Tennene mine – mitt kompleks

Et av mine komplekser er tennene mine.. Som yngre hadde jeg ett stort mellomrom mellom tennene mine – spesielt fortennene og brukte derfor plate. Mellomrommet mellom fortennene er borte, men fremdeles har jeg masse mellomrom ellers som dere kan se, og det er jeg ikke særlig happy over. Tannregulering var det aldri snakk om da jeg var yngre og fikk hele tiden beskjed om at det ville “jevne seg ut” når jeg ble eldre. Det skjedde altså aldri, og i voksen alder har tannlegen fortalt meg at om jeg skal bli kvitt mellomrommene så er jeg nødt til å “bygge på” mine egne tenner, som vil si at en del av tannen vil være kunstig. Han mente at det ikke ville være gunstig med tannregulering på meg, for da vil ikke tennene oppe samstemme med de nede – som er helt rette. Noen som har erfaring med å “bygge på” tennene?

Etter 5-6 år med snusing er de også blitt misfarget..  Spesielt venstre hjørnetann er blitt gul, der hvor jeg pleier å legge snusen. Det er ofte at jeg må redigere den hvitere på bilder og det kan være et lite tiltak.. Har snuset veldig lite i det siste men har så lyst til å kutte det helt ut. Den største utfordringen er at Vegard snuser ganske mye og han stortrives med det, så det må myye viljestyrke til fra min side og la være selv. Har prøvd sånn fem ganger og det er seriøst drithardt å slutte..

Også føler jeg at tannbleking er HELT wasted når man uansett skal putte en snus i etterpå – men i dag måtte jeg bare.

22 kommentarer
    1. Hei! Jeg hadde mellomrom i fortennene og fikk aldri beskjed om regulering eller noe, men det irriterte meg sånn og fikk ️alltid beskjed om at det ville bli bedre når jeg ble eldre. Når jeg var 16-17 år hadde det enda ikke blitt bedre, så når jeg var hos tannlegen for en sjekk, spurte jeg om jeg kunne gjøre noe med mellomrommet. Da sa de at jeg kunne plassere “plastikk” imellom, og det ble veldig bra! Vet ikke om du skal gjøre akkurat det samme, men jeg satte ihvertfall noe imellom og det ser veldig ekte ut og føler ikke den endrer farge med tanke på tennene mine eller noe. Ville helt klart testet det ut hvis tannlegen mener det går fint!

    2. Enig med Jannicke! Slike “flaws” er litt av sjarmen med et menneske 😉 Er heller ikke noe jeg har tenkt noe særlig over.

    3. Jeg har bygget på en tann. Var helt smertefritt og veldig enkelt.
      Det eneste negative jeg har å si om det, er fargeforskjell. Selv når jeg først fikk det, så jeg at det ikke var helt lik farge, men var ikke no nevneverdig. Senere begynte jeg å snuse, og forskjellen ble større. Derfor prøvde jeg med tannbleking, funket som bare rakkern, men da ble plutselig tennene for hvite igjen. Så jeg har slitt veldig med å finne en balanse. Men, ble litt bedre etter jeg sluttet å snuse. Følte nesten at saften fra snusen la seg i “skjøtet” så det ble en gul stripe..
      Men, til tross for det, så er jeg veldig fornøyd! Var redd den ikke skulle tåle noe, men har hatt det i 3-4 år nå, og den sitter som støpt! En fin mulighet syns jeg, hvis en ikkr skal ha regulering

    4. Heisann! Det er lurt å bytte side du snuser på av og til. Da slipper sterk misfarging på tennene:) Du har flotte tenner, men om det plager deg veldig, burde du bygge på. Litt uvant i begynnelsen bare.

    5. Har selv hatt flere mellomrom, men bestemte meg får å bygge på tennene da jeg var 17. Det ser helt naturlig ut, og jeg er så glad for at jeg gjorde det! Fikk beskjed om at “påfyllingen” kunne bli missfarget etter en stund, men etter nesten fire år og mye snusing er det like fint! Anbefaler det virkelig!

    6. Hei!
      Jeg hadde prikk like tenner som deg! Det å bygge på tennene funker på samme måte som regulering! Resultatet blir akkurat slik som du hadde forespeilet deg 🙂 Snus har heller ingen spesiell innvirkning på “bitene” du legger på tanna.
      Lykke til!

    7. Jeg har porselen festet til begge fortennene, og det ser veldig fint og ekte ut, i tillegg til å føles som mine tenner! MEN det gjør at fortennene er mye svakere enn de andre tennene mine, det er plagsomt, for jeg kan ikke bruke dem til å tygge har mat.
      Jeg har også litt plastikk på en tann, det vil jeg aldri anbefale. Fargeforskjellen er ikke til å unngå, og den ser forferdelig ut! I tillegg knirker det hver gang noe er borti plasten. Ville heller hatt den gule tanna di liksom.
      Så jeg vil anbefale porselen, til tross for ulempene. Men egentlig syns jeg ikke du trenger å gjøre noe med tennerne dine, du er nok garantert den eneste som legger merke til det!

    8. Jeg måtte bygge på den ene fortanna mi etter en vel hard tur på byen og halvparten brakk av. Vet ikke hva slags materiale det er av. Det var helt smertefritt når de bygde på, og jeg har heller ikke kjent noe til det i ettertid. Da jeg snuser selv og ikke har de hviteste tennene, er det en liten fargeforskjell, men ikke så stor at andre merker det og jeg legger ikke så mye merke til det selv heller.

    9. Jeg har bygget på 2 av tennene mine. Jeg hadd tannregulering, men jeg hadde 2 utrolig småe tenner som lagde store mellomrom, å det var ikke pent. Bygget derfor på, å jeg er SÅ fornøyd! Tennene mine var noe jeg hatet før, men er veldig glad i nå! Jeg snuser ikke da, å har aldri gjort det, men etter 3 år er tennene like fine som i starten. Ser ikke noe fargeforskjell, å tennene føles like ekte ut som mine ekte tenner, og ser også like ekte. Jeg anbefaler det på det sterkeste om du har komplekser, jeg hadde det, men føler meg mye penere nå!

    10. Kompleks eller ikke så har du et kjempe fint smil, uansett om du smiler med tenner eller ikke 🙂 Etter alle årene jeg har fulgt bloggen din så har jeg ikke merket noe til det eller at det er noe ”anderledes” med tennene dine. Men syns det er utrolig tøft at du skriver om det!

    11. Jeg syns det kun er sjarmerende og slik som noen andre sier over her: “det er det som gjør deg, til deg”, men hvis det plager deg må selvfølgelig du ta et valg som får deg til å trives. Nå har jeg kun sett smilet ditt gjennom bilder, men det er faktisk ikke noe jeg har lagt merke til før. Som sagt: det er sånn du ser ut og det får deg til å være Tuva!
      PS: glad for at du er tilbake. Har lest bloggen din siden dag 1. Deilig med en litt humoristisk og “useriøs blogger” (samtidig som du er seriøs til tider)!

    12. Hei Tuva! Jeg bygget på begge hjørnetenna mine (de som ligger ved siden av fortennene) etter jeg var ferdig med regulering i to år. Hjørnetenna mine var bittesmå, nesten formet som en trekant hvis du skjønner. Så etter jeg var ferdig med reguleringen gikk jeg til tannlegen å bygget på og det ble supert resultat! Det ser ut som mine ekte tenner og har ikke hatt noe problem med det så langt 🙂 uansett så synes jeg du er vakker akkurat som du er om du bygger på eller ei <3 lykke til videre!

    13. Problemet med tannblekning er at for hver gang du gjør derav vil “porene” i tennene tiltrekke seg mer og mer farge. Så det går kortere tid mellom hver gang du må bruke tannblekning for å holde fargen.

    14. Har bygd på gliset mellom fortenna, og ser ingen forskjell fra de andre tennene. Har knekt av bit av dette to ganger, men fikses raskt hos tannlege. (bare å vite at det ikke er like sterkt som selve tanna)

    15. Jeg har bygget på to av mine fortenner. Tannlegen valgte ut en farge som matchet mine tenner, og jeg ser ikke forskjell på biten og selve tannen. Nå skal det riktignok sies at jeg gjorde dette for et halvt år siden, så jeg vet ikke hvordan resultatet vil bli etterhvert. Men jeg er hvertfall fornøyd til nå. 🙂

    16. Det er en snus som heter “Epok”, som er en hvit snus og den missfarger ikke tennene dine. Vet ikke om man får kjøpt den i Norge enda, men de har den hvertfall i Sverige 🙂 Jeg liker den veldig godt ihvertfall! Hvertfall lime og blåbær, de smaker godt selv om den renner til og med, og de lukter mye bedre også!

    17. Jeg slutta å snuse for 3 dager siden 😀 det går faktisk overraskende lett! Hver gang jeg føler for å ta en snus, tar jeg heller en tyggis! Så jeg går heller rundt med en tyggispakke istedenfor snus nå, og det funker! 🙂

    18. Jeg har bygd på to av tennene mine. De to ved siden av fremtennene, uten dem så jeg ut som en kanin :’) anbefaler å gjøre det, du blir superfornøyd.

    19. Hei 🙂 ikke så ofte jeg kommenterer men har fulgt deg i mange år og er så glad for at du har begynt å blogge igjen! Tenkte jeg måtte kommentere her da jeg både har bygd på tenner i “plast” og porselen! Jeg er kjempe fornøyd, var litt uvant i starten men nå har jeg hatt de i 5/6 år og legger ikke merke til at de er bygd på, det verken synes eller kjennes 🙂 jeg snuser selv som en gris og har gjort det alt for legge, og misfargingen på tennene blir likt både på det ekte og de falske. Tannbleking funker også som bare det 🙂

    20. Vet du hva? Jeg digger deg! Du virker så ekte og ærlig, inntrykket mitt av deg er at du faktisk viser alle sider av deg, og det er det ikke mange bloggere som gjør! Creds til deg 🙂 Refererer ikke til dette innlegget spesifikt, men bloggen din generelt. jeg skriver aldri kommentarer på andres blogger, men du fortjener å få ros!
      – BIRGITHE.COM

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg