ÅRSAKEN TIL KLØEN

For over 3 år siden skrev jeg et fortvilet blogginnlegg om en ekstremt ubehagelig kløe jeg hadde på kroppen (her kan du lese det). Fortsatt får jeg spørsmål om jeg fant ut hva årsaken til kløen var – og velger derfor å skrive om det nå, 3 år etterpå! Garantert av folk som klør seg gal og googler “kløe” eller “røde nupper”, og så dukker mitt gamle blogginnlegg opp. Jeg føler sånn med dere, så derfor svarer jeg nå i plenum (skal linke til dette innlegget i det gamle innlegget, slik at folk finner svaret). 

Det var en helt for jævlig kløe jeg hadde, både jeg og eksen min. Det var så ille at vi slet med å få sove om kvelden, og vi klarte ikke å ligge tett inntil hverandre, uansett hvor nyforelsket som vi var på den tiden. En del av livsgleden forsvant faktisk, så grusomt var det! Husker det så godt. Å oppleve en sånn kløe er forferdelig, spesielt hvis man blir gående og plages over lang tid på grunn av legen(r) som ikke finner årsaken. Jeg var to ganger hos legen, to forskjellige leger, og ingen av dem mente det kunne være “skabb” – som jeg hadde blitt tipset om at det kunne være. Neida, det var i følge begge legene en “allergisk reaksjon”. Jeg fikk dermed slengt med en resept på allergitabletter og salve som ikke hjalp overhodet. 


HVA VAR EGENTLIG ÅRSAKEN? 

Jeg har aldri i mitt liv, så vidt jeg vet, reagert på noe spesifikt. Klarte selvfølgelig derfor ikke å forstå hva denne “allergiske reaksjonen” kunne komme av. Dagene, ukene og til og med månedene gikk, og vi klødde og klødde. Hva er sannsynligheten for at begge to fikk en allergisk reaksjon plutselig? Og så samtidig? Selv om legene mente at det ikke var skabb, var jeg ikke helt overbevist! Vi måtte bare prøve, for på dette tidspunktet holdt vi på å bli gal. Vi kjøpte skabb-kur til begge to, pakket det med i kofferten og tok kuren første feriedag i Tyrkia før vi la oss i sengetøyet på hotellet. Etter den dagen var all kløe borte på begge to!
 

Så ja, leger.. Det var kanskje skabb likevel da? Dumme leger som helt bestemt mente at dette ikke var skabb! De kunne spart oss flere måneder med ubehag. Skabb er en slags hudsykdom forresten, ikke farlig, bare veldig, veldig irriterende – google it! Håper dette innlegget var til hjelp for noen – virker som det er flere som har plagdes ♥

14 kommentarer
    1. En venn av meg hadde skabb i sommer. Han hadde tatt på et dødt dyr for å fjerne det fra veien.
      Salven han fikk for skabb var også for de med flatlus. Men dette visste vi at var for skabb. Det gikk over etter natten.
      Legen betvilte skabb-teorien. Men han visste jo at han hadde tatt i dette døde dyret. Så han fikk salve.
      Har du noe teori på hvordan du fikk det?

    2. Jeg må bare skrive til denne.
      Jeg husker jeg leste dette innlegget da jeg googlet om skabb etter å ha hatt det (akkurat før du hadde det) og hadde så lyst til å tipse deg (og så at noen andre allerede hadde gjort det), fordi det på akkurat den tiden var en skikkelig epidemi av skabb gående i Oslo. Hele vennegjengen min ink meg selv fikk det fordi så utrolig mange sov sammen/lå sammen osv osv til det hadde gått på kryss og tvers hos alle. Mange av dem er også fra Tromsø og Trondheim (som gikk på folkehøyskole med venner fra Oslo), så jeg må bare si at det kan være at noen tok det med seg til deg indirekte. Helt sykt. Og dette var akkurat rundt den tiden vi hadde det.
      Legen min nektet også for at kunne være skabb, men en hudlege sa til slutt at det kunne være det da jeg foreslo det, og kløen forsvant på dagen med kremen 🙂 Viste seg at en fyr jeg sov over hos (spoona med) flere måneder før hadde smittet meg (han fortalte i ettertid at han hadde hatt det han og), og jeg husker at han klødde seg i søvne faktisk, og at jeg tenkte “håper han ikke har skabb”, siden en venninne av meg også hadde hatt det nylig. Jeg hadde da selvsagt smittet noen i mellomtiden (symptomer kommer ikke før etter over en måned fra man er smittet), så det var kjipt. Men nå virker det som hele greia har roet seg. En i familien min fikk det også faktisk et halvt år etter meg fra en heeelt annen kant av byen, så det hadde tatt ganske av.
      Neste gang jeg var hos legen så sa jeg at hun hadde tatt feil, og da innrømmet hun at tre andre hadde vært hos henne etter dette med skabb (på bare noen måneder), og hun hadde aldri i sin karriere før dette sett et tilfelle av skabb hos pasienter.
      Måtte bare si dette, for ganske drøyt om det faktisk spredde seg helt opp i nord :’D
      Bra du fant ut av det!

    3. Fysøren så kjipt! Og leger skal liksom være til hjelp…joda, de er vel det store deler av tiden, men bra dere fant ut av det på egenhånd <3

    4. Dette skjedde meg og en fyr jeg datet også + han som han bodde med.. Vi hadde alle samme utslett på kroppen over lang tid og det gikk utover min livskvalitetet uansett hvor dumt det høres ut. Gikk til flere leger som sa jeg hadde “eksem” eller “allergisk reaksjon”. skulle smøre meg med det ene og andre, og ingenting hjalp. Gikk til og med til privatlege og betalte 1600kr som mente at det hvert fall ikke kunne være skabb.. Til slutt kjøpte jeg meg en tube med skabbkrem og etter noen dager var alt borte.. Det lignet ikke skabb, men var nok akkurat det samme som det du hadde! Skal definitivt prøve det neste gang om det kommer tilbake!

    5. Anonym: Ja der ser man! Helt utrolig at flere profesjonelle ikke klarer å finne ut av det. Jeg tok også bare sjansen til slutt på at skabbkuret skulle ta knekken på kløen, og bra det gjorde det!

    6. Det samme skjedde med meg, og det skyldtes at veggdyr hadde lagt egg i huden vår ! Så det eneste som hjalp var skadedyrkontrollen..

    7. Dette har ikke noe med dette innlegget å gjøre, men prøver selvom.
      Husker du for en tid tilbake skrev om hårfjerning ved bruk av laser. Vet det må gå en del tid mellom behandlingene og mener du skrev om 1 eller 2 behandlinger. Dette er noe jeg selv har tenkt lenge på å gjøre, så er såå nysgjerrig på hvordan det gikk eller om du ikke fullførte evt hvorfor. Er forresten så glad for at du har begynt å blogge igjen 🙂

    8. Har et tips til, hvis det er flere kløende sjeler der ute:
      Hadde en syk kløe som varte i rundt et år (!) for noen år siden. Var til uttallige leger og spesiallister og privatleger mange ganger, men ingen fant ut hva det var…
      En dag fortalte eksen til moren min, at det kunne være VASKEPULVER jeg reagerte på… Byttet til blenda sensitive FLYTENDE, og har ikke klødd siden!

    9. Hadde faktisk skabb for litt siden jeg og! Helt jævli.. Heldigvis skjønte legen(stefaren) min fort at dette var skabb, så gikk kun med kløe i to uker ca 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg