Klarer jeg det, klarer du det!

Hei mandag! Mandager var jeg i ferd med å faktisk begynne og like litt, men det var før jeg begynte på skolen igjen. Jeg liker skolen altså, for den gjør meg forhåpentligvis litt smartere. Det er deilig å kunne bidra med kunnskap om noe i en samtale, og ikke bare sitte der som et dumt nek fordi du ikke engasjerer deg i samfunnsrelaterte ting. Nå høres jeg sykt voksen ut – men ja, skolen er ikke lengre bare “dum og teit”. 

Skolen er fortsatt litt dum og teit. Spesielt siden jeg hver mandag må pendle fram og tilbake til skolen med bussen to ganger fordi jeg har historie om morgenen og samfunnsfag fra ettermiddagen og utover kvelden. Ikke min favoritt-aktivitet i uka, akkurat! I dag var jeg så sinnsykt nært med å skulke ettermiddagstimene, det var ikke et eneste bein i kroppen min som hadde lyst å ta den stygge bussen tilbake på skolen. Snødde gjorde det også – enda en “god” grunn for å holde seg hjemme, tenkte jeg (lol). Tuva for 2 år siden hadde blitt hjemme, kjent på den dårlige samvittigheten, lagt meg på sofaen og sovet den bort. Tuva i dag dro på skolen, noterte flittig, engasjerte seg og stilte spørsmål til læreren. 

På videregående, de dagene jeg møtte opp, satt jeg meg nesten alltid bakerst i klasserommet inntil en vegg. Veggen måtte jeg ha for å sove på når jeg ble trøtt. Jeg kunne sove meg gjennom en hel skoledag uten problem. 

Ting forandrer seg! Når jeg klarer det, klarer du også det! ♥

18 kommentarer
    1. Og her sitter studenten midt i andre året og tenker at hun aldri kommer til å fullføre utdanning. Men nå, nå skal jeg. For Tuva har sagt at jeg klarer det! <3
      Digger deg xoxoxoxo

    2. Et forslag kan jo være å sette seg på lesesalen på sonans i mellomtiden! gjorde det mye selv da jeg gikk der, da blir ofte lesetiden mer effektiv enn den hjemme og, haha

    3. Hei Tuva! Kan hende det bare ser sånn ut på de siste bildene du har lagt ut, men måtte du ta ut implantene? Jeg er ganske tynn så fikk beskjed hos kirurgen at ripling kunne oppstå hos meg, så håper du kan svare kjapt på hva du måtte gjøre når det oppsto hos deg? Kvinneguiden hjalp meg ikke særlig på dette området, haha 🙂

    4. Kjekt å høre du trives med å gå på skole. Det er dessverre veldig enkelt å bare drite i videregående når man er så ung, og deretter ta konsekvensene når den tid kommer. Det er nå, når man er voksen at man skjønner viktigheten av utdanningen. Stå på, dette er jeg sikker på at du vil klare. 🙂

    5. Hei! Kommer med et spørsmål som ikke er relatert til skolen i det hele tatt… hehe. Men lurte på hvor du vokser deg i Trondheim? Sykt gira på å prøve brazilian, men vet ikke hvor jeg burde dra :S
      Synes forresten det er supert at du er så flink å fullfører VGS nå. Virkelig ikke enkelt å starte på noe som man har lagt bort for lenge siden. Credz til deg! 😀

    6. Tusen takk for det du skreiv, eg har tenkt å bjunna på VG2 te høsten itte å ha vert 2 år hima. Eg likte det me at du skreiv at du føle deg smartare, å føle du birdrar mer i ein samtale når du går på skole. Du føle deg automatisk “domme” siå du ikkje gjør noge så alle andre jere. Eg stresse å stresse om eg komme te å klara det te høsten elle om angsten tar komplett øve. Men det aller sista du skreiv hjalp. Det hjalp så møje at eg skrive ein kommentar på ein blogg, noge eg aaaldrigt har gjort!

    7. E det hele påbyggning du tar no med alle eksamenan til sommern? 🙂 og har du samfunnsfag som valgfag?

    8. Ikke for å ver kjip, men syns dere som hører godt at dere burde skjerpe dere og klare videregående. Jeg har en gjeng hvor alle er døve, og vi alle har gjennomført vgs og uten hørsel. Dere har gyllen muligheter til å gjøre det bra med hørsel liksom. Dere kan slappe av i timene og høre på hva lærerne sier. Vi stresser med å følge med på lærerne og forstå alt. Heldigvis har jeg gode karakterer fra vgs, men det er fordi jeg er døv. Jeg har lært å jobbe hardere enn hørende, fordi jeg vil noe i livet. Skulle bare ønske dere har fantastiske muligheter til å jobbe hardt og likevel slappe av litt fordi dere hører godt. Et hjertesukk fra meg. Og du må love meg at du jobber hardt 🙂 klarer døve det, så klarer pokkers dere og sier jeg! 🙂 mange døve klarte vgs uten problemer, så skulle dere og! Klem

    9. Du over her har et godt poeng mtp. forutsetninger for å klare skolen, men du må også huske på at det finnes mange andre hindringer enn å være døv. Psykisk sykdom, for eksempel? Selv har jeg slåss gjennom VGS fordi min sykdom ikke kan sees på utsiden og derfor ikke er “ekte”. Det er så klart dem som ikke gidder og ikke tar det seriøst, men det er langt ifra alle. La oss heller hjelpe og motivere enn å dømme og kritisere!
      Hilsen poet

    10. Jeg ble syk og måtte på sterke medisiner og inn og ut fra sykehus midt under 1 året på vgs. Jeg er nå 23 og endelig friskmeldt. Vurderer sonans pga det frister lite å begynne på skole om igjen med 16 åringer..
      Det er fryktelig flaut å dra på jobbintervjuer og måtte forklare hvorfor man ikke har fullført vgs…
      Og til deg som er døv over her, det er dessverre ikke så enkelt som at om man har hørsel så skal man klare det. Det finnes andre hindringer også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg