Dagens solvett-tips 23.09.10

Fakta om solskader på øynene:

1. Dine øyne kan bli solbrente!
Soling uten noe øyebeskyttelse kan forårsake røde, kløende eller rennende øyne. Disse symptomene er alle indikasjoner på en kortsiktig øye-skade eller ?solbrenthet?

2. Du kan skade dine øyne på bare en soltime!
Selv bare en soltime (inn, – eller utendørs) kan være nok eksponering til å gi deg en kortsiktig øyenskade.

3. To vanlige former for solbrente øyne:
– Photokeratitis: en midlertidig hornhinne forbrenning som forårsaker tårer, smerte og sløring i flere dager
– Basal Cell Carcinoma: sart øyevev blir skadet og forårsaker hevelse og rødlighet i og rundt øyet

4. Å lukke øynene dine, er ikke å beskytte de!
Dine øyenlokk blokkerer mindre enn 25% av skadelig UV stråling mot dine øyne, og dette vil ikke beskytte deg nok.

5. Du kan også være utsatt for øye sykdommer!
Deling av øye beskyttelse er en av hovedårsakene for at øye infeksjoner som øyekatarr blir spredt. Øye beskyttelse som ikke kan kastes etter bruk er mindre hygienisk og inneholder en risiko for å bli forurenset.

6. Gjentatt eksponering for UV lys uten beskyttelse kan også føre til langvarig, – eller permanent problemer med synet.

7. Noen skader gjort mot dine øyne kan ikke ?repareres?!
Langvarige skader påført dine øyne inkluderer forminsket farge gjenkjenning (ditt syn vil bli mattert) og redusert nattsyn. Det er ingen helbredelse for disse.

8. Langvarig eksponering for UV lys uten øye beskyttelse forminsker seriøst din sansynlighet for å utvikle katarakt. Dette medfører virkelig smerte og til og med blindhet. Operasjon er eneste kur for katarakt.

– Bruker du sånne småe brille-lokk når du soler deg? (husk å stem på meg HER<3)

30 kommentarer
    1. mange ut av disse tingene skjer også fra stråling fra for eksempel en data skjerm…. Jeg er ikke for overdrevet bruk av solarium, men man trenger ikke bli hysteriske.

    2. fine tips!:-) men kan du legge ut et bilde FØR du begynte å ta solarium? det tror jeg nesten alle vil se 🙂 et før og etter liksom….

    3. Hei Tuva ! Når jeg ser dette innlegget blir jeg litt gretten & lei meg.. Jeg er en ‘ginger’ på 12 snart 13 som har tatt sol en gang & det var i sommerferien( juli måned ) , dette skremmer meg på en ubeghaglig måte som jeg ikke liker.. er det slik at jeg får kreft av å ta sol noen ganger.. jeg skal ta sol snart igjen, men jeg gjøre de liksom anhver uke og sånt , kan du ikke vær så snill å hjelpe meg, siden du har gjort dette og “stoler” på deg håper jeg d svarer meg! Klem en ganske redd fast,tuvaleser : – )

    4. jeg bare lurer på noe; har du gått på turn en gang i tiden? jeg synes jeg husker deg skjønner du, fra samlinger (i trondheim) og konkurranser og sånn.

    5. kjekt at det kommer slike tips 😀
      jeg tar ikke sol ofte, men når jeg gjør det, så bruker jeg ikke sånne brille-lokk. hvordan får man tak i dem? er det engangsbruk, eller kan man bruke dem hver gang? er ikke sikker på hvordan dem ser ut en gang :p vennene mine bruker det heller ikke

    6. Jeg får ikke lov til å sole meg i solarium , så jeg får liksom ikke brukt sånne små beskyttelses briller 🙂 (jeg har sett at mamma har sånne )

    7. “Dine øyenlokk blokkerer mindre enn 25% av skadelig UV stråling mot dine øyne, og dette vil ikke beskytte deg nok.” Takk for tipset!! 😀

    8. Reddleser med solvett( synes j: Hvis du er “ginger”, så burde du holde deg unna solarium. Og du burde bruke solkrem med ganske høy faktor når du er ute i solen i lengre tid. Med andre ord: unngå å bli solbrent.

      Din hud er ikke egnet for solen, så du har vanskelig med bli brun, eller så blir du kanskje ikke brun i det hele tatt. Du må vel rett og slett bare finne deg i at det er sånn du er, og det er ingenting galt i det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg