Bilen min

SNART! Håper jeg!!

Forhåpentligvis har jeg lappen i boks om ikke lenge, og da må jeg selvfølgelig ha en bil. Standarden på hvilken bil jeg skal ha har økt liiiitt fra utgangspunktet, hvor jeg egentlig ikke brydde meg noe som helst om verken bil eller merke, og forsåvidt ikke hadde/har noe peiling heller. Men jeg og Vegard har sittet og sett på biler, diskutert litt fram og tilbake, og jeg tror jeg har bestemt meg for å kjøpe denne Audi TT’en. Men ingenting er sikkert, må tenke litt mer og avklare noen ting før den eventuelt kan kjøpes. Men hvis det blir til at jeg kjøper den, skal vi reise sørover i neste uke for å hente den :):):)


FIIIIN?? :):)

138 kommentarer
    1. Fyfaen! før en sykt fin bil, kor du får pængan ifra? ;o er du rik eller noe sånt?
      åååh.. den e helt fantastik før en nyyyyyyydelig bil, å den e røød :p Gratizz (:

    2. Tenk over hvor liten den er.. Hvis du skal på roadtrip.. Er det virkelig verdt å ha sånn første bil?? Spar heller de pengene og kjøp noe med 5 dører!

    3. Kjemperå! Rød! 🙂 Audi er dritbra å kjøre, jeg kjører pappa sin A4 når jeg er hjemme. Det er liksom litt mer trøkk i audier enn andre, billigere biler. Jeg føler hvertfall jeg får litt mer power når jeg trykker ned gassen. 🙂
      Du kjøper vel brukt?

    4. Fin ja, men er sykt irriterende med så liten bil. Har selv en hyundai cupee, med to dører og 4 seters, noe mer trangt har jeg aldri vært borti, så ville ikke anbefalt det akkurat (:

    5. Audi TT e jo en idiotisk ungdomsbil, den e fette trang og dyr i forbruk. Går ikke ant å sitte noen i baksete, og da e liksom vitsen borte når man e ungdom og skal på roadtrip eller kjøre venna. Kjøp dæ en vettig bil Tuva, det her blir bare for dumt

    6. Den koster nesten 300 000kr.
      http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39204889
      Fytti Tuva, du må jo for all del ikke kjøpe en Audi TT til så mye penger. Bruk dem heller på en bil med mye mer utstyr osv.? Hadde jeg først skulle bruke så mye penger på bil, så hadde jeg funnet en ordentlig bil! Syns du burde kikke litt på andre biler også før du bestemmer deg. Virkelig ikke en bil å anbefale.
      Ja, den er fin men som Ingvild skriver over, så er den utrolig liten inni! Får ikke plass til noe i den. Men selvfølgelig, ditt valg 🙂

    7. Nydelig rød farge, en fin dame bil hihi 🙂 Utrolig heldig som kan få en så flott bil første gangen du kjøper bil da,ikke mange som får det vet du vel =) hehe

    8. Audi er saker!!
      Jeg fikk min nye i dag, Audi A6 2,7l TDI Quattro!!
      Nå er det ikke noe problem med bakkestart nei!
      Prøvde alt jeg kunne, men fikk faktisk ikke bilen til å spinne. Kjempegøy!!!

    9. ikke for å være gledes dreper,men første bilen er det en stor fordel og kjøpe noe billigere som det ikke er all verden om det skjer litt med. selv om man er en dyktig sjåfør skjer det fort litt. jeg selv begynte med en 2.0l sierra nå er du ganske mye rikere en meg men fremdeles er det ikke dumt å tenke litt på det òg. og med audi er det standar at det skjer noe med forstillinga,det er jo en fremhjulstrekker og så med mindre du skrur selv hadde jeg anbefalt en bakhjulstrekker. bare noen tips,er mye å tenke på når man kjøper bil,lykke til 😀

    10. kjøp nu heller en som har 5 seta, mye lettar og enklar. Den der e jo så liten og ja, + den va ikke så fin heller 🙂

    11. Har en selv hjemme. Kun plass til to stk pga så lavt tak bak. Så veldig lite praktisk bil. Greit å kjøpe en bil der det er plass til 5 stk på vår høyde 🙂

    12. Ser den har gått 70 000 km, da bør du tenke deg litt om Tuva. Når bilen går over 100 000 km kommer det MASSE utgifter, mye mer enn forsikring og bensin. Snakk med foreldrene dine du, eller noen som har litt mer peiling på bil. Skal man først bruke litt penger på å kjøpe, bør man kjøpe en som har gått litt mindre.
      Jeg har selv en Audi A3 og den hadde gått 13 000 km da jeg kjøpte den. Jeg hadde 87 000 km å gå på før jeg må tenke på ekstra utgifter når delene må byttes.

    13. oj, det var mye penger på bil da! i og med at det er den første bilen, hvor antall bilskader pr år på nybegynnere er på høyere enn 80 % herav de 20 % som ikke skader bilen på ett eller annet vis har lappen men eventuelt ikke eier egen bil eller nesten aldri kjører ! Det er slike ting du virkelig bør tenke igjennom, hva koster bilen å kjøpe, hva koster den i forsikring og hva vil det koste dersom du skulle skade bilen og forsikringen ikke tar det? 🙂 Noen kloke ord å tenke på før et eventuelt kjøp 😉

    14. Jeg ville nok heller kjøpt et TT som er litt eldre som førstegangsbil. Du kommer til å kjøre borti ting og skrape den opp, og da faller den sykt i verdi. Ganske kjipt på en bil til 250000, ikke fullt så ille på en bil til 50.000-90.000.

    15. Tuva, kan du versåsnill å si ifra når du skal dit en dag før. Bur veldig nær, har utrolig lyst å ta ett bilde 😉

    16. Du burde virkelig tenke over antall dører. Kjøpte selv en bil med bare to dører, tenkte ikke så mye over det der og da siden jeg var ganske ivrrig på å få bil, men nå derimot…kjeempe irriterende

    17. Mye morsomme kommentarer her. Tror Tuva er klar over hvor stor bilen er før hun eventuelt kjøper den. Har selv kjørt samme bilen bare i svart. Kanon bil å kjøre, ikke høyt forbruk som noen nevner. Blir for latterlig at dere fjortisjenter skal komme å late som dere kan noe om bil ass. Dessuten er den sexy æs fuck..

    18. Kul bil, men litt i overkant mye penger å bruke på bil når du faktisk bare er 18 år!
      Jeg fant den på FINN. og den er i Ulsteinvik, her jeg bor!! Hehe, du må komme på kjøpesenteret på shopping og møte blogglesere, helt sikkrt mange her!

    19. dæven du e dom om du kjøpe den bilen der til nesten 300tusen.
      Seriøst, du vet du får en nyere, finere å bedre bil å ikke minst tryggere bil til mindre penga! Skjerp dæ

    20. Audi TT er sick nice !! Jeg ønsket meg det til 18 års dagen, og fikk det. Bilen er kanon, elsker den !
      MEN skulle jeg ha valgt igjen så hadde jeg nok valgt en annen.. Det er ikke mye plass i den, du tenker kanskje at du ikke skal kjøre taxi hver helg eller ha så mange i, men du kommer alltids til å trenge mer plass. Ellers er bilen awesome !!

    21. Du bürde kanskje tenke litt lengre enn liksom noen år frem i tid! jeg har selv hatt TT og var fornøyd med den. til et år senere jeg fant ut at visst jeg vil ha en bil med plass til litt venner og som kan klare litt bagasje på roadtrips osv trenger jeg mer plass. Jeg kjøpte meg deretter en volvo ( husker faktisk ikke hva den heter nå ) men jeg ble veldig fornøyd med den og! men jeg fant fort ut at denne var rett og slett for dyr i drift. begge desse bilene var attraktive på markedet og ble solgt fort. Nå har jeg en svart BMW 520 D. En perfekt bil i alle situasjoner. nydelig og lett kjørt, er ikke dyr i drift og er ikke noe skrumateriale. Dette er en pen bil noe jeg faktisk synest er litt viktig og en bil som man kan ha lenge! det er plass i den og den er bilig i drift! kan ikke du se litt på den og gi litt feedbacks? BMW 520 D. tror du hadde likt den!

    22. Veldig fin bil. Men slenger meg på mange andre her og sier at den er jævla upraktisk å ha som førstegangsbil og det med plassen er et stort minus… Det oppdager du etterhvert. Jeg har selv en grisedyr firehjulstrekker og selv den er TRANG for roadtrip (hadde med 3 hunder da :p) og det er jo UTROLIG gøy å kunne gjøre det med venner når man først har fått bil. Vil også nevne det med forsikring og skader på bilen. Jeg har fått min bil ripet opp med nøkkel 4 ganger allerede (pga jeg kjører som et svin :p) og det er litt mindre skummelt om bilen man har ikke var så dyr. Min samboer kjøpte en bil til 60.000 kr og måtte vrake den 5 mnd etter han fikk lappen pga den var helt ødelagt… Hehe.
      Så også en anbefalte bakhjulstrekk – IKKE hvis du har tenkte deg ut på glatten! HEEEEEELT jævlig å kjøre med på vinterføre. HELT JÆVLIG 😛

    23. veldig fin bil er det, har en kompis som har det. men det som er jævli negativt at setene baki et HELT for jævlig og sitte i, du må liksom bøye deg å det er jævli ville heller tatt en mer praksis bil men ditt valg ofc. bare gir tips! men ellers døds fin bil!<3

    24. Så stilig bil, skulle hatt en slik selv.. men også kult at du skal helt til Ulsteinvik for å hente den om du skal kjøpe den 🙂 Bor ikke så langt fra Ulsteinvik heller, og elsker fargen på bilen da!

    25. Sykt rå bil. Men tror nok du kommer til å angre! Har en kompis som har samme bil.. den suger, spesielt om du skal ha med deg bagasje feks.. sykt trangt. Er heller ikke plass å sitte bake, selv om det kanskje ser sånn ut :p Sykt mange hestekrefter, så den går rimelig fort… men, jævla dyr i drift! Dessuten er den lav, veldig lav.. om du skulle kollidere i den bilen der, er det stor sjangse for at du blir skadet. Kjøp heller en Audi A3 om du vil ha liten bil! Min drømme bil er audi A4, automat!!

    26. Hva i all verden skal DU med en bil på 200hk? Drepe deg selv? :p Eneste grunnen til at den er så dyr, er hestekreftene, drit bil :p

    27. Uhm, ikke det lureste kjøpet akkurat. Dyr nå, og tenkt på den forsikringa… Kjøp deg noe litt mer praktisk du 🙂

    28. Nb.sjekk pris på forsikring/kasko først…pga alderen din og type bil så kan du ende opp me en ubehagelig overraskelse.. da æ va første gangskjøper av bil som tenåring/sportsbil og endte opp me årlig premie på 25 000,- i året…Gulp! Just saying… Nais bil forresten;)

    29. Du burde heller kjøpe en bil med større plass, du får så vidt plass til bagasje i den. Du kommer nok til å angre senere.

    30. Den var sykt fin ! Om du skal ha den kan du si hvilken dato du skal henten den da? Har så utrolig lyst å møte deg. Og jeg bor i Ulsteinvik haha <3

    31. Audi er så latterlig dyrt og fikse. Er det noe jeg angrer på er det at jeg kjøpte bil av det merket fordi alle orginaldeler koster helt vanvittig mye (tilogmed sammenlignet med andre dyre bilmerker). Bil generelt er dyrt, men Audi tar virkelig kaka. Spesielt siden de ryker oftere enn alt annet. Den har jo gått hele 70 000 og det er ganske mye med tanke på alle ekstrautgiftene som snart kommer på løpende bånd. Men dødsfine biler så er man villig til å betale flere titalls tusen i året for utseende er det jo verdt det 😉 (jeg er jo fortsatt så dum og gjør det, istedet for å selge hele vraket)

    32. 1) Jeg ville revurdert om jeg virkelig trengte bil siden bil er et tapsprosjekt. Bil er ingen investering, men rett og slett en utgift.
      2) Jeg ville snakket med minst to ulike forsikringsselskaper for å forhøre meg om hvor mye det vil koste å forsikre bilen.
      3) Du bør også være klar over at med bil kommer det uforutsette utgifter hele tiden. Det er alltid noe som må fikses, og i verste fall må den på verksted.
      4) Tar du opp lån for å kjøpe bilen? Du må vite at du får låne mindre til en bolig du evt har lyst på i fremtiden. All gjeld du har vil avgjøre hvor mye du får låne til bolig.
      Det er selvfølgelig også flere ting å ta hensyn til som blant annet årsavgift og EU-godkjenning.
      Dette er ikke for å være negativ, men realistisk. Det er viktig å vite om alt av økonomiske utgifter før man kjøper en bil til 300k. Hvis du fortsatt har lyst på bil og har økonomisk sikkerhet, så ønsker jeg deg lykke til med din første bil 🙂

    33. Dritfin va den! 🙂 Hadde ikke æ hatt behov for så stor bagasjeplass, så sku æ også kjøpt meg no lignanes ;p Ellers så syns æ du ska drite i alle negative kommentaran her, for æ regne med du har vurdert alt som må vurderes i din situasjon i forhold til bilkjøp 🙂 Lykke til!

    34. Ett råd. Ikke kjøp bil med 3 dører. Du kommer til å angre etter en stund. Når du først har penger til å bruke på bil, villle jeg tatt en bil som har mer plass. Plass til venner i baksetet, og baggage ;). Bare et lite tips 🙂

    35. Den er dritdigg å kjøre, men herregud så dårlig plass det er i den… Ville ikke kjøpt den hvis jeg var deg, om du skal ha TT ville jeg hatt en annen bil i tillegg, men å kjøpe to biler er vel litt i dyreste laget

    36. Lykke til Tuva – her må du betale minst 30 000 – 40 000 kr i forsikring i året – regner med du ikke har tenkt på det. Har selv bodd i Tromsø, der egner ikke denne bilen seg.

    37. Tenk litt, kjære deg.
      Nesten 290 000 for en førstegangsbil er i overkant mye. Du kommer også til å betale over 1000 kr i måneden (hvertfall) for forsikring på den bilen når du er under 23(/25).
      Du får deg en super bil til 100 000 som er mer enn god nok som førstegangsbil, altså! 🙂
      Tenk litt fornuft, ikke bare gå etter utseendet! 🙂
      Og for så mye penger så har jo du og Vegard en god start på egenkapitalen man trenger for å få _kjøpt_ seg leilighet 😉

    38. Herregud så mange som skal bry nesa seg i utgifter etc. Det er jo Tuwas problem?? Omg, dere er morsomme til tider! 😉

    39. Når bllen kostet ca 600 000 ny, koster deler til den tilsvarende.
      Problemer som kan oppstå på den motoren er tette ventiler, ellers så er rød bil ikke til å anbefale. Krever mye polering, og kan bli vanskelig å få solgt senere.

    40. Da min bror kjøpte bil første gang, var han 19, da kjøpte han en bil til 20 000 fordi han ikke hadde penger til noe dyrt, at han kunne bulke den JA! Den bilen var 15 år gammel og HVA SKAL DU MED EN AUDI? Og da hans kjæreste kjøpte bil, kostet den 15 000… Tuva, det er bare ikke vits i viss du kræsjer eller bulker den.. da er det bedre med en bil som koster mindre,er eldre og gjør ikke så mye dersom du bulker den..

    41. hmm, meina du vest… for den bilen som er der er i ulsteinvik,bor der… hadde vært kult å møte deg !

    42. Hei tuva, jeg ser det er mange som kommenterer at forsikringen og alle deler og sånt er det værste med å kjøpe så ny bil. Jeg vil bare si ifra om at hvis du kjøper en bil til 289 000, som er såpass ny, så kommer den til å synke helt VILT i verdi de første årene du har den. Jeg tipper du kanskje har den i 3-4 år (med mindre du går drittlei den sinnsykt dårlige plassen og bytter den ut etter 1), og da får du nok ikke solgt den for mer enn maks 190 000. Hvis du bulker den, kolliderer, eller får den ødelagt og må bytte ut én liten del i den originale motoren – så kan jeg love deg at helvete er løs. Disse nye bilene er utstyrt med følere, sensorer i hodet og ræva, at det frister mer for meg å kjøpe igjen en 14 år gammel bil. Jeg kjøpte meg en VW golf 1999-mod for 60 000 for et år siden. Den hadde gått rett under 100k, og frem til nå så har den gått feilfritt og med svært lite bensinforbruk. Den har vært en drøm, og startet på første forsøk selv i -25. I slutten av september kjøpte jeg meg ny bil (uten å selge golfen), en Opel Astra 06 mod som hadde gått like mye. Den har jeg (eller pappa da) eid i nå 6 måneder, og jeg tror jeg har kanskje 1 måned til sammen bak rattet på den. Det har vært rene discoparty inne i bilen for det lyser lamper og styr hele tiden. Dekk måtte byttes, ABS-sensor ble ødelagt, og noe mer som jeg ikke fikk helt styr på. Den bilen har kostet oss 20k etter at vi fikk den. Så jeg lover deg, kjøp deg en bil med mer plass (ikke kom her og si at du ikke trenger det, ALLE trenger mer plass) og en som ikke er fullt så ny, og til er billigere penge. Forsikringen på den bilen der er skyhøy, og du taper på selve bilen + at pengene flyr rett ut av vinduet på forsikring. 🙂

    43. Forstår ikke at du vil kjøpe en så liten bil til den prisen!! 289000 er ganske ekstremt til å være den første bilen. Som Line over sier, så er det mye penger å tape på denne bilen.

    44. Har du sjekket hvor mye det koster å forsikre den bilen?
      Jeg prøvde å sjekke hvor mye det koster å forsikre denne bilen på penger.no. For en jente bosatt i Tromsø, 18/19 år, 12000 km i året og kasko så koster det minst 50 000 kr i året.

    45. fin å se på, men noe upraktisk syns jeg. syns den var veldig liten, og det er så stress med kun 2 dører… i tillegg har audi noen av de dyreste bildelene hvis den må på reparasjon har jeg hørt..

    46. Hvordan i all verden har du råd til det? Jobber du egentlig? Jeg skjønner ikke hvordan du har råd til så mye, når bloggen er den eneste inntekten din.

    47. Fin bil, men ikke noe smart førstebil.. Første bilen skal være gammel, og det skal ikke være verdensundergang om du får en bulk. Og jo eldre bil, jo billigere forsikring 🙂

    48. Vi har en Audi TT selv, bare i svart 🙂 Den er utrolig fin, men du bør tenke deg om et par ganger før du kjøper den. Det er _utrolig_ trangt i setene baki. Jeg, som ikke verken eller veldig høy eller stor, får så vidt plass baki, så det er så og si en to-seter. Veldig ungdommelig bil, men tenk deg om før du kjøper den 🙂

    49. Noo, ikke Audi TT !
      Det er en kjempe trang bil hvor de har presset alt til det minimale for å få plass til alt. Det sier litt når det bare er to sitteplasser i baksetet, og ikke tre, som er normalt. Den er veldig lav under taket også, så det er et slit for høye personer å sitte på. Bilen ser utrolig kul ut, men den er helt jævlig å kjøre/ sitte på i. Jeg ville anbefalt noe annet på det sterkeste!

    50. hahahahah LILLE RØD!! onkelen min har den bilen og vi har lånt den litt nå for å øvelsekjøre med den siden det er manuellgir. og den er JÆÆVLIG trang, det er liksom ubehagelig for de som sitter i baksetet og det er lett å få klaustrofobi som passasjer i baksetet. den er veldig kul og sånn, men veldig trang. just sayin

    51. hvordan har du råd til det ?
      bedre kjøpe brukt bil først… billig bil i noe år så tilslutt dyre bilen..
      jeg kjøpe bilen i morra .. vanlig golf til meg 🙂 det er jo bedre enn ingenting 🙂

    52. Burde så absolutt ikke ha en så ny bil som førstegangsbil, det er 85 % sjangse for at du kommer til å kræsje på et vis de første 3 årene 🙂 Så kjøp deg en bil til 30 000 og unn deg heller noe annet, ville f.eks heller spart til en leilighet om ejg var deg! Kjenner meg selv igjen fra jeg var 18 år, skulle ha den fineste bilen jeg så, men endte opp med en helt ok bil til en vettu pris( har faktisk aldri kræsja da, bank i bordet!) også Audi da, sukk, den stopper da den har passert 200 000 og syntes synd på deg om den ryker, for det er D Y R T å reparere Audi/BMW!

    53. Ja, bilen er kjempe fin å se på 🙂 Men ville ikke anbefalt å skaffe deg audi TT, da typen har en slik bil og den er helt forferdelig å kjøre i da det er så små vinduer og jævlig dårlig oversikt x) Også er det et hælvette å fikse ting på x) Har en far som er mekaniker som også klær seg litt i hue over ting som skal byttes 😛 Om du bestemmer deg for å gå for denne bilen, burde du tenke på om du skal ha turbo eller ikke. Om du har turbo, så er det mer som ryker på bilen fortere som må tidligere byttes enn om du hadde gått for modellen uten turbo 🙂
      Men så klart er jo bilen praktfull å se på 🙂 OG masse lykke til med å finne ut hvilken bil du skal ha! 😀

    54. hvis du har råd til å skaffe deg en slik bil, så burde det heller ikke være noe problem å forsikre den? og som førstegangsbil er det vel lurt å skaffe seg noe billigere? og som ikke minner om en midtlivskrise…

    55. Se der ja! Der var bilen min:) den er til salgs enda:) ett halvsøskenbarn av meg sa at det låg ute bilder av den her på blog sida di

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg