The adult life

Når jeg kommer hjem fra Cabarete har jeg egentlig ingen plass å bo. Eller, jeg skal selvfølgelig ikke bo på gata, det ordner seg, men jeg har ikke mitt eget hjem å komme hjem til. Første prioritering når jeg kommer hjem er selvfølgelig eksamenene, men etter det (eller i mellomtiden) må jeg finne meg en jobb. Jeg kunne selvfølgelig ha levd på bloggen om jeg gjorde en innsats, men jeg er som veldig mange andre, en person som er nødt til å ha en grunn for å stå opp om morgenen. En viktig grunn – det vil si at å stå opp for å sminke meg, dra på kafé og ta outfits til bloggen ikke føles så viktig. Det ville føltes svært deprimerende. 

Jeg har begynt å lete etter ledige stillinger og skrevet noen søknader. Ønsket er å jobbe enten i klesbutikk (da det er lettere å kombinere med bloggen) eller i omsorgstjenesten. Enten i barnehage, på gamlehjem eller for funksjonshemmede. Kan se for meg at det er jobber som vil gi meg veldig mye tilbake, bare det å føle at man gjør nytte for seg. En viktig jobb som innebærer å hjelpe andre mennesker som trenger det. Skal faktisk på jobbintervju når jeg kommer hjem, som støttekontakt. Har tenkt på det i flere år faktisk, men nå har jeg endelig fått fingeren ut. Håper på å få være støttekontakt til en person som kan se på meg som en venn, og ikke en ansatt som er på jobb. Da skal vi gjøre gøye ting sammen, gå turer, snakke og bli kjent. Rett og slett være venner. Om noen Tromsøværinger ser dette og vet om noen ledige stillinger hadde jeg satt stor pris på tips ♥

Målet er å tjene mest mulig penger og spare mest mulig. Jeg har en drøm om å kjøpe meg en liten leilighet om ett års tid. Det er vanskelig å få lån, spesielt alene, men jeg skal klare det. Da må jeg nok ofre min kjære bil som jeg elsker (ja, elsker!), men det blir verdt det. Det er bare sånn det er å bli “voksen”, man må ta litt kjipe men nødvendige avgjørelser. Bil er uten tvil det største pengesluket som finnes. Ingen forstår det før man faktisk eier en bil selv, for det er nemlig ikke bare diesel som koster penger. Jeg hater å ha det sånn som jeg har det nå, og ikke vite hvor jeg skal gjøre av meg. Ikke ha et hjem å komme til, så det vil bli en utrolig stor trygghet for meg å ha min egen leilighet. Hvor i landet jeg blir å kjøpe leilighet er jeg usikker på, men tror ikke det blir Tromsø. Kanskje Trondheim eller Oslo, men det finner jeg nok ut av i løpet av året. Har dessuten skjønt at bil i Oslo bare er stress?


Sukk.. Bilen min haha ♥

Jo mer jeg tenker over det jo mer motivert blir jeg. Jeg merker at jeg blir eldre, selv om jeg bare er 20 år. Ta godt vare på barndommen og ungdommen, vær barnslig og nyt det. Det er litt skremmende å bli “voksen” og måtte stå på egne ben, men det er naturens gang og ingenting man kan gjøre med det. Man er sin egen lykkes smed, for til syvende og sist har man bare seg selv. Jeg vil gjøre mine foreldre stolt. Jeg vil vise alle at jeg kan hvis jeg vil. Det sies at motgang gjør deg sterkere og fyfader så sant det er! 

28 kommentarer
    1. Ååh, du bør absolutt jobbe på eldrehjem! Jeg gjør det nå og jeg ELSKER det. I tidligere jobber har det kun vært for lønna, men nå er det slik at jeg ser på pengene som en bonus for arbeidet jeg gjør. Det er ikke lenger pengene som er viktig for meg, men trivselen til de eldre og å få se smilet deres når du setter deg ned for å ha en samtale med dem! Det ER så viktig.
      Håper du finner ut av hva du vil og kos deg videre i Cabaret! 🙂

    2. Jeg er støttekontakt og trives veldig godt med å være det! Har bare vært i noen få måneder, men vi er allerede blitt veldig gode venner og jeg vet at hun gleder seg til å den dagen i uka når vi treffes. Man tjener ikke noe særlig med penger på en slik jobb, så for meg er det bare en ekstrajobb hvor jeg kan kose meg og glede brukeren min – samtidig som jeg VET at det er kjempebra å ha på CVen når jeg skal videre innenfor sosialfag. Lykke til med jobbsøkingen!

    3. Jeg bare elsker kjolen din! Hvor høy er du egentlig? Jeg er 1.62, og pleier som oftest å vere for kort til å kunne gå med maxi kjoler…

    4. bil i Oslo er baare stress, og man trenger igrunn ikke bil i oslo når er det et såpass bra kollektiv tilbud der.. Men anbefaller deg ikke å flytte til Oslo med mindre du takler uro og stress, Oslo for meg ble et marerit! Turte ikke å gå noen steder alene, spesielt ikke om kvelden! Men det er jo noe du må kjenne på deg selv 🙂
      Ha en fin helg og lykke til med alle valgene, kjenner meg så igjen med alt sitter der jeg og! 🙂

    5. Anbefaler å søke jobb hos Pedagogisk vikarsentral i Tromsø. Her får du vikarjobber i både skole og barnehage! Et veldig greit sted å starte å jobbe 😉 På den måten kommer du lett i inn i barnehage og skolesystemet som kan være en fordel om du etterhvert vil søke på noen faste stillinger 😉 lykke til!

    6. Hei! For et flott inlegg, vil bare tipse om litt ang Oslo. Du trenger virkelig ikke bil der, t-bane, buss og trikk går 24/7, og ellers er det gåavstand til det meste. Bare for å kommentere til det Jeanette sa ovenfor her, så mener jeg det er helt feil. Selvfølgelig er det litt skummelt om du velger det værste strøket i Oslo, men Oslo er generelt en utrolig liten og koselig hovedstad, ikke skummel at all. Jeg som er 16år og oppvokst her, drar en del på fester hvor jeg må dra hjem sent, noe som ikke har vært skummelt enten det er på øst- eller vestkanten.

    7. Har selv flyttet fra Troms til Trondheim, å kunne absolutt ikke valgt en annen by å bo i, virkelig en perfekt by! Å her trenger man heller ikke bil, gåtr busser hele tiden 🙂

    8. Oslo er en kjempefin by med et kjempegodt kollektivtilbud 🙂 Bussen går rett utenfor døra hos meg 4 ganger i timen 🙂

    9. Selv jobber jeg i hjemmesykepleien, og det er kjempegøy!! Det som er så deilig med å jobbe i HSP framfor institusjon er fordi de man går til er “oppegående” nok til å bo hjemme/for seg selv, samtidig trenger de virkelig hjelpen vi gir og de aller fleste er veldig takknemlige <3 den jobben der gir me utrolig mye 🙂
      Lykke til med jakten på jobb, håper du blir fornøyd uansett hvor du ender opp! 🙂

    10. Så utrolig bra å høre at du er ute etter en jobb. Det er altfor mange store bloggere som ikke engang nesten aner hva en normal jobb er og ha rutiner i hverdagen. Det å ha jobb og utdanning er utrolig viktig uansett om du er stor blogger eller ikke! Jeg selv jobber i klesbutikk og syns det er utrolig morsomt, så skjønner veldig godt at valget er enten mellom det eller å jobbe med omsorg. Jeg har selv jobbet på barneskole, barnehage og gamlehjem så jeg skjønner deg kjempe godt der! Begge jobbene er helt fantastiske! 😀

    11. Jeg bruker aldri og kommentere på blogginnlegg. Men jeg må si at det er så gøy og lese innleggene dine!! Du skriver så utrolig bra og det er greit og tenke at en ikke er alene med problemer angående voksenlivet.
      Jeg bor i Stavanger akuratt nå og er sykt gira på leilighet. Sant skal sies ønsker jeg og flytte til Oslo, men igjen så syntes jeg det blir litt ego med tanke på og forlate bestevenner osv. Akuratt nå har jeg ikke egenkapital til og få leilighet i det hele tatt, men jeg har søkt jobb i klesbutikk så jeg satser også på og spare opp en god del penger. Men igjen, jeg eg 18 år så har litt tid på meg til jeg føler jeg “må” flytte ut.

    12. Hei 🙂
      Anbefaler deg virkelig å vurdere Oslo som et alternativ når du skal kjøpe leilighet. Da har du så mange muligheter og ikke minst er det veldig sentralt.
      Hvis du evt. flytter til
      Oslo, har jeg en storesøster som er 18 år, og mamma er på utkikk tter støttekontakt til hun.du hadde nok blitt en kjempegod støttekontakt.

    13. Hei Tuva!
      Har selv akkurat flyttet til Oslo, og som du nevnte er det ikke annet enn stress å kjøre bil i byen. Kollektivtilbudet i Oslo er veldig bra, og uansett hvor du skal går det busser, trikker og t-baner hvert 5 og 10. minutt. Bruker bilen i gjennomsnitt 1 gang hver 14. dag kun om jeg skal noe litt utenfor Oslo. Når det er sagt, vil jeg anbefale Oslo på det sterkeste, jeg har forelsket meg i byen og elsker at det er alltid noe som skjer!

    14. Om du ønsker å jobbe med eldre vil jeg på det varmeste anbefale hjemmetjenesten:) koseligere jobb finnes faktisk ikke:) de man hjelper er somrelgel litt mer oppegående enn de på pleiehjem og det å kan sette seg ned, ta en kopp kaffe og få høre historier fra gamledager er supert, pluss at dagene flyr av gårde:)

    15. Jeg er fra Nord-Norge selv og flyttet til Lillestrøm for litt over 2 år siden. Lillestrøm er 10 min unna Oslo, noe som er supergreit med tanke på at det er en liten og kjempekoselig by i nærheten av en storby. Så se på mindre steder i nærheten av Oslo! Det syns ihvertfall jeg er det beste 🙂 Kunne aldri bodd midt i Oslo selv..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg