Svar på alt om Cabarete/Studyaway








⋅Theme party: Pirates of the Caribbean⋅

 

Hvordan bestilte du et slikt studie? (via en organisasjon, personlig osv.)

Jeg bestilte via StudyAway. 

Går det ann å være lengre enn 3 mnd?
Ja, bestilling av flybilletter gjør du selv. Men om du tenker å ta eksamen så må du hjem! Men når du tar eksamen er opp til deg, enten jul eller vår. 

Hvordan var en typisk skoledag? 
Jeg som hadde matte, sosiologi og gym hadde ikke mange timer med skole per dag. De fleste lærerne som underviser i de forskjellige fagene er ikke i Cabarete gjennom hele oppholdet (3 måneder), de reiser ned i perioder, så undervisningen i de forskjellige fagene er også i perioder. Jeg hadde kanskje skole fra kl. 08:00-11:00 en dag, og neste dag fra 12:00-15:00. – Ikke de lengste dagene altså, men spørs hvilke fag du tar! De som tok f.eks. spansk hadde mye skole. 


Slik så skolen ut. Og rett utenfor kunne vi kjøpe superbillig og god lunsj. 

 
Bodde du i leilighet? (med flere, eller alene?)
Jeg bodde i leilighet med flere, som vi leide privat! Du kan lese mer om bosituasjon HER. Anbefaler deg å lese innlegget om du vurderer å dra! 


Hei Tuva! Jeg reiser med studyaway nå i januar, men er så usikker på hvilke fag jeg ønsker å ta. De tilbyr norsk, matte og kroppsøving. Vil du anbefale å ta flest mulig fag med undervisning? Jeg vurderer undervisning i ett fag, og nettstudier på to fag, men begynner å lure på om jeg bør velge to fag med undervisning istedenfor, og bare et på nett. Har du noen råd? Hvordan opplevde du selv undervisningen der nede , var den nyttig? Lurer også på om mye av det sosiale ligger på skolen, og at jeg heller derfor bør velge flest fag med undervisning. For mye “fritid”/selvstudie er sikkert ikke så gøy heller haha. Setter såå stor pris på svar 🙂
Hei! Den sosiale biten skal du ikke uroe deg for. Det sosiale foregår for det meste etter skoletid 🙂 

Jeg opplevde undervisningen i enkelte av fagene som utrolig nyttig, andre ikke. Om det er fag du føler deg mer trygg på og som er et typisk “lesefag”, så kan du fint klare deg kun med nettstudier. Men da må du selvfølgelig være mer strukturert! I nettstudiet står alt utrolig bra forklart, man kan lese i eget tempo, gå tilbake, repetere og det kommer spørsmål og “prøver” underveis. Prøvene blir sendt til en lærer fra Sonans, og læreren gir deg tilbakemelding på alt av prøver du sender inn. Du sparer i allefall mye penger på det, om du mener at du klarer deg på egenhånd! Ikke nøl med å ta kontakt med StudyAway hvis du er usikker på noe, de er veldig behjelpelige både før reisen og under oppholdet. De tjener jo selvfølgelig på at du velger å ta undervisning, da 🙂 






Hei! Vurderer dette selv, kan du skrive et utfyllende innlegg om turen din til Cabarete? Alt fra pris til opphold, eksamen, stipend og om du anbefaler det videre(?) 😀
Hei! Om du reiser dit for opplevelsen sin del kan jeg garantere deg at du ikke vil angre. Jeg hadde det virkelig helt fantastisk i Cabarete, og jeg ser på turen som noe av det beste jeg har opplevd. Stedet, varmen, alle folkene, venner for livet, kulturen og ja. ALT! Men. Her kommer et stort MEN! Man drar ikke dit hvis man satser på toppkarakterer! I såfall må du være ekstremt strukturert som person. Når man kommer ned dit blir og blir påvirket av omgivelsene, er det ekstremt vanskelig å klare og stå over alt det sosiale som skjer hele tiden. Men for opplevelsen sin del? KJØR PÅ!

Skolemessig opplevde jeg det som noe useriøst dessverre, enkelte av lærerne vi hadde var mer ute og festet enn oss elever. Forsov seg til timene.. Og helt ærlig? Mistet totalt respekt for en av lærerne jeg skulle tilbringe mest tid med, når denne læreren fortalte meg at jeg var en typisk “dum og deilig” jente som bare kunne bruke sjarmen min for å seile meg gjennom skolen. Han mente at jeg måtte slutte og leke dum og deilig og stille dumme spørsmål i timen, som jeg “egentlig visste svaret på”(!). Jeg klarte dessverre ikke å forholde meg til læreren i ettertid. Vet ikke om læreren fortsatt underviser gjennom StudyAway. 

Men ikke misforstå meg totalt! Å reise gjennom StudyAway har mange fordeler, det at man reiser sammen som en gruppe og knytter mange nye bekjentskap. De har mange flinke lærere også, så jeg har hatt en veldig positiv opplevelse altså. Jeg misunner alle som reiser til Den Dominikanske Republikk/Cabarete, om det er via StudyAway, ferie eller kun tar nettstudier, så vil du nok aldri angre! 


Hvor lenge før meldte du deg på? Har en mistanke om at jeg er litt sent ut hvis jeg vil starte nå etter jul haha..
Tror jeg meldte meg på litt under to måneder før avreise. Vet ikke når fristen går ut, men det finner du sikkert på hjemmesiden til Studyaway. Hvis ikke kan du bare sende en mail, de er veldig behjelpelige med alt det praktiske. 

Kjenner du noen som har reist med gostudy? Vet du isåfall hvilke erfaringer de har med det?
GoStudy har jeg null erfaringer med! Dessverre. 

Hvilke fag tok du opp, og måtte du ta eksamen i alle fagene? I såfall, hvordan foregikk disse eksamenene?
Jeg tok opp matte, sosiologi og gym – og eksamen i alle fagene tar man når man kommer hjem til Norge, enten til jul eller om våren. Det er enten skriftlig eller muntlig eksamen, spørs hvilke fag du tar. Gym for eksempel er både skriftlig og praktisk eksamen. Matte er skriflig, mens sosiologi, historie og naturfag er muntlig. I naturfagen (som jeg ikke har tatt enda) tror jeg også du må gjennomføre et forsøk når du tar privatisteksamen. 






Hvor mange penger satt du av til dette? (lommepenger, reise, opphold, STIPEND?)
Du får borteboerstipend (tror jeg det er), av lånekassen. Utenom stipend er det lurt å spare opp ekstra lommepenger, for det går fort en del penger når man er på studietur og vil oppleve mest mulig. Jeg hadde med meg hele sparekontoen min jeg, og helt ærlig vil jeg ikke tenke på hvor mye penger som gikk ut av den. Jeg vet faktisk ikke, og jeg vil ikke vite (hehh..). Men det spørs jo hvordan du er som person, jeg ble plutselig helt YOLO og shoppet som en gal de gangene vi dro på helgetur til hovedstaden. 

Men med en mer fornuftig og økonomisk tankegang kan man leve veeldig billig i Cabrete! Mat kan kjøpes billig, spesielt hvis man handler på de mer lokale stedene, og å spise ute er også relativt billig. På de lokale resturantene kunne man spise en komplett, god middag til rundt 30-50 kroner. Faktisk kunne det være billigere å spise middag ute i stedet for og handle inn masse middags ingredienser på supermarkedet. Jeg shoppet som sagt en god del når jeg var på helgetur i hovedstaden, men i selve Cabarete går pengene mest til mat, utflukter og fest og moro. 





Er det noe du skulle ønske du visste om før du dro?

Hvor DYRT det egentlig er. Eller.. Hadde jeg visst det på forhånd, ville jeg kanskje ikke dratt. Og det ville vært synd, for jeg er utrolig glad for at jeg dro!

Følte jeg ikke gjorde annet enn å betale til StudyAway og ting i forbindelse med reisen. Det kommer også en hel del uforventede kostnader i forkant av studieturen også, flybilletter må man bestille selv (10 000kr betalte jeg), vaksiner, bøker osv.. Jeg anbefaler deg å lese dette innlegget som Johanne har skrevet, ei jente jeg var sammen med i Cabarete. Der har hun skrevet om alle kostnader man behøver å vite om. Tror ingen direkte angret på at de reiste med StudyAway, men vet at flere som i utgangspunktet hadde tenkt å ta ett halvår til med dem, avbestilte neste semester. Nettopp fordi det ble for dyrt!



Hei Tuva,jeg leser bloggen din hver dag men kommenterer aldri…vil bare si at jeg er fra Dominikanske Rep selv,men familien min er fra Santo Domingo..lurer på hva favoritt maten din der nede var og om du smakte på lokal mat? <3 🙂 ble så glad for å se en blogger dra dit,ettersom de fleste bare drar til Gran Canaria eller Thailand på ferie!
Hei du! Så gøy 🙂 Santo Domingo er jo hovedstaden i Dominikanske Republikk, hehe. Jeg var der to ganger! Smakte på mye lokal mat, fisk, kjøtt, kylling, ris og bønner. Lokal mat var billig å kjøpe, og veldig godt også. 





Hvordan finner jeg mere informasjon om å ta opp fag i utlandet slik som du gjorde? 🙂
Jeg ble tipset gjennom en venn som jeg reiste sammen med! Men om du googler “Studere i utlandet” kommer masse alternativ opp 🙂 

Var det mye fritid?
Spørs hvilke og hvor mange fag du tar. Jeg som hadde matte, gym og sosiologi hadde mye fritid! I perioder var det mye matte. Men de aller fleste hadde nok av fritid! Men fritiden må man også bruke på nettstudier, hvor man hver uke må fullføre 5%.



Fritiden gikk for det meste til å jobbe med brunfargen på stranda. Og spise masse masse god mat!!




Ooog noen forsøk på å holde formen.. Kremt.  


Dette innlegget tok sin tid.. Så jeg håper alle fikk svar på det de lurte på! Til slutt anbefaler jeg å ta kontakt med StudyAway om det noe du er usikker, de er superbehjelpelige og svarer på fortløpende, så ikke nøl med å ta kontakt. Ingen spørsmål er dumme, det kan jeg love dere. Jeg fikk hjelp til mye rart i forkant av reisen. 

6 kommentarer
    1. Hei! Jeg skal ha muntlig privatisteksamen i sosiologi og sosialantropologi den 1.desember. Kunne du ha fortalt litt hvordan din eksamen var i sosiologi?

    2. jeg meldte meg akkuratt på, og reiser nedover i januar. Jeg lurer på om du kunne svart her i feltet om hvor du ville bodd av Royal Residence og Ocean Dream? og evt link til hjemmesidene, da det er så mange forskjellige 😛 Lurer også på om det er mulig og bo mere en 5 stk i en leilighet?

    3. Hvordan var det med deg og vegard når du var der nede? Med tanke på at du bodde med andre gutter, var mye med dem, og generelt fikk et godt forhold til dem? tenker på han gutten du har snakket om på bloggen før, fra carabete turen din 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg