Typisk legday

Hei dere! Dette har vært en deilig helg! Dessverre har jeg ikke klart å oppdatere dere, som jeg skjemmes litt over, men hey! Jeg har i allefall tenkt på dere og det er jo tanken som teller? ♥

Siden jeg ikke har tatt noen bilder i helgen så føler jeg ikke det er så spennende å gå så mye inn på hva jeg har gjort, men kort fortalt har den inneholdt ei spontanfylla på fredag og et bursdagsvors i går hvor jeg holdt meg edru, og deretter dro hjem i stedet for ut på byen. Jeg sier det hver gang etter en alkoholfylt kveld; kroppen min tåler det ikke! Seriøst, jeg kan bli så forferdelig full og dårlig av bare èn flaske med vin. Skal ikke si at jeg skal slutte og drikke, for da lyver jeg, men må prøve og begrense inntaket i allefall. En halv flaske vin på vorsspiel holder for meg, haha! Hadde det bare vært så lett å tenke der og da når stemninga og promillen stiger.. Men nok om alkohol! Alkohol og trening hører ikke sammen, men det var trening dette innlegget egentlig skulle handle om.

Som jeg har skrevet om tidligere har jeg et stort fokus på ben og rumpe. Trener ben to ganger i uken, og i dag blir siste økta så snart jeg har postet dette innlegget. Hadde treningssenteret vært LITT nærmere skulle jeg pinadø ha jogget bortover i finværet, men siden jeg kjenner meg selv såpass godt vet jeg at det er jeg ikke i form til, haha.. Da må man jo jogge hjem også, må man huske på 😉 Det lille denne kroppen springer foregår nok på mølla, hvor jeg selv bare kan trykke på stopp-knappen når jeg ikke har mer pust igjen.

Tenkte å vise dere en typisk benøkt for meg i form av bilder og kort beskrivelse. Om man er usikker på hvordan øvelsene utføres så råder jeg dere til å google/youtube øvelsene! Jeg er ingen ekspert selv, så jeg har selv brukt mye tid på å søke informasjon, både på nett og hos personer som er utdannet. Det er ikke flaut å spørre etter hjelp, så det må man ikke være redde for. Jeg lærer stadig nye ting!


Øverste bildene: Knebøy er blitt en stor favoritt! I begynnelsen klarte jeg ikke mer enn 30 kg og synes det var svintungt, men på kort tid har jeg økt til 55 kg – og klarer nok snart enda litt mer. SÅ deilig følelse å se framgang i form av at kiloene man løfter øker. Vegard påstår også at rumpa mi er blitt litt strammere og det tyder jo på at jeg gjør noe riktig, hihi! Nederste bildene: Strake markløft: Fin øvelse bakside lår, rumpe og rygg. Både hater og elsker denne øvelsen.


Venstre: Sidespark i kabel for å trene rumpemusklene på siden + mitt dødssjarmerende ansikt, ser ut som jeg skal drite på meg. Høyre: Benpress – her kan man kjøre på med tyngre kg enn i knebøy, da maskinen er en sikkerhet i seg selv og man trenger ikke være redd for og ikke klare løftet. For det om er det viktig å passe på at knærne og tærne peker litt utover og ikke innover, så man ikke skader knærne.


Hip thrust! Ingen over, ingen ved siden av. Klar favoritt siden første gang jeg ble introdusert for den. BESTE rumpeøvelsen!

Håper alle får en kjempefin søndag ♥♥♥

33 kommentarer
    1. At du bruker belte når du tar knebøy med 55 kg, er latterlig. Hadde forstått det om du løftet 100 kg. Med 55kg burde det ikke være nødvendig! Begynn å trene kjernemusklaturen så du slipper å “jukse” deg til tyngre kg. Det vil gi en mye større mestringsfølelse å klare det uten belte.

    2. Elisabeth: At du skal komme med en kvass kommentar og være en bedreviter, er latterlig. Synes sånne som deg er utrolig irriterende! Selvfølgelig trenger jeg ikke å bruke beltet for å løfte 55 kg i knebøy, det vet jeg veldig godt.

    3. Hei du! Et lite tips, jeg driver med kroppsbygging og har litt peiling! Når du kjører hipthrust og vil få mest effekt i rumpa, bude du ha beina dine i 90 grader, om ikke har beina litt mer inn mot rumpa. Jo lenger ut du har beina, jo mer går det på hamstrings musklene enn rumpa :))

    4. slik ser mitt faste beinprogram ut også! supre kjerneøvelser som inkluderer mange muskelgrupper. pleier å gjøre noen isolasjonsøvelser med lette vekter og mange reps helt i slutten for å tyne musklene slik at jeg nesten ikke klarer å gå. dette mest for den “gode” følelsen etterpå.. hehe:)
      Når det kommer til belte synes jeg det er teit av elisabeth å kommentere at det blir feil å bruke det. jeg bruker det selv på 60 kg, fordi jeg synes 60 kg er tungt og det er min maksgrense. kunne selvfølgelig droppet noen kg og gjort det uten, men føler det er en ektra sikkerhet når jeg tar bøy som er ved MIN maksgrense:-) tåpelig og ugjennomtenkt kommentar.
      Stå på Tuva! du er nydelig, og DEN smashing kroppen!

    5. janni: Hei! Jeg har kjørt lite mark, så jeg kjører veldig lett for å “bli kjent” med øvelsen siden jeg har lite erfaring med den. Har fått hjelp av PT til å få riktig teknikk på plass, men har opplevd smerter i nedre del av ryggen som jeg tror må skyldes markløftene. Derfor har jeg de siste gangene brukt belte for å gi ryggen ekstra støtte for å se om det hjelper på når jeg tar mark! Egentlig tilfeldig at jeg brukte beltet på knebøy også, det pleier jeg vanligvis ikke 🙂 Ikke at det er noe galt i det heller, da.

    6. De smertene du får i korsryggen kommer nok av krummingen du gjør i nedre posisjon. Fokuser på spenn i ryggen, så vil nok vondtene forsvinne også:) lykke til!

    7. Så flink du er, Tuva! For en tåpelig kommentar du fikk. Skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg opp i ting som verken angår dem, eller utgjør noe som helst problem for dem selv. En kjenner vel seg selv og sin egen kropp best? Vi gjør alle det som funker best for oss! Synes du ser kjempeflott ut, og har alltid syntes at du har vært så flink med trening! Stå på! 🙂
      Klem

    8. Så gode øvelser! Bare fortsett å legg ut innlegg om trening, du er en stor motivasjon! 🙂 Stå på, Tuva!

    9. På den nederste øvelsen, hva er det båndet du har oppfor kneene? Bare lurer siden jeg ikke aner og aldri har sett det før:) synes du er flink du, Tuva:)

    10. Hvis du bygger rumpe , er jogging den verste øvelsen man kangjøre mot rumpa si, søk på google hvis du ikke tror på det..

    11. Man skal faktisk ikke jogge mye når man bygger rumpe, dette gjør at kroppen lager utholdende muskler istedenfor større muskler! Herlig unnskyldning for å slippe løpinga 😀 stå på videre, du ser kjempebra ut!

    12. Heihei! Tenkte bare å gi deg min erfaring av benpress så du er klar over at man også må være kritisk til seg selv når man utfører øvelser. Jeg er 19 år nå, og fikk prolaps x 2 i ryggen da jeg utførte benpress. Jeg har siltt med beinhinnebetennelse og hadde nettopp fått program av fysio som jeg gjennomførte, med henne til stede (!!). Tydeligvis var treningsgrunnlaget mitt alt for dårlig til å makse (løftet 4×4 170 kg om jeg ikke husker feil). Når du utfører øvelsen må du passe på at du også strammer mage og rygg, og at overkroppen er HELT stabil. Jeg tror feilen min var at jeg løftet så tungt at jeg “lirket”, ikke mye, men mye nok, for å klare de siste løftene… Nå sliter jeg voldsomt med ryggproblemer og kommer nok til å gjøre det. Så moralen er ( 😉 teknikken MÅ sitte før du løfter tungt! For å få til dette anbefaler jeg slyngetrening, da blir du stabil + finfin mage og rygg uten at det blir for muskuløst. Rotete kommentar, men måtte skynde meg, haha. Håper det var litt til hjelp da 🙂

    13. Gøy å se at du har begynt å trene igjen! Synes det er spennende å følge med fremgangen til folk, fortsett med treningsinnlegg, motiverende 🙂 Stå på!

    14. Endelig både blogger og trener du igjen! Elsker å lese bloggen din, og spesielt når det er treningsinnlegg! 😀

    15. Hei 🙂 Bruker ikke kommentere blogger, men ville bare si at jeg syns bloggen din er veldig inspirerende:) Når jeg ser bilder slik, håper jeg det gir meg motivasjon til å selv begynne å trene mer! Har du noen anbefalinger på sportsklær? 🙂

    16. Camilla: Hei 🙂 Så utrolig hyggelig å høre! Det gir meg masse motivasjon til å blogge mere 😀 Jeg har blogget litt om treningsklær og kommer fortsatt til å gjøre det, så det er egentlig bare å følge med. Har masse fint jeg vil vise fram! Men om jeg skal nevne noe så er 2xu tights en stor favoritt, også synes jeg Better Bodies har mange finer overdeler 😀

    17. Kjempe bra innlegg med mange bra øvelser. Kjør på med belte om du føler deg tryggere med det og ta det av så fort du føler deg trygg nok på kg du har på stangen for å trene opp core i rygg og mage. Kjører mange av de selv. Og sant det du sier, øvelse gjør mester og vi kan bare bli bedre. Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar 🙂
      Stå på. Trener selv mot scenen i bikini fitness nå i høst. Så er en spennende periode jeg er inne i nå med ny diett og mye trening.
      Jeg vil ikke tråkke ned på deg angående øvelse, men har fått pirket på den samme feilen selv, maaaange ganger. Strak marken din er bra, men pass på hode. Prøv å se ned i bakken slik at rygg og nakke/bakside hode er på lik linje.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg