Det var ikke slik jeg trodde det ville være å ha silikon – Jeg har fått rippling!

Jeg hadde akkurat fylt 18 år, det var i mai måned og sommeren var rett rundt hjørnet, puppene mine var små og jeg hadde akkurat fått tilgang til sparekontoen min. Veien til operasjonsbordet var kort, og redselen for kapsel og rippling fantes ikke! Ung og naiv jente med litt for mye penger, det var meg. “Det skjer ikke med meg” og “den tid, den sorg”, er det man overbevisende sier til seg selv. I dag har jeg dessverre utviklet et ekstremt hat/elsk-forhold til silikonpuppene mine.. 

Jeg ønsker verken å anbefale eller fraråde noen om å ta silikon, men tenk dere i det minste veldig godt om! Fordelene vet vi jo alle om, men hva med komplikasjonene som kan oppstå? Hater du virkelig puppene dine så mye at du er villig til å putte inn fremmede elementer i kroppen din for å få større pupper? Kan du fint leve med dem, og kanskje til og med være fornøyd? Uansett, så har det ingenting å si hva jeg eller andre sier eller mener, for når man først har bestemt seg for å gjennomføre operasjonen, så gjør man det uansett. Koste hva det koste vil!

Snart er det 3 1/2 år siden jeg lå på operasjonsbordet, og siden da har jeg hele veien vært åpen om operasjonen jeg gjorde 22. mai 2012. Dessverre, kan jeg med 100% sikkerhet påstå at jeg vet at jeg har påvirket andre til å vurdere, og kanskje til og med påvirket noen til å ta silikon selv. Det er nok skremmende mange som har blitt påvirket av akkurat meg, og det gjør meg helt ærlig ganske trist.. Siden ærligheten min rundt operasjonen mest sannsynlig har påvirket så mange, ser jeg på det som min plikt og ikke bare vise hvor fantastisk bra det er å ha silikon.



Jeg HATER å se på disse bildene! Som dere ser, har jeg tydelig rippling i venstre bryst! Nå har jeg også fått det i høyre bryst, og dere kan jo se tydelig selv at det ikke ser særlig pent ut..
 Rippling har jeg hatt ganske lenge. I starten var det ikke så “ille”, men så har det bare blitt verre. Det er mer synlig om jeg har gått litt ned i vekt (som nå) og/eller på morgenen når jeg har mindre vann i kroppen. Da ser det rett og slett helt jævlig ut!

For 1 års tid siden var jeg hos kirurgen som opererte meg, og han hadde tre råd å gi meg angående ripplingen. Tre råd som var ganske kjipe å få!

1. Legge på meg (få mer fett i brystene, I think)
2. Bli gravid (Det var vel delvis en spøk, men funker sikkert det også)
3. Ta ut protesene, gå ett år eller mer uten, for så å legge inn mindre proteser 

Så ja.. Jævlig kjipe og ganske uaktuelle råd! Kan jo legge på meg noen kilo, men noen kilo tror jeg ikke akkurat vil løse problemet helt heller. Bli gravid? Ja, om 5 år kanskje. Ta ut protesene å gå rundt med lefser ett helt år?? Vil ikke tenke på det en gang. Hell no! Men, jeg skal bestille ny kontrolltime hos kirurgen i desember for å høre om det er noe som kan gjøres, så jeg slipper å bli gravid for å få fine pupper igjen. 

En liten “advarsel” til unge jenter (som meg selv) som tenker at silikonpupper er livet og den beste løsningen. Tenk dere godt om! Det var IKKE slik jeg så for meg at det skulle bli å få silikon! Jeg kan ikke gå rundt sånn her, så om kirurgen helt bestemt mener at jeg er nødt til å ta ut protesene for og legge inn mindre om ett års tid – da må jeg virkelig ta en grundig vurdering på det. Håper noen setter pris på ærligheten min, for jeg synes ikke akkurat at dette er kult.

52 kommentarer
    1. Har rippling noen som helst sammenheng med hvor mye silikon man eventuelt legger inn? Eller er det bare noe som kommer uansett?

    2. Syns du er modig som faktisk tør å dele en så ubehagelig ting! Men du som trener såpass mye og mister en del fett, burde operert under muskelen. Da er det mindre sjangs for rippling. Jeg opererte selv under muskelen og har både trent og gått ned i vekt uten komplikasjoner. . Håper du og kirurgen kommer frem til en god løsning! Lykke til videre 🙂

    3. Kristine: Tusen takk! Ja, jeg har tenkt det samme selv, og lurt flere ganger på hvorfor jeg ikke ble anbefalt å operere under muskelen.. Det skal jeg blant annet spørre kirurgen om på kontrolltimen 🙂

    4. Anonym: Tusen takk 🙂 Jeg prøver! Vil ikke at alle skal tenke at det bare er å operere inn implantater i brystene så blir alt fint og flott. Som meg selv, heh..

    5. Du er veldig tøff som tør å dele dette, står all respekt for! Synes det er godt at du tar opp ulempene med silikon, siden du har såpass mange unge lesere. Jeg derimot ville nok aldri tatt silikon, fordi synes selv at naturlige pupper er finest. Men har sll forståelse for at noen vil ha sine større 🙂

    6. Modig av deg å stå frem med dette. I det store og hele var det også modig av deg å fortelle at du hadde tatt silikon da du først gjorde det. Du, og en del andre toppbloggere, har fått mye dritt pga silikon og diverse kosmetiske operasjoner. Likevel synes jeg du er den som fremstår som mest ærlig når det gjelder temaet, uavhengig av dette innlegget. Stå på, Tuva, håper alt ordner seg for deg! 🙂

    7. Ånei, så kjedelig… Bra av deg å ta opp dette, alt for mange tenker bare på å få perfekte pupper, og ikke på at komplikasjoner kan oppstå!

    8. Trist at det skulle skje… Men tøft av deg å legge det ut! Har lenge vurdert silikon selv, men rippling er en av grunnene til at jeg er litt usikker. Gjør det forresten vondt å ha rippling?

    9. Setter stor pris på ærligheten din! Vurderer selv silikon og har tenkt på det noen år, men er veldig usikker på grunn av alle komplikasjoner som kan oppstå. Utrolig bra at du også opplyser om de negative sidene, er nok mange unge jenter som tenker at dette er bare flott og fint! 😊

    10. Tuva!! Tusen takk!! Jeg har konsultasjon på mandag, og skal virkelig gå noen runder med meg selv i helgen!!

    11. Syns det er utrolig tøft av den å ikke bare fortelle om dette, men faktisk vise bilder av det også. Jeg har lenge hatt ganske lyst på silikon, men det at både du, Therese og Sophie Elise har hatt komplikasjoner i ettertid, gjør at jeg har blitt mye mer skeptisk til det – og det er jeg egentlig litt glad for, om du skjønner? Jeg vil jo som sagt ha silikon, men dette får meg til å føle at det kanskje ikke er verdt det, og det beste er jo på en måte å la de være naturlige..

    12. Har operert hos samme kirurg som dæ på Teres, og han anbefalte også over muskel. E ganske tynn og har lagt inn 375 cc. Det eneste han sa når æ spurte forskjell på over og under var at under e mye mer smerte i ettertid, og at det så noen prosent mer naturlig ut når man stod helt rett uten klær. Fikk også høre at det er en gammeldags metode fra USA…?
      Virker som de fleste i sør legger under muskel, og syns det er rart at de så og si kun legger over i Tromsø.
      Ble redd nå nemlig 🙁 Er 2 mnd siden op…

    13. Jenter. Ikke ta silikon! 🙂 når jeg var yngre ønsket jeg så fælt å ta silikon for jeg var så misfornøyd med mine flate bryster. Men alt forandrer seg med årene, da tenker jeg på selvtillit og kroppen er fremdeles under utvikling selv når du er over 18 år gammel. Selv har jeg fått større pupper og overleppe. Jeg hadde verdens minste pupper og overleppe før, det fantes ikke på meg. Så tenk dere nøye gjennom og gjerne tenk i flere år før du faktisk legger deg under kniven 🙂

    14. Anonym: Ja, jeg stiller meg også veldig skeptisk til det han påpeker er best…. Spesielt når jeg får inntrykk av, som du sier, at mange av kirurgene i sør legger under muskelen. Ikke helt sikker hva jeg skal tro :/

    15. Syntes du er kjempe tøff som er såpass ærlig, og det er vel viktig for leserne dine å se begge sier av opplevelsen med silikon også 🙂 jeg har tatt silikon selv, under muskelen og har enda ikke opplevd noen plager men jeg bekymrer meg selvsagt for det..

    16. Er så glad jeg ikke tok silikon! En dokumentar (eller serie, husker ikke) gjorde så jeh ikke turte 🙂 Så helt forferdelig ut å bli operert, så det turte jeg ikke. Ble gravid og, så nå har jeg større bryster enn da jeg ville ha silikon 🙂 Får jeg hengete “lefser” om noen år får jeg nok revurdere litt haha

    17. Utrolig modig av deg å legge ut dette! Jeg håper virkelig det ordner seg for deg, skjønner at dette er vanskelig! <3 stor fan av bloggen din! Elsker at du har blogget så mye og bra de siste månedene 😀

    18. Tusen takk for ærligheten Tuva! Du har vært boobgoalsan mine leenge no, har vurdert å bestille konsultasjon. Men tror æ skal gå noen runda me mæ sjøl før æ gjør nå me det

    19. Flott at du er ærlig og jeg forstår dette er veldig kjipt. Men nå hjelper du mangen til å tenke seg om en gang til. Silikon kan ødelegge liv og helse.. Man bør være godt voksen og tenkt lenge på dette. Uansett så er det inn å ha små pupper nå 😊

    20. Tøft gjort av deg, Tuva! Det er en viktig beskjed du kommer med.
      Du er en fantastisk jente og et fantastisk forbilde 🙂
      Kan forresten hjelpe deg med å bestå realfagene på videregående (har vært ekstralærer før), om du vil. Men jeg bor i Tromsø da, så det er kanskje ikke så aktuelt lenger.
      Stor klem!

    21. Fantastisk at du er så åpen om dette, det kommer nok til å få mange jenter til å tenke grundig før de tar silikon! <3

    22. Ååå, jeg føler med deg! Jeg fikk akkurat det samme ca 6 mnd etter jeg la inn (for ca 3 år siden) Gjorde det faktisk på samme plass som deg. Da jeg la inn implantatene veide jeg rundt 51 kg. (Noen “graviditetskilo” som ikke var gått av enda.) Kort tid etter var vekta tilbake der jeg var før jeg ble gravid, på 46 kg. (da snakker vi nada muskler på den tiden) Fortsatt rippling. Nå har jeg gått opp til 55kg, og har enda rippling. Så, ikke hver gang vektøkning funker altså! Jeg har ikke så mye, men nok til at det er sykt irriterende, jeg ser det jo hele tiden, og det vises bare på det ene brystet. Angrer likevel ikke, og ville glatt gjort det igjen. Men nå hadde jeg født to barn og ammet før jeg la inn silikon da. 🙂

    23. Så kjedelig Tuva.. Skjønner det er ubehagelig og du som 18-åring mest sannsynlig ikke tenkte dette ville skje med deg. Håper du får positive svar hos kirugen!
      Klem

    24. Jeg opererte på Teres Tromsø, kirurg Odd Petter Elvenes. Hvis du hadde samme kirurg, så operer han ikke under muskel. Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor, men han operer kun over. Mulig du må sør for å få endret til under muskel. Jeg synes at det er veldig dumt at han ikke er åpen om det, men bare lar være å anbefale under muskel. Det er sikkert mange jenter i Tromsø som tror at de bør ha over muskel fordi Elvenes anbefalte det (selv om han kun anbefaler over…) :/ Det er veldig kjipt, men frem til Teres får konkurranse kan han jo gjøre som han vil. Heldigvis har Aleris-kjeden kjøpt opp alle Teres klinikkene, så mulig dette endrer seg. Aleris har vært i Tromsø en stund fra før, så vet egentlig ikke hvorfor “alle” operer seg på Teres. Kan godt være fordi alle jeg kjenner har lest innlegget til deg og Therese, og valgt samme klinikk. (det var iallefall min grunn.)

    25. Flott at du skriver om det, mange som dessverre ikke vet at det kan skje :/ Jeg opererte inn silikon for 3 mnd siden, under muskel vel og merke da jeg ikke hadde pupper fra før og ganske slank. Har lest en del om flere som får rippling hvor omtrent alle har over muskel, mulig det kan ha noe å si og du bør revurdere å få under enn over?
      Håper det ordner seg for deg! <3
      Klem

    26. Har under muskel og har fått ripping på undersiden av brystet. I forhold til trening har jeg blitt fortalt at over er best. Enda jeg ikke trener, så kan man se det ekte brystvevet løfte seg fra innlegget når jeg flekser brystmuskelen. Og det skjer når jeg f.eks. Strekker meg etter noe høyt i ei hylle. Ganske kjipt, så jeg må nok også gjøre det på nytt.
      Har du glatte eller ru innlegg?

    27. Synes det er tøft gjort å legge ut dette innlegget, og ikke minst viktig! Er 23 år og har selv vært innpå tanken om å ta silikon opptil flere ganger. Har vært på konsultasjoner og har bestilt time til operasjon, som jeg avlyste kun to uker før. I dag er jeg veldig glad for det. Puppene vokser og former seg mye, selv om man er ferdig med puberteten. Mine er veldig annerledes nå enn hva de var når jeg var 19 år f.eks. Nå er jeg veldig fornøyd med de. De er ikke veldig store, men de harfin form og passer godt til kroppen min. Får ofte komplimenter for de og da er det skremmende og tenke at jeg på et stadie i livet ville betale store summer for å forandre de. Men som du sier, så skulle det ikke ha vært 18-årsgrense for å ta silikon. Man er faktisk ikke moden nok til å ta et så stor valg i den alderen. Når det er sagt så synes jeg puppene dine ble veldig fine, og det er jo veldig leit at du har fått ripling. Håper det ordner seg for deg! Men ville nok anbefalt å få implantatene lagt under muskel hvis du velger å ta ut gamle for å legge inn nye. Mindre risiko for ripling da. Jeg hadde faktisk med et bilde av deg i bikini på konsultasjon som jeg fant på instagram, du hadde litt drømmeideal-pupper, haha:)

    28. Opererte mine i usa, der gikk de inn fra armhulene (for å ikke gi synlige arr etter operasjonen) og la implantatene under muskelen, så absolutt ikke gammeldags i det hele tatt. Har fått ripling på sidene, men på grunn av posisjonen under muskelen vises det kun når jeg bøyer meg forover. Det er helle ikke noe problem å trene med de, og det var IKKE noe særlig med smerte etter operasjonen. Lå for det meste å sov de 2-3 første dagene, men etter det kunne jeg fungere som normalt, å etter 8 uker kunne jeg trene bryst igjen. Grunnen til at noen kirurger velger å bare operere over muskelen kan være at det er ett mindre/lettere inngrep, det krever mer av kirurgen for å legge de under med et vellykket resultat. Når det er sagt, det kan fortsatt oppstå komplikasjoner selv om du velger å ha de under muskelen. Min høyre kjennes ganske stram og har blitt dratt litt til siden i forhold til hvordan den var i begynnelsen, skal tilbake for en konsultasjon for å sjekke for eventuell innkapsling. Jeg har hatt implantatene i litt over 1 år. Til tross for eventuelle komplikasjoner og re-operasjoner har det vært 100% verdt det for min del. Mange sier at man “løser ingen problemer med å operere seg” men i mitt tilfelle (jeg hadde ingen bryster i det hele tatt før operasjonen) så føler jeg meg endelig komplett.

    29. Jeg opererte inn silikon i august på Fornebuklinikken hos Lars Haukeland. Han anbefalte å ta under muskelen, og sa at han så og si anbefalte det for alle mtp bedre og mer naturlig resultat. Det er også mindre sjangse for ripling. Jeg har ikke hatt noe problem etter operasjonen, og nesten ikke smerter i det hele tatt, fungerte som vanlig etter bare 3-4 dager. Jeg anbefaler han på det sterkeste, iallefall å ta en konsultasjonstime med han å høre hva han mener, opplevde han som veldig flink og seriøs kirurg 🙂 lykke til Tuva!

    30. Så utrolig tøff du er! Det står enorm respekt av at du skjønner hvilket ansvar du har som offentlig blogger og at du faktisk tar det ansvaret. Har ikke annet enn positive ting å si til deg, men runder av med å si igjen at du er utrolig tøff! Jeg håper det løser seg med brystene dine og at du blir fornøyd. Klem <3

    31. Utrolig tøft av deg å vise denne siden av silikon også! Jeg opererte for to uker siden på teres i oslo, under muskelen. Jeg hadde vel litt samme utgangspunkt som deg, og over muskelen var ikke ett alternativ egentlig mente kirurgen.. siden jeg hadde så lite brystvev. dumt at du ikke ble anbefalt det før operasjon:( mulig det hadde vært bedre? krysser fingrene for at det ordner seg for deg vertfall! <3

    32. Hei. Jeg måtte bare legge igjen kommentar på denne 🙂 jeg har tatt bare 200 i hvert bryst, under muskelen, og fikk rippling ca 2 år etter operasjonen. Syns det er utrolig rart av legen å anbefale graviditet som en løsning da amming er med på å øke risikoen for å få rippling betraktelig! Og der var riktig for min del. Hadde litt rippling da jeg ble gravid, ble værre og værre utover graviditeten og ENDA værre da jeg ammet. Nå ser det ikke ut! Var på kontroll og legen sa at rippling får man uansett. Det er bare slik det er. Men med de nye implantatene kan de åpne, fjerne ripplingen og la det “gamle” implantatet være igjen. Det er en billigere prosedyre. Kommer jo selvsagt an på hvor mange år implantater har vært i da.

    33. Jeg har under muskelen pga lite fett. Men jeg har fått rippling rundt hele brystet,på begge bryst. Sykt ubehagelig og til tider vondt. Fikk rippling allerede 2 uker etter operasjonen,spurte kirurgen hva jeg kunne gjøre,han sa jeg måtte ta ut implantatene slik at han kunne fjerne all ripplingen,så legge inn nye implantat.
      Har ikke operert på ny,da jeg hadde vannvittige smarter etter første operasjon og ønsker ikke å gå gjennem det igjen,haha 🙂
      Når du har snakket med kirurgen i desember,kan du skrive et innlegg om hva han sa,da? Håper det finnes andre løsninger enn å måtte operere på ny.

    34. Så leit med ripplingen😨. Jeg vurderte silikon for 2 år siden, bestilte time til konsultasjon og fikk satt opp en opr. dato. Men jeg ombestemte meg i siste liten typ 2 dager før. Noe jeg er glad for idag. Hvis jeg hadde fått rippling eller andre komplikasjoner hadde jeg vel måtte tatt opp lån for ny oprasjon, hehe. Nå kan jeg variere mellom “store og små”, shel bomb bhene fra hm ogsånn er jo supre og ha innimellom😝. Lykke til med puppeproblemet ditt hvert fall.

    35. Så leit at det vart sånn:/ Jeg er 25 år, gått ned rundt 50kg og har to slappe svisker til pupper. Som to hudposer med brystvorter.. De slenger rundt og kan ende opp under armene mine og jeg blir heeelt flat når jeg ligger.. Skikkelig usexy:p Så jeg blir nok å operere hvis jeg en dag får råd:) Ikke noe gøy å være jente og helt flat.. Bikini er vanskelig å finne, generelt bher, og jeg gremmes hver gang jeg ser meg selv naken..

    36. Du er klar over at om du blir gravid blir silikonen stygg etter ammingen igjen? Det er jo opp og så ned igjen i vekt. Uansett om du velger å ikke amme vil det jo fortsatt være en god del hud til overs for å si det på en fin måte 🙂

    37. Du burde ta deg en tur på Aleris i Trondhjem. Ivan heter kirurgen og han er superdyktig! At han i Tromsø anbefaler/legger kun over muskelen er bare tull. Hadde aldri turt å latt han jobbe med puppene mine igjen hvis jeg var deg. Jeg har mine under musklelen og er kjempe fornøyd! 🙂

    38. Stine: Tusen takk for tipset! 🙂 Har hele tiden tenkt at over muskelen var best, i og med at kirurgen min anbefalte det.. Men skjønner jo nå at det antagelig ikke stemmer.

    39. Åh. Har lenge vurdert å ta silikon og tenkt fram og tilbake på det i flere år. Tusen takk for dette innlegget, Tuva! Nå er “nei siden” sterkest. Dette er kjipe komplikasjoner :/ Håper du drar til en annen kirurg enn han i tromsø og at du får en god løsning på problemet. Lykke til <3
      (Vi er nesten naboer her i Trondheim forresten, hehe)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg