Mine første inntrykk av Haiti

Det var både en glede og en skuffelse å oppdage internett på hotellet – jeg hadde egentlig forberedt meg selv på 4 dager uten nett. Jeg har godt av det, men alikevel klarer jeg ikke å holde meg unna når jeg vet jeg har det. Nett har vi uansett bare på hotellet, og her skal vi ikke tilbringe dagene. Macbooken ligger som sagt hjemme, så ordentlige bilder og beskrivelser kommer når jeg er hjemme igjen, men følte for det om for en mobiloppdatering for å skrive ned mine første inntrykk.

Jeg befinner meg nå i en hotellseng i Cap Haitien. Det høres kanskje svært luksuriøst ut, og for veldig mange er det nettopp det, men i følge norsk standard er ikke dette veldig innafor hva vi vil kalle et hotell. Det henger kun en gardin foran vinduet som ikke er der, det er ikke dør inn til toalettet og det renner gult vann ut av dusjen – alikevel er det noe sjarmerende over å bo slik. Ikke at vår botilstand kan sammenlignes med de lokale her, ikke i nærheten. Vi er heldige. Helt utrolig heldige! Utsikten fra hotellrommet består av brakker opp etter fjellveggene. Slik bor menneskene her. Pøsregner det, slik som det gjorde for et par timer siden, er “stuegulvet” deres mest sannsynlig ganske oversvømt.

Gatene er fulle av søppel og kloakk, og det kjennes godt i lufta. Vi fikk beskjed om å ta med oss sko som var lukket, og det glemte selvfølgelig frøken vims som har levd i flipflops i to måneder. Føttene fikk en grundig skrubb før jeg rørte senga.

Her i Haiti finnes det ingen middelklasse. Enten er man en del av de usle 2% som har ALT, eller så har du absolutt ingenting, som vil si 98% av befolkningen. For å prøve og sette det i perspektiv kan jeg fortelle at det bor omtrent 10 millioner mennesker i Haiti. Det er sjokkerende fakta som jeg ble fortalt idag.

Morgendagen blir utrolig spennende, da skal vi besøke barnehjemmet Streethearts! God natt fra meg og god morgen til dere

10 kommentarer
    1. Huff, jeg får vondt bare av å lese dette.. Vi som bor i Norge burde virkelig tenke på hvor heldige vi faktisk er som bor i et av verdens rikeste land. Dette er også noe jeg syns alle nordmenn burde se og oppleve, for vi har det så godt at vi glemmer det som faktisk er vondt. Lykke til videre!

    2. Dette blir spennende som du sier på godt å vondt . Kos dere å la alle inntrykk få synke inn litt. Gi Magnus en klæm fra mamsen og si han DYPT savnet. Veldi kjekt å følge deg på bloggen din, Magnus er jo SÅ flink til å legge ut bilder 😛 Gleder meg til å lese mer her inne fra deg 🙂

    3. Kan du vææær så snill og legge ut et inlegg hvor du hyller 5-10 ynglingsplagg? Altså de plaggene du elsker mest i hele klesskapet ditt og hvor du kjøpte dem? 😀 Elsker bloggen din og jeg har fulgt deg siden tidenes morgen, så hadde satt så pris på om du gjorde det, Tuva <3

    4. åå når æ ser at du/dokker e i Haiti kjenne æ at æ angre skikkelig på at æ ikke ble med når det ble arrangert tur dit, når æ studerte Idrett i Cabarete i 2011.. Hadde vært litt av en opplevelse å dra til Haiti å se alt med egne øya, i stedenfor å bare høre fra andre å se bilda, man får ikke de samme inntrykkan da som man ville fådd om man dro dit sjøl.. Glede meg til å lese mer om oppholdet ditt i Haiti, å ellers i Cabarete 🙂 Nyt tia videre, før du vet ordet av det sitt du på flyet hjem til kalde Norge!

    5. Hei Tuva. Ville bare slenge inn en kort kommentar: KJEMPE fint at du skriver om situasjonen på Haiti. Man merker på bloggen din at ditt utenlandsopphold gir deg et videre perspektiv, måten du ser verden på! Hvis man bare er åpen kan man vokse så utrolig mye på en reise. Det virker det som du er! Ønsker deg en fin reise videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg