Svar på spørsmål om piercing 1#

Kan være noe feil informasjon, er ikke ekspert, men her svarer jeg på mine erfaringer når det kommer til navlepiercing. Mye av dette vet de fleste, men har valgt å svare på alle spørsmålene. Sikkert mange unge jenter som vurderer å ta piercing i navlen, og da er det greit å vite litt 🙂

Hvor lenge har du hatt piercing? – Tok piercing første gang da jeg var 14 år, og det var en venninne som tok på meg da (anbefales ikke å ta hjemme), men tok den ut etter kanskje ett halvt år siden den begynte å gro utover. Så tok jeg på nytt ett halvt år etter igjen profesjonelt, og da var jeg 15 år.

Hvor mye kostet det? – 500 kr, men det varierer litt fra plass til plass.

Gjorde det vondt? ? Gjorde litt vondt, men smerten varer ikke lenge. Men verdt det, så absolutt! Vet ikke helt hva jeg skal sammenligne det med.. Om du klyper deg selv alt du klarer i magen med neglene kan det kanskje sammenlignes med det. Haha, vet ikke helt.

Når du tar ut piercingen, vises det da at du har hull i navlen? – Jepp, ikke særlig pent.. Men skal nok ha glede av piercingen i bra mange år framover, så tror ikke jeg bryr meg om det den dagen jeg tar den ut.
Æsj, kan ikke huske at navlen min var så stygg. Mitt andre rumpehull!

Syntes foreldrene dine at det var ok, eller måtte du mase en stund? Hehe, mamma nekter meg å ta det.. – Jeg fikk ikke lov av foreldrene mine til å ta da jeg var 14, så da tok jeg uten at de visste det. Husker de ble ganske så sure da de fant det ut, fikk litt dårlig samvittighet da. Andre gangen jeg tok visste de heller ikke noe om det, men da brydde de seg ikke noe særlig da jeg fortalte det. 

Kan man bade i basseng og hav og sånn uten å måtte gjøre noe? – Man skal holde seg unna bading i begynnelsen, men når det er grodd er det null stress.

Må du ta den ut når du trener? – Nei.

Er det lett og få betennelse? – Ja, det er lett å få betennelse hvis du er sløv med å rense i begynnelsen og fikler mye borti med fingrene. 

Stakk du eller skøyt du? – Stakk. Er det ikke bare det man gjør når man tar piercing i navlen? Tror det.

Hvor har du kjøpt den rosa? – Den fikk jeg hos dama til broren min, så vet dessverre ikke hvor den er fra.

Men er ikke det egentlig farlig å ha piercing i navelen? – Hmm, det tror jeg ikke? Har aldri hørt at det er “farlig”. 

Hvor tok du piercingen din? – På Tattoo World i Tromsø. Andre plasser jeg vet om som man kan ta i Tromsø er Det lille ekstra, Hans&Hennes og Artic Tattoo.

Gjør det vondt når du bøyer deg ned? Eller trener elns? – Nei, merker eller tenker aldri over at den er der egentlig. Men kan selvfølgelig være vondt i begynnelsen når det enda er ømt, eller hvis du har betennelse.

 Har du den nye eller gamle metoden? Altså hadde du ring først? – Vet ikke hva som er den nye eller gamle metoden, men jeg hadde i allefall ikke ring først.

Har du nikkelallergi? – Nei.

Hva kan man gjøre for å hindre at piercingen “gror ut”? – Ta profesjonelt! Da skal/burde den ikke gro ut, om ikke kroppen din frastøter alt av piercinger da.

Tar det lang tid å ta piercingen? – Nå husker jeg ikke helt hvor lang tid det tok, og tok heller ikke tiden akkurat. Hmm, hvis jeg skal tippe tror jeg kanskje det tok 2 min. Nei, sikkert mindre.

Hvis du drar av deg genseren, og genseren sitter fast i piercingen , gjør det vondt da? – Nei, gjør ikke vondt, men merker selvfølgelig at genseren drar i piercingen. Men hvis det skjer i begynnelsen vil det kanskje gjøre vondt.

Hvor vondt gjorde det fra en skala på 1-10? – Nå har ikke jeg opplevd så mange fysiske vonde ting, men 5 kanskje. 

Del 2 kommer så snart jeg er hjemme. 

48 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg leser bloggen din veldig mye 🙂
      Du har kul blogg og jeg lurte pà om du kunne kommentert tilbake.
      Hadde setet stor pris pà det 😀
      Her er blogg adressen:
      smileycandygirl.blogg.no
      Takk for meg 🙂
      Klem Pàlita <3

    2. Nais!
      Jeg har tatt monroepiercing på venninner av meg, og skal ta på megselv snart. Det er ganske greit, men om jeg skulle valgt å hatt i navelen, ville jeg gjort det i studio som deg 🙂

    3. Se på bloggen min! Det er alle hjertenes dag som jeg har created bare for blogg.no!
      Jeg mener ikke å skrive dette bare for å få lesere. Jeg bare kjedet meg og fikk lyst til å lage en sånn dag som denne. Send dette videre og skriv at det er jeg som har laget denne dagen bare for blogg.no!

    4. jeg er så nervøs for å ta, siden venninnen min tok og hun ble kvalm.. Jeg blir fort kvalm, så håper jeg ikke synes det er så vondt når jeg skal ta! Bra tips, i hvert fall!

    5. kan du svare på dette også?: er det mulig å spille fotball mens du har piercing? for jeg har lyst til å ta, men jeg spiller fotball så jeg vet ikke om det er lurt siden jeg går i taklinger osv på kamper

    6. Ville bare si at det skal ikke ta lang tid i det hele tatt å ta en piercing, viss det blir gjort av skikkelig proffesjonelle skal det ta maks 2 sek å stikke hull 🙂 Derfor syns de fleste at det ikkje gjør vondt. Jeg har det selv og jeg syns ikkje det gjorde noe vondt. Men veldig bra svar på alle spørsmål, Tuva 🙂

    7. lurte på, når du kjenner på huden mellom piercingen.. kjennes det ut som at den ligger rett under huden eller? jeg har piercing i navlen, men forrige gang jeg tok (uprof) støtet kroppen den ut. har tadd profersjonnelt nå for 1mnd tid siden. men kjennes ut som at den ligger nesten rett under huden.. er det normalt?

    8. det finnes både de som “stikker” og “skyter” når de tar piercing.. men tror det er ulovelig med “skyting” siden man faktisk kan bli lam av det.. Men de “skøyt” både første og andre gangen jeg tok 🙂

    9. Piercinger er som å ta hull i øret! man merker ikke at man har dem lenger!! 🙂 blir en del av kroppen 😉 har hatt totalt 6stk. 🙂

    10. Det går også an å skyta hull i navlen, det gjør ikke så vondt. Det er nett som å stikke hull i ørene. Det gjorde jeg skjønne du, og er veldig fornøyd 🙂 Gjorde det på en frisørsalong faktisk! Men hun hadde kurs i å ta det da 🙂

    11. Veldig bra svart, jeg har også piercing selv! Husker godt at jeg ikke merket at den ble tatt engang, gjorde så lite vondt liksom! 🙂

    12. Jeg fikk en venn til og ta på meg, og d begynte de og gro utover også, men jeg ble alt for sein til og ta den ut, så de ble opent liksom. så nå skal eg snart ta nytt 🙂

    13. hm, når jeg tok piercing i navlen, så skøyt dem.. de stakk ikke! men det varrierer sikkert fra plass til plass?

    14. Jeg tok min proffesjonelt, men den begynte å gro ut allikevel. Grunnen til det er at jeg brukte et piercingsmykke som jeg var litt allergisk mot. Fikk ikke betennelser eller noe, men kroppen min ville ikke ha den der rett og slett. Så et tips til alle som vil ta navlepiercinger, er å passe på at du tåler smykkene. Jeg har fått et utrolig stygt arr etter piercingen min. HATER det.
      Navlen er også et sted det kan være veldig farlig å få betennelser, pga tilkoblingen til magen osv.

    15. Hei! jeg har nettopp tatt piercing i navelen (to uker siden)! jeg skal snart bytte, men jeg vet ikke hvordan jeg kan sterilisere den nye piercingen? hørt at man kan koke den, men smykke har flere “diamanter” på seg og er fin, og er redd for at kokingen vil ødelegge. Hva pleide du å gjøre? værsåsnill, svar

    16. Du kan bli steril av navlepiercing, om du får verk eller lignende, kan du bli steril. Men trur det er ganske sjelden at noen blir det, men det er en liten fare for det.
      Har hørt det ikke er lov til å skyte med pistol lengre i navlen.

    17. Jeg har hatt piercing i nesten 7 uker nå, men lurer på når jeg kan bytte? Er det for tidlig å bytte nå?

    18. Elsker bloggen din tuuvaa…. jeg er 14 år og har piercing ^^
      Men har du hatt betennelse før ?
      og er det best og ta den ut om du får betennelse?? (:
      Håper du kan svare…

    19. Hei, tok piercing i navlen for første gang i dag. Hvor lang tid tok det før den grodde hos deg? 2-3 mnd?
      🙂

    20. Heidu, har har tenkt til å ta piercing om bare noen dager. Og gruer meg som ett helvete. Er livredd sånne ting, men var også sykt lyst på det! Foreldrene mine vet ingenting, fordi jeg får egentlig ikke lov til å ta.. Har du noen råd om hvordan å dempe nervene? 😔

    21. Hei jeg lurer på om hva må man gjøre når man skal vase piercingen ?hvor mange år må man vær å ta piercing ?HÅPER DU SVARER❤️😅 Vet at dette er lenge siden men ja😅😂😬

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg