Tanker

I år går jeg mitt fjerde år på videregående – påbygging, for å få generell studiekompetanse. Førsteåret på salg og service tok jeg to ganger, fordi jeg strøyk i halvparten av fagene første gangen, pga mitt høye fravær. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg synes videregående har vært tungt. Men hvorfor synes jeg det er så tungt, når “alle” andre klarer det? Jeg har hatt veldig mange tunge dager og perioder iløpet av mitt 19 år lange liv, og selv om det kanskje ikke har vært tydelig for folk rundt å se, så har jeg ikke alltid hatt det så veldig greit. Jeg er en person som ikke liker å snakke om følelser, og vil heller holde sånt for meg selv. I begynnelsen av 8. klasse gikk jeg til psykolog, fordi barnevernet mente jeg ville ha godt av det. Vet ikke om det var en “dårlig” psykolog jeg gikk til, men jeg klarte ikke å åpne meg for denne personen. I dag skulle jeg kanskje ønske jeg gjorde det. Jeg synes på ingen måte det er en skam å gå til psykolog, så jeg har i senere tid tenkt mye på at jeg burde gi det ett nytt forsøk. 

Sporet litt av nå, men det hele har vel en sammenheng. Påbygging er utrolig tungt, spesielt for de som har gått glipp av mye pga fravær de tidlligere årene, som da har resultert i mangel på grunnleggende kunnskap. Det er vel egentlig i matematikken jeg merker det mest, for der henger jeg ganske mye etter de fleste andre. Det er i tillegg vanskelig for èn lærer å hjelpe 30 elever samtidig, da man ikke får den hjelpen man trenger. Jeg blir så utrolig stresset over å føle at jeg ikke klarer, så har derfor bestemt meg for å ta matte og naturfag som privatist til neste år – slik at jeg heller kan fokusere på de andre fagene. Føler meg ganske ubrukelig som ikke klarer det som “alle” andre klarer, men jeg har tenkt mye på dette og funnet ut at det vil være det beste for meg. Lykkens dag vil være når jeg står med vitnemålet mitt i hånden, og står fritt til å gjøre akkurat det jeg vil! Min lille drøm er faktisk å bli politi 🙂

Følte bare for å få ut litt tanker, selv om det er litt utenfor min komfortsone! Noen som forresten har erfaringer med å ta fag som privatist?

105 kommentarer
    1. Jeg tok opp fag som privatist og gikk fra 2 til 6 på hele tre fag, der matte var et av dem. Slet meg gjennom videregående jeg også, men når jeg fikk mindre fag å jobbe med, gikk alt så utrolig mye bedre. Så da tror jeg nok at du kommer til å greie det. Jeg har også inntrykket av at lærerne på offentlige skoler ikke er like motiverende som de som underviser privatister. 🙂 Heier på deg, Tuva!

    2. Skjønner veldig godt hva du mener! Jeg hadde to gode år på videregåående men det siste året tok rett og slett knekken på meg! Jeg hadde høy fråvær og alt gikk rett og slett bare til helvete! Noe som førte til at eg strøkk i to av fagene… Nå er jeg privatist på Sonans. Det var et veldig dårlig ide for min del fordi jeg står fritt for å “gjøre hva jeg vil” samtidig som det er ALTFOR mangen i klassene og vi får ikke nok hjelp. Og for å ikke glemme hvor utrolig DYRT det er!! Siden jeg er såpass “fri” har jeg ikke gidde å være på skolen så mye, noe som ikke er lurt! Men lett er det heller ikke når man ikke er motivert….
      Og nå prøver eg for all del ikke skremme deg Tuva 🙂 Privatist virker jo veldig bra for veldig mange, jeg er bare en av de uheldige. Tror jeg tar opp fag på en ødentlig skole til neste år om jeg ikke består de fagene jeg har nå. Men masse lykke til videre søta, du er flink! <3

    3. Jeg har tatt psykologi som privatist, og må med hånda på hjertet si at jeg ikke anbefaler det til noen. Men hvis du har mulighet til å få mye hjelp av noen, så er jeg sikker på at du greier det! 😉 lykke til 🙂

    4. Tok opp matte som privatist hele 3 ganger nå, og likevel har jeg ikke lykket med å få 2. Så jeg har gitt opp, jeg hater å si det. Men jeg forstår meg ikke på regnestykket. Jeg hater faget matte fordi det har fått meg til å føle meg dum som ingen andre. Jeg har derfor fullført 3 år på videregående, men skulle egentlig hatt matte som privatist IGJEN nå i oktober. Men jeg har gitt opp.

    5. IKKE ta matte og naturfag som privatist, velg heller lettere fag som du kan lese på egenhånd!! som programfag, historie f.eks.. Mye smartere

    6. Du må regne med at det blir vanskelig å ta seg selv i nakken for å lese til privatisteksamen, for du må gjennom hele pensum alene! Men så lenge du holder deg fokusert, og gir en innsats så burde det absolutt gå smertefritt 😀

    7. Jeg har hørt at matte er veldig tungt som privatist, siden det er MYE pensum.. Men naturfag er jo bare et lesefag, så det er ikke noe problem for de fleste 🙂 Venninna mi tok naturfag som privatist, og hun fikk 6! Hun hadde også planlagt å ta matten, men det ble for tungt. Skal du ta matte som privatist, så er det lurt å skaffe seg en hjelpelærer 🙂

    8. Jeg holdt på å droppe ut av skolen siste året, enda jeg har hatt 5 snitt hele veien. Psykiske vansker ødelegger vanvittig mye.. Så jeg forstår deg godt, lurt valg!:)

    9. Kjenner meg veldig igjen med tanke på matematikken på påbygg, mange elever og en lærer som ikke rekker å hjelpe alle. Det er et utrolig krevende år når man kommer fra yrkesfag. Lykke til! Jeg har desverre ingen erfaring rundt fag som privatist.

    10. Du er virkelig ei smart og klok jente! handler ikke bare om fag og skole, men man ser jo litt av deg på bloggen også 🙂 Du virker ihvertfall veldig moden for alderen 😀

    11. Wow…det er nøyaktig sånn jeg har hatt det, i tillegg til at min lille drøm også er å bli politi haha. Etter at jeg tok friår etter 5 mnd på 1.vgs tok det meg skikkelig lang tid å komme tilbake i “rytmen” igjen, og har hatt enormt fravær gjennom hele vgs. Har ca 6 fag jeg må ta opp som privatist eller som deltidsstudent etter 3.klasse, altså til høsten igjen, noe som kommer til å bli sinnssykt vanskelig. I tillegg går jeg til psykolog, ernæringsfysiolog og jevnlig til legen, så fraværet bare bygger seg opp hele tiden, delvis pga. det. Skal bli en helvetes god følelse når vitnemålet er i hånda og karakterene er gode nok til å begynne på politihøgskolen.
      Tok forresten rettslære 1 og sosiologi & sosialantropologi som privatist i fjor. Fikk ikke øvd NOE da jeg ikke fikk tak i bøkene på bibliotekene rundt forbi og ikke hadde hatt noen timer i fagene, så stilte bare opp og satsa på at jeg bare bestod med den kunnskapen jeg hadde fra før av om faga. Bestod sosiologien, rettslæren møtte jeg ikke opp til, så gikk egentlig som forventa. Det var veldig enkelt, venta i noen timer på å komme inn, fikk et tema, så fikk jeg 30 min på å lese om det emnet i en bok jeg fikk, ble spurt ut om spørsmål om emnet og så ferdig 🙂

    12. Heisann!
      Jeg holder også på med påbygg dette året. Skoleåret starter med en del fravær fordi jeg syntes ting med vanskelig og da ble det mye lettere for meg å bare være hjemme, utsette den prøver, hoppe over den fremføringen. Jeg fant tilslutt ut at dette kommer jeg ikke til å klare, så jeg valgte derfor å snakke med rådgiver. Jeg hadde tenkt å gjøre som deg, og ta noen fag som privatist. Som privatist er du NØDT til å ta eksamen i fagene, og du må lære alt på egenhånd (om du ikke snakker med en skole og får tatt timer hos dem). Rådgiveren anbefalte meg heller at jeg skulle ta påbyggsåret utover to år. Det vil si at i år har jeg matte, naturfag, valgfag og gym, og neste år blir det historie og norsk. Jeg har 15 timer dette året, og 15 timer neste år.
      Som privatist må du som sagt ta eksamen i fagene du velger, mens nå er det kanskje BARE norsk. I det tilfelle er det ikke sikkert jeg kommer opp i eksamen i dette skoleåret i det hele tatt.
      Del opp de fagene du syntes er vanskeligst på de forskjellige årene.
      Jeg syntes f.eks. historie var veldig vanskelig og hang langt bak derfor valgte jeg å legge fra meg følelsen av å ikke mestre det og heller prøve på nytt til neste år!
      For meg har dette vertfall gjort skuldrene mine 10 kilo lettere, jeg har mye fri og tid til å prioritere ting som gjør meg lykkelig.
      Dette ble kanskje litt rotete, hvis du har noe mer spørsmål er du mer en gjerne velkommen til å kontakte meg på mail 🙂

    13. Du er heldig som enda går på skolen. Jeg var ferdig med 2 år i 2008. Begynte ikke på lærlingtiden siden jeg holdt på med lappen. Etter lappen var jeg hjemme et år. I 2009 dro jeg avgårde på 3 månderskurs der jeg skulle ta lastebil lappen. Pga en rygg og lastebil teorien som var veldig tung klarte jeg ikke fullføre og det endte opp med at jeg mista lærlingplassen min. I 2012 begynte jeg på nki og ikke lenge etterpå fant jeg ut at jeg var gravid. Da måtte jeg slutte pga plager i graviditeten. Jeg sov, kvalm og helt utmattet en periode, så jeg hadde nesten ikke noe annet valg enn å slutte. Nå har jeg en tre månders gammel datter som jeg har tenkt til å holde hjemme fra barnehage frem til 2015. Selvom jeg får støtte blir jeg å jobbe det jeg kan. Håper bare på at man får jobb. Jeg bor ca en times tid i fra Tromsø og her er det ikke lett å få jobb. Så du er altså på rette veien for å si det sånn. Stå på og lykke til 🙂

    14. jeg tok matte som privatist, men min psykolog på bup( gikk også pga barnevernet ville det) tok kontakt med skolen og spurte om jeg ikke kunne få hjelp til matten. Det gjorde jeg. Fikk en lærer som hjalp meg med den, og jeg fikk iallefall stå-karakter 🙂

    15. Jeg gjør faktiak akkurat det samme som deg 🙂 når jeg har fylt 20 og føler meg godt nok trent skal jeg også gå politihøyskolen 🙂 lykke til tuva! du klarer det 😀

    16. Jeg slet veldig psykisk i slutten av andre året på videregående. Tok heller ikke eksamen på slutten av året, men den skal jeg ta nå i november/desember. Går hele tredje året som privatist, men jeg deler liksom opp for hvilke fag jeg skal ta. Begynte å lese norsk og politikk i august, og har eksamen i de denne måneden. Det har egentlig vært litt vanskelig, for du må virkelig ha selvdisiplin nok til å faktisk sette deg ned å lese. Jeg skulle nok hatt litt mer selvdisiplin, men jeg tror jeg klarer meg gjennom disse. Så skal jeg søke nye fag til våren igjen. Jeg har heldigvis russetiden og mye annet jeg kan se frem til 🙂 Men masse lykke til til deg uansett hva du velger! Det kommer til å gå supert med deg uansett hva 🙂

    17. Æ skjønne dæ veldig godt Tuva. Æ begynte å gå t psykolog da æ gikk i 8ende klasse å det e først no at æ ikke går der lenger. Æ greidde heller ikke åpne mæ for psykologen før det hadde gått en stund.
      Men dæm e veldig fin å ha. Dæm blir som en slags venn som du vet ikke sir ting videre å som vet ka dæm ska svar for at du ska føl dæ bedre.
      Æ tar toppidrett som privatist å ska ha eksamrn 6.desember. Men det blir vel nå anna enn å ta ett fag på en måte 🙂

    18. Du er ikke den eneste som er sliten! Spesielt nå i mørketiden. Tror ikke at dte er så lurt å ta matte alene, ta heller et annet fag 😉 STå på, dette klarer du! <3

    19. jeg gikk påbygg og gikk ut med 5,2 i snitt. Det var hardt, men av det jeg har erfart er det lettere med vgs enn høyskole. Går det nå og det er virkelig vanskelig. bra du prøver å fullføre. respekt.
      lykke til

    20. Politi er drittjobb. for det er så enormt dårlige arbeidstider. men bra du har satt deg mål! 🙂
      Det er jo en viktig jobb, så sånn sett er det jo ikke en drittjobb!

    21. Mamma tok opp matte som privatist. Hun gikk fra 2 til 6, og nå jobber henne med tall hver dag:-) (Henne er bedriftsøkonom). Vet ikke helt hvordan ting har forandret seg på 15år. Lykke til iallefall!

    22. Vet ikke om dette er til hjelp, men jeg har hatt det litt på samme måte.. Jeg startet på VG1 for første gang når jeg var 19 år, altså tre år etter de andre. Og nå tar jeg første året over 2 år. Jeg anger overhode ikke, og får gode karakterer og ikke noe fravær. Kjempe motivert og trives helt okei. Håper det ordner seg for deg 🙂

    23. Hei Tuva! Jeg synest det er utrolig kjekt at du har begynt å blogge igjen. Jeg stortrives når jeg leser bloggen din, synest du har forandret det. Du er ikke som mange andre bloggere som bare skriver om sponsede produkter, det er bra! Og jeg liker godt sånne innlegg som dette, og hverdagsinnlegg! Håper du holder oppe blogg motivasjonen lenge denne gangen! Digger deg 🙂

    24. Vet godt hvordan du føler deg når det gjelder videregående.. hadde store hull fra vg1 og vg2 selv, grunnet stort fravær (var syk), så hadde jo en grunn. Det var masse stryk, masse fravær og vitnemålet ser rett og slett ikke ut. Siden jeg hadde ståkarakter i så og så mange fag fikk jeg gå videre til vg3 -påbygging. (aner ikke hvorfor jeg kom videre til vg2, eller vg3 egentlig men..). De store hullene gjorde også at jeg følte meg helt ubrukelig. Jeg fikk jo ikke til ting, siden jeg manglet grunnleggende kunnskaper. Det er vel det samme med deg. 30 elever og en lærer går jo ikke. Det eneste jeg fikk ut av påbygg året var noen toere og en fin russetid. Prøvde meg som privatist noen år etterpå og det gikk også ganske dårlig. Der jeg gikk hadde vi ikke prøver, og sjeldent lekser. Vi var også over (!!) 30 i klassen. Så endte med og stryke på matteeksamen to ganger og ikke ta naturfagen. Så syns du det er vanskelig å lære på vanlig videregående, vil jeg egentlig ikke anbefale privatist. Kanskje du kan ta året over to år? Ellers begynte jeg selv på nytt nå og skal prise meg såå lykkelig den gangen det vitnemålet er i boks!

    25. Du er absolutt IKKE ubrukelig fordi du “henger etter” de andre. Jeg er på samme måte, og ga meg på skolen etter to år på studiespesialisering. Psyken min var ikke bra i det hele tatt, og jeg begynte på nytt året etter, på helse og sosialfag. Jeg hang to år etter de på min alder og følte meg kjempe teit… Du prøver, og du gir ikke opp – og det skal du ha masse creds for! Du virker som en veldig oppegående jente, og du kommer til å nå målene dine, det tar bare litt ekstra tid. Stå på og fortsett å jobbe som du gjør.

    26. Kjenner meg veldig igjen i din situasjon. Jeg er to år yngre enn deg, men dette er som tatt rett ut av min hjerne. stå på tuva.

    27. Jeg kjenner meg veldig igjen.. jeg føler at jeg ikke klarer noe som alle andre takler veldig godt. Jeg sliter veldig med konsentrasjon på skolen, bruker evigheter på lekser og klarer ikke å øve til prøver. Jeg må gå første året studiespess opp fordi jeg skulket veldig mye i fjor og fikk altfor dårlige karakterer til å komme inn andre året. Jeg går rundt meg selv mange ganger og lurer på om jeg noen gang vil klare videregående… Forrige uke laget jeg en rutine plan for rutiner og ting jeg må få unnagjort i hverdagen. Jeg merker allerede nå at den er vanskelig å følge, men jeg må vel bare prøve..
      Jeg sliter litt med selvskading og er ikke en person som ønsker noe særlig hjelp. Jeg klarer ikke å sette ord på tanker og følelser, og holder veldig mye for meg selv. Noe som resulterer at jeg ikke klarer å fokusere i hverdagen..
      Stå på Tuva! Jeg er sikker på at du klarer deg 🙂 <3

    28. Jeg går “bare” i 10. klasse da, men.. jeg føler jeg også har det sånn. Har utrolig mye fravær fordi jeg har hatt mye problem med at jeg har vært syk som har gjort meg deprimert og der ifra fått enda mer fravær. Sliter også veldig i matte, og ligger langt etter de andre..føler meg ubrukelig på skolen, fordi jeg synes det er ALT for mye, mens de andre klarer seg lett! Ettersom jeg ikke har fått den støtten jeg trenger stenger jeg det veldig inni meg, og det er vondt og trist.. men det er vanskelig å snakke om noe som er vanskelig og i alle fall når du ikke føler noen forstår.
      Du klarer deg nok, Tuva! Stå på 🙂

    29. Sjekk ut frisvold i Tromsø, der kan du ta opp fag du mangler, så får du noen timer undervisning i uka, leksehjelp og så tar du eksamen 🙂 Har ikke prøvd den skolen selv, men har bare hørt positiv fra de som har det!

    30. Høres ut som en god ide for deg. Jeg går første året på vgs nå, musikk. Noe er veldig vanskelig, men jeg klarer å følge med på det meste. Du hadde kledd å være politi. Lykke til Tuva!

    31. Tar selv matte som privatist i år, for å slippe det når jeg neste år skal ta påbygg. Dette er mye tyngre en det jeg først hadde trodd. Begynte bra, men “skeier ut” med å arbeidet med faget. jeg ville ikke anbefalt matte og naturfag, for det er fag det kanskje kreves mye hjelp til. Dette er min erfaring da, men du må ha mye lykke til! Hvis en står på å ikke gir opp, så klarer en alt 😉

    32. Tror matte e vanskeli å ta såm privatist, det e masse du ska lær å man blir ikke klok av å sett heime aleina å plages.. ambefal kansje heller å ta historie såm privatist, d e et læse fag å lættar å jør heime når ingen e å kan hjælp dæ 🙂

    33. Jeg hadde et friår etter ungdomsskolen fordi jeg var så lei og umotivert til skole og hadde ikke greid å begynne på vgs. Jeg begynte første året mitt i fjor, men må ta vgs på 4 år. Går andre året mitt nå og skal ta matte og geografi som privatist i år, i tillegg til vgs da.. Og gym neste år.. Bah! Det som motiverer meg, er at for hvert fag jeg tar, er jeg nærmere et vitnemål. GLEDER meg til dagen jeg står med det i hånden, slik som du sier 🙂 Lykke til Tuva, så lenge du bestemmer deg for å virkelig lese, går det bra – uansett hvor kjedelig det er der og da!

    34. Jeg er ganske lik deg tror jeg! Jeg sluttet i tredje vgs etter å bare akkurat ha kommet gjennom andreklasse. etter to år er jeg back on track! anbefaler å ta enkle fag som privatist og heller ta de vanskelige med undervisning. MEN hvis du ikke orker matte og naturfag nå, så kan du jo søke deg inn som delkurselev eller bare ta de fagene på skolen der du går nå til neste år om de har plass. I Trondheim feks fins det en privatskole med mange slike elever, kanskje det fins noe sånt der du bor og?

    35. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. 1. året på VGS hadde jeg mer enn nok å tenke på, og det var veldig vanskelig å går fra 5 og 6 på ungdomsskolen til å få trusler om stryk på VGS. Sommeren før 2 VGS var jeg på Utøya, og skulle i tillegg skifte skole og de neste to årene ble veldig utfordrene. Nå er jeg deltidsstudent, tar 4 fag på skolen og skal ta to fag som privatist til våren. Privatisteksamen er veldig utfordrerne, men om du hele tiden har fokus på at om du fullfører i til våren så har du faktisk generell studiekompetanse og da kan du selv bestemme hva du vil gjøre resten av livet 🙂 Om matte og naturfag er fag du finner vanskelige anbefaler jeg å sjekke ut nettstudier, viser du til det du har slitt med tidligere i livet er det også mulig du kan få det dekket av staten 🙂 Jeg heier på deg, du har tidligere vist gjennom bloggen at du kan være veldig målbevisst (da tenker jeg på treningen). Vis den samme dedikasjonen til skolearbeidet så skal du se at du til våren står med vitnemål i hånda og kan ta en lang og veldig velfortjent sommerferie ! 🙂

    36. Jeg tar en del fag som privatist på Sonans i år, og det fungerer ganske bra for meg:) Min erfaring er at det er mange som kun kommer de to første ukene, fordi de mener man ikke “får nok hjelp” eller at det blir kjedelig, men det er rett og slett fordi i løpet av de første ukene, går man igjennom det grunnleggende stoffet som man må igjennom unasett hvorhenne du går – er kjempefornøyd nå som semesteret snart er ferdig og jeg føler virkelig at jeg er klar til eksamen! Anbefaler ikke å lese på egenhånd da det er en del stoff som boken ofte ikke utdyper. Uansett hva du velger: lykke til! 🙂

    37. å ta fag som privatist er utrolig krevende…det er sikkert lurt med noe som heter for sonans elns der du tar faget som privatist men det blir en slags ‘undervisning’ fra en lærer, da du får alt av spørsmål og slik besvart på en måte du forstår det på…det er vel nesten som å gå på universitet der du må lese alt selv og forstå det på din egen måte…du kan jo ta matte og det andre faget på den videregående du går på nå, neste år? da må du bare på skole for de to fagene! å gjøre alt selv krever struktur og lyst, og matte er veldig tungt i seg selv…du klarer det sikkert helt fint! men det blir lettere for deg i det lange løpet om du blir undervist i det fra noen andre…

    38. Eg tek nokon fag via NKI i år, det går supert! Må berre tenka at om du ikkje gjer jobben lure du berre deg sjølv. Eg har laga ein slags avtale med meg sjølv “Begynna å studera klokka 09.00, og jobba til 14-15.00” Du MÅ setja deg klare mål! 🙂 Det går nok supert!

    39. Anbefaler å ta fagene som elev på Frisvold Privatgymnas! Lærerne der er utrolig dyktige både på undervisning og oppfølging. Der får du all hjelpen du trenger, så lenge du tør å spørre om den 🙂 å ta fag som privatist uten å gå på privatgymnas synes jeg selv er utrolig tungt.. det er lettere å nedprioritere skolen når man ikke har forelesninger å gå til. Lykke til!

    40. Jeg pleier sjeldent å kommentere blogger, men følte det innlegget her var litt viktig å kommentere 🙂 Jeg driver selv å tar opp fag som privatist nå, og har eksamen rett rundt hjørnet.. Jeg er ikke noe spesielt dårlig på skolen, men jeg har så lite selvdisipling når det kommer til lesing. Det er så lett å bli distrahert av andre ting rundt seg, lese blogger, ringe venner, se på tv +++ andre millioner andre unnskyldninger for å ikke lese! Matte og naturfag er i tillegg veldig krevende fag å ta opp som privatist med mindre man har superhjerne, noe veldigveldig få har tror jeg. At du har valgt det som privatist tror jeg kan være både bra og dårlig! som du skrev så kan du fokusere på de andre fagene og få bedre karkater der, det er kjempe bra! 🙂 Men tror det er viktig at du deltar i naturfag og matte timene dette året likevel, for det kan fort bli veldig vanskelig alene tror jeg, og da har du dessuten et litt større utgangspunkt når det kommer til privatist lesing neste år! 🙂 Som flere andre har kommentert over er det lurt å sette seg mål, si at du skal lese fra 09.00-13./14.00 hver dag! Også forlenger du dagene jo nærmere eksamen du kommer, så tror jeg du klarer deg kjempe bra 🙂 Du har jo også et klart mål foran deg hvis du vil bi politi, snittet for å komme inn der er jo litt høyt (syns jeg hvertfall, og for mitt utgangspunkt. Det ligger vell fra 4,15-4,8), så da har du jo et lite spark i rumpa på å lese litt ekstra der 🙂
      Masse lykket til Tuva! Jeg tror du kommer til å gjøre det supert uansett hva du ender opp med!!

    41. Jeg har tatt to fag som privatist, og da måtte jeg lese alt selv. Det var tungt det! Man må være veldig disiplinert, men hvis du går inn for det så er jeg helt sikker på at du klarer det 🙂 Lykke til!

    42. Forstår deg veldig! Er 16 år og skulle egentlig gått mitt 2.år på vgs nå. Startet på helse og oppvekst i fjor, men droppet ut noen måneder etter siden jeg var så skolelei og følte jeg hadde valgt HELT feil. Hadde ingen motivasjon og trivdes ikke. Tok derfor et friår og søkte vg1 på ny. Jeg søkte Design og håndverk og kom inn. I begynnelsen var alt greit og jeg klarte å komme meg på skolen, men så raknet alt igjen. Begynte å få myye fravær igjen og det endte opp med at jeg droppet ut sist uke.. Ikke noe jeg liker, men det føltes rett. Klarte ikke å komme meg opp om morgenen eller noe. Sliter selv psykisk og har gjort det siden barneskolen, derfor ble det ekstra vanskelig når man ikke klarer en nomal hverdag som alle andre. Det er frustrerende. Skulle ønske jeg hadde klart og pushe meg selv og komme meg på skolen som alle andre. Du er utrolig flink som klarer det, virkelig!:-) Men jeg prøver å ikke være lei meg for det, i dag fins det så mange muligheter og man kan alltids utdanne seg senere i livet. Stå på Tuva, du klarer dette:-D

    43. Du burde virkelig ikke skamme deg for dette!! Det viktigste er at du står på og virkelig vil! Men tror du ikke heller det er lurere å satse på naturfag og matte og heller konsentrere deg mindre om de andre fagene? Vet at det er vanskeligere å ta opp matte enn f. eks. historie? Men uansett STÅ PÅ og lykke til <3 Dette klarer du!!

    44. Jeg går tredje året på vgs nå, men har fortsatt minst 2 år etter dette jeg må ta. Jeg har ME, så har ikke hatt sjanse til ta alle fagene hver år, men kjenner veldig på det at jeg sikkert vil være 20 år før jeg er ferdig med vgs… Men samtidig prøver jeg bare å tenke at iallefall vil karakterene være noe bedre når jeg ikke tar alle fagene på en gang en dersom jeg hadde tatt alle og fått stryk på halvparten… Også hjelper det at den skolen jeg går på handler om tilrettelegging og det er grunnen til at jeg går der. De skulle hatt sånne skoler i alle byer, iallefall så mange byer at de som trenger det kunne gått på det! Håper du kommer deg igjennom det fint, og det er sikkert lurt å ta et par fag neste år. For da vil du fortsatt ha en del fritid, siden det kun er to, og du vil også kunne bruke mer tid på de andre fagene i år. 🙂

    45. Kult at du vil bli politi! Det vil jeg også<3 Det er utrolig bra at du får ut tanker gjennom bloggen<3 Jeg er sikker på at det hjelper mange andre også! Du er helt fantastisk! Stå på masse videre<3 Lykke til! Jeg heier på deg 🙂

    46. Jeg går på ungdoms skolen nå! Men søsteren min som er 24 droppet ut av vidergående fordi hun ikke orket, men nå har hun tatt opp matte, engelsk og samfunnsfag på privatist og hun er veildig fornøyd ;-))
      Lykke til Tuva <3

    47. Jeg synes du er flink, Tuva! Og om du føler at du kunne hatt nytte av en psykolog, så synes jeg så absolutt du skal vurdere det. Jeg er nå 23 år, gått til psykolog i seks år. Men det er kanskje allerede i 8. klasse jeg skulle ha begynt. Droppet ut av videregående pga psyken, og nå prøver jeg så godt jeg kan. Jeg regner med du kanskje kan si deg enig at skolearbeid blir enda vanskeligere når dagene er tyngre? Bare det å møte opp kan være vanskelig!
      Stå på! jeg vet du er sterk – det lyser styrke!

    48. Vet dette ikke har noe med innlegget og gjøre, og takk for at du er åpen om ting på bloggen. Men kan du være så snill å fortelle om hva som gjør at du angrer på silikonene?
      Det hadde vært veldig fint for meg, med fler.
      Du virket så veldig fornøyd med puppene dine så jeg lurer veldig på om det har skjedd noe spesifikt eller om du bare ville hatt mindre pupper der du er i livet nå?
      Og forresten, bare slapp av fremtiden venter på deg, ta den tiden du trenger.
      Politi høres interresant ut, kjenner en som vurderer det. Vurderer du for eksempel militæret? Og hvilken del av politiyrket er det du sikter deg inn mot?
      Elsker bloggen din <3 Håper du kan føle at du blogger for deg selv og ikke at du "må". Har virkelig savnet deg og bloggen din mens du har vært borte.
      Lykke til med alt livet bringer. Klem fra meg<3

    49. Prøv å fullføre påbygg selv om du får bare 2 i matte i naturfag.. Privatist eksamen er utrolig slitsomt!! og der er det også kun eksamenskarakteren som gjelder. Lettere å få bedre karakter fra et helt år enn når det er kun den ene karakteren som gjelder. Jeg fikk bihulebetennelse en uke før to matte eksamener som gjorde at jeg hadde ekstremt vondt i hodet og fikk 3, pleier å ha 6 i matte ellers. Du vet på en måte aldri hvordan ting blir.

    50. Ikke bruk tid eller energi på å føle deg ubrukelig 🙂 Du har oppnådd så mye som ikke “alle” andre har, bare gjennom bloggen. Så stay positive, du kommer til å klare deg såå bra i livet. Alle har perioder i livet hvor de føler alle andre er bedre i alt, men det er bare hodet som fucker med deg. Stå på, Tuva!

    51. Jeg kan si at jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier! Jeg syns det er kjempe bra at du tar tak i saken og heller skal ta de fagene som privatist istedenfor! Da får du ihvertfall lært det du skal og få den hjelpen du trenger! Jeg selv slet utrolig mye på videregående. Jeg hang etter og jeg slet veldig mye med noe som heter dyskalkuli. Det betyr at jeg sliter ekstremt mye i matte enn de fleste andre og jeg fikk ikke noen ekstrahjelp for dette i det hele tatt. Alt ble for vanskelig for meg og tilslutt bare droppa jeg ut av alt og nå står jeg igjen med ingenting. Ikke kommer jeg meg heller inn igjen på videregående, jeg har prøvd å søke over alt. Så der ser du hvor galt det egentlig kan gå.. Så derfor syns jeg det er bra du har tatt tak i saken og at du heller skal ta det opp som privatist! Har faktisk selv en drøm om å bli politi, virker veldig spennende! 🙂

    52. Syntes det er veldig sterk av deg å dele følelser, i og med at det er utenfor din komfortsone, noe som er veldig forståelig.
      Selv tok jeg to fag som privatist i tillegg til resten av fagene i tredje klasse, slik at jeg i andre klarte å fokusere mer på fagene jeg ikke syntes var så vanskelige. Og syntes man det er vanskelig å ta de helt som privatist kan man jo fikse privat lærer kun for noen få timer også, slik at man får svar og forklaring hvis det er noe man lurer på 🙂 Det hjalp i hvertfall meg veldig!
      Lykke til, du har fortsatt good tid! 🙂

    53. Går på sonans i Tromsø og tar opp blant annet 1P- matte! Standarden på lærerne er en helt annen enn på vgs føler jeg, og trives sykt godt! Men undervisninga er ganske intensiv, du går gjennom et helt års skolepensum på 12 uker, og vet at det kan være ganske tungt for noen.. men igjen; veldig bra lærere, også har de leksehjelp 🙂

    54. Jeg og flere venner tar fag som privatist når fordi vi har dårlige karakterer. Jeg tar matte s1 som privatist og har aldri hatt faget før, eksamen er da skriftlig så da går det vel egentlig greit, men om du skal ta fag som har muntlig eksamen er det verre fordi du får bare 30-45 minutters forberedelse fra du får oppgaven til du skal framføre. (er litt usikker på hvor lenge, men ikke mye lengre tid enn det). Det vil si at du virkelig må kunne alt for å kunne ha et bra foredrag i tillegg til at i naturfag må du gjennomføre et forsøk også!

    55. Fikk virnemålet mitt før sommeren, og klarte VGs studiespesialisering på 3 år! Idag har jeg flyttet til Oslo og studerer på universitetet i Oslo! Men det er ikke poenget. Jeg tror ikke det er fordi jeg er smartere enn deg, men skyldes nok hvordan man har håndtert situasjonen. Føler det skyldes litt flaks på de eksamenene mine, men jeg vet jo med meg selv at jeg har jobbet BEINhardt! Det har aldri vært snakk om fest i helger hvor det har vært mye prøver osv. Jeg tror ikke du er dum, du må bare være kontrollert og viljesterk nok til å jobbe med fagene. Dra på skolen selvom senga frister mer. Jeg tror trening(løping) hjalp meg mye med å holde motet oppe! Har ikke noen fler tips men ville bare sette det litt i perspektiv. Jeg føler bare det er så lett at man ikke gidder/gir opp men du har virkelig prøvd Tuva! Skjønner det er kjedelig å bruke lenger tid. Men at du ikke gir opp er viktig, da er du på god vei og har riktig holdning! Lykke til.

    56. Stå på Tuva! Ikke gi deg. Har du en liten drøm om å bli politi, så kjør på. Den som intet våger, intet vinner 🙂 heier på deg!

    57. Er privantist i år, sleit veldig med matte, så strøk jeg!
      Men det krever mye, om å sitte å lære alt selv, hadde jeg vært klok hadde jeg heller søkt på sonans, det sier de jo at en har så sinnsykt stor sjans for å bestå!
      Men lykke til!:-) påbygg er ikke ett lett år, for oss som har kun sittet på rompa å hatt enkle fag, vi har bare hatt ca 1/4 del av det de i 1 studiekompetanse hadde 1 året, tenk 1/4 i hvert fag!;-) lykke til, en klarer det en vill!:-) bare å sette seg mål!

    58. Ingen skam i det! Du klarer nok det du vil klare! Masse lykke til, jeg har troen på deg!! 🙂

    59. Jeg har tatt opp to fag som privatist og fikk 4 på begge! Det hadde jeg aldri fått hvis jeg hadde tatt de opp i “klassen”, der lå jeg på 2/3! Så hvis du er selv disiplinert og klarer og lese på egen hånd, anbefaler jeg virkelig privatist ! 🙂

    60. Jeg skal vel ikke skryte på meg at jeg forstår hvordan du har det mtp. at jeg har et snitt på over 5 fra vgs studiespesialiserende med realfag. Men pga kræsj i timeplanen min har jeg tatt fysikk på frisvold i Tromsø. Starta på sonans, men slutta etter to uker og starta på frisvold. Standarden er veldig dårlig på sonans, og mange elever på en lærer. Dessuten har frisvold billigere kaffe(og gratis på morgenen ikke minst) 😉

    61. Hei Tuwa. Første gangen jeg skriver her på mange år. Tenker at akkurat her har jeg noe fornuftig å bidra med. Jeg tar opp fag for høyere utdanning, da jeg har lyst å studere medisin. Mange av elevene jeg studerer med ønsker i likhet med deg å bli politi. Det er par ting du bør være veldig klar over, som det ikke er lett å skjønne av seg selv (veldig dårlig informasjon til privatister)
      1) Har du allerede karakter i et fag og tar opp på nytt/forbedrer havner du i en annen kvote som krever høyere snitt av deg.
      2) privatist eksamen blir bare vanskeligere og vanskeligere fordi de vil oppmuntre til at folk gjør det bra på vgs, og ikke tar opp fag. Du blir nesten litt straffet for det, for å si det mildt. Jeg har tatt opp fag i 2 år, og merker helt klart forskjellen dette semestret. Tidligere eksamensoppgaver og fasit fra udir.no er tatt vekk til elever som ikke tilhører skoler (privatister) Og dessuten vil de at privatister skal tilhøre privateskoler, sånn for ordens skyld. Er er egentlig masse mer, men blir fryktelig mye å skrive.
      Gullroten: Det er lettere å få ønsket karakter i fag hvis du står på. Og da mener jeg overgjennomsnittet bra. Enkelte lærere har en gjennomsnitt på over 80% på elever som får karakteren 6.
      Lykke til!

    62. Dette går helt fint, Tuva. Jeg synes du takler det bra! Jeg har selv slitt litt, og måtte avbryte skoleåret mitt i fjor fordi jeg ble innlagt. Jeg skal gå 4 år selv, og synes det er tøft. Motivasjonen min er at jeg kan gjøre det jeg vil senere, noe du kan også! I tillegg har du veldig mange flere muligheter enn de fleste, med tanke på at du er i perfekt alder, du har mange kontakter ogsåvidere. Dette klarer du!

    63. Det er ganske normalt her jeg bor med høyt fravær og det å ikke klare å gjennomføre 3 år uten å måtte gå om igjen eller ta opp fag! Jeg har også veldig lyst til å bli politi! Har tenkt å søke politihøgskolen etter at jeg tar et årsstudium neste år slik at jeg aøker det året jeg blir 20! Ønsker deg lykke til på skolen og håper du klarer det ❤️

    64. Jeg tok selv fag som privatist i fjor, da tok jeg historien til påbygging. Jeg tok det da jeg gikk vg2 på yrkesfaglig linje for å få mindre å gjøre når jeg startet på påbygging. Skal du være privatist må du ha mye selvdisiplin og gå inn for å jobbe mye selv, dette klarte ikke jeg og gikk ut med et dårlig resultat på eksamen, og må alikavel ta faget opp igjen i år.
      Når jeg begynte på vg3 på påbygging sa rådgiveren til meg at jeg kunne, i stedet for å ta fag som privatist, komme tilbake høsten 2014 og bli skrevet inn som elev, og ta de fagene jeg eventuelt vil ta opp igjen. For tar du fag som privatist må du betale for eksamen og du er faktisk nødt til å ha eksamen også. Mens om du melder deg opp og blir elev, kan du få stipend og bli på lik linje med alle andre elever trukket opp til eksamen. Det er altså mindre sjangs for at du kommer opp i eksamen, du følger en klasse og en lærer, og du får undervisning.

    65. jeg tar opp matte som privatist denne høsten, har heldigvis en som hjelper meg, og det hjelper myye! tror ikke jeg hadde fått det til uten han.. Veldig spent på eksamen! Hvis man legger masse jobb i det, og jobber på, og i tillegg har hjelp f.eks en gang i uka av en som KAN matte, så tror jeg det er en god sjanse å klare det 🙂 Veldig fort gjort å tenke litt sånn ”tar det i morgen”-aktig når det kommer til regning tror jeg, må bare prøve å få vekk den tanken uansett hvor vanskelig og kjedelig det er, hehe.. lykke til!!

    66. Det er faktisk veldig mange som går ut fra vgs uten å ha bestått i det hele, så du må ikke tenke at “alle andre klarer det”, for det er ikke sant! Ta deg den tiden du trenger og ikke la det bli altfor mye på en gang 🙂 for da er det større sjanse for at du ikkje orker til slutt, viss du føler at du ikke strekker til. Så gjør som du har planlagt; ta det som privatist som neste år og konsentrer deg om de andre fagene dette året. Syntes det hørtes veldig fornuftig og voksent ut av deg 🙂 stå på! dette komme du til å klare! 🙂 Lykke til!

    67. Jeg har ikke lest gjennom alle kommentarene, så mulig at du allerede har fått tipset, men sjekk muligheten for å hospitere i timene neste år(mener det er det det kalles). Da går du i matte- og naturfagtimene uten å egentlig være en del av klassen, du sitter bare i klasserommet og følger med. Læreren har ingen plikt til å hjelpe deg, men i de fleste tilfeller gjør han/hun det. Har selv hatt flere som har gjort det i vår klasse, og tror det har fungert bra for dem!

    68. Hei. Jeg går på en privatist skole og er veldig fornøyd med det. D.v.s at jeg møter opp på skolen har oppgaver prøver osv, men de slår ikke ut på standpunkts karakteren. Det er bare eksamens karakteren som teller. Det er ikke akkurat billig med det er helt verdt det.
      Thea

    69. pleier aldri å kommentere, men dette hadde jeg virkelig lyst å si noe om. Nettopp for jeg har gjort det samme! om jeg var deg, hadde jeg aldri tatt matte og naturfag som privatist neste år. Har prøvd på det samme, da jeg ikke er god i matte i det hele tatt. strøk i matte på vidergående, og skulle ta det som privatist. Det er sykt vanskelig å lære seg matte selv, og jeg jobba sykt mye. Var veldig skuffet over meg selv da jeg strøk gang på gang. å måtte bare innse at jeg måtte ha en lærer som kunne lære meg og i tillegg jobbe mye hjemme. Så min anbefaling er å heller jobbe utrolig mye dette året, og da er du ferdig til sommeren med vgs!!!! 🙂 🙂 du kan få tak i mattebøkene fra 1 og 2 året å se på. Mye er faktisk det samme. stå på og lykke til!

    70. Hei 🙂
      Jeg tok opp matte som privatist for å slippe og ha det i 3.klasse. Det var utrolig vanskelig og lære seg stoffet siden du går gjennom hele pensum på 12 uker istedenfor 1 år som du ellers gjorde. Så vil ikke anbefale det, men kan jo være du blir mer heldig med læreren også da, vår var elendig!
      Ha en fin kveld!

    71. Jeg anbefaler ikke å ta matte som privatist når du nå sier at du sliter. Jeg har hele tiden slitt med matte, og gikk selv påbygg i fjor. Jeg besto med en toer i standpunkt, men var uheldig å kom opp i eksamen og strøk. Har nå friår og jobber, og skal ta opp eksamen om 2 uker. Jeg er absolutt ikke klar, nettopp fordi jeg ikke har orket eller giddi å satt med ned med matte på egenhånd fordi jeg ikke kan noe, og får heller ikke hjelp av en lærer. Jeg vurderte akkurat det samme som deg bare at jeg skulle ta opp norsk som privatist fordi jeg følt jeg misslykkes totalt i norsk og det tok all min tid å sitti med siden norsk er et så stort fag på påbygg, men det var ikke lov på våres skole. Er veldig glad den dag i dag at jeg ble på skolen fordi læreren hjalp meg masse og jeg endte med en treer i norsk noe jeg er veldig fornøyd med når vi snakker om norsk på påbygg. Men hvis du faktisk klarer å sette deg ned med matte til neste år så klarer du det nok! det handler om å være streng mot seg selv, noe ikke jeg har vært og hele tiden tenkt at det er så lenge til.. lykketil!

    72. Hei! Jeg er selv politistudent og det er veldig spennende, men du må forberede deg på mye selvdisiplin på dette studiet, som de fleste andre studier. Det er veldig mange teoretiske fag første året, og du må lese mye på egenhånd. Til gjengjeld er hele andreåret bare praksis. Det har også blitt ganske harde fysiske og spesielt psykiske krav, så det er ikke bare karakterene som teller for å komme inn, men det tror jeg du fikser. Minstekravet for å komme inn i år var 41,5 i snitt i Bodø, og høyere de andre stedene, pluss at du må ha minst 3 i norsk.
      Jeg var heller ikke supermotivert på videregående, men prøvde å holde fokuset på skolen fordi jeg visste at det bare var en ting jeg ville bli, og det hjalp mye.
      Om du har første- eller andregangsvvitnemål når du søker politi har ingenting å si, så det er ingen problemer med å ta opp fag for å komme inn på dette studiet.
      Lykke til 🙂

    73. Hei,
      tenkte bare å gi deg noen tips med tanke på at jeg selv har tatt fag som privatist 🙂
      Det er vanvittig lurt å ta opp fagene så fort som mulig etter videregående, for jo lengre tiden går jo vanskeligere er det å få kavet seg til å gjennomføre.
      Det andre er at du bør lage deg en leseplan eventuelt en ukesplan der du har konkrete ting du må lese på eller oppgaver du må gjøre uke for uke. Som en slags lekse til deg selv. (Få gjerne en kamerat eller ei venninne til å sjekke at du har gjort dette hver uke, så du virkelig gjennomfører) Hvis du ikke gjør dette så er det Utrolig fort gjort å vente til helga før eksamen før man åpner bøkene.
      Det er vanvittig lett å utsette lesingen, og da ender man fort opp med å angre når eksamen nærmer seg for så å vurdere om man i det hele tatt skal møte opp.
      Et annet tips er å finne ut av hvordan eksamensform du har der du bor. Er den todelt? er det med eller uten hjelpemidler?
      Gjør gamle eksamensoppgaver!
      Noe som kan være veldig lurt å gjøre, spesielt i fag som naturfag er å lage ulike lapper med hvert av hovedtemaene der du skriver et sammendrag til hvert hovedtema. Når du har pugget hvert av hovedtemaene kan du ta lappene og gjøre sammendragene om til stikkord. Så du til slutt har et fargeark for hvert av temaene du kan få på eksamen. Når du da skal opp foran sensor og trekker tema. Kan du bare dra fram det aktuelle stikkordsarket ditt og skrive det over på papriet du har lov til å ha med inn til sensor.
      Kommer nok til å gå kjempefint hvis du gidder å legge litt innsats i det 🙂
      LYKKE TIL 🙂

    74. Jeg tar hele vg3 påbygg som privatist. Har delt opp slik at jeg har kroppsøving, historie og sosialkunnskap før jul og matte, naturfag og norsk etter jul. Jeg har dermed hadd 3-4 mnd på det andre elever på skolen har 10 mnd i – MEN det er utrolig mye enklere å motivere seg selv og personlig så synes jeg lærerne og rådgiverne på nett er utrolig hjelpende, jeg tar det kun over nett så har ingen forelsening. Et stort pluss er at lærerne svarer på oppgavene dine kjempekjapt – og er veldig hjelpsomme i kommentarene. Jeg kom inn i en klasse på påbygg som jeg rett og slett merket at jeg kom ikke til åfå så mye hjelp som jeg trengte!

    75. Skjønner veldig godt hva du mener, jeg droppet ut av 3 klasse for å jobbe som modell og nå må jeg ta det på nytt. Gruer meg veldig og er redd for at jeg ikke kommer til å klare det, det er veldig mange som føler det samme som deg! Stå på 🙂

    76. Jeg hadde også litt problemer med fravær på skolen, selv om jeg aldri har hatt noen andre spesielle problemer sånn sett. Så det er nok veldig mange som sliter med skole. Det er jo kjempetungt å gå på videregående, og mister man motivasjonen så er det vanskelig å komme seg opp igjen. Men det ordner seg nok!

    77. Jeg har det akkurat som deg! naa er jeg paa mitt 2 aar, som utveklingsstudent i usa. skolen gaar daarlig, og ifjor maatte jeg ta 2 fag som privatist: samfunnsfag og geografi. personlig var det ekstremt tungt, fikk stryk paa samfunnsfag, aa maa den over igjen naar jeg kommer hjem. men lykke til!

    78. Du er ikke alene.. jeg prøver å fullføre skolen etter et år med fri, klarte ikke å fullføre de tre årene på vgs pga jeg hadde så mye vansker og hadde det ikke noe greit. Og jeg klarer ikke å fullføre siden jeg har fått tilbakefall så har vurdert å droppe ut .. og fraværet mitt kommer til å hope seg opp siden jeg har såå korte dager noe som gjør det lite motiverende til å dra,men får meg til å dra på en eller annen måte .. Er vanskelig hele greia, jeg vil helst bare jobbe og ikke tenke på skole siden jeg ikke klarer å yte mitt beste .. Jeg vet jeg kan få dette til og gjøre det kjempe bra,men jeg klarer ikke .. er for sliten og for deprimert til å klare noe som helst .. Og jeg skal også ta matten opp når jeg er ferdig med dette, og jeg strøk i matte og droppet ut i andre klasse, og jeg gruer meg .. matte er virkelig mitt svakeste fag …

    79. Åååh, jeg er så enig med hva du skriver! har det akkurat som deg! Slet meg igjennom ekstra år på skolen, mens alle andre rundt meg fløy igjennom med toppkarakterer, mens jeg måtte bli igjen et år for å ta opp fag jeg strøk i .. det er så utrolig kjedelig å sitte på videregående å se på alle vennene dine ute i verden å studerer. Tror nok det er med på å gjøre at enda litt vanskeligere. ihvertfall for min del. Jeg kjente godt på det å være igjen på VGS, som eneste 93’er sammen med de som faktisk er 96’ere. en føler seg ikke særlige vellykket ..
      Når det kommer til Privatisk eksamen. så har jeg ikke erfaring når det kommer til Matte. Men tok opp Sosiologi, som er et typisk “bugge og lese” stoff. Jeg har veldig vanskelig av å lære meg ting på egenhånd, så for min del, var ikke privatist helt tingen. Jeg kom igjennom med en bedre karakter enn før, men fremdeles bare en “midt på treet” karakter. Men vi er jo alle forskjellige, og om du virkelig går inn for det, tror jeg du vil bestå! Men tror det er vanskelig å få toppkarakter som privatist, visst du skal lære deg selv, men det er jo helt hva man selv gjør det til 🙂 du kan jo høre med læreren på skolen om du kan ta privattimer, eller høre med venner eller bekjente om privattimer i fag, de er flinke til, og betale de. det vet jeg maaange gjør her ihvertfall 🙂

    80. Jeg gikk førsteåret på studiespesialiserende, det passet virkelig ikke for meg. Ingen av fagene syntes jeg var spennende og jeg ble umotivert. I tillegg til at jeg fikk dårlige karakterer, gjorde det at jeg nesten ikke var på skolen.
      Jeg fant fort ut at jeg var nødt til å gjøre noe hvis jeg skulle få meg en utdannelse og gikk derfor ferdig første året, men byttet til helse og sosial. Jeg har aldri hatt så gode karakterer og vært så motivert, pluss lite fravær. Motivasjonen min kom av at jeg ønsket så inderlig og gå ambulansefag og jobbe i ambulansen.
      Jeg kom inn på ambulansefag og er nå lærling i ambulansen. Har aldri hatt det så bra som nå. Det føles helt fantastisk og er rart at jeg skal få en god utdannelse. Snittet gikk fra 1,8 på studiespesialiserende med over 80 dager fravær, til 5,2 i snitt og 0 dager fravær på ambulansefag.
      Så jeg anbefaler deg og prøve noe annerledes, det finnes faktisk håp når ting ikke ser bra ut. Jeg lover deg det båter hjelper på selvfølelsen og alt annet! 🙂 lykke til!

    81. privatist er ikkenoe å anbefale. om du føler du får lite hjelp på videregående, da ser du virkelig hva lite hjelp er når du skal opp og ta eksamen som privatist.

    82. Du kommer nok til å greie det. 🙂 Skjønner hva du mener med den følelsen. Jeg har droppet ut av videregående to ganger nå (gikk Design ifjor og Media i år). Men av en eller annen grunn er det vanskelig, og jeg faller ut og får alt for stort fravær så jeg dropper ut igjen. Derfor er jeg veldig usikker på om jeg skal prøve igjen for tredje gang å søke 1 året enten på helse eller på service.. Kan hende jeg begynner å jobbe for fult istede..

    83. Vil ikke anbefale deg å ta naturfag som privatist, da eksamen er veldig vanskelig. I naturfag er det mye lettere å oppnå en god karakter dersom du tar faget vanlig på skolen, siden du hele tiden kan spørre lærer om hjelp(sende de mail f.eks, de svarer alltid.).
      Sensorene til naturfageksamen er utrolig strenge og du må virkelig kunne ALT i boken for å oppnå en ok karakter, de tester deg i hele pensum. Matte er ihvertfall enklere å ta som privatist enn naturfag, men likevel ville jeg tatt realfag vanlig på skolen, og heller tatt programfag som privatist:)

    84. Jeg skjønner veldig godt hva du mener! Jeg gikk selv Salg og Service på vgs og hadde planlagt å gå ut som lærling, men bestemte meg for å ta påbygnging istedet. Det var et utrolig tungt år, spesielt med matte faget! Jeg strøk i faget og tok det opp 2 ganger etterpå, hvor jeg også strøk.. Da tok jeg fagene som privatist og det var tungt! Siste gangen stod jeg, men det var takket være en privatlærer jeg fikk gjennom Forsvaret da jeg tok faget opp da jeg fullførte verneplikten.. Hvis du ikke allerede har trekt degfra fagene, vil jeg absolutt anbefale deg å ta et annet fag enn matte som privatist, da dette er svært vanskelig!uansett, lykke til!! 🙂

    85. Hei! Vil som mange andre her ikke anbefale deg å ta fag ved privatgymnas. Det er tungt å lese på egenhånd, og man trenger svært mye selvdisiplin foar å klare det! Trur jeg vil anbefale deg å “leie” en privat “lærer” som kan hjelpe deg med akkurat det du trenger. Jeg har selv studert 3 år etter videregående (studiespesialisering), og har hatt svært mye matte og naturfag opp gjennom årene. Nå holder jeg på å forbedre noen karakterer for å komme inn på medisin. Det er nok mange som kan hjelpe deg som privatlærer, kan omså hjelpe deg selv om du trenger (bor i Tromsø). Ser ikke at det blir å skje uansett, tenker du synes det er ugunstig å møte en bloggleser på den måten.. 🙂 Er uansett sikker på ting løser seg for deg! lykke til!

    86. Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg har selv en unge og tar to fag som privatist og det er utrolig slitsomt. Men jeg syntes det å ta det privatist er kjempe greit og de svarer fort. Jeg tar på sonans og de er kjempe flinke og hjelpe når jeg trenger det. Jeg ville anbefalt det når du er ferdig med dette året.

    87. Hvis du sier at du sliter med matte og naturfag, og at du ikke får den hjelpen du trenger fra lærerne, så må du ikke ta disse fagene hos privatist. Da må du lese deg gjennom pensum alene, og det blir ganske tøft.

    88. Du er absolutt ikke alene om å ikke klare videregående, hele 44% av elever som begynte på vgs i 2004-2005 fullførte ikke i løpet av 3 år. Og 55% av de som begynner på påbygg klarer det ikke. Dette virker lite oppløftende kanskje, men poenget mitt er at du er ikke den eneste som ikke klarer det 🙂 En idé kan jo være å få seg en privatlærer i matematikk, jeg studerer matematikk og veldig mange på mitt studie hjelper elver fra barneskole til videregående med matematikken. Det er ikke spesielt dyrt heller.

    89. Hei! Er egentlig ikke av den typen som kommenterer jevnlig, men her følte jeg en viss likhet.
      Jeg har slitt siden 1.året på vgs med fravær, da psyken fikk seg en knekk allerede på ungdomsskolen. Jeg ble tving til å møte opp til samtaler med psykolog, men klarte aldri å stole på de jeg snakket med. Har aldri selv følt at jeg har trengt det, så jeg sluttet å møte opp. Dette resulterte da i mye fravær og lite engasjemang i skolen generelt. På en annen side er det ikke kun grunnet dette at jeg hadde mye fravær, jeg hadde mye å tenke på når det gjalds privatlivet, og jeg var MØKKLEI skolearbeid og tidlige morgener for å møte opp. Jeg så på ALT som et evig ork med skolen, jeg klarte ikke engang møte opp fordi om vi hadde aktivitetsdager, julesammenkomster osv. jeg hadde rett og slett gitt opp min egen lærevilje, og motivasjonen var på bunnen. Jeg gikk idrettslinja, og jeg klarte ikke engang fullføre nok gymtimer til å få karakter i faget, enda jeg elsker idrett. Jeg sitter nå med sju fag det står IV (ikke vurdering) bak på vitnemålet mitt, og jeg må fullføre hver og ett for å få godkjent vgs. Jeg er nå en såkalt deltidskurselev ved den samme vgs, og jeg tar kun fire fag der jeg har obligatorisk oppmøte. tre av fagene har jeg valgt å ta som privatist. Tok to av fagene i forrige uke, og fikk 5 og 3 på privatisteksamen, noe jeg er fornøyd med tross den tunge lesinga dagene i forveien. Privatiskeksamen er hva man gjør det til selv, ser du mørkt på mye lesing og tror det blir vanskelig – blir det som regel slik, og ja, jeg tenkte slik i starten. Men etter mye snakking med de hjemme og rådgivere bestemte jeg meg for å motbevise alle de som aldri trudde jeg ville fullføre, og da gikk alt så mye enklere! Alt ligger i motivasjonen og hva du innstiller deg på, ikke la NOEN fortelle deg at det blir for vanskelig for deg om du føler du har valgt riktig! Lykke til 🙂 (hvis du lurer på noe er det bare å sende mail)

    90. Jeg går mitt andre år som studieelev på vidergående. Jeg har alltid gjort det bra karaktermessig, men slitet en del med med høyt fravær grunnet kronisk sykdom og min psykiskehelse. Jeg valgte da og ta andre året og tredje året mitt som deltidselev. Jeg tar programfagene som privatist, hvilket betyr at jeg tar valgfagene på egenhånd. Har hittils funka bra for meg. Fått låne de bøkene jeg trenger fra skolen så har kosta meg veldig lite penger. Jeg fikk råd om å ikke ta matte (og språk) på egenhånd av skolen, da dette ikke er et fag du kan lese deg opp på selv. Jeg råder deg til hvis du skal ta matte som privatist, så gå som privatistskoleelev eks på sonans eller finn eventuelle kurs du kan gå på.

    91. Selv har jeg vært privatist 3 ganger. Første gangen tok jeg opp samfunnsfag, andre gangen geografi. Disse to fagene tok jeg samtidig som jeg gikk på vgs, og det var nok å gjøre. Jeg eier dessverre veldig lite selvdissiplin, haha, så kan ikke si jeg leste mye før eksamen. 3-4 dager før jeg skulle oppi samfunnsfag låste jeg meg inne på rommet og niiiileste helt frem til eksamen. Det redda meg antakelig, da jeg kom ut med en 4er. Året etter da jeg tok geografi lovde jeg meg selv å jobbe med dette jevnt og trutt, men den gang ei. Endte opp med en kveld der jeg fikk lest, og jeg var så sur på meg selv for at jeg ikke begynte med det før. Endte med en 2er. I fjor tok jeg opp fag på en skole i oslo, da jeg hadde 3 fag vært halvår. Da hadde jeg blant annent matte. Jeg datt fort av og skjønte at ikke jeg kom til å klare det, og endte med å ikke forbedre karakteren. Noen av de andre fagene klarte jeg likevel å jobbe litt bedre med og faktisk forbedre, for en gangs skyld. Så det jeg vil si, hvis du er som meg og hater skolefag og ikke har så mye selvdissiplin, haha. Finn noen som kan hjelpe deg med faget! Det tror jeg er gull verdt! Sett av tid og jobb JEVNT med det, så skal du nok se det går. Med litt hjelp fra folk og mye tid er alt mulig. Hilsen en godt vant privatist som angrer på at hu ikke fikk noen til å hjelpe seg. haha 🙂 lykke til!

    92. Tok bl.a matte og naturfag som privatist, men hadde ikke klart det uten undervisning hos Sonans. Selv med undervisningen ble det veldig tungt (tok alt på et halvt år), men jeg fikk 6 til slutt. Vil virkelig anbefale å likevel få undervisning, det fine med Sonans er at det ikke er obligatorisk, og man får mye bedre oppfølging.
      Men jeg vil anbefale deg å se nøye på inntakskravene til politihøgskolen, slik at du kan sette disse kravene som mål allerede. Men det har du kanskje gjort? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg