TROMSØ VS TRONDHEIM

♦ ANONYM! I Trondheim kan jeg bevege meg i all offentlighet uten å møte på ett eneste kjent ansikt. For utenom når jeg møter på blogglesere, er jeg som en liten maur i folkemengden. Tromsø er ikke i teorien en så veldig liten by (omtrent 70 000 innbyggere and still growing), men det er ikke til å unngå og møte bekjente på butikken eller på trening – som tar meg videre til neste punkt.. 

♦ På den sosiale fronten er det å dra på treningssenteret for meg noe helt annet i Trondheim sammenlignet med Tromsø. I Tromsø drar (faktisk) veldig mange på SATS for å være sosiale, enten man vil eller ikke, for der møter man MINST fem personer man kjenner. Spørsmålet er ikke lengre “Møtte du noen kjentfolk på SATS?”, nå spør man heller “Hvem møtte du på SATS i dag?”. SATS blir av mange kalt for Gründer by day (Gründer er den mest “sossete” uteplassen i Tromsø), og det kallenavnet er ikke helt ufortjent. Snakketøyet kan fort få mer trim enn kroppen. Ikke minst kan man fort føle et ubehag når man vet at halve Tromsø kan glo deg i anus når du kjører knebøy. 

Nå trener jeg på 3T i Trondheim og kan trene helt uforstyrret, for her kjenner jeg nesten ingen. Det er deilig å føle seg anonym på trening, men må også innrømme at jeg savner litt den sosiale biten med å dra på trening. Både fordeler og ulemper ved det. 


Topp her (svart her) // Skjorte Zara // Bukse her (adlinks)

♦ Skal ikke skryte på meg at jeg har vært på mange oppdagelsesferder rundt omkring i fjell og fjorder her i Trondheim, men kan likevel trygt påstå at naturen i Trondheim ikke kan måles med Nord-Norge. Det er ikke noe man (..jeg) setter pris på i det daglige, men Tromsø er en utrolig vakker by naturmessig og jeg anbefaler alle å reise dit en gang for og oppleve selv. 

♦ Reisemulighetene fra Trondheim er så latterlig mange flere og billigere enn fra Tromsø. Kjører man 4 timer i bil fra Tromsø, hvor ender man da? Jo, i Narvik – som ikke akkurat er verdens navle. En liten by med såvidt 20 000 innbyggere? Vil man ei uke til syden må man som regel mellomlande i Oslo på grunn av lite utvalg av direktefly, og det er alltid en kjedelig, ekstra kostnad. Fra Trondheim er det langt flere muligheter med direktefly og det gjør det både lettere og billigere å ta seg en ferietur. Harryhandel i Sverige er også bare en time unna – stor tommel opp for Sverige og direktefly!

♦ Shopping! I Trondheim er utvalget mye større og det er egentlig ingen butikker jeg savner. Savnet spesielt Zara i Tromsø og det har vi i Trondheim. Ellers shopper jeg mye mer på nett og det kan man gjøre hvor enn man befinner seg, hihi.

♦ Jeg har oppfattet trøndere og nordlendinger som generelt ganske like, både i væremåte og språk. Vi tar oss selv lite høytidelig og banner litt vel mye, både trøndere og nordlendinger – men tror nok vi nordlendinger er hakket verre *kremt*.. 

Ellers kan jeg si at jeg begynner å føle meg veldig “hjemme” her i Trondheim og trives godt. Kan se for meg å bo her en goood stund, kanskje til og med etablere meg med barn og alt i framtiden, hmmm.. Men har også alltid hatt en liten drøm om å bo i Oslo en gang i løpet av livet. Haha – veldig ubesluttsom, som med alt annet.

16 kommentarer
    1. Du kommer alltid til å se ut som noen fra tromsø, #uclassy. Du burde aldri tatt silikon, du ser absolutt mye mindre elegant ut – i alt. Likte deg skikkelig godt før, nå synes jeg du kan flytte tilbake til tromsø å få barn der.

    2. Fine bilder av deg Tuva!
      Har fulgt bloggen din litt, og sett at du ikke kjenner så mange fra Trondheim og kanskje vil komme i kontakt med noen. Er selv fra Harstad men bor i Trondheim, og hadde vært utrolig gøy å blitt kjent med deg. Neste helg skal jeg ha vors med maange av vennene mine både herfra og hjemmefra, hadde vært gøy om du hadde kommet!!
      Kan ta kontakt med meg på Facebook om du vil, ellers håper jeg du får en fin kveld!
      Stine

    3. Majorstualine94: Hvis du skal si noe stygt om en person – hvorfor kan du ikke oppgi din egen identitet sånn at alle andre kan få betrakte deg å komme med våre egne meninger? Hvis du ikke har noe fint å si kan du vel la være?

    4. Etterhvert som du blir kjent med flere vil du nok oftere møte kjente enten i byen eller på 3T. Trondheim er egentlig ganske lite, og absolutt ALLE trener på 3T. Du er ikke ordentlig trønder før du sprader rundt i 3T sekken liksom, haha. Er født og oppvokst i Trondheim, men bor nå i Oslo, men savner byen min veldig 🙂

    5. Morsomt innlegg! Var mye i Tromsø når jeg var i forsvaret, og synes det er såå fint der. Tok meg mange ganger i å tenke at “her kunne jeg bodd”, men med en gang jeg kom tilbake til Trondheim så kom jeg på andre tanker, haha. Trondheim er en fin by med masse muligheter! Men naturen i nord er jo noe av det fineste <3

    6. Herlig at du valgte mitt forslag! Godt å lese at du trives godt i Trondheim. Det fortjener du virkelig 🙂

    7. Majorstualine94: alle het vet at du ikke hadde kommentert dette dersom du selv var fornøyd med eget utseende. Kanskje jobbe litt med deg selv? Gå inn på badet, ta en riktig titt på det du ser, finn dine feil, revurder det bitre livet du lever i tro om at du blir penere og bedre om andre fine folk rakkes ned på, og skriv unnskyld. Hvor mange flere gutter snur seg etter deg på gata etter at du skrev denne kommentaren? Eller, hvor mange færre snudde seg etter Tuva? Hvor glattere hud fikk du, av å kommentere? Hvor mer classy ble du?
      Tenker din mor sitter og klør seg i skjegget og lurer på hvordan hu skapte ei datter som deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg