Slik klarer du pullups!

Hei! I kveld har jeg hatt en skikkelig god økt på rygg og triceps sammen med Stine. Har såvidt fått trent etter at jeg meldte meg inn på 3T siden jeg har vært syk – men nå er jeg skikkelig igang igjen! Nå skal det trenes, dere. Høsten er helt perfekt å bruke inne på treningsstudio, da det ikke ellers er så mange fristelser.

Vi dro på 3T Rosten som er et stykke unna hvor jeg bor, men vi var nødt til å teste det ut etter og blitt fortalt hvor stort og fint senteret er. Vi ble i allefall IKKE skuffet, haha! Syyykt stort, eksklusivt og fint senter, over 4 etasjer. Synd det er et stykke unna, men blir definitivt å ta kjøreturen i blant for å trene der.


Pullups er blitt en av mine favoritt-øvelser og er også fast rutine under ryggtreningen min. Har merket stoor framgang på kort tid, og det gir selvfølgelig masse motivasjon til å fortsette. Personlig synes jeg det er supergøy å klare og løfte min egen kroppsvekt! Jeg la ut en video på Instagram for litt siden hvor jeg gjorde pullups, og etter det har jeg fått en del spørsmål om hvordan jeg trener for å klare/bli bedre i pullups. Det skal jeg fortelle dere nå!

Eksentriske pullups:

Stå på en benk om nødvendig hvis stangen er høyt oppe. Eksentriske pullups vil si at du drar deg (eller hopper) opp i startposisjon som bilde nr. 1, deretter skal du ikke slippe deg ned igjen. Her gjelder det å holde seg oppe i startposisjon så lenge du klarer, og hele veien ned. Du skal altså fortsatt holde godt igjen i posisjonen på bilde nr. 3. Hold, hold, hold heelt til armene til slutt er strake! Har du en treningsvenn som kan ta tiden er det helt supert, eller så kan du telle 20-30 sekunder (eller lengre) før du plasserer føttene på benken igjen. Gjenta dette 3-4 ganger!

– Men er øvelsen over for tung?

Bruk strikk som hjelpemiddel!

Det finnes helt klart andre måter også for å bli sterkere i pullups, men dette har funket som bare pokker for meg! Lykke til, øvelse GJØR mester ♥ Ønsker om hva neste “treningstips” skal innebære?

17 kommentarer
    1. åhhh er så sykt missunnelig på håret ditt Tuva!!!
      Kan du skrive et innlegg om det eller video? Hvor lenge du eventuellt har spart og hvordan du tar vare på det?

    2. Godt tips og enig i at det funker som pokker! Skal imidlertid være litt forsiktig med denne øvelsen da man lettere overbelaster musklene ved eksentrisk arbeid, og faktisk kan havne på sykehuset med rabdomyolyse, som to stykker nettopp gjorde på mitt treningssenter..
      Når det er sagt, keep up the good work, digger deg!

    3. Åå elsker når du skriver om trening/kosthold! Du har en sånn sunn og fin holdning til det, som gjør at man tenker “oi, kanskje jeg faktisk kan klare det også”!

    4. Kunne tenkt meg å se hva du gjør helt fra starten og slutten av en treningøkt! Jeg har skikkelig motivasjon til å trene nå, og trenger tips til oppvarming osv. Vil bare høre hva du gjør:D

    5. Jeg blir utrolig nervøs hver eneste gange jeg leser noen som anbefaler eksentriske pullups. Det er en effektiv øvelse ja, og du vil raskt merke fremgang. MEN for en person som ikke har et godt treningsgrunnlag kan dette faktisk være livsfarlig. Det er den øvelsen som er grunnen til de aller fleste rabdomyolsye-tilfellene. Du kan ødelegge musklene dine, og inneholdet fra dem vil da lekke ut i blodet. Når disse stoffene frem til nyrene, vil du få alvorlige nyreskader og i værste fall ikke overleve.
      Jeg liker utrolig godt når du skriver om trening, men vær litt forsiktig og kritisk til det du deler.

    6. Så kjekt med en guide til hvordan å ta pullups! Har alltid hatt lyst å prøve, uten den maskinen på Sats 😊 startet du med strikk?

    7. Generelt treningstips er suupert! Hva trener du på treningssenter, ulike øvelser og slikt er veldig interessant 🙂 Elsker å lese bloggen din for tiden, MANGE innlegg om brae innlegg!!

    8. Hei Tuva! Jeg elsker bloggen din, eller egentlig liker jeg bare deg veldig godt, du er en nydelig jente på innsiden og utsiden og har alltid vært ett stort forbilde! Både innenfor trening men også stil og du har jo helt nydelig hår!! Men kjære Tuva, når jeg så dette innleget ble jeg utrolig redd, for en nær venn av meg trente sånn som det der, og følte seg sterkere og bedre for vær gang, men engang sa kroppen stopp, og hun lå på sykehus i mange uker, på grunn av nettopp denne treningsformen og det denne anonym skrev over her 16.09.15 kl 15:17, er tilfellet som skjedde med henne! Så om du har mulighet, snakk med noen PTer på ditt senter eller andre, så kanskje de vet om det er noe smart? Har også hørt rykter om at elixia sluttet med denne formen for trening etter skader. Og siden det sikkert ikke er nok at noen sier det ikke er smart å trene sånn, kan du plis prøve å finne litt mer ut av dette? For jeg vil ihvertfall bare ditt beste!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg