mye/ble for varm når hun trente. Håper det går vekk fort, for det ser ikke noe godt ut.. God bedring! 🙂

    40. DET ER EN GANSKE VANLIG BIVIRKNING AV HERBALIFE-PRODUKTER.
      “SIDE EFFECTS According to a consumer report, some people may experience skin rashes with Herbalife products. Skin irritation is a possible side effect of ingesting silicon dioxide, although most people are able to consume it without a problem. The side effects of lead poisoning are well known. The extensive list of possible complications includes: behavior or attention problems, kidney damage, slowed body growth, anemia, constipation, difficulty sleeping, headaches, irritability and low appetite and energy.”
      http://www.ehow.com/about_5506130_herbalife-problems.html

    41. Sikkert skabb:) Hatt det selv, og det kommer IKKE av urenslighet, men kan komme av at du har sitti i samme sofa som en som har det eller det kan komme av et fuglerede utenfor vinduet ditt.. Hvis du merker det veldig på armene og det klør ekstra på kvelden/natten er det veldig sannsynlig. Det er smittsomt, så du burde behandle det raskt isåfall! Gå på apoteket og spør etter krem mot skabb og flatlus (kløen blir mindre allerede etter to dager!!), også må du vaske alt som skabben kan ha smittet over på (sofa, sengen, sengetøy osv). Heng ut ting som er for store til å vaske, eller la det stå. Skabb overlever ikke mer enn tre-fire døgn uten noe å leve av:) Håper du blir kvitt det, vet hvor jævlig det er!

    42. Har akkurat samme selv, holder på å klø meg i hjel! Utslett over hele kroppen.. Aner ikke om det er allergi eller eksem,.. Leger er så ubrukelige, får ikke svar på noe som helst!
      God bedring, vet det er helt jævelig!

    43. ser ut som noe jeg fikk for et par år siden, jeg fikk også beskjed av allmennlegen min at det var en allergisk reaksjon, deretter sa hun at det var psoriasis.. men viste seg å være skabb, jeg ville gått til hudlegen og sjekket meg! skabb er smittsomt, så lurt å finne ut av det fort

    44. Har du tatt sol? Jeg hadde det der og det ble så ille at jeg klødde til jeg besvimte og kastet opp og alt mulig. Fikk noen bedøvende sprøyter da 😛

    45. jeg fikk skikkelig allergisk reaksjon etter bruk av glitter på kroppen å i fjeset/håret, det ligner litt! men jeg sovna med glitter etter en fest, å hadde nupper over hele fjeset armene osv. det klødde så gruuusomt trodde jeg sku dø, er nok en sånn allergisk reaksjon å den kan sitte noen dager ja! go bedring! 😛

    46. lillesøster går på di samme tablettene, hun har fått ett forferdelig utslett i ansiktet. huden hennes er helt tørr å hun er hoven under og over øynene, ser overhode ikke godt ut.

    47. Det kan hende det er vaskemiddelet eller skyllemiddel/tøymykner du ikke tåler feks. Jeg mener på at det er ikke alltid denne typen allergi gjør utslag på tester hos legen, fordi jeg vet at pappaen min har det. Så kanskje det kan hjelpe å vaske med parfymefritt vaskemiddel feks 🙂 Lykke til, håper du blir frisk snart! Å være syk er virkelig aldri gøy, og enda mindre når man ikke vet hva årsaken kan være…

    48. kan du skrive om i fjor ( eller forfjor) i mai når du var borte fra bloggen i en evighet og ikke ville si hva det var? husker du sa at du skulle skrive om det en gang 🙂

    49. Har hatt noe som var ganske likt det du har. Det kalte de “soleksem” og jeg fikk det når jeg var i syden. Fikk krem og tabletter, og det kom bort. Kanskje du har tatt sol (for mye?), eller en krem du ikke tåler?
      God bedring 🙂

    50. Det kan være “bedbugs” har hatt det samme selv, ikke her i Norge vel og merke men det er akkurat sånn du beskriver det. Klør over alt og blir vørre og rre fordi de biter hver gang man legger deg i senga 😉 etter hvert var det også vondt å legge seg. Du kan jo evt kjøpe sånn spray som dreper bedbugs og spraye på madrassen din og se om det hjelper 🙂 hjalp for meg samme dagen jeg gjorde det. 🙂

    51. Jeg er allergis mot sitrusfrukter som appelsin, sitron osv. Når jeg spiser dette klør jeg meg i hel, og får aldri til å sove hvis jeg har f.eks drukket brus med sitronsyre i! Klær oftest til jeg blir rød eller oppklort, men ofte klør jeg meg så mye at jeg blør. Får også små “arr” men de går vekk etter sånn to dager! Men er så vant med det, og har aldri gått til lege! 😀

    52. jeg synes det ser ut som du har fått molusker! har akkurat fått det selv, har hatt det 3 ganger -.- .. hvis man klør på de blir det arr! de trenger ikke se så ille ut som de gjør når man søker på google bilder, samme som herpes, er jo mye skremmebilder.. mine er bare sånne små nupper sånn som du har! du burde få sjekket at det ikke er det..

    53. Har hatt akkurat det samme flere ganger, gikk vekk på meg med Hydrokortison! Men ikke bruk for mye!

    54. Hei!
      Jeg har slitt med eksem og kløe på hendene i over ett år sammenhengende nå. Nå er eksemen borte, men de klør hver morgen og hver gang jeg har hatt de i vann. Da er det bare å smøre på krem! Har fått en del kremer anbefalt til å lindre kløe, for kløe gjør alt verre – det gjør det rødt, tørt og lager sår.
      Gå på apoteket og kjøp bodylotioner av merkene Aveeno, E45, Eucerin etc. Se etter en som lindrer kløe. Det er nok noe innenifra som forårsaker det, men å ha gode kremer hjelper hvertfall det fysiske. Hvis du lkør så mye at huden blir tørr og full av sår, må du kjøpe Locobase Repair, det er den ENESTE kremen som har fått hendene mine til å se noenlunde normale ut igjen. Kjempebra fet krem, kun bruk på små, tørre områder hvis de oppstår da.
      Har selv prøvd å kutte både melkeprodukter og sitrusfrukter. Men atopisk eksem er noe annet enn det du har, så tablettene hjelper nok.
      Men ta deg en tur på apoteker og spør etter gode fuktighetskremer med kløedempende effekt, så kanskje det hjelper. God bedring. 🙂

    55. Hei Tuva!
      Jeg er gaaanske sikker på det du sliter med er eksemn 🙂
      Har noe ganske så identisk på leggene mine om vinteren (blir så tørr og klør, så komme de nuppene)
      I mitt tilfelle klødde jeg meg ihjel slik at jeg hadde masse sår på leggene mine.. IKKE GØY! En periode spredte det seg over til lår og litt armer.. Men gikk heldigvis bort, før jeg fikk dratt til legen (LAAANG venteliste her i sør..)
      Men det som hjalp meg var en form for hydrokortison, som heter Elocon 🙂 spør om det, når du er hos legen din 🙂
      Håper det går bra!

    56. Kanskje det er elveblest? Venninen min hadde det for en stund siden, og hun klødde så fælt at hun bare måtte ligge hjemme i rundt en uke… Jeg tipset henne om å prøve å ta på aloe vera sammen med at hun tar allergitabletter og det hjalp visst veldig. God bedring 🙂

    57. Sånne fikk jeg også for ikke så lenge siden! Kunne ikke skjønne hva det var, og allergipiller hjalp heller ikke! La det gå noen flere dager og se etter om det er noe uvanlig du har spist eller om du har vært i kontakt med noe uvant. For meg var det noe så simpelt som nytt sengetøy (i noe merkelig tekstil) som sto for dritten..

    58. Kan anbefale en tablett som funker veldig bra. Aerius. Har gått på den tabletten i litt over ett år og det funker så bra at jeg ikke legger merke til at jeg er allergisk. Den hjelper mot all allergi. F.eks. mat, dyr, støv, pollen og mer. Jeg er allergisk mot støv og klør derfor veldig mye. Det er også en tablett som alle kan ta, men mindre du har en sykdom ellernoe annet som er litt mer alvorlig… Hvis du går til legen og snakker med h*n om tabletten, er jeg ganske sikker på at h*n anbefaler den 🙂

    59. SKABB, helt klart!!! det er en epedimi som er ute å går! du bør sjekke det opp og kjøpe salve. det er nesten som å ha lus i håret sitt, bare at det er dyr som kryper innenfor huden! smittsomt ved nærkontakt med andre mennesker.

    60. Er du syk? Har halsbetennelse eller noe sånt? Du kan få sånne reaksjoner av det også. Jeg var sånn for en stund siden. Fikk allergitabletter, noe som ikke hjalp. Etter 2,5 mnd krevde jeg at en annen lege så på det, og da fikk jeg beskjed om at det var en reaksjon på halsbetennelsen jeg hadde. Fikk pencilin og da ble både halsbetennelsen og kløen/utslettet borte.

    61. Hadde det samme. Men det var visst fra treningssenteret da de ikke vasket over med klut etter hver bruk. Så fikk noe andre smittet over på meg når jeg bruke aparatene. Så, Jeg har lært å vaske over de før og etter at jeg har brukt dem. Men dette hadde jeg i nesten 10 uker..

    62. Jeg har hatt akkurat det samme som deg, virket ikke før jeg fikk ordentlige tabletter heller! Spør legen din om elveblest tabletter, det skal nok ta knekken på kløingen 🙂

    63. jeg har hatt det samme i nesten to år nå og legen finner ikke ut hva det er og det er heeeelt jææævlig om sommeren…! jeg har prøvd kremen og tablettene du har og ingenting virket. jeg har tatt allergi tester og ingenting slo ut. så ble jeg henvist til en hudspesialist og der fant dem heller ikke ut hva det kunne være..:-/ men jeg har ikke så mye Klumper/nupper som klør nå som i starten men det er jo ælt jævli når man får dem uansett..

    64. Huff, jeg har hatt akkurat det samme over lang tid. Nå har jeg hatt det i 4 mnd, og legen trodde det kom i kombinasjone med at jeg var syk en periode. Men dette kan ikke stemme da det er 2 mnd siden jeg ble frisk. Mitt ligner akkurat på det du har, men etterhvert blir det bare verre. Starter som små “stikknupper” også blir det sår. Skal heldigvis til legen på mandag for evnt. henvisning til hudlege:) Lykke til!

    65. Du burde sjekke at du ikke har lopper eller midd i sengen! Hvis du har det, kan du også få slike nupper/myggstikk lignende stikk (bare mye mindre) Syntes det lignet litt på det. Og hvis det er midd/lopper så må du få renset seng og klær skikkelig 🙂
      Kulde dreper midd, så skift alt sengetøy og gjerne heng dyna ut på verandaen når det er ekstra kaldt i noen timer, midden tåler ikke kulde 🙂
      Lykke til uansett!

    66. ser ut som om du har fått skabb! det er en type organisme som fester seg på kroppen og legger egg, som er det som klør. Det du kan gjøre (taper ikke noe på det uansett) er å gå på apoteket, kjøpe krem mot skabb (reseptfri, husker ikke hva den heter, bare google det, veldig vanlig) smøre inn HELE kroppen din untatt ansiktet. viktig å smøre armhuler og mellom fingrene og tær. du må også vaske de klærene du har brukt den siste uken/fryse de i 24 timer, og vaske sengetøyet på 60 grader. dersom du har kjæreste burde han gjøre det samme, så ikke dere får det igjen 🙂

    67. Jeg har det samme problemet. Jeg har hatt slikt utslett i flere år på magen. Jeg har bare antatt at det er varmeutslett. Det blir litt bedre hvis jeg smører meg inn med body-lotion. Utslettet ditt kan også komme fra vaskepulveret du bruker. Prøv vaskepulver for sensitiv hud og smør inn kroppen din med body-lotion hver morgen og kveld og se om du oppnår resultater.

    68. Hvis du har kjøpt deg nytt sengetøy å tatt det på uten å vaske på 60 grader først, kan det være noe inni stoffet som irriterer huden din. Jeg fikk det samme og hadde det i en uke. Prøv å skift sengetøy;)

    69. Tuva, dette kan jeg: BRUK TØYMYKNER UTEN PARFYME!!!!!!! Du reagerer på tøymykneren dere vasker klærne i!
      Marit: HERREGUD hvor DUM går det an å bli? Det er jo ikke helvetesild. Ikke snakk om tind du ikke kan en dritt om.

    70. Har AKKURAT det samme problemet selv. Venter på å inn til å ta allergiske tester. Aldri reagert på noe tidligere som deg. Mange sier det kan være vaskemidlet, men ikke hør på dem. Sjekk det opp og finn ut hva du er allergisk mot først!

    71. Har ofte slitt med mye kløe, dette kommer ikke av vanlig allergi ,men det er huden som er ”allergisk”.
      Det er rett å slett slik at jeg må finne ut hva jeg er allergisk imot ved å kjenne på hva huden min reagerer på. Har fått en krem på resept av legen og denne funker bra imot kløa. Hvis dette ikke er vanlig allergi kan dette være noe å sjekke ut 🙂

    72. Det kan henne at det er eksem. Noen jeg skjenner begynte plutselig å klø og de bled røde, dette grunnet at det var så kaldt ute, kanskje du har noe lignende, og hvis du har det går det over når det blir litt varmere!

    73. Jeg har også klødd meg I HJEL! Mitt aller beste tips: Bruk litt ekstra penger og gå til en hudlege! Norske fasleger kan kun litt om alt, og skriver ut resepter i HÅP om at det er rett medisinering.
      Jeg gikk til hudlegen, forklarte problemet mitt, og med en gang fortalte han hva som var galt. Fastlegen min krevde 5 besøk, deriblandt ett hvor hun spurte om jeg “kanskje ikke hadde skabb?”. EH JA, akkurat. I mitt tilfelle viste det seg at Mastcellene mine ikke fungerer som normalt, og går nå på medisiner for dette i noen mnd, ser allerede stor forbedring. Så gå til hudlege!!! For real, saved my life! I gamle dager døde folk av å klø seg i hjel, det kan bare begynne å forklare hvor forferdelig kløe er, haha :p

    74. Jeg har hatt sånn en gang og har heller aldri reagert på noe tidligere. Da var det at det var brukt et annet vaskepulver på sengetøyet, så klødde pga. det. Man kan også bli sånn om man bruker gammel selvbruning..

    75. den medisinen hjalp ikke i hele tatt på meg når jeg hadde allergisk reaksjon, men prøvde hydrokortison, en salve, og da trakk utslettet seg tilbake 🙂 så om dette ikke hjelper, burde du prøve det ut 🙂

    76. Hei. Jeg har hatt noe kløe selv. Jeg klødde fikk sår og fikk ikke sove om natten. Men jeg var til legen 5 ganger. Han tok 6 forskjellige blodprøver om allergi. Jeg har hatt samme kremer å tabletter som deg. Men jeg ble henvist til hud lege og der finner dem det ut. SSå det du burde er gå dit å skjekke. Om du ikke er bedre om en uke. Anbefales. Kan være død midd eller skabb.. å da får du en kraftig kur å den skal hjelp. Dem fant ikke ut oå meg men jeg fikk en kraftig kur som svidde veldog når jeg tok den på kroppen. 🙂

    77. Vil anbefale deg og sjekke deg for skabb ! Det ligner på det utslettet du har og er ikke så mange leger som vet hva det er. Det gir heller ikke noe utslag på prøver.

    78. Eurax er kjempebra! Det klør en del i begynnelsen men dersom du klarer å holde ut det og tenke på noe annet, slutter det å klø 🙂 Ikke bare psykisk men fysisk

    79. Tuva, viss du ikke vil blogge, hvorfor legger du ikke ned bloggen? enkelte skjønner ikke hvorfor du ligger på topplista og folk er temmelig lei av du ikke blogger..

    80. Har hatt akkurat det samme selv. Dette i etterkant av en sydentur. Fikk samme tabletter som deg – til INGEN nytte. Legen visste ikke hva det kunne være som feilte meg. Endte opp med at jeg klødde og klødde til det til slutt gikk over av seg selv. Noe av det minst stilige og deiligste man kan oppleve. Synes virkelig synd på deg.

    81. Jeg hadde det samme problemet i høst, det startet med litt kløing og etter noen uker ble det bare verre. Legen fant ikke ut hva det var med en gang, men det viste seg å være skabb. Det er helt ufarlig og du kan få det hvor som helst. Jeg går sykepleie så jeg ble smittet igjennom en medstudent eller pasient. Du får kjøpt et reseptfri krem som heter nix på apoteket. Etter at du har smørt deg inn med den (hvis det er skabb da selvfølgelig) så går kløen bort etter et par dager. Husk å bare vask alt av klær og sengetøy som du har brukt de siste dagene 🙂

    82. Jeg var også plaget med det for ett år siden. Helt forferdelig! Anbefaler å bytte vaskemiddel/tøymykner eller bruke litt mindre neste gang. Det var det jeg plutselig reagerte på, og ble bra igjen med en gang jeg gjorde det! 🙂

    83. Dette har jeg også hatt! Da var det – av alle ting – en sjampo jeg testet ut som utløste en slik reaksjon hos meg. Jeg tenkte aldri over at sjampoen kunne være problemet ettersom den kun er i håret – men den blir jo spylt over kroppen den også.. Ellers vil jeg anbefale deg å vaske alle klærne du har tenkt til å bruke noen dager fremover, helt uten vaskemiddel/skyllemiddel (altså kun rent vann) for å se om det kan hjelpe noe. Et ekstratips; når du dusjer, bytt ut dusjsåpen din med grønnsåpe for en liten stund! =)
      ♥ Lizbethosnes.com – Gravid og lykkelig!

    84. Den trekanten på pakka er der for en grunn, man kan ikke kjøre bil etter man tar disse tablettene. Idiot

    85. Jeg har hatt det slik selv! Vi fant ut at det va pågrunn av at mamma vasket klærne mine i vaskemiddel med parfyme… hvis du gjør det kan du prøve å kjøpe et vaskemiddel uten parfyme, fikk vertfall slutt på kløen hos meg 🙂 Så må jeg bare komme med litt skryt til deg for alle treningsinnleggene, jeg er blitt så inspirert til og trene og skaffet meg nettopp kort på treningssenteret vårt! Har også begynt å spise sunnere, og det er takket være deg! Ser sånn opp til måten du står på å trener og spiser sunt, men samtidig kan unne deg litt godt iblant! Håper du kommer med masse masse fler treningsinnlegg, for det er blitt en favoritt hos meg! 🙂

    86. Har hatt det akkurat sånn selv! Jeg hadde lenge tatt sol, men plutselig fikk jeg helt syk kløe over hele kroppen og nupper (verst på armene og bena), det klødde spesielt på kvelden og når jeg skulle legge meg. Dro til legen og fant ut at det var en slags soleksem. Det gikk over etter ca. 2 uker med kortison-krem.

    87. utrolig stilig blogg med utrolig fine bilder!
      ha en kjempe fin helg og kos deg masse 🙂
      hadde satt utrolig stor pris på en kommentar på bloggen min <3
      klem-myownfashion

    88. Hadde noe lignende ha jeg hadde min sykdomsperiode i fjor. Noen leger trodde det var en av tingene som følgte med kyssesyka, mens andre foreslo skabb, allergier osv. Etter noen uker utviklet det seg, og endte opp som eksem. Den eneste som klarte å svare meg på hva det var, var hudlegen. Be om en henvisning til hudlegen, h*n har mye mer peiling enn almennlegene 🙂

    89. ser ut som skabb. Behandles med nix krem som fås kjøpt reseptfritt på apoteket. Hilsen sykepleier:)

    90. Min anbefalimg er å kjøpe skabbkrem fra apoteket! Ser akkurat som det gjør på det bildet. Er ikke kjekt å ha det, men etter krem som man smører inn på hele kroppen så er det vekk! Lykke til 🙂

    91. Det der er elveblest. Jeg sliter med det selv, og ENESTE allergipillen som fungerer på de er citirizin ratiopharm. Om ikke de tablettene du fikk hjelper så prøv de jeg nevnte. Merker at når virkningen går ut begynner det å klø igjen, så den er den eneste som funker. Jeg prøvde mange forskjellige men dette er den eneste som virker. Synd du ikke leser kommentarer da, når denne kommentaren faktisk kan “redde” deg fra kløen 😉

    92. Kan være noe som heter fuglelopper. Ikke fordi at det virkelig er fuglelopper. Men kan være av at du har hatt sengeteppet ute, eller bare at du har gått ute med jakka. Smør på alovera. Men har du hatt det en uke vil det nok snart gå bort.
      Hvis ikke ser det også ut som soleksem hvis du har tatt solarium 😉

    93. Var på Lungeavdelingen på Haukeland på torsdag, og legen det sa at allergi er sånn som ofte kommer og går, vi kan ikke styre det. Du kan ha spist/ drukket noe som var en utløsende faktor. Det kan og være lopper kanskje, har du sovet noen nye plasser i det siste

    94. Hei ! Jeg tror jeg vet hva det er, for jeg hadde noe lignenede i høst.. Jeg kan bare navnet på engelsk og det er “scabbies”, vist du går på google, ser bildene veldig alvorlige ut, men det var altså ikke det da jeg hadde det. Det er faktisk bitte små “edderkopper” som er under huden, og legger egg. Det er ikke farlig, men ubehaglig, ekkelt, smittsomt og det klør noe helt jævlig, så det er viktig å bli kvitt det fort! Jeg går på internat og så fikk en jente det, og etter var det flere som fikk det og til slutt måtte hele internatet bli “evakuert” og spraya ned!
      Håper du leser dette for det kan hende at det er det, håper jo så klart at det ikke er det da! God bedring og lykke til med å bli kvitt med det ! 🙂

    95. Har du kjøpt ett nytt vaskemiddel? Kanskje hvis du har gjort det så har huden reagert på den! Det gjør det iallefall på meg

    96. Har opplevd det selv, har funnet ut at det var selvbruningen jeg brukte som gjorde at jeg fikk kløe og bittesmå nupper på kroppen. Ble helt gal i hodet av kløen!

    97. Jeg har slitt med det samme selv, utrolig irriterende! Bytta ut skyllemiddelet og bruker en fuktighetskrem uten parfyme, nå er kløen borte 🙂

    98. Ser ut som du er i ferd med å utvikle psoriasis. Det er en fryktelig sykdom. Man kan også miste synet og muskelkraft. Fæle gerier. Stakkars!!!!

    99. jeg har allergi, jeg har hatt det lenge og jeg vet hvor fælt det er hvis det begynner å klø, og klø !
      håper de nye medikamentene dine hjelper =)

    100. Kan være Skabb, det er pittesmå insekter under huden som skaper nupper, og det klør som et helvette. Bestekompisen min hadde det og han måtte smørre seg inn med en spesiell krem.

    101. Kan være skabb 🙂 i og med at vi begge bor i tromsø. jeg gikk med skabb i neste hele høst og var hos legen mange ganger, til slutt fikk jeg henvisning til hudlege og der fikk jeg vite at jeg hadde skabb. jeg prøvde både den kremen, og tablettene og ingenting hjalp. så hvis du tror du har skabb, så anbefaler jeg så anbefaler jeg at du kjøper en salve som heter Nix på apoteke…etter en stund er alt borte 🙂

    102. Kan ikke du ta å skrive ett innlegg om hvordan man får treningsmotivasjon! For 2 uker siden, hadde jeg så god motivasjon! Jeg jobber på Stamina Hot, så jeg får gratis trening (jobber som barnepasser) trente hver dag i hele julen! Men nå er jeg blitt lei, og har ikke nådd måle mitt :-/ kan du skrive ett innlegg om dette?

    103. Hei ! Jeg har hvert utsatt for akkruat det samme, det er helt likt! Grunnen til at du får dette er fordi du er allergisk mot vaskemiddelet du bruker, om du nylig har byttet vaskemiddel så er det det du reagerer på. Det kommer ikke med en gang, men etterhvert sier kroppen ifra. Derfor får du sånne nupper, jeg vet hvor ille det er og har hatt det selv! jeg annbefaler å bruke nøytralt vaskemiddel! Jeg lover deg at dette vil hjelpe med en gang:)

    104. Har sånn selv nå, aner ikke hva det er. Burde kanskje dra til legen, men synes det blir for langt i og med jeg har flyttet hjemmefra, og fastlegen min er 1,5 timer unna.. Får ta det neste fridag da kanskje, men det er ikke før om tre uker.

    105. det kan være skabb! jeg vet om en som hadde det for en stund siden, å det er skikkelig smittsomt.. men tar en stund før det bryter ut… på åssen du forklarer deg så høres det sånn ut, at det er skabb.. det finnes krem for det på apoteket, og er nuppene og kløa ikke borte enda, ville jeg gått og kjøpt sånn krem og testa værtfall 😉

    106. I og med at jeg og du bor i samme by: Det kan være skabb, fordi at mange jeg kjenner har allerede hatt det, det hadde jeg i høst. Og det er noe som går rundt i Tromsø for tiden, så jeg anbefaler deg om og gå på apoteket og kjøpe en salve som heter Nix. Når du har brukt den, så tar det en stund til all kløinga er borte, men all skabben er borte etter en dag eller noe 🙂

    107. Hejsa – jeg har fundet en super god creme, som er udelukkende er lavet på olivenolie og kamilleudtræk. Kamillen lindre og beroliger kløe samtidig med at det heler. Jeg bøvler selv med eksem i armhulerne og har virkelig haft gode resultater med kamillecremen.
      Ønsker dig god bedring – hilsen fra Danmark 😉

    108. De tablettene med den rød trekanten hjelper veldig bra! Jeg fikk også utslett over hele kroppen en gang som jeg ikke vet hva kom av, men når jeg fikk de der, så hjalp det med en gang og de holdt seg vekk!! Lykke til <3

    109. Jeg var utsatt for akkurat det samme, og det var selvbruningen min jeg reagerte på, jeg tok en pause fra den i et par uker, så er alt som normalt igjen! 😉

    110. slutt og syt, har hatt samme greia selv i 9 år, hvor det tilslutt så ut som jeg hadde brannsår pågrunn av alle sårene 😉

    111. Fikk akkurat det samme jeg også, det var en allergisk reaksjon på en body lotion med selvbruning i.
      Plagene forsvant med en gang da jeg slutta å bruke den. Prøv det du også så blir alt bra (y) 🙂

    112. Tenkte litt på skabb. Har hatt det selv, og klødde helt jævlig.
      Mine symptomer var:
      -klødde meg nesten sånn som en hund klør seg, veldig intens kløing!
      – klør spesielt på natta/når man ligger under dyna, etter/under trening, og etter dusj (skabbmidden liker varme)
      – du kan sjekke etter eksem/kløen spesielt mellom fingrene og på håndledd, men etterhvert kommer det over hele kroppen, bare minus ansikt/hode/nakke.
      Legen min fant ikke ut av dette selv om jeg fikk både kortison, polaramid og alt mulig. Måtte gå til hudspesielist to ganger før jeg ble trodd!!
      Skabb er kjempesmittsomt så du burde spørre legen om du kan få middel mot skabb 🙂 Det høres skikkelig ekkelt ut, men er ganske fort gjort å bli kvitt når man gjør det riktig (som lus, man må vaske klær, skifte sengetøy osv.. det smitter i senga/ved hudkontakt!!)

    113. Huff! Har slitt mye med det drite jeg også. Fikk blåresept på polaramin, fynket ikke for min del. Fikk ikke sove, lå bare der og klødde meg sånn inni helvete, til slutt fikk jeg en krem som heter locobase repair 🙂 good shit

    114. heei!
      æ har hatt akkurat det samme problemet i over 1 år no, legene finn ikke ut av det, å dem gir mæ og så masse pilla å salve som fungere der å da, men man kan faktisk ikke gå ut døra uten å ha med sæ nokka som helt av lægemiddel for å ikke klatre opp igjennom væggan av galskap!!
      håpe du har funne ut å funne en løsning på kløen 🙂 det har IKKE jeij

    115. jeg har akkurat det samme, og sliti med det i over 1 mnd nå.. er sinnsykt irriterende. Legen min sa akkurat det samme, bruk en krem som hindrer kløe og prøv med allergitabletter. Men det hjelper jo ikke i det hele tatt.. Begynner og bli veldig lei nå!

    116. Kan garantere deg at du kanskje har fått skabb! Om du ikke klør på andre steder har du visst nok ikke det, jeg klødde til jeg fikk røde merker inni huden!

    117. Ser mange som skriver du har fått skabb osv. Det kan jo også fint være vintereksem? Det har hvert fall jeg mange steder på kroppen. Det ser helt likt ut, og klør nok like mye.

    118. Ei venninne av meg får sånne prikker, så det kan være kuldeallergi. Jeg har også sånne prikker så det kan være en allergisk reaksjon på en krem eller noe du har spist.

    119. visst du har tatt litt mere sol enn du er vant til i det siste så kan du ha fått en slags soleksem, jeg hadde en periode der jeg tok litt mere sol enn vanlig, så plutselig så fikk jeg soleksem. hadde aldri fått det før av å ta solarium, det endte med at det klødde konstant over hele kroppen.. det var da spessielt på mage, rygg,lår og armene 🙂

    120. Du har mestsannsynlig fått kuldeutslett. Jeg fikk det selv når jeg kom tilbake fra Florida der det var ca. 30 grader og til -15 der jeg bor i Norge. Hvis du ikke bruker spesielt varme klær kan du få kuldeutslett om vinteren. Det klør helt forferdelig, spesielt hvis du akkurat har vært ute og kommer inn. Da blir du på ett vis veldig varm, og så begynner det å klø. Det eneste du kan gjøre for å få det til å gå bort, er egentlig å bruke en fet krem, f.eks kuldekrem på hele området du har utslettet. Spør på apoteket om en egnet krem.

    121. Jeg har det samme! Intoleranse for mat vil jeg tippe det er.. Ganske sikker assa.. Test det ut, ta en håranalyse/blodprøve eller noe, hos noe alternativt.. Ikke hos legen, det hjalp meg.

    122. Dette høres kanskje ut som skabb, en liten parasitt som legger egg i det ytterste hudlaget og lager noe sinnsykt med kløe som vokser gradvis, det klør spesielt når man legger seg på kvelden i senga. Man blir kvitt det med å lkjøpe nix krem reseptfritt på apoteket og vaske alle klær man har gått med mens man hadde kløen på 60 grader. Man bør lufte madrass og dyner i 14 timer og unngå mye kroppskontakt med andre dersom dette kan smitte over på andre. Sier ikke med sikkerhet at det er det, blir det ikke bedre burde du kanskje dra til lege og si du har mistanke om at det kan være skabb.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg