Oppdatering: Første laserbehandling gjennomført!

Hei på dere! Her kommer en oppdatering om laserbehandlingen jeg er i ferd med å gjennomføre, som mange av dere ønsket. I dag gjorde jeg min første behandling! Til dere som måtte lure så får jeg det IKKE sponset, så dette er ikke et “kjøpt og betalt” innlegg på noen som helst måte. Jeg velger å skrive åpent om prosessen slik at flere som vurderer det samme kan lese om min erfaring underveis, og forhåpentligvis kan det hjelpe noen som er i tvil. Skal, skal ikke? Er det verdt pengene? – Spørsmål jeg stiller meg selv. Men det gjenstår bare å se.

Etter vurdering over lang tid og oppfordring fra en fornøyd venninne, har jeg konkludert med at laser er verdt å gi et forsøk. På grunn av irriterende mye hårvekst nedentil har jeg i over to år tatt brasiliansk voksing omtrent månedlig. 500 kr har jeg betalt hver gang, og det har etterhvert utgjort en ganske stor sum. Nærmere 15 000 kroner har jeg brukt(!), og det er penger jeg nå i ettertid ser på som delvis bortkastet.. For meg har voksing vært en midlertidig og kortvarig løsning som har funket greit der og da, perfekt hvis man skal noe spesielt, som en sydentur for eksempel. Men langt ifra en optimal løsning på sikt – for MEG. Jeg opplever å få nupper og mange inngrodde hår av voksing, men ved bruk av laser skal ikke det være et problem. De 15 000 kronene jeg har brukt på voksing kunne jeg faktisk heller brukt på og fullført en hel laserbehandling! Nå er jeg omsider i gang med prosessen, og heretter skal jeg mest sannsynlig aldri “kaste bort” flere penger på å vokse. 

 

BILDER HENTET FRA GOOGLE:

Klokka 9 i morgest møtte jeg spent opp hos Hudspesialisten, klar for første time! Der møtte jeg på en “godt voksen” dame som tok meg i mot med et varmt smil. Vi fikk med en gang en god tone følte jeg, og hun fortalte at hun hadde jobbet med dette i 16 år. Lang erfaring på området er alltid betryggende! Hun hadde også jobbet på sykehjem tidligere og da visste jeg med det samme at hun var godt herdet for å jobbe med underliv, haha. I og med at jeg har tatt brasiliansk i over to år var det ikke et problem for meg å legge seg truseløs på benken med bena spredt – men kan forstå at andre tenker at det er ubehagelig. Om personen som utfører behandlingen opptrer profesjonelt (som jeg opplever at de fleste gjør), så skal “kleinheten” gå over ganske kjapt. Folk som jobber med hårfjerning har sett det aller meste skal jeg si dere, og hun som gjorde behandlingen på meg i dag fortalte at mine “hårproblemer” bare var bagateller i forhold til veldig mange andre. Det overrasket meg faktisk litt, men litt “godt” å vite også.

Først fikk jeg beskyttelsesbriller på for å beskytte øynene hvis laseren i tilfelle skulle komme i kontakt med øynene, så la jeg meg på benken klar for behandling. I forkant fikk jeg beskjed om å barbere meg 1-2 dager før jeg kom, slik at det skulle være lett å se hvor hårene gror. Likevel gikk hun over med høvel før hun forsiktig startet behandlingen helt ytterst. Der var ikke vondt i det hele tatt. Mindre hår=Mindre smertefullt. Men en gang hun kom lengre inn kjente jeg støtet bedre – og det var langt verre! Det føltes ut som korte varmestikk i huden som gjorde sabla vondt på de verste områdene, men smerten var heldigvis kortvarig og varte vel ikke i ett sekund engang. Behandlingen var faktisk ganske mye vondere enn jeg først trodde, jeg som har vokset i 2 år trodde at jeg var herdet som bare pokker, haha. Men altså.. HELT grusomt var det ikke, jeg fikk ikke lyst til å slå til henne liksom – men vondt? Ja!

På grunn av mye solarium tidligere har huden min fått en dyp farge som sitter godt, derfor kunne hun ikke ha for høy styrke på laseren i dag. Laseren søker etter mørke pigmenter (mørke hår), og derfor er blek hud og mørke hår det optimale for å få best mulig resultat. Jeg kan fint sole meg fikk jeg beskjed om, men da må jeg ha på meg shorts for å beskytte. Fjooh! Det var litt deilig å høre – litt solarium i ny og ne (type 1-2 ganger i måneden) er faktisk bare sunt. Og deilig!! 

Nå er jeg sånn smått rød og litt øm, men ellers ingenting å klage over! Gleder meg faktisk til å komme tilbake for ny runde, men blir ikke før om 2 måneder.. 2-3 måneder mellom hver behandling i følge henne. Jeg har lest 6 uker? Jaja.. I mellomtiden kan jeg sole meg hvis jeg vil (med beskyttelse) og barbere helt som normalt. Etterhvert vil jeg merke at hårene vil falle av – og om ikke det skjer, skulle jeg ta kontakt! Da får jeg en ny behandling, helt gratis. Det kommer sikkert enda en oppdatering etterhvert, om dere ønsker det? Viktig for meg å vite om dere synes dette er interessant å lese om, so let me know!

61 kommentarer
    1. Hvis du tror solarium er sunt, til og med i ny og ne så tar du kraftig feil. Kanskje du skal gjøre litt research før du hevder noe sånt overfor leserne dine?:))

    2. Velger å være anonym fordi jeg syntes det er direkte flaut med kroppshår.
      Jeg føler jeg er en av de værre tilfellene med hårvekst nedentil. Jeg har aldri turt å bestille meg en time for voksing, men nå har en av venninnene mine startet med det og er kjempe fornøyd bare etter et par ganger, men det virker så utrolig kleint å legge seg på benkn uten noe som helst. Jeg vil helst ikke at noen andre enn kjæresten min skulle ha sett rett inn i skrævet mitt. Så utrolig usikker på hva jeg skal gjøre, hvertfall da du sier at du føler at de pengene du brukte på voksingen er “bortkasta” .. Hjelp

    3. Anna: Det er flere hudleger som mener at solarium er sunt i ny og ne (1-2 ganger i mnd), men hvem tørr å stå fram i media å fortelle det? Ingen. Da blir de slaktet.

    4. Ingrid: 2000kr (1600kr for studenter). Umulig å si hvor mange behandlinger jeg trenger allerede nå, man må vel bare se an hvordan huden og hårene reagerer 🙂 Alt fra 3-8 behandlinger er normalt!

    5. Anonym: Hei! Jeg skjønner godt at du ønsker å være anonym. Synes ikke selv at det er så kult med kroppshår, men tipper at verken du eller jeg er så “ille” som vi selv skal ha det til. Men, irriterende mye kroppshår.. Fy faen hvor slitsomt det er!!

      Voksing funker kjempebra for noen! Det er kanskje gjerne de som ikke er så plaget med ekstrem hårvekst. I mitt tilfelle ble hårene kanskje en smule tynnere, men ikke færre, som jeg ønsker. Hun dama jeg har vokset hos synes det er merkelig at hårveksten min ikke endret seg mer tydelig med tanke på hvor mange ganger jeg nå har vokset – så nei, voksing gir ikke ønsket resultat hos meg i allefall.. Men kanskje det funker på deg? Verdt et forsøk!

    6. Så bra at du skriver innlegg og forteller oss om det! Er en veldig hårete jente, og voksing nedentil gir meg mange inngrodde hår 🙁 min mor har også hatt behandling av hår som du, bortsett fra at det var på overleppen. Viste henne dette innlegget, og siden hun er veldig fornøyd ble hun overbevist om å la meg prøve samme behandling! Takk 🙂

    7. Artig å lese! Supert at du blogger om sånne ting da det er del (ink meg) som vurdere dette selv av irriterende kropps hår som kommer tilbake så utrolig fort 🙁
      tommel opp 😀

    8. emilie: Så bra at dere liker å lese om det 😀 Vi er mange som “sliter” med alt for mye kroppshår generelt på kroppen. Det har blitt til at jeg KUN kjøper treningstightser som er lange, så jeg slipper å tenke på barbering av legger før jeg skal på trening. Leggene blir det neste, om jeg ser at laser funker 😀

    9. Ååå, jeg sliter med det samme som deg! Har alltid fått komplimenter for håret mitt siden det er så langt og tykt, og at folk sier jeg er så heldig mtp at håret mitt vokser fort. Det som er det negative er jo at håret under armene, på leggene, og underlivet OGSÅ vokser sykt fort! Mine glattbarberte legger varer ikke lengre enn 12 timer, og da kjenner jeg litt hår stikke ut av leggene. Dette er sykt irriterende, også når det kommer til underlivet! Så jeg vurdere sterkt å ta laserbehandling selv, så det er veldig gøy å følge med prosessen din! 🙂

    10. Blir spennandes å sjå korleis det går med deg! Håpar du oppdaterar meir, for har sjølv vurdert det ei stund, da eg fort får inngrodde hår, og slit med tørr hud..
      Er vel heldig da eg er ganske lys i hunda, og har mørke hår og bestemmer meg for å prøve laser 🙂
      Men synd det er så dyrt da eg ikkje har så masse å rutte med pga sjukdom.
      Men korleis er det i forhold te vist du har blødningar eller utflod under behandlinga? Litt ekkelt om det kjem ut når ein ligg der under behandling..
      Lykke til med vidre bahandling! 😀

    11. Hei!
      Vil gjerne lese mer om behandlingen 🙂 er det elektrolysebehandling du tar? Og du fikk beskjed om å barbere deg før behandling? Det er hvertfall det som har stoppet meg fra laser til nå, trodde man måtte la det gro en stund!

    12. Jeg hadde min andre behandling på fredag.. Stussa litt over at du må vente 2-3 mnd, jeg tar hver 5. uke.. Men ja! Det er ikke særlig behagelig, og jeg har veldig høy styrke på min.. Au..
      Men jeg føler så absolutt det er verdt det!
      Lykke til videre og jeg vil gjerne lese mer om din behandling. 🙂

    13. Hei Tuwa, du må fortsette og oppdatere om laserbehandlingen. Kunne tenkt meg og gjøre det selv. Rett og slett og fordi det vokser som ugress🌾så jeg shaver ofte annen hver dag, vet ikke hvor ofte andre gjør det? Også vokser det langt utenfor bikinien💩. Men tror du at du kan vurdere og legge ut før og etter bilde? Føler at det man finner på nettet ofte kan være photoshoppet👙. Lykke til med behandlingen da i hvertfall🙃

    14. Så gøy å høre! Håper du fortsetter med oppdateringene om dette, for dette er noe jeg har vurdert lenge selv, men siden det blir såpas dyrt i lengden er jeg avhengig av å høre at det funker! Gøy at du tør å snakke om noe som er ganske “tabu”!

    15. Bra med oppdatering! 🙂
      Lurer på om du bruker noe slags beskyttelse foran øynene når du soler deg? Jeg kjenner alltid et ubehag i øynene samme dag/kveld jeg har tatt sol. Vet ikke om du kjenner det samme? Jeg tar bare i 20-25 minutter foressten, hvis det har noe med saken å gjøre, haha 🙂

    16. Ønsker gjerne flere oppdateringer!
      Men lurer på en ting.. Har lest noen steder at laser kun funker på “toppen” på en måte, ikke ved kjønnsleppene ol? Stemmer det eller får man tatt alt med laser også? Vokser meg nå, og synes det er sykt irriterende å måtte spare og som du sier, kaste bort penger på noe som kun er kortvarig..

    17. Lene Merete: Jeg stussa litt over det selv at jeg må vente så lenge.. Ganske kjedelig, siden prosessen går så utrolig tregt da. Leser og hører så mye forskjellig, så ikke godt å si, kan jo også ha noe å si hvilken type laser man tar.

      Har jo bare tatt èn behandling, men har også stor tro på at det vil bli verdt det til slutt 😀

    18. Michelle: Føler med deg! Det skal ikke være lett å være jente med så mye hår som ikke bør eksistere, haha. Å legge ut før- og etter bilde blir jeg nok ikke å gjøre – der går intimgrensen min. Kan ta før- og etterbilder når jeg eventuelt begynner på leggene 🙂

    19. eline: Ikke sant! Jeg måtte få den “bekreftelsen” fra en venninne før jeg klarte å hive meg ut i det selv. Hva om det ikke funker, og så har man da brukt masse masse tusen 🙁 Gleder meg til å dele fortsettelsen på bloggen.

    20. Anonym: Hei! Så bra 😀

      Hun tok ikke helt inn mot kjønnsleppene nei. Har vel noe med at huden er så tynn og sensitiv der. Foruten om akkurat på kjønnsleppene tok hun over alt! Både foran og bak. Ja, jeg gikk veldig lei av å vokse nå etter to år!

    21. Etter laser, vill hårene vokse ut igjen eller hvordan blir det? Vurderer laser selv under armene.. Hmm!
      Sier ja til flere oppdateringer om dette :):)

    22. Så bra at du skriver om dette! Har tenkt på det lenge, så må vell sjekke om det er noen her i byen som gjør det:) Har selv tatt “barten” på overleppen med laser, så vet litt hvordan den vonde stikkingen er:p

    23. Ja vil høre mer om dette!! Har selv mye hårvekst “der nede”, og i tillegg så har jeg veldig sensitiv hud og får detfor fort masse røde nupper når jeg shaver! Det suger skikkelig, har hendt jeg ikke blir med på stranden med vennenne mine om sommeren pga jeg får så masse røde nupper på bikinilinjen og da frister det ikke å ligge i bikini blandt folk akkurat… Så synes det er veldig interessant å lese om dette, kanskje det er noe jeg skulle sjekket ut også også! 🙂

    24. Ja til oppdatering! Har ikke de aller verste hårproblemene, men absolutt nok til at det er et irritasjonsmoment, haha

    25. Ja til flere oppdateringer! 🙂 dette er noe jeg selv vurderer, så syntes det er veldig interessant å høre hvordan det egentlig funker!

    26. Hei! regner med du har gjort grundig research før du satte i gang. Jeg lurte derfor på hva du vet om permanent hårfjerning hjemme? Markede er jo fylt med laserbehandling man kan gjøre på egenhånd, har vurdert å kjøpe et sett selv, men er jo så mye informasjon å ta inn at jeg blir helt surrete :p

    27. fint at du er så åpen om det, og at det er flere av oss 🙂 hadde vært veldig fint med en oppdatering etterhvert!

    28. Jaa! Flere laseroppdateringer! Har aldri startet fordi jeg ikke stoler på det de som gjør det skriver selv, men jeg tror og håper at det du skriver er helt ærlig!
      Imidlertid lurte jeg på; gjør de laserbehandling bak også, slik som når man vokser?

    29. Fullførte den samme behandling for et par uker siden selv. Det var på en annen klinikk i Trondheim, de skal etter min google-kunnskap ha den beste laseren på markedet. Jeg brukte bedøvelseskrem så kan ikke si at det var noe særlig vodt.
      Tror du kommer til å bli sykt overrasket over hvor mye det forandrer hårveksten etter en behandling, fascinasjonen kommer til å være stor når du kan “plukke” ut hårene med fingrene.

    30. Enig med de over, oppdater oss! Jeg vurderer dette selv og da er det flott med erfaring å lese om. Er du redd for bivirkninger o.l.? Jeg har lest om arrdannelse og slikt…

    31. åå så gøy at du skriver om dette! Har lenge hatt lyst til å gjøre noe slik så det er utrolig deilig å lese her!! Håper det kommer flere innlegg om dette:))

    32. Vil berre sei tusen tusen takk for at du dela dine erfaringa og tanka rundt ditta! Er sjøl i samme situasjon og laser er sterkt vurdert, berre ei veldig stor pingle når det kjem til smerte.. Håpa du vil skrive om resten av prosessen og, sette veldig stor pris på det!:):) Tusen takk!

    33. Hei. Har begynt å ta laserbehandling selv. Jeg er nok hva man kan kalle en “perfekt” kandidat. Blek og svarte hår 🙂 Jeg har vokset meg i over 10 år. Men nå som jeg har gjort behandling i over 1 år på flere steder på kroppen syns jeg ikke dette er en permanent løsning. Har kun gått 1 år så håper de vil forsvinne en dag, men 10.000 blir til 20.000 er ufattelig dyrt. Så vil gjerne informere andre her inne som kanskje vurderer dette.
      Dette er ikke alltid en permanent løsning. Faktisk er det mange som ikke oppnår permanent hårfjerning. Jeg går hver 2 mnd.I starten hver mnd. 2-3 mnd høres mye ut men jeg er ingen ekspert 😛 Jeg har sett 40 % reduksjon. Håper på mer, men trodde faktisk jeg skulle få en ganske så redusert hårvekst :/ Har på følelsen at voksingen må jeg tilbake til. Dette begynner å bli altfor dyrt.
      Så til dere som vurderer dette. Alltid vær ops på at dette i mange tilfeller om ikke de fleste er ikke en permanent løsning. Ja du får en reduskjon. Men jeg kjenner flere som ikke har fått noe ut av dette.
      Håper du får gode resultater Tuva, og at du føler det er verdt det ! Er det som er viktigst 🙂 Forstår at det er kjipt å vokse hver mnd. Jeg er enig 🙂 ! Skulle ønske det fantes en løsning som faktisk var permanent! Ble litt skuffet over at dette ikke helt gjorde “underverker” slik jeg håpet på. Men skal prøve 1 år til, og om det fortsatt ikke er om ikke 100% hvertfall 80% borte, så slutter jeg.

    34. Vil også nevne at jeg ikke har fått noen bivirkninger! 🙂 Leste noen kommentarer fra noen som lurte på dette. Det eneste er at det noen ganger kunne svi litt noen timer etter en behandling, men utenom det ingen.
      Å ikke kjøp laserbehandling på butikk! Er en grunn til at det er eksperter som driver med dette. Du kan faktisk skade deg selv, synet ditt, lammelser etc. Vær så snill å gå til en ekspert.

    35. Jaaaa, fleire oppdateringar! Dette her visste ikkje eg om før no 🙁 Takk for oppdateringar! Noke eg absolutt vil gjera😭

    36. Du skriver forresten at du har brukt 15 000kr på voksing over 2 år, kor ofte tok du då/ bør/kan man vokse seg?
      Har ikkje gjort nåken av delene, men er veldig nysgjerring på begge! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg