HVORDAN GIKK DET PÅ EKSAMEN?

Noen lurer (kanskje) på hvordan det gikk på eksamen min? Ja, den historie-eksamen jeg hadde 18. april som jeg var så uhyre stresset over. Det vil jeg gjerne fortelle dere nå! Noen blogger om operasjoner annenhver måned, og så kommer jeg her og bare heeei takk for sist, jeg har bare hatt eksamen jeg. 

Om jeg skal fortelle dere om en av mine største usikkerheter i livet, så er det skole. Derfor betydde denne eksamenen alt for meg. Faktisk så tror jeg utfallet av den var avgjørende for hvordan min vei videre mot en utdannelse ville gått. Jeg har så utrolig lite selvtillit når det kommer til prestasjon i forbindelse med skole og karakterer. Har følt meg totalt mislykket og udugelig, som ikke har klart å fullføre videregående en gang. “Som alle andre”. Livet mitt har ikke vært så jævla enkelt bestandig, og det førte blant annet til at jeg mistet helt grepet på ungdomsskolen. Med store hull i flere fag sier det seg selv at videregående ble alt annet enn enkelt, for det er ikke lett å hente seg inn når livet svinger så kraftig oppi det hele. To 4´ere var jeg heldig å få på vitnemålet, noen 3´ere og resten stryk. Hvor faen skal man begynne da, liksom? I løpet av de 4 årene jeg gikk på videregående fikk jeg aldri en karakter høyere enn 4, så hvordan skulle jeg klare det på egenhånd som privatist? I dag må man faktisk ha bortimot 5 i snitt for å bli politi eller sykepleier, som er det eneste jeg ser for meg at jeg kan utdanne meg til. Troen på meg selv var lik null da jeg kontaktet Sonans i desember i fjor. 

Jeg har ikke kjent min egen kropp gjennom eksamensperioden. Kroppen har bare gått på autopilot, og den har ikke kjent eller gitt signaler om sultfølelse. Det resulterte i at jeg gikk ned 3 kg, mistet type 1 kg med muskler på en uke (ja det stemmer, har tatt kroppsscanning) og hjernecellene mine har aldri jobbet så hardt for noe før, noen sinne. Historie er det eneste som har florert rundt i topplokket, jeg har vært så oppslukt at jeg til og med har drømt om historie-eksamen sikkert førti ganger. Likevel var jeg PISSnervøs under selve eksamenen. Så nervøs at sensor faktisk trodde at jeg skulle begynne og grine. “Det hadde vært litt ubehagelig for oss alle”, sa hun. Eh ja.. Sier du det! Gråt heldigvis ikke under presentasjonen, men når jeg fikk karakteren, da gråt jeg. 

For majoriteten er ikke videregående og èn eksamen så vanskelig eller big deal. Men så vet jeg samtidig at det er mange som sitter i samme båt som meg, og om dette kan gi inspirasjon til deg som kjenner deg igjen, så er det verdt det å berette om mine svakheter. Andre bruker èn uke på å lære seg det samme som jeg må bruke to uker på å lære meg – jeg har virkelig måtte jobbe hardt for karakteren jeg fikk. I skolesammenheng, har jeg aldri noen sinne før vært så stolt over meg selv som nå. Såå la oss endelig komme til poenget.. Hvordan gikk det på eksamenen min? 

Jeg fikk faen meg 5! FEM!!! I fuckings historie. Muntlig!!! Selvtilliten min trengte sårt den karakteren. 

52 kommentarer
    1. GRATULERER!! Ble glad på dine vegne nå haha.
      Skal selv ta privatisteksamen i kroppsøving den 10 mai og gruer meg s.y.k.t. Gjør ikke annet enn å lese om dagene….

    2. Gratulerer så mye! Jeg skulle også tatt opp historie som privatist i går, men klarte selvfølgelig å bli diagnosert med diabetes 1 for nøyaktig en uke siden, så da må jeg vente nok en gang til høsten. Skulle ta den høsten 2015 og, men da klarte jeg faen meg å havne på sykehuset da óg og måtte utsette den til i vår. Flaks gitt…gleder meg helt villt til å bli ferdig med det og få studiekompetansen i boks! 9/12 eksamener gjennomført

    3. Politi er høyt snitt for å komme inn på over hele Norge, men ikke sykepleier. Det kan du fint klare 🙂 i Trondheim er det veldig høyt da, men du kan vel studere en annen plass?

    4. wæææææææ!!! råååbra Tuva!!! det EEEER så fortjent!!! kunne du skrevet litt om dine opplever med å ta opp historiefaget (evnt andre fag?) hvilke temaer du fikk på muntligeksamen, hvilke spm du ble spurt underveis osv???

    5. Vet akkurat hvordan du har det når det gjelder dårlig selvtillitt angående skole, og jeg ble så glad på dine vegne nååå! Gratulerer, FLINK er du 🙂 Skal selv på Sonans i høst, og håper jeg får fiksa opp i noen karakterer……

    6. Hei! Jeg går også på sonans, og har historie- eksamen om en uke! Har du lyst til å bare si litt kjapt hvordan du forberedte deg?
      Jeg har stryk i historie fra før, så veldig viktig at jeg får til noe bra nå 🙂

    7. Det med at man må ha 5 i snitt for å komme inn på politiskolen er sjeldent så jeg skjønner ikke hvilken politiskole det er. Jeg vet om flere som har hatt bare 2 og 3 som har søkt seg inn på politiskolen, de kom videre til den “store” fysiske polititesten og klarte det. Det viktigste for å søke seg inn der er den fysiske helsen 🙂

    8. Gratulerer med 5’er på eksamen! Har du forresten lest om vernepleier? Da blir du autorisert helsepersonell og kan jobbe mange steder som sykepleiere gjør, eks på sykehus (særlig psykriatisk avdeling), sykehjem osv… Da får du helsekompetanse og kan dele ut medisiner på lik linje som sykepleiere, i tillegg får du vite masse om atferdsanalyse noe som er kjempe interessant, miljøterapi, tilrettelegging, psykologi osv. Masse interessante fag!
      Jeg går selv på vernepleier nå, og stortrives! Jeg ønsker å jobbe i fengsel eller i psykriatrien når jeg er ferdig og føler jeg får masse relevant kunnskap ved å gå på vernepleieren!
      I tillegg er vernepleier “lettere” å komme inn på enn sykepleier, og det med fokus på atferdsanalyse er en stor fordel å ha når man jobber med mennesker 🙂

    9. Utrolig bra jobbet, tuva!så fortjent å få lønn for strevet. Sjekk ut ergoterapiutdanningen. Tror du ville vært perfekt!

    10. Kjære nydelige, vakre Tuva! GRATULERER SÅ MASSE 😀 Dette er SÅ fortjent! Her beviser du både for deg selv og for andre at hardt arbeid gir uttelling 🙂 Du er kjempetøff som har stått på for å få til dette, selv om du ikke har hatt helt troa! Fantastisk arbeid – igjen, GRATTIS 😀

    11. ååå herregud så GLAD jeg ble for å lese dette innlegget! Den karakteren er så utrolig utrolig fortjent, og du klarer alt du bestemmer deg for! Lykke til, JEG heier på deg! 😀

    12. fantastisk, gratulerer så masse! Få ting er bedre enn den etterlengtede og høyt fortjente karakteren!

    13. Gratulerer! Det kan du være skikkelig stolt av! Det er så bra at du deler et innlegg om dette temaet. Skole er ikke så greit for alle. For noen er det slik hele skolegangen, og for andre kan det være en utfordring i en periode av livet. Det gjelder så mange, og kan virkelig ta knekken på selvtilliten. Innlegget ditt viser at det kan gjelde hvem som helst. Håper dette gir en boost til de som sliter med det. Heldigvis er ikke resultatene på skolen den man er, den man er er så mye mer enn karakterer og prestasjoner. Men, å føle mestring i noe i livet er kjempeviktig.
      Tommel opp for budskapet og for at du klarte det!

    14. Fortjent!! Har du forresten moderat, høy eller ekstra høy profil på implantatene dine? Jeg fant ikke dette spørsmålet i silikon innleggene dine 🙂 Skal ta silikon selv om lurer på hva du har! Selv om jeg vet det ikke nødvendigvis hadde blitt likt på meg, hehe

    15. Hva var oppgaven du fikk på eksamen?
      Skal selv ta opp historie, noe jeg må:/ men sliter med å finne motivasjonen

    16. Jeg blir nesten rørt til tårer av denne historien, Tuva. For en inspirasjon du er! Du har all grunn til å være stolt av deg selv med hensyn til prestasjonen din, men kanskje mest for at du turte å ta opp kampen mot bedre karakterer når du i utgangspunktet følte det så håpløst. Dette står det stor respekt av!
      Hilsen lektorstudent på NTNU 🙂

    17. Kjenner til den følelsen. Lav selvtillit i forhold til skole. Jeg er nå 34 år, snart 35 og tar videregående på kveldstid. Første eksamen hadde jeg våren i fjor. Samfunnsfag og nailet 6-er. I år har jeg tatt norsk og engelsk. 4/5 eksamener er gjennomført og skal ha engelsk muntlig snart. Norsk fikk jeg 4 i. Spørsmål om litteraturen fra 1900-tallet og fram til i dag dro karakteren ned. Men men! Spent på skriftlig karakter og muntlig om noen dager. Til høsten tar jeg og historie, naturfag og matte. Med 100% jobb, 13.5% stilling hver 3.helg, barn, mann og hund er jeg fornøyd med årets innsats. Lykke til med videre skole! Jeg skal bli sykepleier! Forhåpentligvis!

    18. Ville bare si tusen takk for at du delte det her med oss! For jeg sitter i nesten samme båt, der jeg må ta opp en del fag for å klare å bli det jeg vil bli, og jeg må bare si at du inspirerte meg veldig ved at du fortalte oss dette. Du viser at ting er mulig så lenge man jobber hardt nok for det! Tusen takk og GRATULERER!

    19. Gratulere med en femmer!
      For noen spennende yrker du ser for deg å starte på. Politi og sykepleie er utdanninger med store potensialer og er en innvistering for tiden fremmover. Du kan som sykepleier få jobb hvor du vill, med hva du vill og hvor mye du vill! Litt av en frihetsfølelse!
      Ang vernepleier ville jeg ikke anbefale det.. Jobbmarkedet blir vesentlig mindre. Ser noen over her forteller at vernepleiere kan dele ut medisiner på lik linje som sykepleiere, men det stemmer ikke at de er likestilte på det punktet.
      Lykke til!

    20. åå gratulerer tuva! kjenner meg så igjen i hva du skriver at jeg starta å gråte for ble så glad for deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg