Dagens solvett-tips 14.09.10

Visste dere det at sjangsen for hudkreft øker jo tidligere man starter å ta sol?

I noen land er det innført 18 års aldergrense for å ta solarium, og det er lenge blitt spekulert i om regelen skal innføres i Norge også. Jeg har innsett nå at det tiltaket er høyst nødvendig! Både jeg og vennene mine startet “solkarrieren” vårres allerede da vi var fjorten, dum, uvitende og utrolig utseendefiksert. Vil ikke påstå at vi ikke er det ennå, men nå vet jeg bedre når det gjelder faren ved solarium og hudkreft.

For at den ordningen skal fungere i Norge må brun og bli og alle andre solsenter ha betjening som kan følge opp, og det koster dem penger. Så de ser helst at den regelen ikke innføres, for mange kunder vil de miste og. Noe som er utrolig uansvarlig av dem! Dette kunne garantert ført til mindre antall hudkreft pasienter.

– Er du enig i at Norge burde innføre 18-årsgrense for solarium? Husk å stemme på meg HER <3

Edit: Om du ikke er enig, begrunn gjerne hvorfor!

95 kommentarer
    1. Ja, absolutt! Jeg har faktisk en venninne (ble 13 år i år) som allerede har tatt sol en del ganger. Hun er heldigvis ikke avhengig:)

    2. Det burde bli 18 års grense på solarium ja 😉
      Det er så trist om en på 14-16 får hudkreft. Ikke det at ikke det er trist med hudkreft i alle aldre, men det er jo værtfall dumt i så ung alder!

    3. :D: Jo, har alltid blitt fortalt av foreldrene mine om dem, men har bare fortrengt alt de har sagt. “Det skjer jo ikke meg”, tenker de fleste. Men det er ikke sant, det kan faktisk skje alle og en hver.

    4. jeg er uenig, men enig fordetom. det er jo utrolig dumt at man kan øke hudkreft med hor tidlig du starter. så jeg er nok enig alikevel, ja det burde vært 18års grense på solarium.

    5. Jeg er kun 12 år, har tatt solarium ett par ganger rett før vi skal dra til syden bare for å bli vant til litt varme og sol. siden jeg bor oppe i nord norge.. 🙂

    6. Ja, er enig. Selv er jeg 16 år og har aldri prøvd. Har egentlig ikke tenkt til det heller:) Synes forresten du har en veldig bra blogg, og du er kjempe pen 😀 du passet pannelugg!hehe

    7. NEI! Ikke enig i det hele tatt. Mennesker burde ta sine egne valg. Dummeste jeg har hørt med 18års grense.noe så teit! FOLK KAN VÆRE ANSVARLIG FOR SINE EGNE HANDLINGER, UANSETT KONSEKVENSER.

    8. Live: Okei, litt rolig nå her i svingene. Det er en grunn for at det er 18-årsgrene på alokhol og tobakk, det er fordi når man er ung så vet man ikke konsekvensene av det. Det er nettopp derfor man setter aldergrenser for diverse ting. Samme gjelder solarium, alle unge vet ikke hvor farlig det kan være.

    9. Jeg har tatt sol noen ganger, er ikke noe jeg gjør ofte :- )
      Mamma maser bestandig om at det er så farlig, jeg vet det er farlig, men jeg er vell en av alle de som sier “det skjer ikke meg!”. Jeg tar det heldigvis ikke ofte, er liksom ikke sånn “tar sol 1 gang i måneden”. Jeg tar sol når jeg føler for det, som ikke er ofte 😉
      Tror ikke jeg blir å ta sol noe mange flere ganger, man ødelegger huden, rett å slett!

    10. Er ikke helt sikker. Jeg tar sjeldent solarium selv, har ikke tatt det på 3- 4 måneder nå.. Men noen ganger får jeg bare så lyst, så tar det i cirka 10minutter og så blir jeg brun. Da tar jeg det ikke på 3- 4måneder igjen. Blir ganske lett brun.
      Men det er egentlig lik så greit. Solarium er farlig. Ingen vil vel få hudkreft.

    11. har bare tatt sol 5-6 ganger! Men etter jeg har lest dette er jeg ikke sikker på om jeg skal ta det flere ganger..(:

    12. Egentlig uenig. Er 19 år selv, så hadde ikke blitt noe stort problem. Men hvem vet hvilke flere regler en betjening på solstudioer kan føre med seg? Jeg bruker å ta sol mens jeg går på tur med bikkja, så har nesten alltid med meg hund inn. xD Det kan det jo hende at denne betjeningen kommer til å nekte meg.
      huum. Tror jeg er mot betjening på solarium, men for 18 års grense.. Burde innføre en automat som leser bankorter for legitimasjon før man får betale xD

    13. duu? det bildet du tokk når du viste pannelugge , da sa du at du hadde hatt en fotoshoot og at du skulle legge ut bilde fra den fotoshooten , ikke glem det da : )

    14. ja, jeg er enig! for om ingen tar sol, vil du heller ikke føle deg helt sykt bleik med alle andre vennene dine som tar sol heller! bruk heller spraytan eller noe 🙂

    15. Hvorfor overhode være brun? Hvem har sagt at brun hud er pent? Hvor kommer dette vanviddet fra? Jo, dem som tjener penger på det. Turistindustrien. Sydenturene. Påskehotellene. Solariene. Brunkremfabrikantene.
      Jeg synes blek hud er penest. Lys rosa nordisk hud er den peneste fargen ei jente kan ha. La de som er født brune få lov til å ha sin farge i fred, og vi som er født bleke skal være stolt over det.
      Soling ikke bare fører til kreft, men gir også lærhud, uelastisk og full av rynker. Noe kosmetikkindustrien tjener penger på når solskadene skal skjules.
      Noe å tenke på?

    16. Faktisk så er solen ute like farlig som solarium er, ligger du i solen ute en dag, er det like mye skade som om du tar solarium en dag. Vi norsker skal helst ha sol om sommeren, det er sunt for kroppen, men usunt for huden. Drar du til et land der det er sol hele året, finner du ikke mer hudkreft enn du gjør i Norge. Skjønner ikke helt hvorfor vi har solarium når det er så farlig som de vil ha det til å være, men det er jo det samme med tobakk og alkohol da, avhengighet + penger. Og selfølgelig, hadde tobakken blitt oppfunnet samtidig som solarium, hadde det vært flere som var “avhengig” av solarium, enn nikotin 🙂 syns solarium ikke skulle vert i norge, jeg. Selv om jeg selv elsker å ta sol og bli brun og sånt, men solariumene som er i norge skulle vært for utlendingene som kommer fra varme land, for de tåler faktisk de strålingene 🙂 Tror ikke det er første gang jeg kommenterer bloggen din, Tuva, men uansett, så er jeg fast leser og leser hver dag!

    17. syns det er bra du engasjerer deg så mye, og at du besvarer alle kommentarene nå også ! slik at vi vet at vi kan spørre deg om ting, og få svar. at det ikke bare blir oversett 😀 LIKER !

    18. ^^Heia^^ Var du i byen på morran i dag? vist det var deg, så så vi deg gikk ned over til narvesen 😉
      KAn du kommentere på bloggen vårres PLIS? hadde blitt veldig veldig GLAAD <3

    19. ta deg en tur til syden hvis du vil bli brun da ! men ja, jeg syns godt at dem kan ha 18-års grense for ALLE vennene mine (ok,da kansje ikke alle men ganske mange) tar sol hver fjerde dag etter skolen! (og hvis det ikke er skole hver fjerde dag så gjør de det i helgene) jeg selv er bleik som kjøttet på en kokt fisk og jeg mener egentlig at solarium kan bli fjærnet fra denne verdenen for hvorfor trenger vi det ? hæ ? si meg det du ! SI MEG DET DU SOM KAN !!! 🙂 digger bloggen din tuva ( det jeg skrev om ”si meg det du som kan” så var ikke den ”du” men på deg 🙂 stå på <3

    20. Jeg startet da jeg var 13.. Synes ikke det skal bli 18 årsgrense pga det ansvaret burde tenåringer klare selv. Hvis de vil ha litt brunfarge på kroppen, ikke stans dem. Det er en hver persons valg.. Men egentlig er det greit, siden jeg fyller 18 “snart”, (1994 da)

    21. Elsker bloggen din Tuva!
      Jeg håper det blir 18-årsgrense for å ta solarium, men uansett om folk vet at det ikke er bra å ta det så gjør de det fordi om. Er litt bekymra for lillesøstera mi, som er ett år yngre en meg, for hun tar kanskje sol en gang i uka, jeg sier til henne ”du kan få hudkreft” men hun sier bare ”jeg tar ikke mye da! bare sånn 15-20 minutt”.. så irriterende!:p selv tar jeg ikke sol, nå når det går mot høst og vinter synes jeg det hører med å være litt vinterbleik 🙂
      Tror du du kommer til å begynne å ta sol igjen etter du har holdt deg borte fra det i fire uker? Håper du ikke gjør det, for du er så nydelig, uansett farge på huden! klem fra Maria 🙂

    22. Tuva: Tusen takk for svaret! Ja, det er blitt slik at mange syns brun hud er finest fordi de som tjener penger på det sier det er finest. Og folk betaler milliarder av kroner hvert år bare i sydenturer. Penger man kunne brukt til mange andre og mer nyttige ting. Noen må begynne å stille de fundamentale spørsmålene. Stå på Tuva! Det du gjør er kjempebra!

    23. JEG ELSKER BLOGGEN DIN TUVA!
      og ja, jeg er absolutt helt enig. jeg er 13 år og har aldri prøvd det 🙂 Og du? kan du ha oftere outfit?

    24. både ja og nei. men jeg har hørt at de vil ha 18 års grense, men de har også funnet ut at de kanskje går konkurs da, pågrunn av at det er så mange unge som soler seg : p

    25. Helt enig! Har aldri tatt det, og er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å ta det så ofte heller (blir jo 13). Alt handler jo om penger, siden de som jobber i solarium tjener penger på det, så når man blir 25, har man ekkel, tørr og rynkete hud, og da tjener de som jobber med sånt penger på det. Håper du klarer å slutte med solarium! 🙂 forresten, elsker bloggen din<3

    26. jeg tar noen ganger solarium å jeg er bare 10 fyller 11 i november.. men jeg synes lys og brun hud er like fint men ikke på kæm som helst.

    27. PLIS SVAR PÅ DETTE PÅ BLOGGEN 😀
      jeg har tatt sol en gang og er 12/13 år , skal ikke gjøre det igjen..
      er dette veldig farlig ? PLIS SVAR !

    28. Nei det synes jeg ikke! Vet ikke hvorfor, men det ville ikke du sagt hvis du var mindre heller. Jeg må bare komme med en liten kommentar om den konkurasen du er med i. (?ikke for og være sykt frekk elns) Hvis du vinner den konkuransen håper jeg virkelig du gir bort scootern til den finalisten som ikke tok mye sol. Fordi hvis du vinner den….. er det ikke fortjent! Du har jo tatt sol i mange år sikkert, og du sier du ikke har telling på hvor mange ganger, og da begynner det vel og bli en del ganger eller va Tuva? Sorry meg, men du må innrømme att det ikke er fortjent hvis du vinner? Sikkkert flere av finalistene som tar mye sol. Men jeg leser bare deg av de som er i finalen. Håper du forstår hva jeg mener..

    29. Elise: Det har lenge vært spekulert i om at Norge skulle innføre 18-årsgrense, og jeg har hele tiden tenkt “Neeei, det MÅ ikke skjer, da vet jeg ikke hva jeg gjør”. Men ser jo nå at det faktisk hadde vært et supert tiltak for å hindre at unge jenter og gutter begynner å sole seg så tidlig.

      Konkurransen går ikke ut på hvem som har tatt minst sol i sitt liv. Ja, jeg har tatt alt for mye sol, og det har de andre også. Vi stiller helt likt der vil jeg si. Konkurransen går ut på at vi skal lære andre bort det vi har lært. Skjønner? 🙂

    30. Maria Nicoline: Tusen takk!

      Ja, sånn tenkte jeg og. “Tar jo “bare” to-tre ganger i uken”. Det er VELDIG mye. Alle tenker slik, tror jeg.

      Sier ikke at jeg ALDRI blir å ta sol igjen, men vet at det kommer til å bli svært lite.

    31. Har tatt sol en gang før vi dri til Syden 😛
      ROL sa at alle er så obsessed med brun hud, men hva med asiaterne som er helt gal etter lys hud? Så veldig nylig en dokumentar om jenter fra India som var helt gal etter å ha lys hud. Til og med noen som tok kritt, den lyseste foundation de fant + blekingsmidell for å se lysest ut på BRYLLUPSDAGEN sin. På et supermarket, ja i India, ble den daglige lederen intervjuet og spurt hvor mye blekingsmidell og kremer de selgte i løpet av en måned. “Flere tonn en du og jeg kan telle til”
      Så hvorfor har det blitt sånn? At de med mørk hud er gal etter lys hud, mens vi med lys hud vil ha brun hud? Har det egentlig så mye å si ?

    32. Da jeg gikk på internat skole hendte det jeg tok meg en tur i solariumet (ca 3-4 ganger per skoleår eller noe xD ) Og da husker jeg det sto at det er 18 års grense. Men så lenge det ikke er betjent, så kan man vel kalle det anbefalt aldersgrense?

    33. nei, det synes jeg ikke. jeg tar sol en til to ganger i måneden i vinterhalvåret, ikke for å bli brun, men rett og slett fordi huden har godt av LITT sol (:

    34. syntes det burde være aldersgrense! jeg vet om en jente som tar solarium, og hun er 12, hun har gått et par ganger det siste året. HUN GÅR F*** MEG DIT MED MORRA SI OG. skjønner ikke helt at moren lar henne gå og sånt :-p

    35. Vel.. Jeg er ikke uenig : ) Men jeg tar sol noen ganger om vinteren, for jeg har eksem og varmhet.. eller solarium og sol fjerner det fo meg ! Og det gir jo vitaminer hvis man tar det NOEN ganger 🙂 Men de som er under 18 burde ikke få ta så ofte! : D

    36. Er veldig enig i det! Grunnen er at jeg selv begynte å ta masse sol da jeg begynte på videregående, og da var jeg bare 15 år enda. Den gangen tok jeg sol for å bli utrolig BRUN, men i de senere tidene har jeg ikke hatt dette målet. Nå tar jeg heller sol for å ikke se bleik ut. Prøver å ikke ta så mye, siden jeg VET at det skader huden og jeg har fått føflekker og pigementflekker etter solariumsbruk! Nå prøver jeg å ty til selvbruning, men som fotballspiller er ikke dette noe særlig bra når det er fotballsesong. Fargen på leggene smitter og svetter av pga leggskinnene, derfor tar jeg mer sol under fotballsesong. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg