Hud, hår og solariumstips

Formiddagen idag har jeg brukt på å spise popcorn og gjøre research rundt laserbehandlingen jeg skal ta (les her). Først må jeg finne ut hvilken klinikk jeg skal gå for, og deretter bestille konsultasjonstime. Det her vil ta tid, for jeg må uansett vente over en måned før jeg kan sette igang prosessen “hårfri vagina”. Jeg kan ikke ha tatt solarium eller vokset 4-6 uker før behandling leste jeg nettopp, og solarium tok jeg senest i går og på mandagen vokset jeg.. Så, det blir en langvarig prosess det her, men forhåpentligvis veldig verdt det! Jeg VET at det er mange flere som sliter med hårvekst, og det er for deres del jeg tenker å blogge om prosessen underveis. 

Jeg bruker forresten epilator under armene og det synes jeg fungerer råbra til akkurat under armene! Var noen som lurte på det. Det er sinnsykt vondt, så vondt at jeg ikke klarer å gjøre det på meg selv – og jeg har ganske høy smerteterskel. Men heldigvis blir det mindre og mindre vondt for hver gang, da hårene har blitt merkbart tynnere. På leggene derimot får jeg nupper og inngrodde hår ved å bruke epilator, så der vokser jeg foreløpig.

Brun hud reduserer effekten av laseren, behandlingen funker aller best på de med mørke hår og lys hud. Det betyr at det blir lite (eller ingenting..) solarium på meg framover. Men det er helt klart det beste for å oppnå best mulig resultat av laseren – så jeg frykter at besøket på Brun&Blid i går ble mitt siste på lang, lang tid :(:(

For utenom å sole seg med måte og ikke bli solbrent, har jeg to gode soletips:


Fjern alltid hudsminken før du tar sol! En fun fact: Visste du at det bare er en myte at man ikke bør dusje rett etter solarium? Mange tror man må vente med å dusje, og grunnen til det er at før i tiden hadde ikke solsentrene råd til ordentlig vifteanlegg og solingen var derfor ubehagelig varm. Solsentrene anbefalte derfor dusjing flere timer etter soling, for på den måten ble det ikke sett på som dårlig service. Smart?


Et annet tips til deg som har litt grunnlag fra før av: Smør et tynt lag med Cocosa Coconut Oil – den gir meg alltid en skikkelig dyp brunfarge! Jeg bruker kokosoljen i solarium iblant men hovedsaklig på kroppen som fuktighetskrem etter dusj. I flere år har jeg slitt med knusktørre legger og hittil er Cocosa det eneste som har hjulpet – jeg er blitt helt avhengig etter at søsteren min anbefalte meg den for snart ett år siden. Cocosa består av ren naturlig kokosolje som du kan spise rett fra krukken om du vil, eller bruke i matlaging, smoothie og baking. Min krukke er ikke sponset, kjøpte den på helsekostbutikk men ser at den faktisk er billigere her (168kr) hos Proteinfabrikken. (adlink)

15 kommentarer
    1. Jeg må bare si at jeg synest det er så gøy at du blogger igjen! Synest det er bra med en litt mer “naturlig” blogger som ikke bruker 50 år på å lage til alle bilder osv for å få det til å se “perfekt” ut.. Synest det er bra at du er mer ekte, for det gir oss et lite inntrykk av hvordan du er på ekte. Håper dette ga mening – det er ment som et kompliment! Ha en fin dag 🙂

    2. fridakv: Det blir jeg skikkelig glad for å høre, at du synes måten jeg blogger på er bra nok 😀 For jeg har ikke sjans til å få bloggen min til og se like perfekt ut som mange andre, hehe.. Ønsker deg også en fin dag <3

    3. Åh spennende! Har hatt lyst til å fjerne hår med laser selv, men ikke kommet så langt. Ha en fin helg <3

    4. jeg slet med det samme som deg, men så kjøpte jeg en slik braun laser på elkjøp, og hvis jeg er flink å bruke den ofte, hver 2-3 uke har jeg nesten ikke hår.. de forsvart ikke helt men vokser veeeldig sakte og er tynne! syns det er bra du blogger om det, vurderer å prøve laser på klinikk når den er brukt opp:)

    5. Du blogger sykt bra for tiden! Har fulgt bloggen din i flere år, og digger virkelig at du er tilbake igjen! 🙂

    6. Så smart tips! Du har skikkelig kommet inn i blogginga igjen Tuva, kjekt å lese! Må prøve det, cocosa kan brukes til ALT ass! Prøv den som hårkur også 🙂

    7. Så bra du deler dine erfaringer!!:) Bruker du cocosa på hele kroppen? Armer, armhuler osv også eller bare leggene?

    8. Hvilken epilator bruker du? jeg føler ofte min ikke tar med seg alle hårene under armene og at jeg derfor må barbere etterpå.. Takk for svar 🙂

    9. Hei! Synes du har en veldig fin blogg. Liker at du ikke er så nøye på at alt skal være så perfekt!
      Jeg vil bare benytte denne kommentaren til å si noe om solarium. Vi nordmenn ligger i VERDENSTOPPEN når det kommer til antall tilfeller med føflekkreft. I følge kreftregisteret skyldes dette økt bruk av solarium og usunne solingsvaner. Du vet sikkert dette allerede, og det er nok litt unødvendig at jeg nevner det, men jeg gjør det allikevel. Jeg føler at mange i Norge tar veldig lett på dette, men føflekkreft kan ramme alle – også de med mørkere hudtyper. Føflekkreft er en veldig aggresiv kreftform, og den er den nest hyppigste kreftformen blant kvinner i aldersgruppen 25-49 år. Jeg vil ikke prøve å skremme deg ved å skrive dette, men føler at du som har en blogg med så mange lesere bør få vite dette =) Håper du ikke ser på dette som hakking eller noe. Jeg er bare veldig opptatt av at vi som er unge mennesker skal få øynene opp for farene ved solarium. Legger ved link til kreftregisteret, sånn at du kan lese litt 🙂
      http://www.kreftregisteret.no/no/Generelt/Fakta-om-kreft-test/Foflekkreft/

    10. Kokosolje i solarium???! Er du gær’n?! Huff!! Det hørtes ikke ut som en bra kombinasjon, mulig du blir brun, men tenk på den stakkars huden din :O Jeg er avhengig av kokosolje, den brukes både i matlaging, som bodylotion og hårkur til håret 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg