Jeg har begynt på skole!

Processed with VSCOcam with a6 preset

Hei bloggen! Dumme meg som tar så lange bloggpauser, det gjør det bare ekstra dritt å starte på’an igjen. Skal jeg si unnskyld? Eller skal jeg bare late som at jeg aldri har vært borte, hehe? Det blir litt sånn at jeg føler for å introdusere meg på nytt hver gang. “Hei, husker dere meg? Mitt navn er Tuva og jeg later som at jeg er blogger”. Det har vært bloggabstinenser, kløe i fingrene og mine tanker har flere ganger handlet om bloggen – men med en blogg er det uheldigvis ikke bare tanken som teller. Det er mye jeg vil dele, men også noe i meg som sier nei, stopp. Jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv hvordan “type blogg” jeg egentlig vil ha. 

Jeg har begynt på skole! Det nevnte jeg helt kjapt i forrige innlegg, og det skal jeg fortelle litt mer om nå. Nå har det gått et halvt år siden jeg flyttet til Trondheim. I starten blogget jeg bare, men fant veldig fort ut at jeg var nødt til å få meg en jobb i tillegg. Det ble alt for ensomt å sitte i en ny by å bare blogge, uten venner eller et form for nettverk. Å bare blogge ER ensomt, og helt ærlig forstår jeg meg ikke helt på de som KUN driver med blogg. Selvfølgelig, de som bor i Oslo (spesielt) får jo delta på mye kult – but still. Livet er mer enn blogg.

Jeg begynte å jobbe på sykehjem/dagsenter, som tilkallingsvikar og jobber så ofte jeg har muligheten. Det er ofte tunge vakter og det er langt mer krevende enn jeg så for meg, men jobben gir meg utrolig mye. Jeg er blitt glad i beboerne! Man blir jo det. Tenk at det er vi som jobber på sykehjem som tar oss av den daglige omsorgen for de gamle menneskene, som lever sine siste år. På et sykehjem. Hadde man bare hatt kapasitet nok til å virkelig se og høre enhver av dem. 
 
Som ansatt med stillingsprosent 0 har ukene vært veldig uforutsigbare. Enkelte uker har jeg jobbet mye, mens andre ingenting. Det er lett å føle seg ensom de dagene man ikke har noe å gå til, og det er begrenset hvor mange venner man får gjennom en arbeidsplass man ikke jobber fast på. Men så var det jo den skolen da.. Kommer jeg noen gang til å klare og fullføre videregående? Jeg hatet videregående. Jeg hadde nesten ingen venner der heller, ikke fordi det ikke var noen greie folk, men fordi jeg isolerte meg fra alle. Jeg måtte gå første året på Salg & Service om igjen på grunn av fravær, og da mistet jeg også mye kontakt med de som gikk videre. Ikke en eneste prosent i meg hadde lyst til å gå på skole, og derfor er vitnemålet ganske så skammelig.

Men så er det jo blitt sånn i Norge at man ikke er en dritt uten utdannelse, så hvis jeg skal bli et akseptert menneske her i landet må jeg vel få meg en utdannelse en vakker dag, som “alle andre”. Neida. Joda. Men seriøst, det “utdanningspresset” er noe jeg kjenner på skikkelig, så nå er jeg begynt på Sonans. Der hvor alle skal forbedre en 5’er til en 6’er for å komme seg inn på medisinstudiet, eller resten som er sånne som meg, som aldri klarte vanlig videregående. Jeg prøver igjen! Man må jo aldri gi opp, og det gjør jeg heldigvis ikke heller. En dag skal jeg ha det vitnemålet i handa, og da kan dere tro det blir gledestårer på denne jenta! Kanskje vanskelig for deg som bestod videregående med glans å forstå, men for meg blir det en seier. 

Nå vet jeg ikke hvor interessant det er å lese om skole – for selv om det føles slik, så vet jeg at jeg ikke er den eneste med et hullete vitnemål. Nå har jeg gått på Sonans i en måned allerede, så om noen har spørsmål angående hvordan det er å ta opp fag som privatist, bare spør! Jeg skal svare etter beste evne, etter min erfaring så langt. 

Processed with VSCOcam with b5 preset

24 kommentarer
    1. Hei! Jeg går vg2 nå og tenker å ta opp fag fra førsteklassen i mens jeg går tredjeklassen neste år. Er det mange som gjør det i Trondheim og hva er prisen på hvert fag siden det står så my forskjellig på nettet, alt fra 600-2000kr.

    2. Har selv ikke fullført videregående, og er like gammel som deg. Søker jobber nå, og til og med enkelte klesbutikker krever at man har fullført 3 år på vgs. Hater livet… Haha. Hvordan fikk du deg jobb, har noen spurt hvorfor du ikke fullførte vgs på jobbintervju? Vil gjerne søke jobb på sykehjem.

    3. Har savnet bloggingen din!! Selv om det kan være sinnsykt tøft å ta opp fag igjen fler år etter, så er det så, så verdt det. Jeg var på nippet til å droppe ut fra påbygg, men klarte det. Ikke med glans, men jeg har hvertfall studiekompetanse idag. Og det er såå digg!

    4. Jeg hadde helt ok karakterer i både første og andreklasse på videregående, men i tredjeklassen så strøk jeg i naturfag.. (hovedsaklig fordi jeg var i elevrådet og i elevorganisasjonen mye av tiden vi hadde naturfag, og læreren ikke ga med prøver etc. og la tilrette for at jeg skulle få karakter..) Men jeg er veldig usikker på om jeg tørr å ta opp faget. Før elsket ejg naturfag, nå får jeg fnatt bare av å tenke på det…men er det verdt å ta opp faget? Hvordan opplever du det?

    5. Jeg går også på sonans! Veldig bra skole, men synes fortsatt det er litt slitsomt å komme seg igjennom av og til. Har ikke vært så glad i vgs selv..

    6. Lurer på hva du syns om sonans? Går dær selv og kan ikke si jeg skryter noe av skolen. Både lærere og det sosiale

    7. Tok allmenn tre år, angrer faen på det. 4 i snitt er ikke bra nok (spesielt om man vil på universiteter eller andre). Kom inn på sykepleien, fullførte nesten der. Men klarte ikke mer fordi skolen ikke gadd å tilrettelegge og sånt. Ikke velg UiS, for en rasshøl skole..
      På den andre siden trivdes jeg ikke noe særlig å være student på universitetet. Vanskelig å få venner, var ensom i praktiske øvelser. Leste alt på egen hånd til eksamener osv. Veldig irriterende når jeg ser folk har lett for å få venner og kunne diskutere med dem. Jeg hadde ingen å diskutere med. Ble til og med utfryst av noen jenter på skolen. Skjønner ikke hvorfor de ble sykepleiere når de oppfører seg sånn? Helt sykt.
      Og akkurat nå overveier jeg å ta helsefagarbeider, men usikker fordi jeg allerede har gjennomført videregående? Tenker å ta helsefagarbeider, så om jeg tør å studere igjen senere blir det enten sykepleie i Oslo, eller noe annet. Ikke søk sykepleie på UiS, for en drittskole.
      Jobber nå heldigvis, så jeg tenker ikke så mye på ting enda. Vil nyte det å jobbe. Er bare drittlei av studier.
      Er på en måte glad jeg er ferdig med vgs, men samtidig føler jeg at jeg tok feil linje. 4 i snitt på allmenn er ikke så bra når man egentlig trenger høyere snitt for å få mer muligheter. Og så gidder jeg ikke gå tilbake på sonans og ta opp noen fag igjen. :p

    8. Håper du er ordentlig tilbake?! 🙂
      Masse lykke til på skolen!
      Jeg skal muligens starte på skole til høsten og da på helse, hååper det er det rette for meg så jeg også kan få en utdannelse. 😛

    9. Jeg fullførte heldigvis 3 år studiespes, men manglet karakter i hele 13 fag da jeg gikk ut, så fikk ikke studiekompetansen jeg trenger for å gå videre på universitet. Nå, 3 år senere, mangler jeg fortsatt 11 eksamener for å få den, men heldigvis kan man få studiekompetanse ved kun grunnfagene (5 fag) det året man fyller 23 og har minst 5 år med utdanning/jobb til sammen, så da trenger jeg heldigvis kun å ta to eksamener for å komme inn på videre utdanning neste år 🙂 Greit å vite for de som sliter med manglende karaktergrunnlag.

    10. Hei! Jeg går 1 videregående, men usikker pp hvilke fag jeg tar opp igjen til vg2. Jeg vurderer og ta noen fag som privatist i tillegg slik at jeg kan bli det jeg vil, hvordan er det? Er det dyrt? Og mange timer i uka?

    11. Dette skulle jeg likt å visst mer om! Jeg har ikke fullført et eneste år eller fag på videregående, og jeg som deg, kjenner også ekstremt på presse om å faktisk fullføre og få seg en utdannelse. Men 3 år på videregående i en alder av 20, er meget lite fristende. Har vurdert å ta opp fagene som privatist, men vet ikke om det er realistisk å klare? Jeg mangler trossalt alle fag. Noen sier det er ekstremt tøft, andre sier de lett hadde gjort det fremfor å gå hele videregående i og med at det er mye “unødvendig”(?) man bruker tid på. Man må bare være litt selvdisiplinert.. Hva tenker du?
      Stå på, Tuva! Håper du er tilbake for godt denne gang ❤️

    12. Dette klarer du såå fint! Jeg skulle egentlig gått andre året på videregående nå, men strøyk i en del fag i første klasse, så nå endte det opp med at jeg måtte ta dette året på nytt. Det går veldig bra for meg så langt og håper på at jeg klarer å fullføre disse årene med glans! Synes dette var et fint innlegg av deg å skrive, for jeg viste ikke at du måtte ta første året om igjen, så da føler jeg meg ikke som den eneste, hihi. Veldig kjedelig at du gikk lei og ikke fullførte – men du har jo enda sjangsen til å fullføre så hvorfor ikke. Stå på, Tuva! Dette går bra 😀

    13. Jeg går på sonans Trondheim selv og må si jeg er veldig fornøyd! Føler jeg får all hjelpen jeg trenger og at lærerne (og andre ansatte) virkelig strekker seg langt for å tilpasse undervisningen best mulig for meg. Har lært mye siden jeg startet her i høst, og føler virkelig jeg kan skryte av jobben de gjør her! Når det kommer til det sosiale finner jeg heller ingenting å klage på. Selv har jeg blitt kjent med mange av de andre elevene siden skolestart og kanskje jeg treffer på deg også en dag i skolegangene her i Trondheim. Resepsjonistene (spesielt!), rådgiverne, lærerne og til og med rektoren ved skolen smiler og sier hei noe jeg synes er veldig positivt!

    14. er 20 og har ikke fullført vg1 engang.. Tenker å ta opp fag fra vg1 men er ikke helt sikker på hvordan det fungerer. 😂

    15. Jeg gikk media og kommunikasjon 1 og 2 året, og gikk ut med 2,3 i snitt. Orket ikke ta påbygg, så jobbet i to år.
      Nå 22 år gammel er jeg ferdig med VGS og har byttet ut hele vitnemålet så jeg har 5,5 i snitt. Det er mulig å finne motivasjon og det er muligheter for å fullføre ordentlig som privatist. Det er mye selvdisiplin og ekstreeeme perioder, spesielt like før eksamen, men det er absolutt SÅ verdt det den dagen du går fra den siste eksamnen med gode karakterer. Dette klarer du. Legg mye tid allerede nå til lesing og ikke ta skippertak på slutten av året så går dette kjempe fint! Lykke til!

    16. Føler veldig med deg.. Jeg gikk ut av vgs for snart to år siden, og tanken på å måtte gå tibake på skole gir meg enda litt angst.. Det var rett og slett fælt. Krysser alt jeg har av fingre og tær for deg, og tror virkelig du klarer dette 🙂 Du er sterk og flink, bare stå på! Klem, og lykke til 🙂

    17. Hei!
      Jeg kjenner godt den følelsen av å være 21år(snart 22år) og ikke ferdig med videregående. Går selv VG2 i år og håper på å klare det, har prøvd mye tidligere.
      Livet blir ikke alltid slik man tror, og flott at du prøver igjen.

    18. Du får si ifra om du trenger noen å lese med, eller noen å høre deg i eksempler til prøve-muntlig! Lesning blir mer gøy, og motivasjonen øker om du har noen å gjøre det sammen med! 😀 Vi har de fleste eksamenene til våren av grunnleggende videregående, og holder til på rom 521 i 5te fra 1400/1530 og utover kvelden!

    19. Lykke tl, det går sikkert fint!
      Det at man ikke “er en dritt uten utdannelse” synes jeg var å sette det litt på spissen utdanning er ikke alt.

    20. Hei
      Brukte selv fire år på vgs, og har ikke angret et sekund på det. Motivasjonen kommer tilbake når du merker at du klarer å mestre igjen! Etter vgs følte jeg såklart på utdanningspresset og begynte rett på sykepleien. Følte at jeg ikke kunne ta friår fordi jeg hadde jo brukt fire år på vgs. Men hallo, jeg er ferdig utdannet i en alder av 22 år, du har enda god tid! Alle er forskjellige, og godt er det!!
      Fortsett å blogg! Du skriver så bra! Kjenner meg ofte igjen i det du skriver, og liker st du er så åpen og kul!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg