Not so easy

Hei! 

Det er så mye jeg så gjerne skulle ha fortalt, hadde bare bloggen ikke vært en åpen bok på internett. Det er skummelt å åpne seg for mye, uansett om det gjelder blogg eller til mennesker som står nært. Når jeg til og med synes det er vanskelig å åpne seg for de som står meg nært, er det selvsagt helt unaturlig for meg å gjøre det på internett. Det enkleste er selvfølgelig å late som at alt er okey, for da slipper man vanskelige spørsmål. Jeg vil ikke bli sett på som hun svake. Eller hun som skriker etter oppmerksomhet eller sympati – det ville jeg ikke vært komfortabel med, for det er ikke tilfelle. Ironisk nok er jeg en veldig oppmerksomhetssky person. Jeg synes det er ubehagelig med for mye oppmerksomhet, muligens derfor jeg stortsett alltid har takket nei til å stille opp på intervjuer osv. 

Ofte, spesielt når bloggen var stor, skulle jeg ønske at jeg klarte å dele mine fortrengte tanker og livserfaringer med de som trengte å høre dem. Egentlig kun for at de som trenger å forstå at de ikke er alene. Jeg har tyngre vekt i bagasjen enn veldig mange jevnaldrende. Ikke alle hadde trodd, eller vet, at jeg har vært under barnevernet hele mitt liv, at jeg har mistet begge foreldrene mine, bodd på barnehjem, blitt skilt fra søskene mine, oppvokst i fosterfamilie siden jeg var 9 år gammel – for å nevne noe. Det har satt sine spor, formet meg som menneske, på både godt og vondt – og det merker jeg spesielt nå som jeg er blitt eldre. Jeg unner ingen og måtte oppleve det jeg har gått gjennom, og det er absolutt ikke alle som takler det. Har fått høre at jeg er en sterk person, men det er vanskelig å tro dem når jeg har de verste dagene. 

Jeg vil ikke at bloggen skal være depressiv, i likhet med følelseslivet mitt. Det er helt ærlig den største grunnen for at jeg har latt være å blogge. Det kan gå i enorme humørsvingninger, og hver dag tenker jeg at jeg skulle ønske at jeg hadde et mer stabilt og “vanlig” liv med færre bekymringer og følelser, som til tider kan ta livet av meg innvendig. Hvor ærlig skal man være på en blogg? Det er så mye enklere og bare late som at alt er perfekt, men det er så langt ifra sannheten. Fremstille livet som overfladisk, problemfritt og fantastisk – eller være brutalt ærlig? Det første er definitivt det enkleste.

Det er mange dager hvor jeg savner å blogge, men også veldig mange dager hvor det er det aller siste jeg kunne tenkt meg og gjøre Jeg vil blogge de dagene jeg har lyst og overskudd, og det håper jeg blir mange dager. Kom gjerne med spørsmål eller ønsker om hva dere har lyst at jeg skal blogge om. Kunne godt tenkt meg og vært litt mer åpen om ting på bloggen, ønsker ikke at det bare skal være overfladisk snakk – for det er ikke sli jeg er.

43 kommentarer
    1. Jeg syns du er sterk jeg. Du har gått igjennom så utrolig mye som folk ikke kan tenke seg en gang. Likevel er du en så nydelig og flott person som er god mot alle rundt deg. Nå kjenner jeg deg ikke altså, har bare sett deg igjennom bloggen.. Likevel er det det inntrykket jeg sitter med. Jeg pleier aldri å kommentere på blogger og aldri kommentert på din før, men jeg syns det var på tide nå. Jeg syns absolutt ikke du skriker etter sympati når du skriver som du gjør, du forteller rett og slett din historie og om ditt liv.. som jo faktisk er meningen med blogg. Likevel er det mye lettere å bare pynte på det, vise hvor perfekt livet er, sånn som de fleste bloggere gjør. Jeg sier det ikke er noe galt med det, jeg hadde aldri turt å delt så mye av livet mitt som dere gjør, både på godt å vondt. Jeg vet ikke helt hvor poenget mitt er, men hvis du har lyst til å dele om hvordan du har det, gjør det. Det er din blogg og ditt liv. Du har faktisk vært min favorittblogger hele tiden, fordi du rett og slett bare er deg. Du er en helt nydelig jente som virkelig har kjempet for å kommet dit du er idag og du burde være stolt over deg selv. Jeg pleier å stikke innom bloggen din sånn titt og ofte for å se om du har skrevet noe og ble veldig positivt overassket nå! Det var som å høre fra en venninne jeg ikke hadde hørt fra på lenge, hehe 🙂 Bare at du ikke har den fjerneste ide om hvem jeg er. Uansett var det viktig for meg å si dette til deg. Skriv det du vil på bloggen fremover, kjedelig eller morsomt, trist eller fint…jeg følger deg uansett.

    2. Jeg synes du skal blogge om disse tingene litt etter litt og når DU føler deg klar for det.
      Jeg tror veldig mange vil ha godt av å lese slikt, spesielt de som kjenner seg igjen!

    3. Hei Tuva! Nå har jeg fulgt bloggen din over mange år, og jeg har alltid likt deg. Uansett hva du deler, og ikke deler. Du virker som en super jente – og det håper jeg du skjønner! Håper du har det fint, for det er noe du fortjener!! Ha en veldig fin helg ❤️ klem Katrine

    4. Hvordan gikk det på turen du skulle ta opp fag? Ble det vellyket så du nå har generell studiekompetanse?

    5. Så godt å se et nytt innlegg fra deg! Du har gått igjennom ting som folk ikke kan forestille seg. Du virker som en helt fantastisk jente.
      Blogg de dagene du vil!

    6. Å, så hyggelig å se et innlegg igjen, og høre fra deg! Kikker alltid innom uansett om du blogger aktivt eller ikke 🙂 Håper alt er bra med deg, sånn generelt sett, uten å høres sympatisk ut!
      Kunne jo blogget om hva du skal framover? Studier, skole, jobb etc? Hva du vil framover, hvor du vil bo og sånne ting. Det kan være fornuftig lesestoff for mange som heller ikke vet, i tillegg til at å bevisst tenke framover og få det på “papir”, kanskje gjør ting litt lettere for deg og? 🙂
      Stå på i alle fall, og la bloggen være et fristed for deg å skrive når DU vil!

    7. Åh så godt å se et nytt innlegg fra deg, har savnet deg i “bloggverdenen” haha! Kan ikke engang forestille meg hvordan du har det, men kan iallefall se for meg at det ikke kan være lett! Jeg tror at selvom det er ubehagelig, så er det mange som har godt av å lese flere “ekte” innlegg. “Ekte” innlegg trenger ikke være depressiv selvom de er dype, absolutt ikke! Jeg tror ikke du trenger å være bekymret over å bli oppfattet slik, det tror jeg ikke du blir! Du er utrolig sterk, og det er veeeldig inspirerende å lese om 🙂 Håper du får en kjempefin dag idag, fine Tuva!

    8. Så hyggelig med et blogginnlegg igjen! Føles ut som en venninne jeg ikke har snakket med på en stund.
      Men blogg om akkurat det du vil, og når du vil! Du har alltid vært en flink blogger som ikke er overfladisk, og virker så ærlig. Gleder meg til å lese mer 🙂

    9. Endelig et innlegg fra deg igjen! Har savnet å lese bloggen din, og som noen sier føles det som en veninne jeg ikke har hørt fra på lenge.
      Du virker som en utrolig flott og bra person, og jeg tror at du har mange erfaringer som andre ville tatt god nytte av. Du er så flink til å ordlegge og formulere deg, og jeg håper og krysser fingrene for at dette er et comeback, i den forstand at det er positivt for deg!
      Heier på deg 🙂 Klem

    10. Så godt med et livstegn og fint, ærlig innlegg, Tuva. Gleder meg til flere innlegg fremover. Blogg når du har tid og overskudd til det, fortell om det vanskelige når du vil. Du er ei sterk og flott jente!

    11. Ble glad nå som jeg så du hadde blogget igjen! Håper det blir flere innlegg fremover 🙂 åpenhet om vanskelige temaer er kjempeviktig! Skjønner det er vanskelig å dele, men jeg tror “belønningen” vil veie mer, i form av at andre deler sine erfaringer også. Å føle at man ikke er alene om å ha det vanskelig vil jo kunne hjelpe litt i seg selv. Ha en kjempefin uke 🙂

    12. Har alltid likt bloggen din.
      Kanskje du kan skrive litt om hvordan du takler depresjonen og prøver å komme deg videre?

    13. Tuva! Endelig lyd fra deg 🙂 Savnet bloggen din masse å instagram oppdateringer. Håper du får mange gode dager i lyse tider hvor vi hører fra deg ;-)!

    14. Elsker at du popper opp i feeden på bloglovin igjen! Liker bloggen din kjempe godt, og syntes du skal blogge om det du liker og i de mengdene du selv vill 😀 Stå på <3

    15. Ville bare legge igjen en liten kommentar! du er så utrolig strek og positiv, og du er en helt utrolig god person som det er mange som ser opp til! du trener, ser sunn ut og ikke bare skriver om alt som ser så perfekt ut! om du vil, og om du er klar for det hadde det vært lærerikt og inspirerene om du kunne skrevet om din erfaring med barnevernet og hvordan du har kommet deg så bra igjennom alt de du har opplevd! Masse lykke til videre, og husk å respektere kroppen din, når den trenger ro, så må du gi den det! lytt til deg selv og drit i om det kommer stygge kommentarer!! <3

    16. så godt å høre fra deg igjen!! du er virkelig en nydelig jente, Tuva<3 har fulgt bloggen din så utrolig lenge, og er ikke i tvil om at du er ei sterk jente. gleder meg til å få følge deg litt i hverdagen igjen, har faktisk savnet det. du er så god og jordnær, fineste

    17. Du er en kjempe sterk jente Tuva! Elsker bloggen din, og håper virkelig du fortsetter å blogge 🙂
      Unner deg alt godt i livet, stå på<3

    18. Bloggen din er seriøst den beste i Norge når du skriver brutalt og ærlig. Stå på, Tuva! Har virkelig savnet bloggingen din 🙂

    19. åå veldig koselig å få et teng fra deg igjen. Dette gjorde virkelig dagen min veldig mye bedre enn den var.
      Elsker å se at du ikke legger ned bloggen din
      Tenkte bare jeg skulle spørre om du fortsatt er på instagram? Begynner å å bli en god stund siden sist. Plis legg ut bilder på instagrammen din igjen. Elsker den og deg virkelig. Du er en motivajson. Etter jeg har lest litt rundt, har jeg startet en vurdering om jeg også skal dra til S.D på skole. Tusen takk, stå på videre!

    20. Hvis du har så få “bra” dager, hvorfor ha en blogg? I det lange løpet funker det ikke å blogge 2 ganger i året, slik som du holder på nå.

    21. SÅ gøy å lese et innlegg fra deg igjen! Har faktisk savnet deg veldig 😀 blogg når du har lyst til det! så kanskje du ikke føler at det blir et sånn enormt press 🙂

    22. Bare vær ærlig, om du har en dårlig dag, si det.:-) mange har gått av å vite at de ikke er alene. Uansett, har fulgt bloggen din i flere år, så ble glad nå når du hadde bloggen igjen!!

    23. Kjempe bra innlegg! Liker når du skriver om tanker og følelser! Elsker at du er så ærlig! ❤️ Fortsett slik!

    24. Du er så bra Tuva! Blogg når du har lyst! Det er helt greit å innrømme at du har en dårlig dag. Det har vi alle innimellom!! Stå på videre. Jeg har troen på deg. Gleder meg til å se mer av deg videre! 💜💜

    25. du er tøff og modig som forteller! Du er ikke alene og med å være åpen får du til flere ting: du sprenger tabuer, du slipper selv å holde deg selv tilbake (det er utrolig slitsomt å gå rundt å overbevise alle rundt og deg selv om hvordan du egentlig ikke har det). Noe som gir deg mer frihet.
      Det at du i tillegg har en stor blogg gir deg muligheten for å være et forbilde for andre som har samme historie som deg, og dette tror jeg mange vil sette pris på. kanskje du gjør livet til noen ett hakk bedre:)
      Lykke til videre. Husk at all denne erfaringen er positivt. Du vil alltid ha denne bakgrunnen som en styrke og som en påminnelse om at livet har vært kjipt men det blir bedre. Det er slik jeg ser på min bakgrunn: jeg er takknemlig for at jeg har sliti mye og hatt det jævlig 80% av livet, men i de to siste årene har ting gått en vei: opp. pga min bakgrunn føler jeh at jeg har egenskaper som ikke alle har og dette gir meg en fin personlighet mange liker. Uten min historie hadde jeg nok ikke satt pris på alle fine ting som skjer og alle fine ting jeg kan få til.
      hilsen marie 23 år

    26. Du kan blogge mer om Cabarete? Pakkeliste, lommepenger osv. Ser du har blogget om det tidligere, men hadde vert gøy om du kunne blogget enda mer om det. Hva vi trenger av reiseapotek, shampoo, hvor mange shortser/sko og hva som blir brukt mest av klær osv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg