Hva synes du om tenåringer som fester?

Jeg ser rundt meg nå at så og si alle på min alder har begynt å dra på fest i helgene å drikke saft å spise boller (alkohol som det vanligvis heter). Enkelte drikker sprit som om at de skulle vært fattige barn i Afrika som ikke har smakt vann på flere dager. Og havner som regel over doskålen før barne-tv har begynt. De lyver til foreldrene om hvor de er, og sier at de er på kino eller at de skal sove over hos en venninne. Foreldrene går på den "hvite" løynen, for de tror jo ikke noe sånt om den søte jenta deres. Men til slutt blir man alltid busted, og da er ikke leken så morsom lengre.

Sikkert mange som kjenner seg litt igjen i denne "historien", som jeg trur er ganske normal hos de fleste tenåringer som skal på fest for første gang. Men hva synes dere egentlig om at tenåringer på min alder begynner å feste? (jeg blir 16 år i april) Synes du at foreldrene skal begynne å godta det da? Si din mening om saken, det kan bli gøy å lese. MIN mening er at det er bedre at man kan kunne ha et åpent forhold med foreldrene å være ærlig. Greit, det er ikke alt foreldre har godt av å vite, men dere skjønner. Da får de tillit til deg, og da blir ting enklere. Det er jo bedre at foreldrene vet at du er på fest, enn at du lyver å havner opp i stivasjoner du ikke vil være i, fordi du ikke turte å ringe foreldrene dine for å be de om å hente deg.

Jeg har fått noen spørsmål i spørsmålsrunden om jeg fester mye og om jeg drikker. Nei jeg fester ikke mye, men en gang i blandt sammen med venner, og ja da drikker jeg. MEN jeg har aldri drukket med så drita at jeg ikke har vist hvor jeg var. Har aldri mistet kontrollen, og jeg kjenner alltid når kroppen min har fått nok.
Legger med dette syke bildet

12 kommentarer
    1. Jeg spør mamma om jeg vil dra på en fest og da får jeg lov, men jeg blir vanligvis hentet kl 12 også såklart får jeg ikke lov til å drikke ( blir 16 i juni ) .. de gangene jeg har sjansen så drikker jeg kanskje litt, men aldri mye 🙂 Jeg tror det er mye greiere at mamma vet hvor jeg er, i tilfelle noe skjer. Så.. jeg drikker med måte, kan man vel si.

    2. Jeg får lov av mamma og dra på fest og jeg blir 15 år i mai. Moren min vet at folk drikker på “festene”, men hun må bare stole på at jeg ikke drikker. Selvfølgelig drikker jeg lit, men det er forskjell på å drikke seg drita og bare drikke 2 rusbrus. Foreldrene våre kan ikke låse oss inne heller.

    3. Jeg begynte for et år siden å drikke ( da jeg var 15år), det var min første fest, jeg drakk ikke særlig mye da, men fant ut etter den festen at jeg ikke ville bruke penger på det, å heller holde meg edru. Siden da har jeg vært edru, og jeg vil forholde det sånn ganske lenge 🙂 Er jo egentlig bare latterlig å høre på jenter som skryter over hvor full de var i helga og at de ikke husker noe av det.
      En ting som var på en måte både positivt og negativt var at jeg mista mange “venner”, de syntes ikke jeg var kul nok, så de gadd ikke være ilamme meg mer. Men da fant jeg iallefall ut at de bare var falske venner.

    4. Jeg er 13 , og har smakt en slurk sider før og sånn.
      Men syns at folk kan vente med å drikke 1 eller 2 øl til de er 16 og vente med å bli drita til de er 18 🙂

    5. Synes det er dumt egentlig, det er så masse mere sosialt du kan gjøre i helgene! + at du blir bedre likt om du holder deg unna..

    6. synes man skal ha et åpent forhold med foreldrene sine.
      jeg har akkurat blitt 16. jeg får lov å dra på fest, og mamma veit at jeg drikker. jeg har jo kommet hjem flere ganger og ikke vært meg selv akkurat. flere av mødrene kjøper cider, sprit osv til venninene mine også!
      trur mamma ikke bryr seg så mye nå mer, for første gangen jeg drakk var da jeg var 13år så.
      Om jeg ikke drikker på fester, så kjeder jeg meg rett og slett!

    7. Fyller 16 i desember i år, og har festet i ca 2 år. Fester ca annen hver helg, noen ganger hver eneste. Bor nemlig i et lite bygdesamfunn i Trøndelag, så her er det temmelig vanlig at folk fester fra 14-15 års alderen og oppover (her er det 15 års-grense for å slippe inn på offentlig fest, der de selger drikke til de over 18). Foreldrene mine synes det er helt greit at jeg fester, og de kjøper også drikke til meg. Siden jeg har det såppas “fritt”, har jeg selv lært meg til når jeg skal stoppe inntaket, for jeg har nok erfart TO dagen-der-på etter ei skikkelig 96% tabbe. Her drikker jo alle “heimbrent” 96% som om det skulle vært vann i Sahara. Og det å blande, er ikke alltid så nøye. Så ser nok mye rart på fest til tider..
      Mine favoritter på fest er i allefall er Corona, Mickey Finn, Tyrker fra polet, 50/50 heimbrent & Nora TØRST, og forskjellige vodkadrinker o.l.. Mikser en del selv på vors 😉

    8. det var en stund jeg var på fest hver eneste helg. noen ganger både fredag og lørdag. det betydde alt for meg, og jeg er 15. det var ikke før det gikk orntlig, orntlig gale at det gikk opp for meg hvor tåplig jeg hadde oppført meg. for er det en ting som ikke betyr noe i det hele, så er det festing. alkohol og festing bør virkelig ikke være hovudprioriteringen til en 15åring. jeg går fortsatt ut. men med andre folk nærmere min alder, og i andre miljø. jeg er heller ikke ute hver helg, som før. men bare til spessielle anledninger.
      mine foreldre visste ikke om at jeg gikk ut, før det gikk gale. de respekterer ikke at jeg fortsetter å gå ut, og nekter meg det. for de vet hvor farlig det er, og at jeg ikke har så god selvkontroll, noe som innebærer at jeg ikke klarer styre meg. derfor har jeg valgt å fortsette med lygingen. når de først sa de kom til å nekte meg, gjorde jeg det klart for dem at jeg kom til å lyge. så de vet egentlig om det, men later som om de ikkje aner noe. antagligvis fordi de vet det ikke er noe de kan gjør med det.
      jeg synes du har et veldig sunt forhold til alkohol i og med at du bare går ut med venner, og ikke drikker mye. fortsett slik!

    9. Jeg startet først å drikke orndtlig i fjor sommer. Da var jeg 15.
      Først da jeg startet å drikke, drakk jeg hele sommeren så og si hver kveld og var småfull hele tiden. Egentlig ganske behagelig,men nå gjør jeg det ikke så ofte. Drar av og til på fester, men ikke hver helg ! Syns det blir for drøyt. Fjortisfester der noen leker full,mens andre gjør noen ting som de vil angre sykt på senere.
      Vil ikke anbefale alle som er 13-14 å starte å drikke tidlig fordi det er gøy og godt, men syns det er helt naturlig for ungdom å prøve ut og smake og kanskje teste grensene sine.
      Syns det er viktig å vite hvor mye man kan drikke før man mister kontroll.

    10. Jeg er snart 15 år og drikker masse. Begynte å drikke skikklig for et halvt år siden. Men bryr ikke om at foreldrene mine vet om det jeg, de fleste gangene jeg drikker så tar jeg en taxi hjem, og mamma merker fort at jeg har drukket. O

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg