11 råd til meg selv som tenåring

1. Du skulle aldri begynt å snuse! Det er ikke kult, og det vil bli utrolig vanskelig å slutte. MYE penger har blitt kastet bort i løpet av årene på den teite snusen, og tennene dine er blitt gule. 

2. Fokuser mindre på bloggen og litt mer på lekser. Bloggen vil ikke vare evig, og det er mest sannsynlig ikke den som skal forsørge familien din i framtiden. 

3. Ikke gi opp! Du vil klare videregående en dag du også. Kanskje ikke samtidig som alle andre, men en dag kommer du i mål. – Og det er helt greit!

4. Tuva, du må betale skatt av alle pengene du tjener på bloggen, ellers vil du gå på en skikkelig smell.. 

5. Øyenbrynene dine ser faen ikke ut! 

6. Og du trenger ikke se ut som en bæsj for å være pen! Når folk sier at du “ser helt svart ut” så er det IKKE ment som et kompliment. Alle solariumstimene og barbiedopet du puttet i kroppen har satt sine spor. 

7. Tuva, du trenger ikke å spille på kroppen din for å få oppmerksomhet fra guttene. De guttene som liker deg på grunn av kroppen er ikke skikkelige gutter. De er som regel bare ute etter èn ting, og det vet du innerst inne. Gutter blir heldigvis mer modne med årene de også. De fleste, da. 

8. Ta vare på de gode vennene du har, de som bryr seg og stiller opp for deg når du trenger dem. Ikke bry deg om hva andre mener om vennene dine, så lenge de er greie mot deg skal du bare drite i resten. 

9. Familie er utrolig viktig, og det vil du en dag innse. 

10. Du begynte å feste og drikke alkohol i en tidlig alder, men jeg er stolt over at du satte deg selv så klare grenser når det kom til annen rus. 

11. Til tross for alt bør du være glad for at du utnyttet ungdomsårene dine med å være litt “smågal” og rebelsk. Du hadde det i det minste gøy, du fikk “rast” fra deg, du skapte minner og erfaringer du vil bli glad for i senere tid. Du angrer i allefall ikke som 21 åring, så du vil nok ikke angre på det, noensinne. Plutselig er du voksen og må ta ansvar!

Hvilke råd ville du gitt deg selv som tenåring?

 

21 kommentarer
    1. Hei Tuva, ville bare si at jeg har fulgt bloggen din nesten fra start! Og du har alltid vært så klok og kommet med gode råd. Takk for råd, da jeg selv går igjennom disse punktene nå. Du er mitt forbilde☺️ Håper du fortsetter med det du gjør, du er flink å sette ord på ting og belyse viktige saker. Klem fra meg

    2. Dette elsker jeg! Det finnes nok en del ting jeg kunne ha sagt til meg som 13-åring, en jeg rekner med de fleste på 21 innser at ikke alt er like …. lurt? Haha! Morsomt innlegg 🙂

    3. Haha, tusen takk skjønne! Du fortjener å høre at du blogger bra – det var trist da du tok en lang pause, så da tenker jeg å i alle fall la deg få høre at det finnes noen som virkelig setter pris på det du skriver, og på at du er “tilbake” 🙂 Klem <3

    4. Jeg bare “må” kommentere at det skal stå “for å få” og ikke “for og få” på punkt 7, og “voksen og må ta ansvar” i stedet for “voksen å må ta ansvar” på punkt 10. Er man petimeter, så er man petimeter 😅

    5. gøyale tips! Personlig blir det; ikke drikk deg full for så å løpe opp på scenen når Karpe Diem har konsert, du vil bli kastet av, briste ribbeina og miste plassen på fotballaget du var på vei opp med 🙂

    6. Haha kan relatere til nesten alle punktene her! Veldig fint innlegg, Tuva:) personlig ville jeg lagt til: ikke føl deg presset til å ha sex til tross for at alle vennene dine har det. Det er virkelig verdt å vente!
      Og kanskje: ikke prøv å bleke håret ditt platinablondt hjemme. Det kommer til å få innslag av gult og orange, og du kommer til å slite med slitte tupper i laaaang tid.

    7. Elsker at du har blitt så flink å blogge igjen! Mine første ord fra meg, men har vært følger siden 2011. Fortsett sånn <3

    8. Høres kanskje litt rart ut, men ble litt rørt av innlegget her. Har fulgt deg litt nå og da siden du startet å blogge og var en liten rebell, men det er ikke før i det siste at jeg har begynt å følge deg. Ikke fordi du har silikonpupper, ser bra ut eller fordi du ligger på topplista. Men fordi jeg liker den du er utviklet deg til å bli, jeg ser en tydelig forandring og den er nok naturlig. Kanskje har du fått litt andre verdier, eller bare gitt litt mer faen i tenåring-mainstream tankegangen? keep it up hvertfall og fortsett å hold deg jordnær 🙂

    9. Så utrolig morsomt og bra innlegg,også så søt du var på bildene da:). Vi forandrer oss jammen med alderen det skal være sikkert!:)
      Vil bare si at jeg liker veldig godt bloggen din og det kommer veldig ofte mange gode innlegg:)

    10. Så fint innlegg, Tuva! Skulle ønske man kunne ha kommet med noen tips til seg selv på denne måten. Det hadde vært så mye til hjelp! 🙂

    11. Fun fact; rumpehake er en mutasjon hvor bindevevet i haken ikke har vokst helt sammen. Så at du har det, men ikke blir lei deg Tuwa for jeg har det selv😝

    12. Hei Tuva, viste ikke helt hvordan jeg skulle begynne. Uansett, jeg leste på nr.3 og har lest tidligere at du ikke tok alle fag, og dermed ikke gjorde deg ferdig med videregående samtidig som dem på din alder. Jeg er i den samme situasjon, jeg klarer ikke mer og vil ende med å stryke i noen fag om jeg ikke dropper dem (går studiespesialisering andre året). Selv tenker jeg at det beste for meg, ville være å droppe noen fag og heller jobbe litt samtidig som jeg går skole. Likevel, det er et vanskelig valg, fordi jeg nemlig ikke er ferdig samtidig som dem jeg går i klasse med nå, vennene mine.
      Jeg lurte på, om du ikke allerede har skrevet litt om det.. kunne du skrevet litt om hvordan det var for deg, det med å droppe noen fag og ikke bli ferdig samtidig som dem på din alder, det å ikke være russ sammen med dem?
      I tillegg lurte jeg på om du kunne fortelle litt om støtten du fikk fra familien og venner, skolen, ja folk rundt deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg