BEGYNT Å FÅ RYNKER

For å komme dere i forkjøpet: dette innlegget er ikke for å “syte” over huden min. Jeg vet selvsagt at mange har verre hud enn meg, så dette skriver jeg ikke for å vise dere hvor “forferdelig dårlig” hud jeg har. Enkelt og greit vil jeg bare fortelle at jeg skal begynne og ta bedre vare på min hud, – og kanskje oppfordre andre også til det?

Å poste nærbilder av huden min, helt usminket, er under kategorien “ubehagelig å blogge om”. Men så skulle jeg jo gi mer faen, sant? I løpet av de 22 årene jeg har pustet på denne jorda har jeg aldri tatt vare på, eller i det hele tatt brydd meg, om huden min. Jeg har brukt sånn ca. ingen produkter for å beskytte/bevare den! De siste årene har jeg skjerpet meg litt, men solkrem har det også blitt minimalt av og dessuten med alt, alt for lav faktor. Hver sommer har jeg har hatt intern konkurranse med meg selv om å overgå min egen brunfarge, og har solt på meg både pigmentflekker og soleksem. 

Litt innvendig panikk har jeg hatt, men ikke begynt før de siste månedene å innse at: kanskje jeg burde ta litt bedre vare på huden min? Huden har virket tørr og “stram”, og det har ført til at det har dukket opp svært uvelkomne “linjer” i ansiktet, spesielt da under øynene. Ofte kommer såkalte linjer frem hvis man er veldig tørr i huden, og ikke nødvendigvis fordi man begynner å bli gammel. De siste 2 årene har jeg også slitt med en del kviser, spesielt da rundt hakepartiet. Det virker som at huden min plutselig reagerer og klikker vinkel av ALT; mensen, alkohol, endring i lufta, stress, dårlig søvn og usunn mat. Hele tiden har jeg urenheter i ansiktet, blir jeg endelig kvitt ei kvise så spretter det jammen ut to nye samtidig. Mange av disse kvisene har også etterlatt seg arr, og det er ikke alltid like enkelt å sminke over. Det hender at jeg retusjerer vekk arr/kviser på bilder! 

Vel vel.. Grunnen til at jeg akkurat NÅ har begynt å ta tak i “hudproblemene” mine, er hovedsakelig fordi jeg har fått meg ei ny klassevenninne. Hun heter Silje, hun jobber som hudpleier på The Skin Frogner og hun har helt perfekt hud. Det er så sykt urettferdig (eller ikke – jeg er bare sjalu) – hun er for faen 29 år gammel og har renere og penere hud, og laangt mindre rynker enn MEG på 22 år!! Jeg kan sitte å glo og beundre huden hennes i evigheter.  

Uansett!! Etter all beundring og utspørring ang. hud, lovde Silje at hun skulle hjelpe meg. Jeg er så sykt glad og takknemlig for det! Så i går var jeg i salongen hennes hvor hun gjorde dyprens på meg, og litt andre greier som jeg ikke husker, og så kjøpte jeg med 3 produkter tilpasset huden min. 

PRODUKTER TILPASSET MIN HUD: 

Jeg kjøpte: rens, fuktighetskrem og øyekrem!

Føler meg sjukt gammel som har brukt 1400 kroner på renseprodukter, og i hvert fall øyekrem! Men faktisk – Silje fortalte at man bør begynne med øyekrem i det man begynner med mascara! Huden under øynene er så tynn og sart. Hun mener også at jeg kjapt vil se resultater/endringer i huden min, i og med at jeg aldri før har gjort huden min godt. Det er jo motiverende å vite! Nå må jeg bare være suuuuperflink å rense hver morgen og kveld, er så spent på å se om huden min blir bedre. Ønsker meg like fin hud som Silje når jeg er 29 år, haha ♥

– Er du flink til å ta vare på huden din? 

 

11 kommentarer
    1. Hehe, jeg har nok behandlet huden min på samme måte som deg egentlig, bortsett fra at jeg ikke har vært like “uforsiktig” med solkrem om du skjønner. Jeg har aldri brukt andre renseprodukter enn sminkefjerner i serviettform, men vurderer å skaffe meg noen produkter nå, for for første gang, i mitt 19 år gamle liv, har jeg fått skikkelig med kviser -iiik ;o 🙂

    2. Jeg har aldri vært flink med huden min heller, var kjempe flink nå i sommer, men så har det dabbet av igjen =/ Man må ikke skippe en eneste dag, da er det så lett å skippe flere.

    3. Inga Gilberg – kommenterer ofte tilbake!: Uff, jeg har heller aldri fjernet sminken med annet enn servietter 🙁 Men bruker du mye sminke, kan du først fjerne med servietter for å få bort det “verste”, for så gå over med rensen 🙂 Da slipper du å “bruke opp” den dyrere rensen på å fjerne sminken 🙂

    4. Hei!
      Du har ikke sjekket om du har perioral dermatitt?
      Det er spesielt verkende byller rundt munnen.
      Det er uansett viktig å ta vare på huden sin, og både rense og tilføre fukt.
      Ha en fin kveld, Tuva!

    5. Hei!
      Har selv endel problemer med huden, sikkert mye fordi jeg har behandlet den på samme måte som deg. Dette innlegget fikk meg faktisk til å gå til innkjøp av rens og fuktighetskrem, så takk til deg. Endelig fikk jeg ut fingern og kjøpte noe som kanskje hjelper 🙂

    6. Hei.
      Jeg hadde lenge akkurat samme problemet som deg! Ikke skikkelig ille, men nok til at det ikke er fint og plaget meg i hverdagen. Jeg fikk henvisning til hudlege og hun skrev resept på en krem som heter Epiduo. Det vil nok ikke fjerne alt for alltid, vi alle har jo porer og svarte prikker i huden uansett. Men den dreper alle kviser og demper de irriterte porene! Huden din kommer til å bli veldig tørr men det er bare å kjøpe en fet krem. Anbefales virkelig! Jeg har ikke vært plaget med utbrudd siden!

    7. Hei Tuva 🙂
      Har du tenkt på om det kanskje er klimaet i Oslo?
      Jeg bodde selv et år i Oslo, og fikk problemer med huden. Jeg har også hørt fra andre at de fikk tørrere hud, og mer problemer med den etter at de flyttet til Østlandet. Følte luften var forferdelig tørr i Oslo, men så bor jeg jo vanligvis i Bergen. Så det skal vel ikke så mye til når man reiser bort fra en by med så mye fuktighet i luften…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg