KUTTE NED PÅ ALKOHOLEN

Hei, kjære lesere ♥

Deilig med helg! Men helg er blitt for meg litt stressende. Hvorfor? Jo, faktisk fordi jeg føler et lite press, eller nærmere en trang, til å dra ut på byen og drikke meg full hver lørdag! Tror flere kan kjenne seg igjen i det? Men et press fra hvem, egentlig..? Utenfra, men kanskje aller mest fra meg selv. Hodet mitt forteller meg at jeg er en gørrkjedelig person om jeg ikke drar ut og har det gøy, hallo det er jo lørdag! Hvor latterlig feil er ikke det? Jeg liker ikke dette mønsteret jeg er kommet inn i, for sånn egentlig, blir jeg utrolig ustabil mentalt av å drive hardt på å drikke og “kaste bort” verdifull tid. Føler meg sykt mislykket når jeg ikke får gjort en damn shit produktivt hver helg – hele lørdagen går bort til forberedelser, og søndagen orker jeg ikke snakke om en gang for den kunne like gjerne ikke eksistert. Bruker også ganske mye lengre tid på å bygge meg opp igjen etter lørdagen, enn hva jeg liker å tro at jeg må. Både mentalt og treningsmessig! 

Alkohol er egentlig veldig hyggelig og veldig gøy, og som dere vet, sier jeg sjeldent nei til en shot! Jeg liker å være der det skjer, men det skjer jo faktisk ikke noe kult HVER helg. Hehe. Å drive og dra på byen hver bidige lørdag er først og fremst utrolig bortkastet TID og energi – og det er heller virkelig ikke verdt alle pengene som flyger vekk på polet, i taxi, på x antall shots/drinker på utestedet, eller nattmaten som jeg alltid MÅ ha… Dere vet regnestykket!! Penger er èn ting, personlig føler jeg også at alkoholen ofte kan overskygge og ødelegge for andre ting i livet mitt som er litt viktigere. Jeg klarer for eksempel ikke å henge med på skolen i høyt nok tempo, når helgene bare går bort til fyll, fjas og hangover. Nok søvn og blogg blir også sterkt nedprioritert i helgene, merker jeg! 

Nei, denne frøkna skal redusere alkoholinntaket heretter!! Helt okey å ta seg et glass eller to med rødvin, det skal jeg til og med gjøre i kveld mens jeg sitter og løser matteoppgaver – men det er alle de heftige støggfulle byturene jeg sikter til. MÅ jo ikke drikke opp vinflaska alltid heller, den springer jo ikke akkurat i fra meg..

Denne helgen skal jeg ta det rolig, puste ut og få til et par gode treningsøkter. Trenger virkelig å få utløst litt endorfiner, da humøret har vært skikkelig dritt denne uka. Har vært ganske nedfor og deppa, vært borte fra skolen (og bloggen!) og sliter litt med å se meningen med livet. Det er ikke alltid jeg skjønner hvorfor jeg gidder å leve. Skremmende og sikkert teit å skrive på en blogg kanskje, men hvorfor ikke være ærlig. Jeg vet ikke løsningen på alt, men det jeg i hvert fall vet IKKE funker, er å ligge og synes synd på seg selv.. Selv om det også må være lov, i blant! 

21 kommentarer
    1. jeg digger at du skriver det på slutten. ikke for oppmerksomheten, men for ærligheten. denne uka har vært dritt for meg også, og jeg som aldri skulker, gjorde det faktisk på onsdag. jeg måtte bare ha en pause. dumt, men et bra valg synes jeg selv. livet er hardt ass, men jeg har troa på at vi finner utav det. håper du får en superfin helg, og koos deg med litt vin, fine du<3 klem

    2. Hei Tuva:-) Kjenner meg veldig igjen i det du skriver.
      Jeg er selv innflyttet til Oslo, og føler selv jeg “må” ut i helgen for å bevise for meg selv at jeg har
      et bra sosialt liv her (hehe). Nå har jeg eksamensperiode, og helgen skal bare gå til skole og jobb.
      Likevel føler jeg at jeg “må” finne på noe, selv om stemmen i hodet innerst inne forteller meg
      at jeg får mye igjen for det på eksamen om jeg bare leser denne helgen. Er nok kanskje litt
      ensomhet og hjemlengsel som sniker seg inn når man isolerer seg inne en helg for å lese.
      Fordi det liksom er forventet at man er sosial i helgene. Var litt enklere å “bare” være hjemme en helg i min hjemby, der jeg hadde familien rundt meg. Likevel føler jeg meg bokstavelig talt helt ræva de helgene jeg drar ut. Fylleangst eller ikke, en helg ute gjør meg litt psykisk “ustabil”, og kan henge igjen flere dager etter lørdagen, haha. Dersom du trenger noen å lese eller trene sammen, er det bare å gi en lyd:))) -mvh en som kjente seg igjen i innlegget ditt

    3. Føler selv på det presset der, også føler jeg med totalt misslykket fordi jeg er så lite produktiv. Meeen, har skjønt at det går jo faktisk an å bare drikke et par øl. Og spleise på kjøre ELLER gå hjem, som jeg faktisk alltid har gjort. Tar bare 20minutter.
      Hehe, løsninger. 😉
      Ha en fin helg. 😀
      Digger at du prøver å være mer aktiv på bloggen.! Bloggen din er en av få hvor jeg koser meg når jeg leser. 😉

    4. Det du skriver på slutten, virker kanskje meningsløst for deg å skrive, men for oss som leser det, er det ikke det! Jeg er i en veldig kjip situasjon i livet mitt akkurat nå og føler med deg og synes det er bra du åpner deg på den måten, men bare vit at du er selvfølgelig ikke den eneste..

    5. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, Tuva! Det du skrev på slutten traff meg veldig, og jeg håper (og tror) du vet at du ikke er alene om å ha det sånn.. Heier på deg, og elsker hvor ærlig du er, på en ikke oppmerksomhetssyk måte <3 Stå på, kjære deg

    6. Bra innlegg Tuva! Liker at du er så ærlig og åpen om ting som er helt normalt, men kanskje vanskelig å si høyt. Håper du får en fin kveld og helg, klem<3<3

    7. Ser hva du mener, hehe, blir nok litt slitsomt når det er HVER helg, selv om alkohol blir sosialt og moro som regel! Lykke til med å kutte ned på det, det går sikkert fint 😀

    8. Føler akkurat det samme som deg på det siste du skrev..med at du ikke alltid skjønner meningen med livet. Selv ser jeg ikke lyset i tunellen.

    9. Kjenner meg såå igjen i det du skriver, både når det kommer til festingen og dette med å ikke skjønne meningen med livet osv. Slitsomt til tider! Prøver bare å tenke på øyeblikkene hvor jeg virkelig har kost meg og ledd og følt at livet er bra. Er jo det det som er det viktigste, de øyeblikkene der. Men den alkoholen, ja… Føler den ofte kan gjøre at man føler seg små deprimert i fra søndagen av og utover. Veldig ødeleggende på alle mulige måter. Prioriterer å dra ut i stedet for å jobbe med skole, være rundt familie, tilbringe kvalitetstid med venner osv. Dumt, men sånn er det.

    10. Æ elske bloggen din Tuva! Shit kor artig du e😂 vi har helt lik humor!
      men bare tenk at en god karakter på eksamen kan faktisk føre til at du kommer dæ et steg videre i livet, og at det e nokka som du kan ha glede av leeenge! mye mer glede av enn ei helg på byen, så det e bare verdt å gjøre det bra nu når du kan, istedenfor å sitte ei helg ETTER eksamen og ønske at du heller hadde sotte med matten enn å dra ut…
      men æ skjønne kordan du har det, tar sjøl opp fag på frisvold (Tromsø) og midt oppi det hele blir æ singel og føle at livet går i dass (haha) men da tenke æ bare at æ ikke må la negative tanka ødelegge mæ, for en god eksamen e nokka som blir å gi mæ mestringsfølelse og glede av i lang tid.
      Men ååh du virke så herlig! Skulle ønske æ kunne blitt kjent med dæ….
      Haha detta e første gangen æ kommentere på en blogg btw…
      Hilsen Tromsøjente :PpP

    11. Utrolig deilig og befriende å vite at jeg ikke er alene om å ha disse tankene!
      Er inne i en slik periode selv, hvor jeg sliter endel med disse ekstensielle tankene…utrolig vanskelig, og vanskelig å snakke om for man høres jo litt ustabil ut. Digger at du klarer å være ærlig om det!
      Og helt enig med dette med alkoholen og å dra ut. Jeg er på et stadiet nå hvor jeg bare ikker har samme behovet for å dra ut lenger, men føler meg jo som en sosial taper når jeg ikke blir med på ting også. Dilemma det der ass…
      Liker bloggingen din for tiden, Tuva! Stå på! Du vet nok ikke selv hvor mange du egentlig hjelper med innleggene dine 😉

    12. Hei, Tuva ☺️ Jeg ville egentlig bare si at jeg liker bloggen din såååå godt! Du virker som en skikkelig god jente, som virkelig fortjener alle leserene du har. Jeg har lest bloggen din i maaaange år, og det er så kjekt at du har begynt å blogge skikkelig igjen. Jeg ønsker deg virkelig alt godt, og jeg håper du trives bedre på den nye skolen og i den nye leiligheten. Fortsett det gode arbeidet ❤️❤️
      Klem fra Ingvild!

    13. Lov å ta det rolig noen helger, og like lov å feste andre, snart er det jo ball! Det blir gøy og håper det blir en opptur for deg! 🙂

    14. Jeg synes det er gøy å dra ut og drikke og danse, men hater også hangover og å ikke få gjort noe produktivt på søndager! Jeg pleide å drikke mye men har prøvd å kutte ned, og nå liker jeg å heller dra ut på middag med noen folk og hjem og se film, jentekveld, eller til og med bare ha meg-kveld på lørdagen. Trene på ettermiddagen og føle meg god og sliten på kvelden, slappe av med sunn middag og en film, og naturlig sovne før midnatt fordi jeg har trent. Hørrs kanskje kjedelig ut, men søndag er så mye hyggeligere og jeg er da oppladet til uken!
      Hold motet oppe, du er flink som står på på skolen. Meningen med livet er at du har det bra, står på med ditt, jobber mot mål og er god mot deg selv og andre, og ikke noe mer press enn det. Jeg har også kjent på depresjon og angst og skjønner ikke hvorfor folk liker meg eller hva er poenget med noe av det jeg gjør om dagen.. det er en farlig tankegang, så prøv å ikke tenk for mye på eksistensen. Håper du føler deg bedre!

    15. Bloggen din er utrolig bra, og jeg har lest den så lenge jeg kan huske. Jeg synes det er veldig interessant å lese blogginnlegg der du skriver om slike ting som i det innlegget her. Det viser at du er som de fleste andre jenter i starten av 20-årene og man kan relatere seg så sykt til det. Så mer av slike type innlegg!😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg