JEG FÅR LYST TIL Å PUTTE NYNORSKEN OG IVAR AASEN LANGT OPP I ANALEN!

Hei dere
 
Har akkurat komen heim no frå jobb og skolen, så liggar nå i mi ny oppreide seng å slappar av. Måtte berre få understreka det. Haha!

Har vore på skolen å hatt nynorsktentamen, forventningane var ikkje så store såg det kunne vell eigentleg ikkje gått noko betre enn det det gjorde. Fann fort ut om kva oppgåve eg skulle velje så eg kom fort i gong. Hadde alle idéane i hovudet, men eg strevde litt med å formulere setningane å få alle tankane i riktig rekkjefølgje og ned på tastaturet, om de skjønner.
 

Noen som merket at jeg skrev på nynorsk? Kanskje jeg skal begynne å blogge på nynorsk, eller hva sier dere?

Haha, tuller bare. Kommer aldri til å blogge på nynorsk. Jeg får lyst til å putte nynorsken og Ivar Aasen langt opp i analen. Skjønner jo det at Norge ville være selvstendig å ha eget skriftsmål og alt det der. Men hvorfor lærer vi da bokmål? Noe å lure på..

Hva synes du om at vi må lære nynorsk på skolen?
Noen som vil at jeg skal legge ut stilen jeg skrev i dag?

58 kommentarer
    1. En gang skrev jeg et innlegg om at nynorsk var akkurat som en nylagt kubæsj, haha, da var det mange som ble sinna da :b Hater nynorsk :C eller hvertfall at vi må lære det, siden vi forstår jo hverandre ;s

    2. Jeg har nynorsk som skrivemål og skolebøkene mine er skrevet på nynorsk. men det valgte jeg jo selv fordi jeg snakker stril, sånn bergensk blandet med nynorsk og greier. sounds nice? jee.
      Haha, det er litt morsomt at jeg skriver om ivar aasen akkuratt nå, i norskoppgave 🙂

    3. Jeg syntes man kan snakke sånn man vil. Jeg snakker bokmål, og da syntes jeg at jeg ikke trenger å lære meg nynorsk. Jeg kommer aldri til å bruke det uansett! :O

    4. Skulle egentlig lære nynorsk på skolen, siden det er nærmere tromsødialekt.. Men forstår meg ikke på det, går nemlig nesten ikke an å lære :s
      Vil lese stilen ! 😀

    5. Herregud!!
      Tenk litt på oss som skriv nynorsk kvar dag og faktisk LIKAR det!
      Det kunne eksempel stått noko som ¨Eg har ikkje noko i mot dei som snakkar nynorsk, eg berre er veeeldig sugen i det.¨ Men set du sa, såre litt kan me sei!

    6. Kan du godt si. Jeg må skrive nynorsk hele tiden på skolen, er så irriterendes, at Ivar aasen fra en så liten plass skal få flere 100 folk til skrive et språk som jeg bare vet om 1 person som snakker ordrett.
      Jeg er fra den plassen han kommerfra og synst det er et teit språk, jeg foretrekker å skrive bokmål eller dialekt.. Vi som bor der han er fra snakker ikke sånn engang.
      :p

    7. Marianne: Hei! Jeg sier bare min mening om det. Om det sårer noen kan jeg ikke noe for, men det er da bare MIN mening det. Jeg hadde ikke blitt såret hvis noen hadde sagt at nordnorsk er en stygg dialekt. Men beklager hvis du blei såret av det Og nei, jeg har selvfølgelig ingenting i mot de som snakker nynorsk:)

    8. du får sikkert ikkje så høg karakter vist du har skreve det sånn som du gjorde her 😉
      Dessuten er bokmål stygt :))) Nynorsk er nice!

    9. nynorsk er rart:S selv om dialekten min er mer lik nynorsk enn bokmål syns jeg bokmål er myye finere!
      PS: du må gjerne legge ut stilen din;)

    10. eg snakkar nynorsk, og eg syns det er ganske kult. er litt morsomt, for når vi skal leike bimbo så snakker vi alltid bokmål. det er kjempe enkelt for oss å snakke bokmål, litt rart at dei som snakkar bokmål skal ha so mykje vanskar med å snakke nynorsk. litt rart det der.

    11. Eg skulle berre ønske at det var eit skriftspråk, om det var nynorsk eller bokmål drite eg i… Eg snakkar blanding og fordi eg har nynorsk som vanlig norsk og har bokmål som morsmål… -.- tragisk at eg får nedsatt på tentamen osv.

    12. Viss du trur det er nynorsk kan du berre tru om igjen. Du kjem ikkje til å få så god karakter viss du trur det!
      BIMBO ;O

    13. Nynorsk er lett,det er hovudmålet mitt og Ivar Aasen er hvor jeg er ifra og vi er stolte av han ! :),så slutt med slike negative ting om nyorsk bare fordi du ikke får det til !

    14. Jeg har ikke noe i mot at du ikke liker nynorsk , MEN jeg snakker det selv, og er ganske fornøyd med det. Ingenting galt med det. Du hadde EN DEL skrivefeil foressten på det du hadde skrevet. Og dette skriver jeg på bokmål bare så du skal sjønne det ! 🙂 Men til alle som sier at Nynorsk ikke skulle vert her elns, så er jeg glad for det jeg. litt variasjon. Nynorsk er like fint som bokmål for de som snakker det ! OG en siste ting : Når man skriver Nynorsk kan det hørest gubbeaktig ut, men det er ikke det. Vi snakker anneledes enn vi skriver , de fleste vertfall. 🙂 Syns vi snakker kult ! Haha. Dette ble laaaaaaangt ! Var ikke meningen!

    15. Ehm, viss du skreiv da på tentamenen din så trur eg kje du får god karakter.. Du kan jo kje formulera setningane dine..LOL !
      Men tenk deg øve ein gong før du skrive, eg snakke nynorsk å eg syns da e MYKJE kulare enn bokmål. Men tenk me så snakke nynorsk te vanli, me har da piss enkelt på tentamen i bokmål. Bokmål e blanding av dansk å norsk, fyy så stygt ! Nynorsk e reint norsk 😉
      Detta e nett så den gongen Lars Tangen skreiv om kor teit nynorsk e !
      Dessuten så nåår me ska leka bimbo så snakke me allti bokmål, for da e TYPISK bokmålsfolk!

    16. herregud, du skriver jo elendig nynorsk ! slutt å klage på nynorsk, dåkke som snakker bokmål prøver ikkje hardt nok på å lære nynorsk. dåkke kan viss dåkke berre vil hardt nok !

    17. herremin, her va det no mange som tar sæ sjøll litt for høytidelig :p
      alle kan no få prate og skrive på den måten dæm har lyst til, _men_ det e fette unødvendig at nynorsk skal være påtvungen alle elevan på ungdomskoln.
      Min mening iallefall, og æ e sjeleglad for at æ e ferdig med den der nynorsken. E noen år sia æ gikk ut av ungdomskoln, og har aldri hatt bruk for det æ “lærte” mæ i nynorsk på skoln
      stå på tuva, du har en kjempeblogg 😀

    18. haha, så søt du er når du snakker nynorsk ! 😀
      jeg leste foresten en kommentar som sto ” oi, du bruker mye brunkrem ”
      og at du er bimbo, jeg forstår egentli ikke hva de mener, du er utrolig pen, selv om du bruker brukrem, er du ikke bimbo eller om du har en utrulig kul stil med mange merke kleder.
      Til dere som sier sann :
      Dere kan ikke dømme folk på bilder eller utsende !
      Heller ikke dømm folk dere ikke kjenner !
      Tuva er en fantastisk person som jeg ikke kjenner, har aldri møtt henne, men hun har 5 stjerner i margen !
      Og dere sier sikker bare sånne ting til Tuva fordi dere er misunneleg på henne.
      oi, den ble lang, men måtte bare si det, det iriterte meg! 😀

    19. haha, lol! alle dere som sier at dette ikke er nynorsk, tar grundig feil! Jeg har hatt nynorsk i 9 år og vet hva jeg snakker om. Jeg har ikke noe i mot nynorsk, men jeg har sikker bare blitt vant til det xp
      tuva, du eier !<3

    20. Jeg elsker bloggen din,og jeg tror vi alle her er enige om at folk skal få ha sine egne meninger! 🙂
      Men,du er ikke den eneste som må lære nynorsk,og det er faktisk ganske lett forskjellen er bare: Eg og jeg,skole og skule, mye og mykje. Og det hadde vert rart visst alle i Norge skulle ha samme hovudmål,og grunnen til at dere skal lære det er nokk visst dere møter på noen som snakker nynorsk dere vill vel forstå dem sant?
      Og vi må forresten lære bokmål og det er nyttig for oss alle!

    21. ~Jenny: Jeg hadde ikke synes det var rart om alle hadde hatt samme hovedmål, hadde synes det hadde vært veldig bra! For begge parter. For da slipper vi jo å lære mer enn nødvendig:)

    22. det blir liksom litt mer spessielt når det er flere hovudmål liksom
      haha,vet ikke hvordan jeg skal forklare det,men jeg snakker ikke bokmål til vanlig,men jeg kan det for jeg har lært det på skolen.

    23. Ja, eh … Skolen er bokmål x]
      Det heite skulen, for å få d sagt … Veit at du hata nynorsk, men det er det eg snakka, så du får nok berre finne deg i det! xD

    24. Eeh, når du først skal prøve deg på nynorsk, må du kanskje kunne skrive det. For det du har skrive er jo heilt på viddene.
      OG til alle andre her som skriv at dei ikkje skjønna folk som snakka litt annleis enn bokmål, dei har berre godt av å lære nynorsk. Vi skal tross alt forstå kvarandre i vårt eige land…

    25. eg ha lært nynorsk på skUlen i ni år, og eg leve fint forde… Eg trur virkeli ikkje at nåken som snakka bokmål tenke over kor mykje bokmål vi som ha nynorsk som skrive/snakkemål MÅ tolerere. Dåkke ha vel berre eit par tima bokmål i veka, mens vi har omtrent alt på tv, tekstinga på tv, tekst tv, internett, alle mulige slags bøker, ja, omtrent ALT e på bokmål, so å lære nynorsk eit par tima i veka e vel ikkje verdas undergang vel?
      men eg skjønna problemet, for vi som snakka nynorsk har jo den fordelen at alt e på bokmål, eg skulle berre ønske bokmålfolk kunne slutte å snakke so styggt om nynorsk. Og JA, eg veit at de e uttrykksfridom i norge, og at du ha lov til å skrive ka du vil, de vakje de eg sa, om du skulle lure …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg