Hvordan slutte å snuse

PS: Dette innlegget ble skrevet igår kveld.

Mange bryr seg sikkert midt i rumpa om at jeg skal slutte å snuse osv. Men jeg vet at det er flere som er i samme situasjon, så hvorfor ikke dele mine erfaringer og min fremgang med leserne mine? Kanskje jeg til og med klarer å få noen av dere med på mitt slutte-å-snuse-prosjekt? Thumbs up if you’re on it!

Som forventet var det mange delte meninger om hvilken metode å slutte og snuse på som er best. 1. Slutte på flekken. 2. Trappe ned, for så slutte etter hvert. Selv var jeg overbevist om at førstnevnte var det beste i mitt tilfelle, da jeg hadde(!) vært snusfri i tre døgn for noen timer siden. Kjøpte meg dermed smågodt for 70 kroner tidligere i dag med god samvittighet, i og med at pengene uansett hadde gått til ny snusboks.  

Så idag har jeg gått og knasket meg småkvalm på smågodt – har funket fett! Var uansett såpass mye å gjøre på jobb i dag at jeg ikke har hatt tid til å tenke på snus – før jeg kom hjem, så klart.. Da fant jeg fort ut at alternativ 2 ikke var så dum likevel. Tvang en venn av meg til å kjøpe snus til meg, men overraskende nok puttet jeg ikke en snus under leppa før nærmere to timer etter at jeg fikk boksen i lomma. Det sier kanskje litt om hvor flink jeg faktisk er? Hihi! Ikke bli skuffet dere, jeg er fortsatt suuuperinnstilt på å slutte!

Så planen fremover er tre snus om dagen. Tror faktisk ikke det skal bli noe problem, for har aldri vært så innstilt på å klare og slutte som nå. Samtidig er det en psykisk prøve når man faktisk har snus liggende, derfor tenker jeg at det å trappe ned snusbruken er det lureste! Da må man ha viljestyrken til å holde seg unna.

Har tross alt bare snust i litt over ett år (men har røyket tidligere da (æsj), så har hatt nikotin i kroppen ganske mye lengre enn som så), så sånn sett burde det ikke være et verdensproblem – selv om det har føltes sånn ut mange ganger. 

Har også byttet over fra ekstra sterk til orginal de siste ukene. Ryktes å være en fordel med mildere snus!


Har alltid snusen på venstresiden, så her kan dere se at hjørnetannen er blitt skikkelig gul i forhold til resten av tennene. Når jeg har klart å slutte helt skal jeg ta tannbleking. Ikke mobb de fine tennene og den fine barten min!

Til slutt noen GODE tips hentet fra ung.no, som i hvert fall jeg skal ta i bruk:

Vil du slutte å snuse?

Det går fint å slutte med snus. Først og fremst må du ønske å slutte. Utfordringen er å ta det endelige valget – så enkelt, og så vanskelig. Her får du et snusfornuftig forslag til slutteoppskrift…
Bestem en dato
Det første du bør gjøre er å fastsette en dato for når du skal slutte. Da har du muligheten til å forberede deg. Et par uker fram i tid er passe. 

2Bygg opp motivasjonen
Tenk gjennom årsakene til at du vil slutte. Skriv ned både de negative og positive sidene ved å snuse. Det kan også være en god idé å forberede venner og familie på at du har tenkt å slutte.

3Ta kontroll
Når du har bestemt deg for en dato og har brukt litt tid på å bygge opp motivasjonen, kan det være lurt at du begynner å registrere hvor mye du snuser. Marker antall porsjoner du tar hver dag på et ark eller nederst på tabellen. Dette bør du gjøre i hele forberedelsestiden fordi det gjør deg oppmerksom på hvor mye du faktisk snuser.

4Nedtrapping
Nå begynner du å bli klar til å trappe ned på snusingen. Trapp ned helt fram til den dagen du har bestemt at du skal slutte. Hensikten er å bryte snusvanene dine.Det finnes flere måter å bryte vaner på.

Her er noen tips:

  • Ha snusen i munnen kortere tid av gangen
  • Utsett snusen på morgenen og etter mål- tidene
  • Reduser gradvis mengden snus
  • Bytt snusmerke
  • Plasser snusboksen slik at du ikke ser den

5Slutte med eller uten nikotinerstatningspreparater (NEP)?
Dagens NEP er utviklet for dem som vil slutte å røyke, men kan også være til god hjelp for deg som ønsker å kutte ut snusen. 

ung.no-logo

Endelig sluttedato 
I dag og i morgen synes du kanskje det er lett, om et par dager blir det muligens verre. Men det går over! To til fire uker etter at du siste gang tilførte kroppen nikotin vil du være helt avvent. Uansett i hvillken fase du er, er du alltid velkommen til å ringe Røyketelefonen 800 400 85. Røyketelefonen kan gi deg flere tips og råd.

Jeg bruker i underkant av 200 kroner i uka på snus, så heretter skal jeg heller putte 200 kroner i sparegrisen min hver uke. Tenk så mye penger man faktisk bruker på snus som man heller kan bruke på klær og fine ting, wiii. Det burde være nok motivasjon i seg selv? Noen snusere der ute som joiner?

192 kommentarer
    1. har vel tenkt å slutte eg å, må bare vent litt til så skal eg vel klar det 🙂 må bare hold ut påskeferien så skal eg begynn på slutting på snusing 🙂

    2. Flinka som prøver å snuse 🙂 har også hørt at når man får ett sug på snus, hjelper det med å eter godteri eller drikke brus <3 hehe. lykke til!

    3. jepp, prøver å slutte nå.. ganske irriterende å sitte å se på snus boksen..
      men jeg har en opplevelse som fikk meg til å trappe veeldig ned;
      Meg og en venninne satt i sengen min å kjeda oss veldig, vi fant ut at vi skulle prøve å snuse 3-4 stykker på en gang. (det kan hende noen av dere ikke merker noe til det, men det gjorde hvertfall vi!) Med en gang ble vi kjempe hypre, svimle og helt i hundre… 2-3 minutter varte det, og etter det ble vi kvalme og fikk hodepine de neste 3 dagene. Dermed slutta faktisk venninna mi å snuse, men jeg startet igjen etter ettpar uker.
      Men altså, nå tåler ikke jeg lukta av den snusen vi brukte, det var Nick & Johnny strong. Så nå snuser jeg bare snus med mintsmak.. 🙂
      lykke til, tuva!

    4. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har prøvd å slutte å snuse, skal ikke si det ikke går, men det er vanskelig! Mener ikke at du skal miste motivasjon til å slutte nå, for det er selfølgelig forskjellig fra person til person.
      Men håper du får det til Tuva, masse lykke til!
      Èn ting som kan hjelpe er å regne ut hvor mye sånn ca. du har brukt på nikotin tilsammen, tallet kan virkelig overraske deg, for det er nok ikke lite penger. Er jo bare å tenke på hvor mye klær, sminke, sko og andre ting man ellers kunne kjøpt for de pengene!
      Igjen, lykke til! 😀

    5. En ting som også kan være lurt er å kjøpe inn mye god fruk som du hele tiden kan ta av, sånn at hvis du har lyst på snus tar du heller et eple eller noen druer eksempel. Det er jo heller ikke så dyrt, og det er sunt.

    6. bra at du vil slutte tuva! men..hehe trur no at du kommer tel aa komme telbake tel beslutninga om at aa kutte tvert e d eneste som funke.. trust me:) god paaske!

    7. Supert, Tuva! Håper du greier det! Kanskje du og Therese kan slutte sammen. Det er kanskje litt enklere å være sammen om det, og liksom “passe” litt på hverandre 🙂 Digger bloggen din! Fast leser

    8. Du burde heller å la vær å snuse å bare ha en liggende sånn at du e sikker på at du har tilførr du får det nikotinsuget, funket for meg når jeg skulle slutte å røyke 😉

    9. Jeg er 15 år og har snust i ett helt år, røykte også før det .. men jeg har ikke motivasjon til å slutte i det hele tatt. jeg lovet meg selv at jeg skulle slutte etter den ene boksen jeg hadde for en liten stund siden, men etter den ble jeg fast snuser.. trist med tanke på at jeg kun går i 9. klasse, men jeg syns det er så godt at jeg klarer rett og slett ikke å slutte.. utrolig dumt gjort av meg å begynne, jeg angrer fælt! lykke til Tuva, jeg vet du klarer dette! :D<3

    10. Nei, no må eg gå å ta meg en snus, bare jeg tenker på det, eller ser boksen min så får jeg et sug , haha, men lykke til jeg vil ikke slutte å snuse en gang , men jeg har gjort det en gang før, Det jeg gjorde var å alltid å tyggis som jeg tok under leppen, funka det, hihi

    11. good 4 you at du skal slutte 😉 jeg snuser for det meste på fest, og et par priser her og der… general white portion oooh! <3

    12. Kjempebra at du skriver om dette! Jeg verken snuser eller røyker selv, men du fremstår som et godt forbilde når du ønsker å slutte med det fordi du vet at det ikke er bra!

    13. Du som er så flink og trene kan tenke på det og slutte å snuse, som det å få motivasjon til å trene! Da har du eit mål, og du kan jo gjere det samme med snusen? 🙂
      Eg har forresten eit anna tips og. Har hørt det funker med røyking, så kan hende det funker med snus og. Viss du begynner med å ta ein snus dei gangane du føler det er “viktigst”. Feks viss du liker best ein om kvelden, ein om morningen og ein etter middag, ta kun desse og ikkje fleir iløpet av ein dag, så kan du gradvis ta mindre og mindre 🙂

    14. Planen er vell egentlig å slutte, må bare finne motivasjonen til det 🙂 takk for gode råd hvertfall!

    15. Jeg har allerede begynt nedtrappingen. Fra 1 boks om dagen til 3 priser om dagen ! Tusen takk for de gode råd som står her. Nå er jeg enda mere klar til og slutte ! : )

    16. Snuser heldigvis ikke!! Kanskje det hjelper å skrive opp noe du ønsker deg skikkelig my, så kan du legge penger til det istede for å kjøpe snus 🙂 så har du et mål å se fram til som gjør deg glad 🙂 du er et fint forbilde for alle som prøver å slutte, ønsker deg mye lykke til, jeg har trua på deg 🙂 !!

    17. har sagt i et halvt år at jeg skal slutte å snuse, og jeg har faktisk trappet ned en good del! er liksom ikke avhengig lengre! før gikk det en boks daglig og nå har jeg faktisk gått 2 dager uten! siden jeg skal til sverige i morgen, så regner jeg med at det blir et tårn, men er jo lov å unne seg en en gang i blandt 😀 en ting som faktisk fungerer er å ha snusen i kjøleskapet hele tiden, for da vet du at du må løfte på ræva for å hente deg en, og det gidder man (jeg) ikke. hoho 🙂

    18. har akkurat det samme problemet selv. mamma og pappa vet ikke at jeg snuser, men har tatt meg endel ganger. uansett en dag, kommer de til å finne det ut. jeg har snuset i 3 år snart, og er nå 16 år. er ganske alvorlig å begynne å snuse som 13åring, men det var dette jeg bestemte meg for. har veldig lyst til å slutte, men klarer egentlig ikke finne motivasjonen. snuser 1 eller 2 bokser i uka, og det er jo ikke så mye. tusen takk for tipsene dine, de hjalp ekstremt mye! skal prøve å finne motivasjonen til å slutte, du har hvertfall begynt veien for meg og mange andre!

    19. Hei kjære tuva. Ikke trapp ned, det er ikke lurt. Søstra mi snuser, og det har hun gjort en stund.
      Hun var innstillt på og slutte, og trappet ned. Tennene ble fortsatt gule, og hun klarte ikke og slutte likevell. For da visste hun at hun kunne ta en snus i ny og ned. + At når du snuser ødelegger du tennene dine og har stor sjans for å få gule tenner for alltid. Men jeg stoler på deg, og jeg vet du kan klare det. Du overbevisste meg med solariumet! 🙂

    20. Bra du skal slutte. Snus er heeesliig, og stygt ;ss
      Også må jeg bare kommentere at bildet av deg på headeren din er nydelig. Dør hver gang jeg ser det 🙂

    21. ÆSJAAA, drittekkelt med snus :s
      BRAAA du slutter Tuva! TCMN burde lære siden dere er bestevenner ass, si det til henne. Så ung som hun er burde hun ikke snuse, og det at hun er så sykt stolt av det gjør meg helt kvalm! Det er bare heeelt sykt stygt, og hun ser jo ut som en bimbo fjortis i 13 åra og de at hun legger ut innlegg på bloggen sin om ” ååh OMG lizzzmmmmmm…… jeg snuser oh gosh jeg snuser ALT FOR MYE, sikkert 5 bokser per dag woow, slå den lizm.
      ” åh, S T Y G T, si det til henne, du kan godt vise henne denne komentaren, for hun trenger i alle fall og vite det!!! Jeg tror det beste du kan gjør for henne er og si dette her, ikke for og blande meg ass, men synest bare synd på deg som må holde ut. Hun virker sykt grei og slikt ass, det er ikke det! Men.. ja hun er litt.. skrytete kanskje? På feil tidspunkt..
      Hun er virkelig ute og kjører.. Fester, snuser, røyker, drikker, osv i en så ung alder.. Gud vet hvor hun havner..

    22. Vært fastsnuser i 1 år. Sluttet selv over nytt-år. Etter et par slutteforsøk bestemte jeg meg for å slutte helt på dagen, og nå er jeg så og si helt snusfri. Hadde virkelig ingen problemer i det hele tatt med noe nikotinsug, selv om jeg jeg brukte å snuse både ofte og sterk snus 🙂 Heldige meg.
      Men bare bruk nettet og les om mange nok skrekkhistorier ved bruk av snus, og du vil kanskje få en ekstra motivasjon av det. Det gjorde ihvertfall til at jeg begynte å tenke meg om en gang ekstra før jeg putta snusen i leppa 🙂
      Uansett, lykke til! :)Du klarer dette!

    23. det er bra noen virkelig har lyst til å slutte å snuse.
      jeg selv har snust i 2 år nå, og grunnen til det er jo at jeg røyka før, men ville slutte med det, noe jeg har greid nå. jeg har ikke motivasjon eller noen ting til å slutte å snuse, jeg har ikke funnet noen god nok grunn til å slutte, selv om jeg vet at det er 31 kreftfremkallende stoffer i snusen, men det er jo fortsatt ingen som har død av snus. men en annen ting som kan være grunnen er jo at jeg får lov av foreldrene mine til det, og de kjøper til meg. Men det er bra du vil slutte, og har tro på at du klarer det!

    24. Jeg snuste litt en periode, men så sluttet jeg! Er enda keen på å ta meg en snus iblant og kan gjøre det uten å bli helt avhenget igjen. Jeg ønsker deg masse masse lykke til med å slutte med snus:):)
      Digger bloggen din!!!

    25. vil…men vil ikke! haha. men er flink til å ikke ta alt for mange om dagen! prøver å ikke snuse for mye når jeg er med kjæresten heller. ikke alt for sjarmerende å se på sikkert.

    26. Har snusa sia 10.ende klasse. Går nå 2.året på vgs.. Jeg må egentlig slutte pga helsa og økonomien, men klarer det ikke. Er ikke motivert for det nå!! Kanskje til neste vinter.

    27. Jeg skjønner ikke hva du mener med “æsj” til røyk? Jenter og snus er “æsj”. Ingenting er så usexy med jenter med en snus under leppa….
      Sorry altså. Jeg er fast leser og sånt, men jeg synes det er litt flaut/fjoriss av deg å legge til sånne innlegg på bloggen din. Det er som å kline oppi oss at du snuser, greit nok, hele norge har fatta det nå!
      Men for all del, lykke til med sluttinga.

    28. har selv sluttet å snuse og vet hvor vanskelig det er! men er tatoveringen til Karen ekte? kan du isåfall skrive noe om den, hvor hun tok den ogsånn?? :))

    29. Bra at du skal slutte! Selv har jeg aldri vært fast snuser, men jeg bommer ofte snus av kompisene mine siden de har alltid dritmasse. Èn dag fikk jeg så nikotinsuget at jeg fikk en røyk av en venn, og jeg røyker ikke fast, og da bestemte jeg meg for at nå er det nok. Når det er så ille at jeg begynner å røyke, da betyr det stopp altså! Så nå passer venninna mi på at jeg ikke nærmer meg snus eller røyk. Selv satte jeg og så på TRE fulle snusbokser i går, og klarte å holde meg unna det. Stolt! Nå har det snart vært 5 dager uten snus, og det kjennes på kroppen.

    30. hei xD jeg har snust i over ett år nå og jeg er bare 15 år og går i 9 klasse. og jeg har tenkt på å slutte ett par ganger, men jeg vet inni meg att jeg ikke klarer det så derfor så har jeg liksom aldri prøvd! men når folk liksom skriver det på den måten att: tenk hvor mye klær du kan kjøpe for de pangene. så har jeg litt lyst alike vell. men på en anen måte så har jeg ikke lyst for jeg syns det er så digg å våkne om morran å bare kunne ta en snus å ligge der å chille og kjenne den gode følelsen av å snuse, og etter jeg har spist så er det jo bare så digg å snuse!
      men har egentlig litt lyst til å slutte da! 🙁
      Men uansett! lykke til Tuva! håper du greier det! også kansje jeg JOINER etter hvert! 😀

    31. jeg er faenmeg med! har snust i 2 1/2 år nå, og er lei av å være blakk.. slutta egentlig på fredag, men sprakk igår. jeg vil klare det. tusen takk for kjempefine tips! 😀

    32. Så bra at du prøver å slutte. Kjæresten min pleide å snuse før han også, men han sluttet med det drittet på grunn av meg siden jeg ikke kan fordra snus… Jeg synes det er kjempesøtt og ikke minst kjempebra at han sluttet da, hihi 😛

    33. har hørt at det hjelper å ta en brødbit under leppa 🙂 selv brukte jeg hveteboller når jeg slutta, haha!

    34. Du er kjempe flink, Tuva !! Det er skikkelig snillt av deg og skrive om dette, og dele det med folk som kanksje har dette problmet 🙂
      FAST LESER !! (jeg vet ikke helt når du kom på 5. plass på topplista, men gratulerer !)

    35. Hei! Kjempe fin blogg!
      Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg har røykt i mange år, og før jul en gang begynte jeg å snuse. Men jeg vil jo slutte med det, og. Tusen takk for tipset!
      🙂 kayla

    36. Jeg klarte å slutte for et halvt år siden med å bruke onico 😉 nikotin og tobakksfri snus som smaker som snus <3

    37. det e bra det tuva <3 håpe virkelig du klare det, prøv å få ho therese med dæ<3 ahaha
      har aldri prøvd og snusa eller røyka, bestemora mi skal kjøpe mæ setvikat hvis æ ikke begynne og røyke/snuse.. så det skal æ klare<3 trur ho mamma skulle kjøpe mæ russedrakt hvis æ ikke begynte 🙂
      STÅ PÅ TUVA !!! <3

    38. Håper du klarer å slutte å snuse, men jeg vil bare si at jeg digger bloggen din, og jeg synes du virker som en super jente! og at jeg er ny fast leser!!! 🙂

    39. Veldig gode tips! Har prøvd å slutte mange ganger. I fjor sommer snusa jeg ikke på 7 uker(!!!), men så sprakk jeg. Veit ikke om jeg vil prøve og slutte igjen, blir så “skruffa” av meg sjøl når jeg ikke klarer. Men skal sifra på bloggen din den dagen jeg tar til meg tipsene og bestemmer meg for å slutte 😀

    40. Maren: Ja, tatoveringen er ekte. Hun tok den i Tyrkia for 2 år siden (?). Tror egentlig ikke den betyr noe spesielt, hehe, men i ettertid har hun sagt at hver stjerne står for oss søsken 🙂

    41. jeg har snuset i fem år, og sluttet på flekken for 2 uker siden da jeg så en artikkel om helsefarer ved snus. Og det går bare bra;D

    42. Hjørnetennene er naturlig gulere enn resten av tannsettet, dette pga at hjørnetannen har tykkere tannbein (dentin) enn de andre tennene. Om du vil ha hjørnetannen like hvit som resten av tannsettet må du faktisk sette på skallfasett 🙂
      Synes du er kjempeflink som prøve å slutte med snus!:) Burde ha gjort det jeg og….

    43. lykke til ! jeg skal prøve og slutte og bitte negler, og det er veldig vanskelig det å ! men har klart meg så langt i en uke, er kjempe stolt <3

    44. Tror kanskje jeg også joiner etter hvert. skal prøve å holde FRI kontrakten ut 10. klasse iallefall ! har sagt det alle år, men har jeg klart det..nei! men jeg sluttet helt av meg selv å røyke, så jeg skal nokk ta knekken på snus også selv om jeg ikke vil slutte 🙂

    45. Har aldri prøvd røyk, snus eller alkohol faktisk 😀 Ikke fordi jeg er norges største taper haha, men jeg fester ikke 😀 Konsentrert på skolen, og holder meg unna slikt miljø. Er veldig up for at du skal slutte, og håper du lyktes. I have a passion for fashion, så jeg skjønner godt at du vil spare disse pengene og bruke dem på klær, det er hvertfall det mine penger pleier å gå til!:-)

    46. Jeg synest det er utrolig bra at du prøver å slutte !
      Broren min røyker, og jeg får sykt vondt i hode av lukta, og røyken.
      Jeg verken snuser eller røyker, og tror heller ikke jeg kommer til å begynne.
      Min meining er at snus og røyk er utrolig dumt. Jeg kan ikke fordra røyklukta, eller snuslepper. Det er utrolig stykt !!!!
      – God påske !

    47. Jeg er 17 år og har snust i 3 år. Jeg er veldig innstilt på å slutte å snuse nå, jeg skal ikke trappe ned som deg men skal slutte helt med det i morgen for jeg synes at det beste er å kutte det helt ut. For jeg tenker at hvis jeg bare skal snuse 2-3 om dagen så kommer jeg sikkert til å tenke at det ikke gjør noe hvis jeg tar 1 snus til og fotsetter med å tenke sånn hele tiden, og da går jeg til deg gamle og klarer da aldri å slutte. Jeg har sagt at jeg skal slutte mange ganger men jeg skal seriøst klare det denne gangen. Og forresten lykke til 🙂

    48. jeg kan vel ærlig innrømme at jeg ikke vil snuse! selvom jeg bruker fryktelig mye penger på det(som kunne gått til f.esk klær eller noe!) og har en sånn fin gul tann som deg… men blir så avslappet, har virkelig ikke lyst til å slutte! men lykke til, håper du klarer det:)

    49. Jeg har aldri snust eller røyket før, og jeg har heller ingen planer om å begynne med det. Men jeg synst du er kjempe flink som ihjallefall prøver å slutte. LYKKE TIL TUVA! :)<3

    50. Jeg snuser, har desverre ikke planer om å slutte, blir nok ikke å klare det uansett! alle vennene miine snuser ;o

    51. Så bra du har motivasjon og viljestyrke på topp, du er virkelig ett bra forbildet<3 du sluttet å ta solarium (sånn fast og ofte da) og håper virkelig du for til det her også<3
      men jeg lurer å håper du skriver det i et innlegg siden det er sikkert mange som lurer, men du skriver at du "tvingte" ei venn til å kjøpe, er det for de du er mindreårig ? vis ikke, hvordan får du og vennene dine kjøpt snus, og alkohol ? drikker dere ofte ?
      Spørsmåla er ikke for å virke frekk eller noe, bare lurer, er noe en av dine største "fan" så vet du det også<3

    52. Jeg snuser og heldigvis så kan man ikke se at jeg snuser hell siden jeg har naturlig snusleppe så folk er vant til å se mæ med sånn leppe 🙂
      Jeg ha’kke planer om å slutte heilt enda men skal gjera det etterhvert siden jeg har regulering, så da er det ikke så veldig deilig å snuse 😉
      Venninna mi foreslo noe som kalles for energisnus, istellefor nikotin så er det energi i døm. Energisnus er for de som prøver å slutte så du kan jo prøve det og se om det funker;)
      Når jeg skal prøve å slutte, som er når jeg har nok motivasjon til det så skal jeg gå over til energisnus fordi det skal tydeligvis funke veldig bra! =)
      Jeg ønsker dæ bare lykke til og håper du klarer det! 😀

    53. Syntes du er kjempeflink! Ikke bare-bare å slutte på 1-2-3. Nikotin er nikotin, det er vanskelig å kvitte seg med det, desverre.. Har selv prøvd begge deler, og ble nesten avhengi.. MEN jeg klarte å holde avstand når mamma og pappa fant det ut ;b haha, lol

    54. Jeg snuser ikke, men det gjorde faren min… og med en gang han sluttet spiste han masse tyggis og en stund etter begynte han på ONICO (eller noe sånt..) det hjap ham.. det ligner akkurat på snus men har bare kakaopulver elns inni.. det hjelper viss du trenger noe under leppa da.. (Han begynte å snuse i 8. klasse og er 38, blir 39 år nå..)
      Håper det var et bra tips, og jeg leser bloggen din ofte og da er det vell bare å si lykke til!

    55. Det med å trappe ned er bare bullshit! Tro meg. Jeg har røyka fast i 5 år, for så å gå over til snus! Jeg fikk en bok av en kollega av meg om røykeslutt. Forfatteren av den bpka røyka over 100 røyk om dagen, og han hadde prøvd utallige ganger å slutte – og trappe ned..
      Men plutselig en dag så følte han på seg at han hadde tatt sin røyk og at han følte seg fri. han røyka ikke en eneste røyk etter den siste, og han gikk heller aldri over til snus eller søtsaker som mange andre gjør. Da skrev han boka. Husker dessverre ikke hva boka heter. Jeg leste den boka, og etter at jeg leste den slutta jeg – på dagen. Dessverre, så skjedde det noe privat tre uker etter, som gjorde at jeg kjøpte en røykpakke igjen. Skal lese den igjen, og da vet jeg at jeg klarer det.
      Men uansett, nikotin er ikke noe du trenger og hjernen spiller deg ett puss, og hvis du trapper ned, så har du det i tankegangen hele tiden.. Tenk heller at alle andre som snuser ikke har det bra med seg selv, og at siden DU ikke snuser lenger, så er du “BEDRE” enn dem.. Hvis du trapper ned, vil du ha nikotin i deg, og den trangen til å ville ha mer, vil være der. Allen Carr heter hvertfall forfatteren. Søk på nett og ta en titt. Selv om det er for røykere, så er det akkurat det samme for en som snuser 🙂

    56. Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! Tenk på at man får aids av å snuse!! …
      Tror det hjelper.

    57. Jeg er 16 år og har ikke snust så lenge, og jeg har egentlig ikke noe motivasjon til å slutte, har rett og slett ikke lyst. Når jeg først prøvde snus gikk jeg rett på ekstra sterk, noe som var utrolig dumt. Hadde aldrig i hele mitt liv trodd jeg skulle få en sånn virkning! Meg og venninnen min og hun vi fikk av gikk rundtom og trodde verden var opp ned. Ble så svimmel at vi gikk inn i glassruter og alt mulig dritt. Etter det prøvde vi noen ganger til, men jeg synes rett og slett det var så ekkelt og luktet så forferdelig at jeg synes nesten ikke det var verdt det. Jeg skulle virkelig ønske nå at jeg hadde stoppet da, for jeg snuste noen uker før jeg ble avhengi. Men nå synes jeg det er greit og har ingen planer om å slutte. Enda.
      Men lykke til Tuva! Jeg er sikker på at du greier det, har aldri sett deg mer innstilit! 😉

    58. Vet at dette egentlig ikke har noe med emnet og gjøre men jeg lurte på om du kunne vise folk på film hvordan du tegner brynene dine ? Du har så fiine bryn 😀

    59. jeg har snust i 2 år nå og holder på å slutte. 4 uker siden jeg seriøst bestemte meg for å slutte, har gjort det før meen det gikk ikke noe bra, funket bare tre dager.
      men nå har jeg ikke tatt meg snus på tre uker, om man ser bort ifra fylla. men den følelsen av at du må ha snus er der fortsatt, spesielt rett etter man har spist, om morgen og rett før man legger seg :p når jeg ikke har snus blir jeg ekstremt rastløs, så beste tror jeg er å ha noe å gjøre nesten heletiden som gjør at du ikke tenker like mye over at du vil ha. og samtidig som du prøver å slutte får du en rundt deg til og også gjøre det, det jeg gjorde med bestevenninna mi og nå klarer vi oss 🙂
      Anyways, lykke til og ikke gi opp, tenk hva annet du kunne fått for de pengene! 😀

    60. Tramp på snusboksen og ikke kjøp en pakke til ! Flink du er som prøver å slutte da <3
      Men hvem kjøper snusen til deg? Du er jo ikke 18 enda ....? LYKKE TIL DA TUVA <3

    61. Stå på Tuva!! Dette klarer du.Blir herlig å se om du kan skrive om hvordan livstilen din er etter å vært ferdig med det dumme farlige tobakkgreiene der! STÅ PÅ!!!!

    62. Herregud tuva, nå syntes jeg du var veldig dårlig til å blogge! Jeg mener ikke dette frekt ellernoe, men jeg elsker bloggen din så mye at jeg vil at du skal blogge myyyye oftere:D Så IKKE ta dette frekt, for det er absolutt det motsatte!<3 Jeg elsker bloggen din, legg ut flere videoer!<3

    63. Jeg er med på å slutte å snuse!! Jeg sliter så utrolig mye, og jeg klarte faktisk å trappe ned så utrolig mye den første uka etter at jeg tok hull i leppa, men nå er det på samme viset igjen; 5 snusbokser i uka. Huff, tuva jeg er med!

    64. Det er også noe som kan hjelpe, hvis du får veldig lyst på en snus kan du ta sann blå fisher man’s friend vet ikke hvordan det skrives,men det er noen sanne drops, å da kan du ta den opp i leppea så får du noe sterkt der ;D
      det hjelper sikkert litt <3

    65. Idag har jeg vært snusfri i 2 måneder og èn uke!
      Jeg bestemte meg brått en dag, for at nå var det nok, og da jeg hadde tatt min siste snus visste jeg med meg selv at jeg var helt ferdig med det. Snus er ett kapittel jeg ikke har tenkt til å åpne igjen. Følte også at jeg begynnte å bli litt for gammel for det, ettersom jeg ser små jenter ned i 14 års alderen som går med snusleppa å føler seg uberkule!
      Istedet for å spise mye godteri osv, så foreslår jeg at du heller tar deg en løpetur, det hjalp meg i starten, og ja, fysikken min har blitt en del bedre, hehe!
      Lykke til!

    66. Jeg snuser ikke, og tror jeg skal la være å prøve det, hehe 🙂 Men fint at du deler tips om hvordan man kan slutte!! Vedder på at det er mange her som hadde nytte av det 😉

    67. Hei, så utrolig fin blogg du har. Jeg har lest den nå en stund, men pleier ikke å kommentere på noen av bloggene jeg leser. Jeg blogges selv på http://www.karitam.blogg.no!
      Det hadde vært kult om du ville nett stikke innom. Men selv om du ikke gidder det, har du forsatt en superduper blogg som jeg kommer til å forsette å lese i lang tid, så lenge du orker å blogge 🙂
      STÅ PÅ VIDERE, DIGGER DEG ! 🙂

    68. pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis blogg meeer !!
      digger bloggen din og HATER når du ikke blogger siden da kjeder jeg rompen av meg!!
      Ahahaha neida menne plis blogg!!<3
      Og masse masse masse masse masse masse masse masse lykke til Søtaaaah<3
      God påske videre !!<3(:

    69. Jeg er 25 år og har snuset siden 8klasse til og fra. Jeg bestemte meg for å slutte fordi jeg ønsket å være et forebilde for en 14 år gammel jente. Begynte med nikotinfri Onico..Etter to uke når jeg fikk en snus av kjæresten så ble jeg kjempekvalm og svimmel. Etter det ønsker jeg ikke å føle det slik mer. =) Du klarer det hvis du vil. Du er sikkert avhengig av å ha noe under leppa og ikke nødvendigvis nikotinen. =) Hvis jeg klarte det så klarer du det, siden jeg snuset mye lengre! =) Lykke til

    70. Jeg har vært nikotinavhengig i overkant av seks år, men står ikke så sterkt stilt at jeg klarer å legge bort snusen, ihvertfall ikke enda. Men en vakker dag! 🙂 Godt å se at andre slutter ihvertfall, det gir meg også håp!

    71. Siden jeg også skal slutte å snuse, har jeg faktisk hadd en liten konkuranse mella meg å deg uten at du liksom viste det. har nå klart meg uten snus i en uke og har snuset i snart 4 år. Jeg håper virkelig at jeg klarer å holde meg unna snus fra nå av. Det du burde gjøre er å utfordre Tcmn (therese) med å slutte å se hvem som holder seg lengst unna! Dette funker faktisk

    72. Heisann, du!! 🙂
      Jeg lurer på om du fortsatt driver å tar solarium, for du har sykt fin farge på huden din. I love it.
      Eller hva du gjør for å bevare den friske fargen. 😉

    73. Eg synst det er ekkelt å snuse !!!
      Eg gjør det ikke, eg er jo bare 11 år da 😛
      Er det noe du lurer på om meg ? 🙂
      Spørr meg i min spørsmålsrunde 😀

    74. snuser bare på fest jeg, men kjenner jeg har sykt lyst på ellers også, men begynner jeg ellers er jeg sikker påp jeg ikke klarer å slutte!
      men du, hvor er kjolen din på headeren fra? :- )

    75. Lykke til Tuva!
      Jeg hbare lurer på enliten ting. Har du planer om å skrive mer om trening og kosthold? for eks dine trenings vaner, øvelser, nytt treningstøy og ditt kosthold? Veldig inspirerende! 😀

    76. Har aldri snusa selv, men søstra mi var avhengig av røyk i mange år. Når hun bestemte seg for å slutte så klarte hun det, og etter en stund kastet hun siste røykpakka som var i huset. og det var da hun fikk lyst på røyk. Rettere sagt: så lenge du har snusen tilgjengelig så skal de gå bra å ikke ta en, men om du kutter helt ned og ikke har tilgjenglig får du garantert lyst på! bare et tips:-)

    77. Du kan jo kjøpe en nikotin fri snus da 🙂 har prøvd det selv, men jeg synes den var for “sterk” gjorde vondt liksom :p
      så , da kjører jeg heller på med catch 😉

    78. supert at du skal slutte :D:D Man bruker drøyt mye penger på det…. Det er unødvendig. Thomas ville sikkert heller ha brukt pengene på cola, hårspray eller ny lue. Mye mer fornuftig med andre ord. Lykke til og håper du klarer det!

    79. Lykke til med sluttingen! det er virkelig ikke bare-bare å kutte ut snusen. man blir jo avhengig av både nicotinen, følelsen av å ha noe under leppen og det å ha en fast ting å gjøre. både snuser og røyker selv, og jobber med et lignende prosjekt for å få slutt på det. har erstattet det meste av røykingen med snus, og nå begynner snusingen å bli meget sjeldent i forhold til det den var før også. greier meg fint med 2-3 snuser om dager, noen dager trenger jeg ikke snus i de hele tatt 🙂

    80. Ja, skal vel prøve det samme, men jeg haar snusa siden 6 klasse og nå går jeg 3 vg.
      men ett tips ikke la snusen ligge for nerme tennene!, og om den renner litt svelg det/spytt det ut FORT.
      Men mine favoritter er : thunder rød / general long / skruf extra stärk og Göteborg’s rapê <3

    81. Du kan jo prøve å putte en tyggis under legga, virker som du har snus, og det smaker godt, heh:P håper du klarer å slutte, etter min mening er det ikke så fint. Lykke til tuva !:D

    82. digg med litt brell da. hahahhaheh……………… breller nå faktisk.. men skal vel slutte en gang. men det er jo så chill…..

    83. En bra måte å slutte å snuse å røyke på ( vet du ikke røyker)
      Er når du har snus eller røyken i munnen så tar du og tygger lakris samtidig.
      Ren lakris, ikke tyggis med lakris smak osv. Jeg kan låve deg at du slutter. Moren til venninen min sluttet med en gang!
      Elsker bloggen din ! 🙂

    84. Du er kjempeflink Tuva! Jeg tror du vil klare det tilslutt hvis du virkelig går inn for det. Jeg snusa selv og vet hvor vannskelig det er, men jeg klarte det. Så hvis jeg klarer det, klarer også du det! 😀 Jeg tror at du er på god vei når du faktisk innrømmer at du har et lite problem og vil bearbeide det. Stå på videre, Tuva! =)

    85. Jeg kjenner ei som prøver å slutt med snus. Hun begynte å bruke en snus uten nikotin og tobakk som heter onico, denne har hjulpet henne mye! Kanskje du burde prøve denne, om du ikke allerede har gjort det? 🙂

    86. Det er flott at du prøver å slutte, Tuva! Men etter hva jeg leser virker det ikke som det burde være ett problem. Hvis du kun bruker 200 kr i UKA på snus, og har snuet i over ett år kan du umulig være så avhengig. Jeg har selv snuset i 3 år, og jeg snuser en boks om dagen, jeg klarer bokstavelig talt ikke å slutte. 200 kr i uken er ca 3 bokser. Jeg sier ikke at du har vanskeligheter for å slutte, men jeg vil da tro at det er mer følesen og tanken på snus som hindrer deg, bytt ut snusen med tyggis eller noe annet du kan putte i leppa..

    87. blir egentlig litt irritert på noen oppi her. Dere sier det er ekkelt med jenter som snuser, det er jo like ekkelt på gutter etter min mening? Det er jo ikke sånn at gutter “kler” snus bedre enn det jenter gjør? Jeg snuser, er ikke stolt av det, men jeg skjønner ikke helt greia med at noen sier at det er styggere på jenter enn gutter. Det er jo helt det samme? Eller…..?

    88. I løpet av et år ved å IKKE kjøpe snus sparer du 10400!!!!!!!
      Så du bruker 10400 på snus i løpet av året!

    89. Jeg vil si meg veldig enig med Line her! Og jeg kan argumentere om alt dette her i en evighet, derfor skal jeg gjøre det kort 🙂
      Jeg begynte selv å røyke som 12-13 åring.. Helt vanvittig tidlig, men slik ble det bare fordi jeg alltid hang med storebror og hans kompiser. Da jeg begynte på vidregående lå jeg på 20 røyk om dag ca, og kondisen blei bare dårligere. Etter jeg var ferdig som russ (som 19åring) bestemte jeg meg for at nå var det slutt på røykinga, da gikk det en kartong på 1 uke (i russetida). Vel, jeg gikk veldig fort over på snus, og hadde ikke noe problemer med røykslutten.
      Men så var det snus det var prat på i dette tilfellet.. Vel, jeg snusa vel fort en boks om dag, og det gjorde jeg i godt over 2 år. Helt til jeg satte meg ned og regnet et grovt mattestykke over hvor mye penger jeg hadde brukt på kun denne type tilfredsstilling for min egen del!. Helt vanvittig mye penger bare på å ødelegge kroppen sin, jeg kjøpte meg en siste snusboks “rapè” het det slaget, og den smakte så jævlig vondt at man blei kvalm av den!. Jeg snuste til den ble helt tom, og etter det har det ikke fristet noe særlig med snus. Jeg merker det til tider på forelesning at jeg sitter å presser tyggisen oppi leppa.. Så det er bare psyken det hele går ut på for min del. Og jeg veit det er flere som har prøvd denne måten og innsett at snusen er de ikke mer en psykisk avhengig av!.
      Og det at du går inn for å slutte, er super bra 🙂 De som sier over her at de har snusa i 4 år, osv, gidder ikke nevne det har det egentlig ikke så mye værre. Bruker man tobakksvarer så gjør man det! Veldig lurt av deg å putte pengene på sparegrisen 🙂 200 * 52 = 10 400 kr i året du kan bruke på sydentur når du blir 18år 🙂 sparer du pengene dine i ca 2,5 år kan du kjøpe deg større pupper om du fremdeles ønsker det, ser også at du har lyst på lappen.. ca 2 år med sparing har du tjent inn førekortet, om du er så heldig å få det av foreldrene så får du en veldig okei bil for de pengene om du skulle ønske det! Bare sett deg mål og gå inn for å slutte med det, så skulle det ikke være så altfor vanskelig 🙂
      Masse lykke til hvertfall, håper du ikke synes denne komentaren var helt på gjordet 😀

    90. Du veit at det finnes nikotinfri snus? Det kan hjelpe om det e den følelsen av å ha nakka under leppa, da får du liksom en følelse av at du har vanlig snus 🙂 det har hjulpe hos mange som æ kjenne, så bare et tips! 🙂

    91. kjære lille deg. nå til dags finnes det “snus” som det ikke er nikotin i. jeg har selv klart å slutte. Grunnen til at du er avhengig er psykisk. Hvis du har noe under leppen, er det lettere å slutte 😀 Husker ikke hva det heter, men fås kjøpt i få butikker. Det ser ut som vanlig snus, men er sunt og inneholder sunne vitaminer faktisk;) lykke til

    92. Åh gud – jeg joiner! Har prøvd å slutte flere ganger i over et år nå, men sprekker alltid etter en uke.. Har også prøvd Onico (nikotinfri) men blir bare irritert og deprimert over at jeg ikke får den samme ‘effekten’. Og i tillegg smaker den DRITT 🙂

    93. Likte forslaget om godteri. Selv er jeg 16 år og har snust i litt over 3 år. Så jeg vet ikke hvorvidt jeg klarer å slutte. Men godteri har jo alltid vært en løsning på det meste:P

    94. Jeg er 19 år gammel nå og begynte å snuse da jeg var 14 år gammel. Har altså snust i 5 år. På Fredag har jeg vært snusfri i 5 dager, det er ikke så alt for lenge, men jeg er egentlig ganske stolt over meg selv med tanke på at jeg snuste en boks per dag for kort tid siden! Jeg valgte å la vær å trappe ned og heller bare snuse opp den boksen jeg hadde og ikke kjøpe ny. For meg har det funket helt fint! Jeg tror jeg hadde slitt mer om jeg hadde hatt en snusboks tilgjengelig og bare kunne ta så og så mange per dag. Vet ikke hvordan det er for deg da, men håper du klarer å slutte å snuse uansett hvilken metode du bruker! Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg