Framtidsplaner

Hei! Her kommer et litt sent kveldsinnlegg fra meg, her jeg sitter alene i sofaen og hører på vaskemaskinen som durer. Husmoroppgavene for i dag er unnagjort, så straks dette innlegget er publisert skal jeg sette meg godt til rette med Paradise rullende på skjermen. Man blir jo avhengig, men heldigvis nærmer det seg vel slutten snart håper jeg? Synes sesongene varer lengre og lengre for hvert år? Håper i allefall Ann Marielle vinner!!

Selv om jeg egentlig ikke har noen bilder å dele med dere i dag så føler jeg for å skrive litt. Det kan fort bli mye tekst, men det går vel fint. Ikke så inspirerende kanskje, men det er ikke hver dag man er så sinnsykt gira på å ta selfies eller være kreativ på bildefronten. Forresten så har speilreflekskameraet + det dyre objektivet mitt blitt sporløst forsvunnet, har ikke sett det på en uke og jeg kjenner jeg blir superstressa av det! Leiligheten er ikke så veldig stor, så det kan ikke være så veldig mange plasser.. Noen ganger begynner jeg å tro at det er folk her inne som stjeler, for jeg føler jeg mister så mange ting, haha..

Det er flere som lurer på hva jeg skal gjøre når (hvis) jeg flytter til Trondheim, om jeg skal gå skole eller jobbe. Nå har jeg altså brukt 4 år på å streve meg gjennom videregående pga fravær som har gjort at jeg ikke har bestått i alle fag – derfor 4 år i stedet for 3. Jeg har hatt mine utfordringer på veien som har gjort at hverdagen min ikke alltid har vært så enkel å takle, og det er ikke alltid man klarer å holde fokus på de viktige tingene. Jeg har til tider følt meg veldig mislykket som ikke har klart alt det som alle andre klarer. Jeg vet at jeg skal klare det jeg også, men jeg må bare bruke litt lengre tid og det er egentlig greit. I år droppet jeg ut av to fag tidlig i høst, fordi jeg visste allerede da at jeg ikke kom til å klare og komme meg gjennom en full timeplan med fag som jeg trenger ekstra tid på. Matte for eksempel, som er utrolig vanskelig når man har gått glipp av mye av det grunnleggende pga fravær tidligere. Èn lærer har ikke kompetanse til å ta hånd om de som sliter, når det er 30 elever i en klasse.

Så ja, til høsten har jeg altså bestemt for at jeg skal ta meg et friår å jobbe. Det blir ikke bare jobb da, har tenkt til å ta opp matte og naturfag som privatist ved siden av, sånn at jeg i allefall har det i boks. Tror det skal bli veldig godt å komme seg litt bort fra skolebenken. Har veldig lyst til å få meg jobb i klesbutikk, ser for meg at det kan være positivt for bloggen også. Da er jeg jo tvungen til å sminke meg og kle meg pent hver dag, haha! Har altså store planer om å holde bloggen gående også. Noen år fram i tid troooor jeg at jeg kommer til å gå politihøgskolen. Politi er i allefall det jeg har sett for meg i noen år at jeg har hatt lyst til å bli, synes politiyrket virker så utrolig spennende! Om det ikke blir politi ser jeg for meg å jobbe med barn/ungdom som har det litt vanskelig, kanskje barnevernet eller noe lignende. Føler at jeg med min livserfaring har noe å bidra med på det området, og det hadde betydd mye for meg hvis jeg kunne ha gjort hverdagen til et barn som ikke har det så bra, bedre.



Av nysgjerrighet lurer jeg på hva dere lesere har tenkt å utdanne dere som? Noen som allerede er utdannet? Fortell
:)

116 kommentarer
    1. Holder på å utdanne meg til barn- ungdomsarbeider! Veldig spennende! Kommer nok til å jobbe en del fremover etter jeg er ferdig. Etter det kunne jeg tenkt meg å gjøre noe innenfor barnevern. Hvertfall virkelig å anbefale:) Tror nok du hadde passet bra til noe i den retningen!

    2. For meg sto det mellom Politi og Sykepleier, men har vel så og si landet på sykepleier. Har enda en bitte liten stund å tenke på det, i og med at jeg går i 2. videregående 🙂

    3. Jeg er straks ferdig med 1. Året på siviløkonom 🙂 veldig spennende og nyttig studie syns jeg! Tror du kunne passet godt i barnevernet! 😀

    4. Åhh kjenner meg så igjen i det du skriver!!
      Går andre klasse på videregående nå, og har hatt en del fravær som gjør at jeg har fått elendig karakter i et par fag. Vil derfor ta et friår etter videregående, og første halvår jobbe og ta opp igjen disse fagene som privatist og reise det siste halvåret. Etter dette året har jeg lyst å gå politihøgskolen, da jeg ikke vil ha en vanlig kontorjobb, men noe jeg faktisk syns er interessant.

    5. Går første året på videregående, og nå har jeg utrolig lyst til å bli eiendomsmegler eller siviløkonom! Så blir spennende å se hva det blir til 🙂

    6. Drømmen er nok å utdanne meg til advokat, men karakterene når ikke helt opp, så da har jeg landet på grunnskolelærer. Har jo så mange dårlige lærere nå til dags :p

    7. Jeg går første året på barnevernspedagog. Virker noe å anbefale, og ja – med din livserfaring har du mye å bidra med der 🙂 lykke til!

    8. *Jeg har hatt planene klare siden jeg var liten. Går nå i 1 klasse studiespes. videregående, og har tenkt å bli jordmor! Det har (faktisk) alltid vært min drøm haha! Vet i alle fall at jeg må ha en jobb der jeg kan jobbe med folk, helst barn. Lykke til med valgene dine Tuva. Leser bloggen din hele tiden og elsker at du er åpen i livet ditt, gjør liksom at jeg føler jeg “kjenner” deg bedre. Stå på, ikke gi opp bloggen!!! savner den med en gang du tar pause haha 🙂
      klem fra Rogaland

    9. Begynner på 2.året til høsten, barne- og ungdomsarbeider 😀 men tenker og ta påbygg etter det, og utdanne meg til barnevernspedagog eller noe lignende!

    10. Høres ut som du har en veldig fin framtidsplan da! Jeg har selv droppet ut av videregående, men har planer om å skaffe meg jobb nå, tjene opp penger og utdanne meg som enten personlig trener eller bartender. Det står litt mellom de to valgene, men jeg har uansett god tid på å bestemme meg 😀

    11. Jeg har selv brukt et år på å ta opp igjen matte fra vg3, har strøket på eksamen to ganger. Har min tredje (og forhåpentligvis siste) eksamen om to uker. Tar det som privatist, og det er veldig tungt psykisk til tider – men man klarer det man vil!! Skal studere journalistikk i Oslo til høsten om jeg består matteeksamen. Lykke til med fremtidsplanene, og skolen når den tid kommer! Det går nok bra til slutt – selv om det tar litt lengre tid for oss andre :-):-)

    12. Hva faen, dette er akkurat som å lese om meg selv! Sånn helt spot-on liksom…
      Jeg har også slitt med ekstremt høyt fravær på vgs, som har resultert i at jeg måtte gå ett år om igjen. Nå er jeg jo ferdig i 3.klasse til sommeren og skal ta et friår for å jobbe og ta opp fag før jeg forhåpentligvis søker meg inn på Politihøgskolen neste år…….

    13. Jeg skal studere medisin i Bergen etter vgs hvis jeg er så heldig å komme inn. Snittet er jo utrolig høyt. Drømmen er å bli kirurg, åh.
      Stå på videre, Tuva!

    14. Jeg går i niende klasse… men har veldig lyst til å bli psykolog, synes det virker så spennende. Blir jeg ikke det tenker jeg kanskje på advokat. Men psykolog er drømmmen <3

    15. Min største drøm er å bli astronaut. Men det kommer sikkert aldri til å skje.
      Ellers vil jeg jobbe med reising og dyr. Når jeg er ferdig med påbygg om to år skal jeg reise rundt på forskjellige steder i verden og jobbe som frivillig med dyr. Det hadde vert fint!

    16. Jeg er på mitt 5 år med vgs og har enda 1 år igjen, så du er overhode ikke alene 🙂 Føler meg ganske dust som er ferdig med vgs i en alder av 25, men men… sånn er det bare! Jeg vil også jobbe med å hjelpe barn og unge 🙂

    17. Har hatt et friår nå etter vgs, hvor jeg var ute å reiste i 3 måneder. Veldig glad jeg gjorde det! Har søkt VELDIG forskjellig. Men vurderer å ta årsstudium med engelsk, men har også søkt barnevern, reiseledelese, hotelledelse, sykepleier osv. Og har ingen aning på hva jeg vil bli!

    18. Jeg går, som tydeligvis andre som leser bloggen din,- også barnevernspedagogutdanninga! Studerer i lillehammer og de har gode lærere, godt læringsmiljø og stort fokus på selvrefleksjon,- veldig spennende og nyttig 🙂 Men du finner vel ut av det, politi er også et smart valg, da det alltid trengs! Lykke til, og supert at du har begynt å blogge mer 😀

    19. Hei Tuva,
      Jeg ville bare si at jeg er glad at du blogger igjen, det var litt overraskende å se at det var ett nytt blogginlegg igjen ikveld 😀 Veldig koselig å lese. Jeg bor i Nederland, prøver å øve litt på norsk, mamma er norsk og jeg vil lære.
      Derfor leser jeg blogg, og ditt er favoritt!
      Sta på, du er allerede på 14. plass.
      klem Kristin ifra Amsterdam

    20. Jeg har veldig lyst til å jobbe som lærer- men ikke i Norge. En som reiser til land med mindre støtte til slike ting, og lære de fattige barna som ikke egentlig får skolegang.

    21. Jeg går første året på VGS, og allerede til høsten drar jeg til USA for å gå på High school. Når VGS er gjennomført så skal jeg ta et friår der jeg jobber 6 md og utdanner meg personlig trener i Bali, dette kurset varer i 3 md. Vil også gjerne jobbe som frivillig arbeider i Afrika i noen md, hvor jeg hjelper de som trenger det mest, uten å tjene noe på det. Etter friåret skal jeg studere Markedsføring eller dra i millitæret. Haha, jeg har planene klare.
      Lykketil i Trondheim da. Håper alt ordner seg og at du får sjangsen til å bli det du ønsker 🙂

    22. Moren min er utdannet sosionom å jobber i barnevernet! Hun sier de har utrolig tøffe dager, men til syvende og sist er hun hver dag med på å gjøre barns hverdag bedre:)

    23. Du er ikke alene! Har hatt to “fri” år etter vgs hvor jeg har jobbet i klesbutikk og prøvd å ta opp fag samtidig..Noe jeg ikke klarte! Så nå flytter jeg til Oslo for å ta opp fag på privatistskole:) planen og drømmen er å komme inn på veterinærhøgskolen og bli dyrlege!

    24. Hvis du skal til Trondheim burde du virkelig vurdere bybroen vgs. Det er en halvprivat skole med færre elever osv, og lærerne er faktisk engasjerte. Kjempebra miljø, går der nå og får snart VITNEMÅL! Det går jo fint an å ta et fag eller to der samtidig som du jobber, å være privatist er helt ræv 😛 HER 😀 http://www.bybroen.vgs.no/ (en anbefaling fra en dropout til en annen)

    25. Paradise er jo drittkjedelig i år, vet ikke hvorfor jeg synes det, men jeg må se det uansett, haha 😀 Gleder meg også til det bare kan bli ferdig så jeg slipper å sittet lenket til tv’n fra mandag til torsdag.
      Jeg har ikke peiling på hva jeg vil utdanne meg til, ikke hvilken retning jeg har lyst til å gå en gang, men trives veldig godt med å jobbe i butikk da 😀 Kjenner godt til den følelsen av å føle seg mislykket på videregående, lurte på om jeg var verdens lateste person eller hva som var galt med meg siden alle andre klarte å gjennomføre, det gjør veldig vondt. Det er ihvertfall en helt utrolig deilig følelse man får når man til slutt klarer å fullføre det, det å bare bli ferdig med det liksom. Lykke til, dette klarer du 🙂
      Gi et pip om du noen gang trenger en treningspartner i Trondheim da, har ingen venninner som har interesse for å løfte vekter, mye mer motiverende å trene sammen 🙂

    26. Planen er å ta et friår etter vgs hvor jeg reiser med til Afrika eller andre steder i verden hvor det trengs hjelp. Deretter vil jeg utdanne meg til å bli bistandsarbeider!

    27. Det er så herlig at du er ærlig med oss! Synes det er alt for mange som fremstiller livet sitt perfekt for tiden, og da står du frem som et godt eksempel på ekte 🙂
      Jeg har også brukt litt mange år på videregående, så det er flere av oss i den situasjonen! Jeg jobber mot å bli brannmann, og holder for tiden på å trene meg opp til de fysiske (syke!!) testene!

    28. Tror du hadde passet godt som både politi og innen barn og ungdom, blir spennede og se hva du ender opp med til slutt 🙂 Selv begynner jeg på sykepleierstudiet til høsten, og har planer om videre utdanning etter jeg er ferdig sykepleier. Vil enten bli jordmor, anestesisykepleier, barnesykepleier eller helsesøster! Gleder meg til jeg er ferdig med alt som heter skole og bare kan dra på jobb 🙂

    29. Ikke velg noe om barneværnet… To av de jeg kjenner ble advart om å ikke velge det.. De tjener ufattelig dårlig og det er utrolig slitsomt .. Alle angrer og vil gjerne slutte .

    30. Vil prøve å bli ROV pilot, men er utrulig vanskelig å få lærlingplass og alt. så det blir vell enten det eller automatiker 🙂

    31. Siden det er slik at du tenker på å bli politi, kan du bare drite i at du bruker litt lengre tid på videregeånde enn andre. Det er helt greit, nettopp fordi en kan ikke gå direkte fra videregående til politihøyskolen. (Man må være fylt eller fylle 20 år det året en søker opptak). Av andre relevante “skolegreier” må du ha karakteren 3 i norsk hovedmål (dette regnes ut som et snitt, altså snittkarakteren mellom standpunkt og eksamen). SÅ må du bare komme deg på treningssenteret, svømme i svømmehallen og bli klar til de fysiske testene. Broren min går på politihøyskolen nå, og han begynte ikke der før han var 24 pga. både at han var treig med videregående + hadde begynt på et studie på universitetet før han bestemte seg for å prøve seg på PHS. Og jeg er veldig glad for at han går der nå – han var ikke akkurat på sporet før.
      Selv avslutter jeg nå til sommeren 2. avdeling på jussen – da har jeg 3 år igjen. Bare 2 av disse årene er i Norge, for har bestemt meg for å ta ett helt år i utlandet. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg nok til å ta noe tilleggsutdanning eller skrive en stor masteroppgave, for jeg har virkelig ikke lyst til å begynne å jobbe.

    32. Jeg går 2 året barnevern 🙂 Det er veldig spennende, og jeg gleder meg til å bli ferdig utdannet slik at jeg faktisk kan gjøre NOE for å hjelpe barn og unge som har det vanskelig.

    33. Jeg går sykepleien nå, men vurdere å hoppe over på lærerskolen fra høsten av. Det skal jammen ikke være lett å bestemme deg 🙂 Heldigvis har man mange sjanser, og det er lov å ombestemme seg!

    34. Hei Tuva. Du har mange muligheter forran deg, og det er ingenting å stresse med. Tror du ville passet bra som både omsorgsarbeider og politi. synes jeg politi høres super spennende ut. da får en vært litt aktiv i arbeidet også. selv har jeg landet på noe som ikke er aktivt i det heletatt, men håper det blir spennende. flyttet fra stavanger til tronheim i fjor for å begynne på ntnu. har nå snart fullført første året på sivilingeiør-studiet (byggteknikk). Trondheim er virkelig en nydelig by, som kryr av studenter og ungdommer. så det er bare å glede seg til å flytte hit, enten som student eller arbeider. Håper du finner noe som passer for deg, og som du kan trives med. liker veldig godt bloggen din nå som du blogger litt om trening og livsstil. stå på!
      klem:)

    35. Etter ungdomsskolen var jeg så lei av skole at jeg tok meg et friår. Hadde det ikke så veldig greit på skolen heller, noe som var den største grunnen til friåret… Så begynte jeg på vgs for 2 år siden, og går egentlig 1.året nå. Tar også videregående på 4 år, men blir på en måte 5 år i og med at jeg tok et friår etter ungdomsskolen. Er dager jeg føler alt er dritt, spesielt nå når alle andre på min alder er russ.. Tenker at jeg også skulle vært russ nå og endelig være ferdig med 13 års skolegang, meen så har jeg 2 år igjen. Ouch.. Men jeg tenker at tiden går fort, og plutselig står jeg der med vitnemålet i hånda. DET kommer til å bli en fin dag! 🙂

    36. Kjenner meg mye igjenn i det du skriver. Da jeg selv har brukt 4år på vgs, fordi jeg måtte bruke så mye lengre tid en andre. Kom meg igjennom det til slutt. Jeg har et friår nå med jobb, og planen videre er å komme seg på høgskolen til høsten for å bli barnevernspedagog. Da jeg selv har vært under barnevern og bodd i fosterhjem, og selv føler også jeg at jeg har noe og bidra med på den fronten. Elsker og jobbe med barn, og har alltid vært ei jente som liker og ta ekstra vare på de som faller utenfor, og hjelpe de opp!
      Jeg er sikker på at du klarer alt du vill Tuva, selv om vi har vært igjennom mye forskjellig og har en helt annen livserfaring enn de fleste på vår alder betyr ikke det at vi ikke klarer det samme som alle andre 😀 STÅ PÅ!

    37. Jeg studerer bioteknologi på NTNU i Trondheim! Kanskje vi ses? 🙂 Det høres artig ut at du vil bli politi!

    38. Studerer religionsvitenskap og sosialantropologi på NTNU 😉 Øyeblikkelig ferdig med andreåret nå.
      Anbefaler absolutt å flytte til Trondheim, siden det er en utrolig koselig by, men masse muligheter innen utdanning 🙂 Det er også en passe stor by med massevis av trivelige mennesker og mye som skjer 😉

    39. Etter videregående vil jeg utdanne meg til å bli sykerpleier, men det er ikke drømmeyrket mitt. Jeg vil bli jordmor, og for å bli det må jeg først få utdannelsen som sykepleier og jobbe som det i 1-3 år, før jeg kan ta jordmorutdannelsen!

    40. Videregående er virkelig ikke noe for alle, jeg selv hadde topp karakterer på ungdomsskolen men på vgs sa det stopp. Hadde verken motivasjon eller lyst. Brukte derfor 4 år på studiespesialiserende + 1 år på å ta opp de fagene jeg ikke sto i.. Skjønner deg veldig godt! Jeg er nå halvveis i sykepleierutdanninga og stoortrives 😀 Lykke til Tuva, du når målene dine før eller siden, det er ingen skam å bruke tid på det! Man er bare ung en gang 😉

    41. Til sommeren er jeg ferdig på videregående (endelig) og da skal jeg til Oslo for å utdanne meg som sykepleier. Jeg har søkt i Trondheim også, men har søkt tre ulike privatskoler i Oslo så regner med jeg ender opp i Oslo uansett. Jeg har søkt Diakonova, Diakonhjemmet og Lovisenberg, i tillegg til HiOA 🙂 Og i Trondheim har jeg søkt HiST 🙂

    42. Hei, frøken 🙂
      Har lest bloggen din i noen år og synes det er flott at du klarer deg så bra som du gjør 🙂
      Tenkte bare å kanskje komme med et lite forslag. Jeg studerer på universitetet her i Tromsø og er ekstrahjelp i matematikk på fritiden til både grunnskole og videregående. Jeg tenkte å foreslå at jeg kan hjelpe deg med matten, om du synes det er vanskelig 🙂 Jeg liker å lære ting bort.
      Tenkte bare å lufte tanken, for vi skjønner at du synes det er vanskelig å klare alt selv.
      Klem

    43. du er flink, Tuva! lykke til videre<3 er usikker på hva jeg vil utdanne meg som, men tenker hvertfall å jobbe med barn og ungdom, jeg også.

    44. så utrolig fin kjole!:D
      men ja jeg går enda i 9.klasse, men jeg har allerede noen ønsker for framtiden. Jeg har veldig lyst til å jobbe i Startour, ving etc. Å eventuelt bli Guide, eller jobbe i barneklubbene på hotellet og sånn:) syntes det ser så spennende ut 🙂

    45. Spennende å høre! Jeg liker at du blogger.
      Selv går jeg siste året på ungdomsskolen, og ligger litt over 5 i snitt, så jeg har vel en del muligheter. Tenker å fullføre vgs, også flytte til New York. Det er kanskje en drøm veldig mange har, men med over 5 i snitt og pengene, så vil jeg anta det er fullt mulig. Akkurat nå, så vil jeg bare bli ferdig med vgs og flytte til New York, og aldri komme tilbake til Norge igjen. Utdanningen skal være en nøkkel på frihet fra hvor jeg er nå, så det er ikke uten grunn jeg står på for gode karakterer.

    46. Går første året på helse og oppvekst linjen, å har søkt helsefagarbeider neste år.
      Planene er å gå påbygg, før jeg så utdanner meg som sykepleier.

    47. Jeg har tenkt til å ta bachelor i Petroleumsteknologi med fordypning i boring 🙂 Er jo enda på videregående, men har vært bestemt på dette en stund, så håper jeg får bra nok karakterer til å komme inn på et slikt studie!

    48. Lykke til videre, Tuva! Du er superflink!
      Akkurat nå har jeg lyst til å bli toller. Det virker spennende, lærerikt og er et yrke som jeg ville fått brukt kunnskapene og personlighetstrekkene mine i. Om jeg ikke kommer inn på det, vil jeg forsøke meg på jusstudium :))

    49. Trondheim er en kjempe fin by! Passe stor 🙂 studerer selv datateknikk på NTNU og veldig fornøyd med det. Bedre å ta et friår eller to og faktisk tenke gjennom hva du ønsker, kommer med åra, i stedet for å rushe med å ta en utdanning! Stå på!

    50. Studerer vernepleie! Har igjen ett år. Kan jobbe innen barnevern hvis du tar den retningen. Har i tillegg mange andre valg, som psykisk helse, kriminalomsorgen etc! Mange tror det generelt er psykisk utviklinghemning en jobber ved, f.eks en bolig, men med denne utdanningen har en mange forskjellig valg 🙂

    51. Yrkesvalg er det vanskeligste og kjipeste som finnes! Jeg går for tiden på påbygg og til høsten skal jeg inn i førstegangstjenesten i Troms faktisk! 🙂 Har søkt sykepleierstudie etter det, men har også en liten plan om å gå politihøgskolen sånn egentlig. Kan jo ikke søke der før jeg er 20, så har søkt på sykepleien som en reserveløsning foreløpig, om jeg går sykepleien er planen å bli jordmor 🙂

    52. Studerer til lærer i trondheim, anbefaler deg å flytte dit! Verdens beste by 🙂 Håper jeg møter deg på byen haha!

    53. Påbygg er et jævli tungt år så skjønner godt du tar 2 fag som privatist, tok i høst opp en eksamen i påbygg også skal jeg nå denne høsten på universitetet å studere for å bli tannpleier 🙂

    54. Går på frisørlinja nå, og skal ut som lærling til høsten, jeg har ikke tenkt og bli frisør men man må være 20 for å komme inn på fengselskolen, så da tar jeg svennebrevet i frisør og søker meg inn på fengselskolen som 21 år, pga lærlingtiden er 2 år i frisør 🙂

    55. Det hørtes ut som noen veldig fine planer 😀 Er absolutt lurt å ta seg et friår, hvis du merker at det har vært tungt gjennom videregående. Jeg hadde selv myyye fravær i 2. og 3. klasse på vgs, så jeg tok meg et friår etterpå, og studerte blant annet 4 måneder i Mexico via Gateway college. Studerte idrett, noe som bare var veldig kjekt!
      Jeg stod mellom å søke polithøgskolen og fengselsskolen, og endte opp med fengselsskolen fordi det begynte tidligere på året. Jeg kom inn, flyttet til Oslo og har nå gått her i 5 måneder! Stortrives 😀 I slutten av mai flytter jeg videre til Stavanger, for å jobbe et år i fengselet der, før det er tilbake til Oslo og de 3 siste månedene på skolen. Stortrives!

    56. Har tenkt å utdanne meg til pediatrist, eller barnelege som det heter på norsk. Tilsammen 12 års utdanning (herreGUD), men pga. en del relasjoner og mange års vurdering har jeg kommet frem til at det er det jeg sikter mot her og nå! Går vgs atm, og skal til USA om 3 mnd, men ettersom jeg tar utgangspunkt i å ville inn på medisin på NTNU, så trenger jeg så høyt snitt at dersom jeg ombestemmer meg, kan jeg bare hoppe på en annen linje uten problem når det kommer til poeng ihvertfall! 🙂

    57. Jeg er ferdig utdannet som helsefagarbeider i september, og da begynner jeg på påbygg. Deretter blir det sykepleien på meg 🙂 Har lenge visst at det var det jeg ville bli!

    58. Hei! Jeg jobber som ergoterapeut og stortrives med det:) Anbefaler deg og fullføre videregående og studere videre, det har du igjen for senere i livet:)

    59. Jeg vil anbefale bybroen vgs i Trondheim, en privat skole der du ikke føler deg så alene om du er litt eldre enn de som går vgs i ett løp. God oppfølging og gode lærere er det også!

    60. Du skal hvertfall vite at du ikke er alene! Jeg har også hatt problemer på veien, men er nå på mitt siste år på videregående og skal videre bli enten reiseleder eller guide 🙂 Syns det er bra du er så åpen om skolegangen, for jeg også har ofte følt at det kun er meg som ikke klarer det alle andre klarer.

    61. Jeg skal på opptak til politihøgskolen neste uke, gruer meg såå!! Men håper det går fint, har også søkt barnevernet og sykepleie.

    62. Jeg er ferdig med første året på jussen om et par uker. Trives veldig godt med studiet, og tror jeg har valgt riktig. Jeg begynte rett etter videregående og det har til tider vært tøft siden jeg egentlig var utrolig skolelei, men jeg ville ikke la sjansen gå fra meg. Jeg blir derimot litt “stressa” av alle rundt meg som har tatt friår og opplever mye gøy og reiser rundt i verden – jeg vil også! Derfor tenker jeg å ta et friår mellom bachelor og master til å gjøre det jeg vil, før jeg blir bundet av jobb, eventuell familie og sånne ting. Men tiden får vise. Det kan jo hende jeg ikke føler det slik om et par år. Det finnes ingen oppskrift på hvordan man skal leve livet sitt, man er rett og slett nødt til å se hva som er best og mest riktig for en selv 🙂 Lykke til videre, Tuva!

    63. Jeg har lenge tenkt på å bli fysioterapeut. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg synes det høres morsomt ut! For meg er det viktig å ha en jobb der du kan hjelpe andre, og jeg tror du passer veldig til å jobbe med barn som har det vanskelig, moren min jobber med det og trives veldig. Du har jo opplevd en del i livet ditt som har vært vanskelig, og det er jo bra og ikke minst viktig med erfaring i en slik jobb 🙂

    64. Så gøy å lese at du også skal flytte til Trondheim! Jeg skal også det for å gå Sonans og ta opp igjen noen fag..
      Og videre har jeg faktisk tenkt til å søke meg inn på politihøgskolen! 🙂

    65. Hei!
      Tenkte bare å tipse deg med noen vakre steder i Trondheim som du muligens kan flytte til: )
      På leangen har det nylig kommet nye leiligheter og de er superfine med en ikke så alt for ille pris.
      Ellers så har vi persaunet på strindheim som ligger sentralt til to butikker og buss rett utenfor. Det tar ca.10-15 min med buss. Det har kommet nye leiligheter dær som også er superfine!
      Velkommen til Trondheim:)

    66. Jeg går på sykepleien. Tror jeg skal spesialisere meg en gang i fremtiden, men det kreves opp til A i snitt på noen av videreutdanningene, Vet ikke helt om jeg har motivasjonen til det 🙂

    67. Er så glad for at du fortsatte å blogge! Liker at du har så varierte innlegg, vi trenger ikke alltid oppdateres på dagens antrekk! Du virker som en kvikk, oppegående og snill jente, og er flink til å inspirere både den ene og den andre måten, så å føle deg mislykket får du ikke lov til! Du har hatt ditt å stri med, men likevel fått utrettet mye! Nå har du tatt steget videre, og ordner slik at du får gjort det du har lyst til også i fremtiden. Kjenner flere som går politihøyskolen, og trives godt der:) Selv studerer jeg medisin, og det er også til å anbefale hvis man har lyst til å jobbe med mennesker, føle at man hjelper, og selvsagt er glad i realfag. Men det var ikke lett å bestemme seg, mulighetene er jo så utrolig mange! Ønsker deg masse lykke til uansett hvilket studie du velger=)

    68. Jeg går lektor med historie som hovedfag på UiO, knallgøy! Også er det viktig for meg at jeg kommer til å ha en jobb der jeg kanskje (og forhåpentlig vis) kan gjøre en forskjell for noen. Kanskje hjelpe noen til å nå sine mål, slik noen av mine lærerer gjorde 🙂

    69. Høres ut som spennende fremtidsplaner! 🙂
      Har ikke noen utdanning enda, men har gått første året på Design og enda ett første år på Media & Kommunikasjon og til høsten skal jeg gå Service der jeg skal gå to år og så ut i lærlig i en klesbutikk tenker jeg for så senere starte min egen klesbutikk. Er det som er planen nå i alle fall! 🙂

    70. Jeg har flyttet ganske mye for å få ferdig utdannelsen min.
      Bodde først nede på østlandet, så flyttet jeg til nord, så flyttet jeg ned igjen til østlandet, så flyttet jeg til sunnmøre.
      Lærling er jeg nå, og går inn i mitt andre år som lærling etter sommeren. Jeg kunne ikke valgt bedre for å si det sånn! c:

    71. Hvor er den nydelige kjolen fra? Har ikke 17.mai-kjole, så er ganske stresset etter å finne en nå!! 😀
      Jeg går på ungdomsskolen, så det er jo lenge til jeg trenger å bestemme meg for noe. Men har lyst til å bare hjelpe noen på et eller annet hvis (det gjør man jo i de fleste yrker), men tenker da på helse, omsorg osv. Drømmen min er å flytte til India og starte et barnehjem.

    72. Tror du ville passet veldig godt til å jobbe i barnevernet! Du virker som en utrolig god person, og som du sier tror jeg du ville hatt noe å bidra med der. Politi virker jo veldig spennende det også da! Lykke til videre <3

    73. Jeg studerer barnevern, og synes det er utrolig spennende og lærerikt! Tror du hadde passet som barnevernspedagog, just sayin 🙂 Du virker som en herlig jente! Lykke til 🙂

    74. Vil jobbe med noe av det samme! Kanskje med ungdommer eller voksne som har rusproblemer 🙂 Er veldig usikker da, er ikke så lett å vite i ung alder. Slitt mye med skolen opp igjennom jeg også, så godt å høre at man ikke er alene 🙂

    75. Har selv hatt det vanskelig i oppveksten, noe som har gjort skole og utdanning noe utfordrende, men stå på. Aldri gi opp! Skaff deg generell studiekompetanse, så er du i boks! Når du blir et par år eldre, så kommer du til å forstå så mye mer og ha glede av så mye:)

    76. Har leenge hatt lyst til å bli enten nevrokirurg eller kardiokirurg, så blir vel medisinstudiet! 🙂

    77. Dette innlegget var utrolig enkelt og fint skrevet 🙂 Ble rørt av å lese det. PS! Bli politi!! Så kunne du laget deg en instagramkonto “Officertuva” og blitt kjent som verdens deiligste politikvinne.. 😉 Game plan right there! Stå på, Tuva, du er en inspirasjon! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg