INGEN TILHØRIGHET

Først må jeg si at jeg er litt flau over å blogge et crappy iphone-bilde nok en gang, men jeg har vært for opptatt med å bli kjent med Oslo og den nye tilværelsen min. I dag tok jeg trikken for første gang alene på kveldstid, og jeg følte meg plutselig litt liten og alene i verden. Hvor mange skrekkhistorier om Oslo har man ikke hørt, da? Man blir fortalt at man aldri skal gå alene i gatene på kveldstid i Oslo, og for meg som er vant med å gjøre akkurat det, er det skremmende å høre. Det verste av alt er at jeg sikkert blir å gjøre det. 

Det er vanskelig å blogge når man selv ikke helt vet hva man føler eller tenker om ting. I det siste har jeg bare hatt det gøy, jeg har drukket mye og vært mye ute på byen. Vært med venner og fått ny bekjentskap. Nå er jeg litt lei av å dra på utesteder hver dag, for jeg har det jo egentlig ikke bra inni meg når jeg holder på sånn. Men noen ganger drikker man vel bare for å glemme eller fortrenge følelser, I guess. Det er ikke vanskelig å forstå. Det ene øyeblikket kjenner jeg en enorm lykkefølelse over å ha tatt et valg for meg selv om å flytte til Oslo, starte et eget liv som kun jeg har kontroll over. Men innerst inne er jeg livredd. Jeg føler ingen tilhørighet noen steder – verken Oslo, Trondheim eller Tromsø føles som “hjemme”. Det er en ekkel følelse. 

25 kommentarer
    1. Forstår hva du mener..Nå er du helt alene, i store Oslo. Det er helt nytt. Men som du skriver, du blir kjent med Oslo! Og det er bra. Da vil du tilpasse deg dette raskere enn du tror vetdu, bare gi det litt tid!:)
      Masse lykke til <3 og ha en fin dag!

    2. Haha, kjære deg. Du skal ikke være redd for å gå i Oslos gater alene på kveldstid. Jeg har bodd i Oslo i alle år på denne jord, som nå er 22 år. Det har aldri skjedd noe med meg eller mine venner på kveldstid. Tar man bare forhåndsregler, går alt som regel bra. Det at det er så farlig i Oslo er noe folk utenfor Oslo sier 🙂 Du kommer nok til å trives her etterhvert. Når du blir bedre kjent, føler du deg nok tryggere, og skjønner at byen ikke er så stor og skummel som du nå tror 😉 Lykke til!

    3. Hhaa skjønner ikke hvem som sier at man ikke skal ut på kveldstid alene i oslo? Det er forskjell på å gå i en liten bakgate i mørket og å ta trikken en vanlig kveld. Jeg er fra Oslo og har bodd her i alle år. Man skal være litt kritisk uansett hvor man er, men du trenger ikke gå rundt å være redd… Du blir nok vandt til det etter litt tid kan jeg tenke meg:)

    4. Så fint å høre fra deg. Jeg skal flytte til Oslo for første gang selv nå. Kjenner ikke så mange, så gruer meg litt selv. Håper jeg liker det, er veldig spent på hvordan det kommer til å bli. Håper du vil dele dine opplevelser og at du finner deg til rette!
      Lykke til 🙂

    5. Forstår så utrolig godt hva du mener! Føler meg ikke ”hjemme” noen steder, men jeg regner med at sånn er det bare for noen. Og jeg tror at det ordner seg når man blir litt eldre, for vi er jo bare 21!? Håper du har det fint i Oslo:)

    6. Noen ganger har det ikke noe med stedet å gjøre, ofte er det en person som for deg til å føle deg “hjemme”..

    7. Skjønner deg godt. Er mye skummelt som skjer i Oslo, men er vel ganske trygt der du bor stort sett. Ikke så mange folk. Ganske fredelig om natten. Men man kan jo aldri vite. Liker selv noen ganger å gå ut om natten og gå på DelideLuca. Men må være varsom. Håper du har det bra! 🙂 klem

    8. Kjære Tuva! Det er trist at du ikke føler deg hjemme i Oslo. Jeg er nyinnflyttet til Oslo selv og bor alene i en egen leilighet her. Jeg har heldigvis noen venninner som er i Oslo i blant som jeg treffer! Jeg så deg på Sats Bislett her om dagen, hadde veldig lyst til å si hei!
      Hvis du trenger noen å bli kjent med er det bare å si i fra, jeg er mer en glad for å kunne hjelpe deg til å trives i denne byen! 🙂 Håper Oslo kommer inn på deg, det er en fantastisk by!

    9. Heei! 😀 Hvordan gikk det med laserbehandlingene du gjorde? Kommer du til å skrive et innlegg om det? Jeg er spent på om du synes det var verdt pengene i forhold til voksing osv, har hørt at man uansett får tilbake litt hår når man tar laser….

    10. Hei! har følgt bloggen din lenge. og jeg er veldig nyskjerrig på hvordan det gikk med prosessen med å fjerne hår med laser. vurderer det selv men er usikker på om det virker sånn som det loves. Du begynte å nevne det tidligere, men har ikke hørt noe mer om det

    11. Leste innlegget om eksamen din i historie, og bare wow , 5 i muntlig! Det er helt supert!! Skal selv forbedre karakterene mine i matte og samfunnsfag, på sonans, så det tror jeg blir bra. Supert at det gikk så bra med deg, jeg vet du kan 😀

    12. Har flyttet selv mange ganger over hele verden og det skjer HVER gang jeg starter på nytt. Men når jeg da flytter til en ny plass, plassen jeg forlot blir på en måte savnet? Går gjennom det nå as we speak… skulle møte folk i byen for en “bli kjent” dag, rakk å komme ned til byen, men fant meg fort på bussen igjen hjemover. Noen dager er vanskeligere enn andre, men hver dag er en ny en. Er glad for at du innser at du drikker for å glemme. Alkohol er like avhengihetsskapende som dop og de løser ikke problemer på langsikt. Pass på deg selv om natta, ingen grunn til at du befinner deg på trikken midt på natta alene. Det er bare spørsmål om tid når det gjelder skumle, ekle, situasjoner.

    13. Forstår nøyaktig hva du mener, følte det presis sånn når jeg flyttet til Oslo for 2 år siden.. Men helt ærlig, det går over.. For en mestringsfølelse det er å bare lage sitt eget liv for å bevise at du kan reise deg når man ikke føler man hører hjemme noen steder. Jeg bor på Majorstuen, og hvis du synes det er tomt i Oslo må du bare sende en mail også kan vi gå en tur ellernoe. Hjelper å snakke om det, og tro på deg selv! Si det hver dag til du tror på det 🙂
      Jeg er ikke redd når jeg går alene på kveldene i Oslo lenger, og begynner å elske denne byen masse 🙂

    14. hold oss litt opdadert på hvordan du har det i Oslo da:) Selvom vi bare leser bloggen din, og ikke kjenner deg bryr vi litt på hvordan det går d det er ny by og nye start 😀 Klem

    15. Slapp av! Jeg har bodd i Oslo hele livet og går seff alene hjem hele tiden uten at det noen gang har vært et problem. Man møter kanskje mange fulle mennesker men det gjør dere vel i Tromsø og Trondheim også?:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg