Hvorfor er det slik at vi MÅ være brune?

Nå har jeg vært solariumsfri i hele 17 dager, og huden min har begynt å blekne. Det er noe jeg helt ærlig ikke trives godt med, og jeg føler meg mindre pen. Det at vennene mine fortsatt tar sol gjør ikke saken så mye lettere. To ganger i løpet av disse 17 dagene har jeg måttet sittet å sett på at vennene mine ligger å soler seg. Det verste av alt er at man blir jo faktisk litt outsider når man er den eneste i vennegjengen som ikke tar sol, men for min del som ser på meg selv som er sterk jente, så er ikke det noe problem. Det første jeg har lyst til når vennene mine sier de skal dra å ta er å si; “Jeg blir med!”, men med nærmere ettertanke så tenker jeg; “Nei, det er ikke aktuelt. Dette skal jeg klare”.

Selvbruning er en bra oppfinnelse da, vi kan bli brune uten å skade huden vår. Men solavhengigheten blir jo ikke helt borte av den grunn, for målet med selvbruningen er jo for å føle oss brune og fine. Det er jo det det hele handler om. Poenget mitt er: hvorfor må man være så avhengige av å være brune? Kan man ikke bare være fornøyde med slik man er? Skulle ønske det var så enkelt.

Jeg har vært avhengig av solarium nå i to år, så det å melde seg på blogger med solvett-kampanjen har virkelig vært en bra ting for meg. Jeg har fått det inn med teskjè at det er viktigere å ta vare på helsa si enn å drive å ta sol for å føle seg fin. For når vi tenker oss om så er den eneste grunnen for at vi tar sol er av utseendemessige årsaker (bortsett fra de som tar det på grunn av hudsykdommer o.l). Men når vi da igjen tenker oss etter; Jo, vi ser bra ut den dag i dag med solbrun hud og i det hele tatt, men hva da når vi tenker fram i tid da vi sitter der som en innskrumpa rosin å angrer over hva vi har utsatt oss sjølv for? Det er jo da vi virkelig har behov for å føle oss fine, for fine det er vi den dag i dag – unge og flotte mennesker med hele livet framfor oss.


Ingen av oss vil bli seende slik ut, vil vi vel?

– Dere er vel enige i at den eneste grunnen for at vi tar sol er av utseendemessige årsaker? 
– Å være solariumsbrun er en slitsom og farlig “trend” som vi gått kunne klart oss uten, er dere ikke enige?

Husk å stem på meg HER 🙂

67 kommentarer
    1. Jeg tok mye sol før.. Men jeg har rett og slett sluttet med det :s
      Men jeg liker ikke å være så blek!
      Fin blogg 🙂

    2. Jeg er ikke gammel nok til og ta sol, og jeg vil heller ikke gjøre det når jeg blir større.
      Vil ikke bli seende ut som en innskrukket rosin!

    3. e jo mange som tar sol for å pleie huden 🙂 visst dei har eksem f.eks, så er det bra å ta sol 🙂 då blir huden myyykje bedre! men dei som har det, tek sol i små menga, så det e jo ikkje skadelig 🙂

    4. Den dagen du kommer til å bleik, er du fremdeles brun for veldig mange. Jeg har vært i Tyrkia to uker denne sommeren, men mange av vennene mine som bare har vært i norge er tusen ganger brunere enn meg. Jeg blir aldri brun, men jeg er jo heller ikke sånn albino hvit. Eneste jeg blir når jeg soler meg er rød, så jeg kan ikke ta solarium. Det er ikke noe særlig morsomt å se at alle vennene dine er omtrent svarte, da føler jeg meg helt hvit. Men egentlig så er jeg jo normal, jeg er ikke hvit, har en normal hudfarge. Så det jeg mener er at selv om at du slutter å ta sol kommer du til å ha en FIN hudfarge, du er sykt heldig som er sånn. Skulle ønske jeg hadde din naturlige hudfarge, selv om at du sier at du er bleik, er du brun for veldig mange.

    5. Jeg tar solarium pga. hudsykdom, perioral dermatitt. Det hjelper meg, men kommer ikke til å fortsette med sol når jeg er kvitt problemet 🙂

    6. igjen, hva slags selvbruning? Om du skal anbefale leserene dine å holde seg borte fra solarium, bør du ANBEFALE produktet 🙂 hehe. Dove funket ikke på meg iallefall…

    7. Enig. Du driver for tiden Norges viktigste blogg. Det er på tide at noen tar opp dette temaet. Og det grunnleggende problemet er den kosmetiske målestokken. Hvilken hudfarge er fin liksom? Hvem har bestemt at brunt=fint? Jo, alle som tjener penger på det! Og det er alle de som arrangerer/produserer sydenturer, påsketurer, solarier, brunkremer osv. Til sammen omsetter de for mer enn 200 milliarder kroner i året bare i Norge! Og all reklamen og brosjyran de gir ut viser solbrune, lykkelige menneska i luksuriøse omgivelsa. Slik skapes den kosmetiske målestokken om at brun=lykke. Og alle som ikke er brune, føler seg ulykkelige og fortapte. Ikke sant?
      Men dette er falskt! En produsert hjernevask for pengers skyld!
      Sannheten derimot er at ufarget hud er langt vakrar enn ensfarget brun hud, fordi ansiktets og kroppens konturer og detaljer da kommer fram og gir liv og individuelt preg og uttrykk. Man får med alle valører av farger på huden. Og øyne, munn, kinn, hår osv kontrasteres på en harmonisk og vakker måte. Derfor foretrekker profesjonelle fotografer naturlige, bleke modeller.
      Noe å tenke på?!

    8. æsj, ekkel bilde! du kler fin brun farge du! <3 liksom jeg er ginger og kan jo ikke ta sol eller sole seg lizzm, så jeg er alltid helt bleik ;o hater det av og til når går ut med shorts og singlet ved brune vennene mine ;o ser litt dead ut ! men da driter jeg i det egentlig :):) fint skjort i forrige innlegg!<3

    9. Jeg syns du er flink!
      Har hatt det sånn selv, helt til jeg oppdaget hvordan huden på brystet mitt så ut (huden på brystet er veldig, veldig tynn, og kan rynke seg FORT!) Nå har jeg endelig sluttet, jeg tok sol hver dag, 20-30 min hver dag!!! Endelig har jeg lagt fra meg tankene om å være neger… Selvbruning er et kjempebra alternativ, slipper rynker 😀 Men du, hvordan gjør du det med hendene? De er så vanskelig å “selvbrune”, det blir ikke noe fint 🙁

    10. Hei =) Veldi bra at du er me i en slik kampanje. Håper du klarer å mostå fristelsen fra selvbruning også. Jeg synes at alle er vakre som de er, også er det viktig å huske på at det er forskjell på å være bleik og vinterhvit som jeg heller vil kalle det. Vi er alle skapt i Guds bilde, så hvorfor endre på det? 🙂 Ha en velsignet helg 🙂

    11. “Nei, det er ikke aktuelt. Dette skal jeg klare”.
      Du snakke jo litt mot dæ sjøl da, skriv som om at når solvett e over e d rett inn i solariume igjen.. ? Liksom, at du ska klar å hold ut t d e færdi.
      “Jeg har fått det inn med teskjè at det er viktigere å ta vare på helsa si enn å drive å ta sol for å føle seg fin.”

    12. Du er så pen! Elsker håret ditt !!!!!! 😀
      Har tatt solarium 1 gang..det varte i 1 minutt og aldri mer ..hehe:P Liker å være bleik..synes ikkje det alltid er fint å være brunt.. Det varierer hva folk kler og vil selv.. eg veit hva eg vil..å ikkje se ut som hun på bilde 😛

    13. ¨To ganger i løpet av disse 17 dagene har jeg måttet sittet å sett på at vennene mine ligger å soler seg. Det verste av alt er at man blir jo faktisk litt outsider når man er den eneste i vennegjengen som ikke tar sol¨ – Stakkars deg ! neida..
      Du er jo langt i fra bleik da 🙂

    14. Åh, Tuva… nå som jeg leste innlegget ditt vet jeg ikke hva jeg skal ta meg for. Jeg har fått en del hudforandringer pga jeg har tatt så mye sol, like lenge som deg, 2 år, og jeg tok meg ikke i å tenke at det er pga sol før NÅ. Jeg så på brystet mitt… og tenkte.. “nei, dette er ikke noen slags form for fregner og rare fargeforskjeller”, pluss at jeg har en fløflekk som seriøst trengs å undersøkes, men jeg kan ikke få meg selv å ikke ta sol!!! Det er spesielt vanskelig når vennene dine tar sol, jeg vet, nå har vennene mine begynt å ta sol som bare det, akuratt nå som jeg har sluttet. Det er jævelig for de er dødsbrun nå og jeg hvit i gjengen. Jeg har vært fri i ca. 2 månender. Det var faktisk ikke så vanskelig i og med at jeg var i syden i 2 månender, og med masse mas og fas om at jeg skulle slutte å ta sol. Men da jeg var og tok 40 min hinn dan følte jeg meg så skitten og herlig på samme tid…

    15. Huff, bedre å være blek en å være selbruningsbrun. Synes det er så utrolig stykt med fake påsmurt farge. Uansett hvordan selvbruning man bruker, blir det aldri et helt naturlig resultat. 🙂

    16. Heei Tuva. Jeg tok meg en pause i sommer fra solarium. Jeg begynte sånn smått igjen rett før skolestart. Da du gikk inn for å ikke ta sol, tenkte jeg det samme. Nå er det flere som har gått bort fra solarium av vennene mine, og all inspirasjon er fra deg!!

    17. Du blir ikke bleik bare mindre brun.. Foressten, hva skjer med at Tromsø ungdommen er så gale etter solarium nå?? Du og therese, og du sier jo at flere av vennenede dine tar det, noe Therese også sier. Her nede på østlandet var det liksom 8-9 klasse som var den store solariumsfasen..

    18. Vel, ut i fra det du skriver bør du holde deg borte fra solarium. I hvertfall når du ser på deg selv som sterk fordi du klarerå holde deg borte, trass i at venninnene dine tar. Sterkt, veldig.

    19. herregud tuva!!! Her sitter jeg som faktisk nesten ikke kan bli brun, også sier du at du blir “mindre pen” av og bli litt bleikere?? Hvis jeg hadde stått vesiden av deg, hadde jeg blitt helt kritt hvit fordi du er så brun!! Dette er helt sykt Tuva! tenk på hvordan folk som ikke kan bli brune har det da?! du klager over at du ikke blir svart, og jeg blir sykt glad om jeg bare får litt farge!
      dette sårer meg, tuva. Jeg er skuffa as.

    20. Helt enig=) Jeg har aldri tatt solarium, skjønner ikke liksom vitsen med det at vi skal ødelegge huden bare for å bli brunere….
      forresten, syykt nasty bilde!!

    21. det er nok mest trend. men noen tar det faktsik fordi det hjelper på eksem, rygg smerter, men det er ikke solariumet som gjør det bedre, det er varmen.

    22. Enig i det du skriver! Det ser ut som dama på bildet har på seg en dress eller noe for huden er så løs! æsj

    23. Her som jeg bor er det ikke mange som gidder og ta solarium, for alle føler at det er falsk farge. Så her er det ikke slik som det hørrest ut som der du bor at du må vere brun.

    24. jeg har aldri tatt sol og har egentlig ikke stort behov for det heller.. eller jeg vil jo være brun, men det skader meg jo ikke å være bleik heller da..

    25. satan, kan du snart slutte å skrive om SOL,SOLARIUM,BRUN,BLEIK og SELVBRUNING?? vi har forstått at du har vært avhenging og alt det der nå!!!! ? begynner å bli jævelig slitsomt å lese om

    26. Hei! Jeg soler meg ikke, bruker fuktighetskrem med faktor 15 og er for å si det pent, hvit. Jeg sier ikke “bleik” fordi det følger med en negativitet med det ordet, og det er ikke noe galt å være hvit. Jeg har ikke så mye i mot sol, og ja, jeg går ut i solen – men det er så ufattelig kjedelig å sole seg. Da jeg gikk på skole i utlandet var kallenavnet mitt “snow white”, og de mente det på en positiv måte; fordi de syntes det var pent. De sier jeg passer å være hvit. Jeg har mørkebrunt hår og blå øyne.
      På den andre siden så forstår jeg at noen føler seg penere i kjoler og slikt når de har litt farge på kroppen. Dette er en kulturbestemt ting, og det er bare vi som kan klare å endre det. Det bør ikke bli stygt å være brun heller, fordi det er jo ikke det! Men det fokuset på solen, og at brun = sunn og pen bør endres.

    27. skjønner ikke hvorfor alle bryr seg så mye om utseendet og brunfarge. :p hvorfor ikke bare glemme det og tenke på viktigere ting? for meg er det ikke noe problem å leve med min hudfarge, og jeg er ikke brun i det hele tatt. alle kan klare det samme om de vil.
      bare… våkn opp

    28. Jeg som er 11 år tok sol pågrunn av at jeg måtte ha litt grunnfarge til jeg skulle til syden da.
      Men ellers er det vel bare for å se pen ut 😉

    29. noen selvbrunings kremer kan også være farlig for kroppen,for veldig mange av di inneholder hormonforstyrrende stoffer som parabener i alle slags navn:)

    30. takk tuva. Du har inspirert meg til og slutte å ta sol.
      før tok jeg sol nesten hver dag, kansje flere ganger daglig. man blir liksom avhengi!
      men nå har du inspirert meg til og slutte, og jeg begynner faktisk å like å være litt bleik også.
      det er faktisk veldig pent på noen 🙂
      du er så pen! og du er helt klart et forbilde for mange, blant annet meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg