Griseheldig

Noen av dere lesere med lappen som har prøvd dere på en aldri så liten snarvei, og kjørt mot skilt som viser ulovlig vei? OG blitt tatt av purken og fått slengt en bot på 4200 saftige kroner midt i trynet? Det har jeg, og jeg skal love dere at DET sviiiiir så hardt. Det skjedde for ett års tid siden. Jeg skulle dra og spise pizza med venner, var som alltid litt sent ute, så jeg skulle jo bare ta en snarvei der hvor buss og taxi kun får kjøre. Joda, der stod politiet og lusket i busken og jeg straks litt fattigere.

Jeg er naturligvis ikke veldig kjent på veiene her i Trondheim, så etter å ha kjørt Stine hjem etter at vi hadde vært en kjapp tur på byen, hvor vi begge holdt oss edrue, ringte jeg Vegard for å få han til og guide meg hjem. Jeg misforstod veibeskrivelsen da jeg møtte på en rundkjøring hvor jeg kjørte rett fram, i stedet for til høyre som jeg egentlig skulle. Der møtte jeg på et slikt skilt:

Boten jeg fikk for ett år siden sitter fortsatt friskt i minne og jeg har forstått at man bør ta dette skiltet på alvor – men for det om så reagerte jeg litt for sent, så jeg kjørte rett forbi. Ett stykke. Tanken om å snu streifet meg, men dumme meg fortsatte bare rett fram. Det var mørkt ute og ingen biler i sikte. Men åååneiduuu, “helt ut av intet” dukket en politibil opp bak meg med blålysene på for å signalisere at jeg skulle stanse. Jeg stanset, og tenkte bare “fyfaen i helvette Tuva, kordan går det ann å være så fettttee dum?!?!”.


(Demonstrasjonsbilder hentet fra Google)

Av erfaring vet jeg at politiet er veldig streng når det gjelder kjøring mot skilt, og er raskt ute med å gi bot.. I løpet av sekundene som gikk fra jeg stanset bilen og politet kom bort til ruta mi, fikk jeg hentet meg litt inn og tenkt ut en slags taktikk: “Okei, Tuva, dette må du bare fikse for du har ikke råd til noe bot! Nå får du bare håpe det er en ung og kjekk politimann som du kan smile litt sånn uskyldig flørtende til, så spiller du på at du er en helt uvitende nordlending som nettopp har flyttet hit, og som har kjørt seg vill”.

Jeg viste førerkortet, blåste negativt på alkometeret og var veeeldig fortvilet over å ha kjørt meg bort. Ung og kjekk var han ikke, men guess what? DET FUNKET SOM FAEN! Fjoooh! Dere aner ikke hvor HELDIG jeg følte meg da jeg snudde og kjørte derfra kun med en advarsel.

Moralen er som følger: IKKE kjør mot skilt, det blir som regel veldig dyrt!!

3 kommentarer
    1. gjort det før, bare at jeg endte ikke opp med bot, jeg bare “stupte” utenfor en fortaus kant og hang litt i løselufta, løste problemet med å gi full gass haha og tenkte bare” mamma må aldri få vite noe” for det smalt litt kan man si haha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg