Er jeg pen nok?

Jeg pleier faktisk aldri å bla tilbake i arkivet og lese mine gamle blogginnlegg – tror jeg bevisst har latt være i fare for å dø av skam. I dag måtte jeg bare. Lurte rett og slett på hva jeg egentlig drev på med for 3-4 år siden, da lesertallene var på topp og kommentarene på hvert innlegg ofte bestod av tresifret tall.

Jeg ble sittende å lese. Lenge. Oppdaget jo at jeg faktisk var ganske morsom før! Tok meg selv i å trekke på smilebåndet flere ganger og le litt av alt jeg fant på å blogge om. Jeg var så himla mye mer leken, humoristisk og kreativ! Det var absolutt ingen press, jeg hadde det bare gøy, jeg og Therese. Ga meg en blanke faen (mye banning var det også, lol) om jeg hadde rufsete “pulesveis” på bildene jeg la ut (mange som lurte på om jeg ikke hadde hårbørste..), jeg bare blogget om alt som falt meg inn, uten å tenke “er dette bra nok?” eller “var jeg pen nok på disse bildene?” – som jeg tenker i dag hver eneste gang før jeg trykker “publiser”.

Slik tenkte jeg før. Men det var lenge før Instagram, Snapchat og alle andre redigering- og bildedelingstjenester eksisterte. Det eneste redigeringsprogrammet jeg eide var Picasa, og det var bra nok i massevis. Der var det fort inn, endre litt på lys og kontraster på bildene, og så rett på bloggen. Knips, fiks, skrive rett fra levra, publiser!

I dag vet jeg ikke hvor mange forskjellige redigeringsapper jeg har på telefonen/dataen. Jeg kan bruke timesvis på å redigere og legge på 10 forskjellige filter på bildene før jeg føler de er “bra nok” for blogg og Insta. – For ikke å snakke om at jeg leser gjennom og korrigerer tekstene mine i hvert fall nok ganger til at jeg begynner å tenke at jeg heller bare kan drite i hele greia.

En helt normal situasjon:
Jeg ser gjennom de 40 bloggbildene jeg nettopp tok og tenker: “Åh, dette var et bra bilde av meg, det kan brukes”
…. Men etter å ha stirret meg ihjel på bildet i 10 minutter: “Nei kanskje ikke SÅ bra, dropper det”.

Blogg, Instagram, Snapchat og sosiale medier er blitt ei forbanna overfladisk smørje. Det som er blitt viktigst er å vise andre hvor pen man er, hvor satans gøy man har det, hvor kule venner man har og det er ikke måte på hvor mye råere alle andre har det, enn deg. Slik er det blitt.

Jeg har nylig fått kommentarer på at jeg “har begynt å blogge mer voksent”. Da tenkte jeg med en gang “kjedelig”, og jeg er enig. Mer voksen er jeg naturligvis, men jeg skal definitivt la meg inspirere mer av bloggestilen til 16 år gamle Tuva.


“Er jeg pen nok?”

17 kommentarer
    1. Tuva! Jag har läst DIN blogg sedan du började blogga och har alltid gillat den. Även nu, det märks verkligen att du lägger ner mycket tid på inläggen nuförtiden – så jäkla genomarbetade, intressanta och inte minst ärliga! gillar att läsa dina långa tankar och tycker att det är fint av dig att våga dela med dig så mycket som du ändå gör idag 🙂 du har liksom ett djup nu som du inte hade när du var 16 år (inte så konstigt kanske haha). ah ville mest säga att jag verkligen gillar din blogg! hälsningar från sverige :))))

    2. JEg tror og tenker at grunnen til at du Har FærRe lesere nå enn før er hvor ofte du Ikke har Blogget fast over en lang periode. Personlig syntes Jeg du har en Interresant blogg, for virkelig, Livet fra Tenåring til ungdom til ung voksen er kjempespennende! Selv er jeg snart nitten og liker å lese om slikt. Man FøleR seg Brått ikke så alene oM å vokse opp og finne arBeid og en vei i livet. For min del tre ger du ikke endre bloggmåten din om du ikke vil, men du Gjør det du føler er Morsomst. Lykke til

    3. syns forresten det nye designet ditt er Kjempefint, men er ikke så glad i at kommentarene blir skrevet i Store bokstaver. den forrige kommentaren min ble jo bare tull, haha. skriver fra mobilen 🙂

    4. akkurat det samme satt jeg å tenkte på før idag. hvor “lettere” ting var før i forhold til nå. hahah.. men en ting skal sies og det er at du har ingen grunn til å måtte tenke to ganger over et bilde! Du er nydelig:)

    5. Tenker det samme om meg selv, jeg var mer “rå” når jeg var mindre enn hva jeg er nå. Turte liksom å blogge litt mer fritt og la ut mange rare og morsomme bilder. 😛 Ikke så mye av det nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg