Sosua beach

Dominikank tid er 21:45 og jeg ligger i sengen og er klar for ta nok et skippertak på nettstudiet. Jeg ligger litt etter, men jobber hver kveld for å komme på bane igjen. Stresset begynner å slippe tak på skuldrene nå som prosentene nærmer seg mål. Vi må gjøre 5% i hvert fag, hver uke. Svarene på spørsmålene jeg har fått kommer imorgen, har allerede begynt på innlegget, men kjenner jeg ikke har energi til det i kveld. 

Hverdagen her er naturligvis blitt veldig rutinepreget – noe jeg egentlig synes er litt deilig. Om det ikke er skole, ligger vi ved bassenget, er på stranda, spiser eller bare slapper av. I går klarte jeg til og med å åle meg bort på treningssenteret for første gang siden jeg kom hit. HELLO GANGSPERRE! Varmen gjør at man svetter dobbelt så mye når man trener, så jeg fikk en følelse av at jeg trente dobbelt så hardt. Litt motiverende i seg selv, aldri vært så svett før! Det rant til og med av beina. Jeg glemmer hele tiden av hvor deilig det er å trene og hvor mye jeg faktisk liker det. 

Forrige uke hadde vi ferie, så da dro jeg med tre andre til Santo Domingo som er hovedstaden, med shopping som største mål for øyet. Der fikk bankkortet kjørt seg litt (veldig) hardt, men det føltes veldig “nødvendig”. Siden jeg ikke ville ha overvekt allerede på veien ned hit, pakket jeg ikke med meg all verdens med klær. Sminke og diverse produkter veier jo fort en del kilo, men det brukes opp underveis. Cabarete er en liten plass, man får ikke kjøpt så mye mer enn mat, flipflops og bikinier her. Tenkte å vise dere innkjøpene etterhvert ♥

Alltid når vi er ute og spiser tar jeg med meg restene av maten som blir igjen og gir de bort til noen tilfeldige på gaten. Når man befinner seg blant så mye fattigdom, føles det helt feil å la halve maten ligge igjen på tallerkenen. Her om dagen kom det en liten, sulten Dominikansk gutt bort til oss å pekte på maten. Først spiste han opp alle restene av salatan til Eline, men det var ikke nok til den skrubbsultne lille kroppen, så jeg delte pasta carbonaraen min med han. Han spiste og spiste helt til det var tomt. Etterpå lekte vi i havet, lille gutten kunne jo ikke svømme, så måtte holde han under magen så han ikke druknet, haha. SÅ energisk og ivrig etter å svømme! Han kunne ikke annet enn spansk så vi forstod ikke ett ord av det han sa, så vi fikk servitøren til å oversette. Gutten var helt alene på stranden, kun 4 år gammel. Begynner helt alvorlig å tenke på og adoptere et barn i framtiden når jeg ser hvor skjønne barna her er.


Se så nydelig og glad ♥ Jeg som er så glad i barn får bare lyst til å ta med meg alle sammen hjem. 

24 kommentarer
    1. Det så utrolig deilig ut. Utrolig snilt av deg å dele maten din med han, tror han virkelig satte stor pris på det 🙂 Tror nok ikke det er siste gangen dere han når dere er på stranden 🙂

    2. Tror ikke den gutten der er 4 år. Veldig typisk slike land at fattige barn sier at de er yngre enn de er for å få mer sympati. Men likevel veldig snilt av dere å dele mat med han da

    3. Det er virkelig fint å gjøre dette! Sikker på at denne 4 åringen satt pris på det. Du er en omtenksom person, Tuva! Fantastisk å se så glad han er. Kos deg videre 🙂

    4. flotte bilder 🙂 Om du kunne tatt deg litt tid til å lese mitt siste innlegg hadde jeg satt utrolig stor pris på det. Jeg ble mobbet alle årene på ungdomsskolen. Vil at dette skal nå alle de som trodde de var alene om det 🙂

    5. Til de som kommenterer at han ikke er 4 år; om han så ikke er 4 år, har det noe å si? Kanskje han ønsker mer sympati, å tror at hvis han sier at han feks er 6-8 år, får han ikke mat! Kanskje han ikke vet alderen sin. Fattigdom er grusomt, å man trenger ikke en alder for å fortjener sympati og kjærlighet! Fantastisk gjort av dere alle sammen Tuva 🙂 gode hjertet!

    6. Et av de kvalmeste blogginnlegg jeg har sett på lang tid. Når en hvit jente liksom skal berge hele jordkloden ved å gi mat til en gutt som lurer til seg mat fra turister. Tuva lager et innlegg her for å få likes og komme opp på blogg.no sin statistikk.
      Disse ungene sulter ikke men lever av å tigge til seg alt fra turister. Så kommer koloniherrene og damene fra vesten, gjerne hvite mennesker, som liksom skal redde hele verden da.
      Finnes det noe mer kvalmt enn sånn som deg?
      JEG SPYR!

    7. Kaninole
      Har du ikke noe bedre å gjøre ? Finnes det noe mer kavlmt en deg ? Som spyr av at mennesker gir barn mat ?

    8. KANINOLE: Er det noen her som er kvalme er det DU. Ha litt sympati for andre. Å gi mat er ikke det samme som å gi penger, da ser du jo hvem du gir til. Om de ber om penger går det mest sannsynlig til en overmann, men mat, det er det beste du kan gi dem, fordi som sagt går det til den stakkars gutten, og ingen andre. Omså han er 4 eller 40 år

    9. Har selv truffet denne gutten ved flere anledninger, moren er prostiturert, han vet ikke selv hvor gammel han er og får ikke mat hjemme. At Tuva og andre snille studenter deler med seg er kanskje grunnen til at denne gutten klarer seg. Snilt av deg Tuva, vi gjorde det samme.

    10. Det er så rørende å se, har alltid tenkt at jeg skal gjøre noe sånt når jeg får sjansen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg