Sololje i solarium?

Bestemte meg plutselig for å prøve å være litt positiv til livet alikevell, til tross for drit været som venter meg når jeg går ut døren om litt over en halvtime for å dra inn til sentrum for å ta sol sammen med Elenababe og Kristerpus. Kroppen min trenger det, derfor tar jeg sol. Hørtes ikke helt smart ut, men whatever.

Kjøpte denne sololjen på Cubus fra merket "Hawaiian"

Har hørt og lest mye bra om den, og jeg gleder meg til å prøve den ut når/hvis solen kommer frem. Det er jo til og med betakaroten i den! Men jeg lurte på en ting – funker det å bruke sololje i solarium?

67 kommentarer
    1. Slik “sololje” skal ikke brukes i sola, det skal brukes som aftersun, siden den ikke har faktor. Den gjør deg likevel brunere, om du bruker den som aftersun altså. Bruker du den i sola/solarium risikerer du bare å bli ekstremt brent.

    2. Jeg har en lignende sololje, samme merke bare den brune flaska. Så at ei hadde skrevet at den skulle brukes som aftersun når det ikke står noe solfaktor, men disse sololjene kan UMULIG brukes som aftersun. Er ikke solfaktor på min heller, og den er altfor fettete og klissete til å brukes som aftersun. Den trekker ikke inn i huden hvis man ikke ligger ute i sola med oljen på seg. Vet ikke hvordan det er med den sololjen, men min er slik ihvertfall.

    3. Ehhh, bare sånn til informasjon så er det faktisk ikke solarium som er farlig og ta, det er alle midlene man smører på seg når man tar sol som er farlig 🙁
      Så når du tar sol, burde du ikke smøre på deg så mange rare midler!!

    4. Prøvde den solgreia du har i solarium, funker ikke så bra – smelter bare av.. Og ble igrunn ikke brunere av det.
      🙂

    5. Ja det funker dritbra med sololje i solarium, bruker det hver gang og blir ikke kvitere akkuratt!!
      vennina mi har den samme som du har kjøpt og hun er svart! 🙂

    6. Bare for å kommentere til hun som prøvde å “motbevise” meg. Jeg har også den solojen, og det står på nettet at det skal brukes som AFTERSUN siden huden blir helt ødelagt av det. Huden kan begynne å boble, bli brent og merket for livet. Bruk den som aftersun, du blir likevel brunere av det, fordi det inneholder gulrot, altså betakaroten.

    7. http://nelly.com/no/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/hawaiian-tropic-371/carrot-oil-tan-enhancer-371017-108/#
      Produkt for deg som allerede har en god grunnfarge men som vil forlenge den gyllenbrune hudtonen. Oljen gjenfukter inneholder bla beta-karoten som forhøyer, intesifierer og forsterker din naturlig solbrune hud. Brunfargen varer lengre og du får et friskt utseende. Kan også brukes som after sun.
      Inneholder vitamin A, C og E samt kakaosmør, sheasmør og avocadoolje.

    8. på flasken står det jo at den kan brukes i sola og som aftersun. 🙂
      men du må selvfølgelig passe på, for du blir fortere brent siden den ikke har faktor.

    9. Det er ikke sant at det er “de rare tingene” man smører på seg når man tar sol som er skadelige, det er faktisk selve strålingen som er i solsengene som er skadelige. Disse strålene kalles UV-stråler og finnes også i solen (den på himmelen altså). Dette er radioaktive stråler som påvirker arvestoffet i cellene våre og kan føre til blant annet kreft. Derfor er det lurt å bruke en solkrem som inneholder beskyttelse mot UV-stråler, helst beskyttelse mot UVA og UVB.
      På radioen på brun og blid sier de at strålene som solsengene der inneholder ikke er noen andre enn den naturlige solen, og derfor ikke mer farlig, kun mer lettere kontrollerbar.
      Altså: strålene fra solsengene er skadelige hvis en ikke beskytter huden mot dem

    10. Tror nok ikke det er så lurt å bruke sololje i solarium. Huden din vil koke og begynne å boble, noe som vil ødelegge huden din

    11. Du kommer til å angre. Det funker fett nå, men om noen år vil du se tilbake å ønske du ikke gjorde det.
      Men skal du hvertfall bruke det, er det jævla lurt å bruke noe med solfaktor osv i 🙂

    12. når jeg og kusina mi brukte det fikk hun brannsår av det, så anbefaler ikke å bruke det. da burde du heller bruke tan intesifier solkrem, ikke olje 🙂

    13. ja, men du må heller bruke saltvannspray det funker kanon bra, blir dobbel så fortere brun i solariumet! jeg bruker det vertfall hele tiden 😀

    14. Det funke! Men vær litt forsiktig når du bruke den! E ikke anbefalt å bruke sololje i solarium, men om du har grunnlag (som det ser ut til at du har), så skal det gå bra. Æ bruke sjøl sololje, men inntil æ får bedre grunnlag bruke æ det heller på de plassan æ e brunest for å unngå å bli brent 🙂

    15. Æ bruke sololje i solarium, og det funker. Men bruke det bare på arman og fotan, siden æ e redd for å bli brent 😉

    16. Jeg pleier å bruke vanlig baby-olje når jeg en sjelden gang tar sol. Det funker for meg – gir dobbel effekt! Bruker aftersun etterpå. Jeg har godt av solarium i ny-og ne, i og med at solariumet (og vanlig sol) forebygger eksemen jeg har, som er atopisk eksem.

    17. jeg skal snart til hellas, å jeg blir ikke så fort brun,men jeg vil bruke ett middel slik at jeg kan bli brunere, hva bør jeg velge? baby-olje ? eller Hawain olje ?
      kan ikke du værsåsnill ha ett innlegg om hva vi bør velge dersom vi vil bli brunere? 🙂 <3
      digger bloggen din btw ;*
      bedre en Therese 🙂

    18. Du kan få opptil 2gradsforbrenning av å bruke sololje i solarium, det er farlig! Jeg kjenner en som prøvde og hun har arr som ikke går bort, som hun altså må leve med resten av livet! Sololje i seg selv er ikke bra for kroppen, men hvis du først skal bruke det må du ikke bruke det lenge og ABSOLUTT IKKE i solarium!
      Digger bloggen din forresten! 😀

    19. Først vil jeg si at du er supersøt Tuva! 😀
      Men nå synes jeg du kan trappe ned med den solingen litt. Fargen du har nå er kjempelekker, men blir det mer n, så kan du være uheldig me å se ut som du barbiedop elns.. Og det er IKKE noe pent! Det kan faktisk bli for mye av det gode! Sier ikke dette for å være slem eller noe! 🙂
      Digger deg og bloggen din, stå på! ;D

    20. Jeg kjøpte meg den sololjen idag og tok solarium i 25 min med den på. Det gikk helt fint! så til dere som tar av å mener det er sykt farlig og slikt: det kommer ann på hudtype, og hvordan grunnlag med brunfarge du alerede har. Jeg som egentlig ikke blir så brun, og er lys i huden gikk det helt fint med. Og mange av dere sier ”en venninde av meg prøvde det…osv” greit nok det, men behøver jo ikke alltids være sant det som blir sagt. Det jeg sier nå kan jo være overdrevet eller løyn for alt dere eller Tuva vet.
      Med meg gikk det bra, og jeg fikk en fin skille. Skal så absolutt fortsette med dette og få en fn brunfarge i sommer : )

    21. jeg har brukt babyolje iaf, hver gang jeg har solt meg, og funker veldig bra for meg, har ikke hatt noe problemer med det 🙂 jeg gjør det for å få mer effekt, og se mer forskjell etter hver gang, er litt utålmodig, haha. nå tar jeg betakaroten og da, for det hjelper jo ikke bare for brunfargen, men også for å ikke bli solbrent, meen, det vet du jo fra før av regner jeg med, haha ;p

    22. HAHAHA lol til dere som tar av og sier at det og det kan skje, huden kan boble, man kan få arr blablabla. om det var så jæveli fali og bruke det i solarium hadde de vel skeve det på flasken da. bruker sololje i både solarium og vanlig sol. 0 problem, man blir sykt mye brunere på kortere tid MEN er lett og bli brent siden det ikke er faktor i den, det er det eneste. men å bli litt brent er jo ikke så farlig. JA tuva du skal bare bruke den i solarium 🙂

    23. “Ja det kan du”
      Du sier det ikke er farlig å bli litt brent, men det er det faktisk. Kanskje ikke i dag, men om 20-30 år så kan det får konsekvenser, som rynker, pigmentflekker og i verste fall hudkreft.

    24. jeg er skikkelig bleik og jeg får ganske mye mer skille av sololje. Jeg ser nesten ingen forskjell uten

    25. Jeg spurte dama på cubus og hun sa at det var til å brukes etter man har solt seg 🙂 altså ikke samtidig som man soler seg! det er den andre brune man skal bruke når man soler seg <3
      Fin blogg du har (:

    26. såklart kan huden boble om du bruker den uten solfaktor. men da ligger man mange timer. det er snakk om solarium, så jeg tror nok det går greit. det er ikke mange som får boblette hud, det kan jo skje med solkem også.

    27. hvis du skal brukeden i solariumet, må du være forsiktig. jeg brukte den i solariumet en gang, da var det ikke bare snakk om noen minutter i solariumet, men to timer. å jeg var så uheldig å sovnet i solariet. når jeg våknet igjen, så boblet huden min, å den svei sikkelig. Jeg klarte såvidt å gå ut av solariet. huden min var så ille at jeg gikk til legen, å der fikk jeg bekreftet ar jeg hadde fått en andregrads forbrenning i huden. jeg fikk beskjed om å holde meg unna solen i lang tid. jeg hadde egentlig et godt underlag frafør av, men jeg var utrolig opptatt å være brun, å jeg visste knapt om konsekvensene av å sole seg mye(konsekvenser som hudkreft, tidelig aldring av huden, og merker).
      I dag to år senere sitter jeg igjen med arr, og stygg hud rundt om på kroppen. Jeg vil virkelig ikke at det samme skal skje en sånn ung å pen jente som deg. Så du må være forsiktig!
      (Dette skjer ganskje sjelden i forhold til hvor mange det er som bruker olje i solariet, jeg trodde ikke dette skulle skje meg, men det er fort gjort!)

    28. Eg brukar olje utan faktor, MEN har solkrem på først med litt faktor, feks 4 eller 6, som ein beskyttelse mot å verte brende. Ein blir brun om ein brukar 20 eller 4 faktor, tek berre litt lenger tid med 20, men blir jamnare og held mykje lenger 🙂

    29. Du burde nok bruke solkrem med en faktor som 6 eller 10 under sololjen for å ikke bli brent. men syntes det er teit av folk å skive sånne syke ting som.. “huden din begynner å boble” .osv. Men du burde helt klart bruke en olje med faktor i 🙂

    30. Okei, folk som sier at huden begynner å boble av sololje osv. Dere er klar over at det lett kan skje uten sololje også? Har man en hudtype som blir lett brent osv kan et par timer for mye ute i sola gjøre at du får blemmer osv (“huden bobler”) men det er ingen grunn til å la være å bruke sololje!
      Har man bra underlag, noe som Tuva definitivt har, så er det ikke noe problem. Det står faktisk på flaska at man kan bruke den under soling og etter soling. Siden den inneholder betakaroten så holder brunfargen mye lenger. (Hvis du bruker den etter soling) Men det vil også gjøre at du blir lettere brun. (Altså hvis du bruker under soling)
      Så ro ned, det at folks hud reagerer forskjellig på sola har ingenting med at sololje er så mye farligere enn å sole seg vanlig!
      Men et lite tips er som noen over meg har sagt. Bruk en solkrem under, trenger ikke ha så høy faktor. Gjør dette selv og jeg har ikke blitt brent av å bruke samme olja!

    31. Litt rart at alle maser om at det er aftersun, siden samme merket har en aloe vera / aftersun.
      Og det sto på den plakaten de hadde på cubus, “Kan også brukes etter soling, for den gir fuktighet til huden” eller noe i den duren.
      Jeg brukte den i 25 minutter i solarium igår kveld, jeg er veldig blek, så jeg ble solbrent. Men nå er det røde dempet seg, og jeg har blitt ganske mye brunere. Tommel opp!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg