FRISKTMELDT EKS-SOLARIUM-MELANOTAN-MISBRUKER

I går tok jeg solarium for første gang på et halvt år! Og det var digg. 

Dere som har fulgt meg lenge, vet at jeg tidligere har hatt et ekstremt usunt forhold til solarium og syn på brunfarge. Som 15-åring stod jeg og en klassevenninne pissredde, men samtidig super giret, på jentedoen på ungdomsskolen og sprøytet inn nyinnkjøpt melanotan som vi hadde funnet og bestilt på nett. De første sprøytene satte hun på meg, før jeg etterhvert turte å gjøre det selv. Stoffet gjorde meg alltid kvalm og rar, men hva gjorde vel det. Så lenge jeg ble brun! Jeg tok solarium 1 til 5 ganger i uken, og slik holdt jeg på jevnt og trutt til for ca. 3 år siden kanskje.  

PS: Melanotan er noe jeg aldri blir å putte i kroppen igjen, det kombinert med mye solarium har satt sine spor. Vet ikke hvor man får kjøpt det, så ingen vits i å spørre. Får alltid spørsmål på mail når det nevnes på bloggen.

Nå har jeg et helt annet forhold til solarium. Heldigvis, eller naturligvis? Jeg mener – den delen av hjernen som tenker konsekvenser utvikles jo med årene. Fortsatt synes jeg det er pent å ha farge på kroppen, føler meg mer levende da – men forskjellen er at jeg nå har et litt annet syn på hva “brun” eller “farge på kroppen” er. En nice tan er digg, men ikke på liv og død det viktigste i verden! Jeg DØR visst ikke av å være blek. Og jeg er ikke stygg uten et tykt lag brunfarge – noe jeg syntes før. 

Siste året har jeg tatt så minimalt med sol som jeg aldri har gjort før, dermed blitt så blek som jeg “aldri” har vært før. Har rett og slett fått panikk og er dritredd for føflekker og kreft! OG rynker, haha. Altså, huden skades og blir eldre og rynkene smyger seg innpå! Dessuten synes jeg faktisk blek hud er hot. Men, så blek som jeg er nå? Ughh, nei.. 

Som sagt fikk jeg helt panikk, derfor kuttet jeg plutselig solarium helt! Men det må da gå an med et fornuftig bruk!? Hvor farlig er det egentlig å ta sol 2-4 ganger i måneden? Jeg oppriktig lurer. Googler man “hvor farlig er det å ta solarium” kommer det opp rekkevis av ulike teorier, meninger og undersøkelser. Litt solarium er bare sunt, sies det. Alt med måte da, eller?

Forresten, bare jeg som er blitt “gammel” eller stemmer det at ungdom ikke tar like hyppig solarium som før? Bruker ungdom fortsatt melanotan?
 

9 kommentarer
    1. Det var jo en periode for en del år siden at veldig mange på død og liv skulle være såå brune (oransje), men sånn tror jeg ikke det er lengre. Det er såklart noen som vil være det, men jeg tror det er mer enkelt-tilfellene.

    2. Synes det er bra du har hatt denne utviklingen, for jeg husker hvordan du og Therese holdt på. Stolt av deg 🙂 Selv tok jeg masse solarium over to uker en gang på ungdomsskolen, men stoppet heldigvis da jeg ble skikkelig solbrent midt på vinteren. Ble heldigvis ikke noe mer på meg 🙂

    3. Tar melanotan 🙂 har tatt sol max 10 ganger på 2 månder, er ikke super brun, men har fin farge (er albino blek naturlig som aldri får farge) så melanotan har bare vært positivt for meg, har aldri fått noen spesielle bivirkninger som mange får, eneste er at jeg kan bli litt varm i ansikte å en skjelden gang litt kvalm

    4. Det er ikke farlig og ta solarium ofte. Bare bruk solkrem. Det er veldig mange som ikke smører seg med solkrem før de går i solarium. Man blir fortsatt brun, men man beskytter også kroppen mot aldringstegn som rynker og føflekker 🙂

    5. Jeg har ikke engang hørt om melanotan, så det sier kanskje sitt. For meg er det viktigere å ta vare på kroppen min over tid enn å skulle være brun, spesielt på årstider hvor vi med lysere hud naturlig ikke er så brune, så jeg tar omtrent aldri solarium. Men det hender jeg kan ta en 10-15 min hvis jeg føler at jeg trenger litt sol, sånn for humøret og for å få litt varme i kroppen, eller om jeg føler meg skikkelig blek en periode. Tror alle må finne sin egen balanse! Samtidig kan man lett bli litt “avhengig” av noe kun fordi man er vant til å gjøre det, og ikke fordi det egentlig gir en så mye.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg