DISSE BLOGGENE LESER JEG IKKE

1. DE FORUTSIGBARE
Du vet alltid hva som venter deg når du kommer inn på bloggen! Hos enkelte bloggere kan du til og med nesten gjette hvilken overskrift siste blogginnlegg har. Bittelitt satt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener? Som blogger trenger man ikke å “sjokkere” eller drive på med heftige clickbait-overskrifter hver dag, please ikke gjør det heller – men at bloggeren byr litt ekstra på seg selv innimellom, vinner i alle fall min oppmerksomhet. Jeg vil bli kjent med mennesket bak alle bildene, så en personlig hverdagsblogg faller godt i havn hos meg. 

2. CLICKBAIT-OVERSKRIFTER 
..Måtte jo bare bli neste punkt! Jeg er helt for å dra på litt ekstra i overskriften, selvfølgelig er det lov å være litt kreativ/vågal for å vekke nysgjerrigheten hos leserne. Kjør på! Men innholdet i blogginnlegget bør likevel henge på greip med overskriften! Ikke noe kult å føle seg lurt, eller føle at man har “kastet” bort tiden sin på en tekst man ikke kjenner overskriften igjen i. Sant?

 3. TEMA-BLOGGERE 
Blir litt det samme som punkt nr. 1 – du vet alltid hva du får. Selv klarer jeg ikke og slavisk følge med på en ren mat/trening/mote/interiør-blogg, det blir alt for ensidig for min del. Supert å titte innom Trines matblogg og Treningsfrue når jeg trenger inspirasjon på den fronten, men mitt klikk hører sjeldenheten til. Jeg vil ha litt av alt! Variasjon, personlighet og impulsivitet hos bloggeren, er altså fellesnevneren her.

4. ALDRI/SJELDENT VISER ANSIKT
Jeg vil se bilder av bloggeren! Som bloggleser har jeg problemer med å relatere meg til bloggeren, hvis jeg aldri får se vedkomne. Nå mener jeg ikke at det bør være portrettbilder i hytt og pine i hvert innlegg, det kan faktisk bli for mye av det gode også. Haha. 

5. FOR POSITIVE
Ikke vær så sykt positiv til livet, alltid! Klarer ikke å relatere meg til at alt er så koooselig, fint og flott og hei og hå. ENDELIG HELG FOLKENS! Nybakte sunne rundstykker med ferskpresset juice til, solskinn som spruter ned i kaffekoppen og bare velvære. Nei takk, du – du irriterer meg mer enn du inspirerer. 

6. MAMMABLOGGERE
Er det mange av og fortjener derfor et eget punkt. Jeg leser dem ikke av naturlig årsak, nemlig at jeg ikke er mamma selv. Jeg liker barn og jeg kommer kanskje til å bli en mammablogger selv en dag, men enn så lenge orker jeg ikke å lese om andres barn. Pappahjerte leser jeg faktisk! Hvis det telles.. 

7. DÅRLIG SPRÅK / MYE SKRIVEFEIL
Jeg forventer ikke toppkarakter i norsk, men 6’eren bør være nærmere enn 2’eren. Selv har jeg ikke 6 i norsk, men jobber hele tiden med å prøve og forbedre språket mitt. Ord jeg er usikker på hva betyr eller hvordan staves, googler jeg. Ser jeg at ordet “grusom” allerede er blitt gjentatt to ganger i teksten min, googler jeg “grusom synonymer”. Grammatikk er vanskelig, og regler endrer seg med tiden, så man blir aldri ferdig utlært. 

16 kommentarer
    1. Veldig enig i samtlige av punktene! (Føler meg litt truffet av det å poste i overkant mange bilder av meg selv fordi det er en enkel løsning siden JEG på en eller annen måte alltid er relevant for det JEG skriver, haha. Her har jeg forbedringspotensiale!). Synes for øvrig også det ville vært spennende å høre hvilke blogger du leser. Føler det er veldig standard at (særlig større) bloggere unnviker å svare på det spørsmålet (kanskje fordi de er redd for å miste lesere?) – og synes det er synd fordi: dersom man liker måten noen skriver på, så er sannsynligheten ganske stor for at man kan finne på å like det de liker å lese også. 🙂

    2. Til punkt 7, du trenger ikke vær norsklærer får å drive med blogg. Virker som det er misunnelse hos deg på dem som sikkert ikke er like flinke i norsk, men er høyere enn deg på blogg lista😝

    3. Hahah nr.5! On point, samme gjelder folk utenfor sosiale medier og. Jeg orker ikke konstant blide mennesker som elsket livet. Blide uansett om armen deres blir kutta av eller vinner 10 millioner, for det er fysisk umulig å være så glad uansett hva (i mine øyne hvertfall, som har pms litt for ofte kanskje).

    4. Det er kanskje en grunn til skrivefeil , men mange jeg kjenner sliter med ordblindhet , men burde kanskje ikke lese din 😉 Jeg har lese og skrivevansker men er ikke det jeg over ser. Jeg overser slike overfladiske skryte bilder og for mye bilder av ansikt , mye skriverier om sminke, klær osv.

    5. Pluss for punkt 7! Å ha dårlig språk, spesiellt når din “jobb” eller jobb er å skrive, er krise! Spesielt orddelingsfeil!

    6. Vet du, der traff du virkelig godt! Her er det mange bloggere som kan huke av på listen din. Det værste synes jeg faktisk er alle bloggene med “falsk” overskrift. “Mitt siste blogg innlegg”; så viser det seg at bloggen skal få nytt design, og blir derfor siste innlegg med det gamle designet… For mye av det, og dessverre så er det jo sånn at disse overskriftene fører til klikk, og for enkelte betyr det mer penger i lomma.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg