Operasjoner gir bedre selvtillit

Eller..? Nå må jeg virkelig skjerpe meg for å ikke bli FOR usaklig…

Jeg leste nettopp et blogginnlegg som gjorde meg helt paff, provosert og.. faktisk litt lei meg. Ja, det gjelder blogginnlegget Isabel skrev i dag, og overskriften lyder slik “Jeg legger meg under kniven: Rumpeforstørring”. 

Altså. HJELP? Hva slags verden er det vi lever i? Er det blitt sånn at man skal operere vekk alle “kompleksene” sine? For å liksom få bedre selvtillit? Dette kommer fra en jente som opererte puppene sine som 18-åring: Selvtillit er noe man må jobbe med innenfra, og en operasjon (eller ti) løser IKKE dine problemer! Når jeg skriver “dine”, så snakker jeg ut til alle som ser på operasjoner som veien mot bedre selvtillit, ikke kun siktet mot Isabel. – Tanken bak dette innlegget kommer åpenbart fra hennes blogginnlegg, men jeg synes dette er et tema som er viktig å ta opp. 

Jeg mener at ordet “komplekser” er blitt et så misbrukt ord. Folk har jo såkalte “komplekser” for alt i dag. Jeg mener, det er forskjell på å være mindre fornøyd og å ha et alvorlig kompleks. Få hjelp og heller jobb med deg selv, og du vil oppleve selvtillit en operasjon aldri kan gi deg – i stedet for å unnskylde nok en operasjon med at man har et “kompleks”. 


Hvem er jeg til å snakke som sitter her med to opererte struttepupper som jeg kjøpte som 18-åring, tenker kanskje du? Jeg tok et valg om å operere puppene mine fordi jeg gjerne ville ha litt større pupper, fordi jeg ville føle meg mer komfortabel og feminin med det. Jeg gjorde det for min egen del, og joda, det sier alle som gjør en operasjon, men helt ærlig virker det ikke som at jenter legger seg under kniven for sin egen del lengre. Jeg føler at veldig mange jenter gjør det i dag for å ha noe og vise fram på Instagram/blogg. Rett og slett for å få en form for bekreftelse. Skrev JEG akkurat det? Yes, I did. 

Puppene mine var aldri et såkalt “kompleks”, jeg kunne helt fint ha levd et godt liv med mine naturlige. Jeg opererte meg aldri for å få et bedre selvbilde, jeg så aldri for meg at livet mitt skulle bli noe “bedre” med silikonpupper. Gir dette noe mening, eller virker det helt fjernt? Jeg prøver bare å få fram at ingen operasjoner kan gjøre deg lykkelig. Er jeg mer lykkelig etter at jeg opererte puppene mine, fikk det det meg til å føle meg så mye bedre? Svaret er nei. 

Ikke misforstå, for jeg er fornøyd med valget jeg tok! Jeg er (obviously) ikke i mot kosmetiske operasjoner. Men når det gjelder operasjoner så stemmer det i mange tilfeller at mye vil ha mer, og jeg mener at psyken bør være på plass før en kirurg rører kroppen din. Virker som at flere bruker operasjoner som en slags “terapi”. Høres utrolig slemt ut når jeg skriver det på den måten, men jeg tror det er en brutal sannhet i det. 

I likhet med Isabel er jeg også 21 år gammel, og jeg har også enkelte ting jeg er mindre fornøyd med. Selvfølgelig! Men vet dere hva? Jeg er utrolig stolt over meg selv. Jeg har en helt perfekt kropp, den løfter over 60kg i knebøy og jeg får til ALT jeg vil klare med den. DET gjør meg lykkelig! Komplekser har vi alle, og nye komplekser vil dukke opp helt fram til den dagen du slutter å puste. Man må faktisk lære seg å akseptere seg selv, ellers vil du aldri få kjenne på en indre ro. Det finnes litt viktigere ting å fokusere på i livet enn smal nese, store pupper og rumpa til Kim Kardashian. 

Jeg spurte nettopp kjæresten min: “Hva hadde du sagt om jeg hadde sagt at jeg ville operere rumpa mi større?”, og han svarte kjapt: “HUT deg på trening!”. Rumpen til Kim K kan jeg ikke få gjennom trening, men faktisk en mye finere en som passer perfekt til min kropp. Ikke alle er genetisk anlagt for å få brazilian butt, men ALLE kan trene (og spise) seg til en større bakdel. De som sier noe annet, har aldri prøvd skikkelig. De som blir fornærmet av meg nå, får faktisk bare bli det. 

Klarer ikke helt å la være, litt “usakligheter” helt til slutt: Du er LAT hvis du må operere deg til en stor rumpe. Bruk heller penger på en flink personlig trener og psykologtimer. Jeg tørr å påstå at du garantert vil få mer valuta for pengene av det. Rettere sagt: En langt bedre selvtillit! Det er ingen skam å gå til psykolog bare så det er sagt, det var ikke ment på en stygg eller usaklig måte. Jeg har selv gått til psykolog tidligere. 

Håper dere forstår hvor jeg vil med alle disse ordene.. Prøv og vær litt snill mot deg selv <3 Kosmetiske operasjoner kan være bra for noen, for all del, men det er ikke alltid den beste løsningen. 

130 kommentarer
    1. Leste nettopp innlegget på Isabel sin blogg, ble så sjokkert og satt ut at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det var godt å klikke seg inn hit til noen som kunne formulere tankene mine til ord, du har så rett! Jenta har nettopp operert puppene, bruker fillers og botox (ingenting slemt mot det, har fillers selv), men nå skal hun i tillegg operere nesa og få rumpeforstørring? Det er så trist at jeg ikke har ord… Hun kommer bare til å ligne mindre og mindre på sin egen familie, for ikke å snakke om hvordan hennes egne barn aldri kommer til å ligne på moren sin

    2. Veldig enig i det du sier! Men samtidig så mener jeg at folk må få gjøre hva de vil med deres egne kropper.
      Selv har jeg operert nesa og tatt silikon. Jeg har ikke fått bedre selvtillit, men jeg har fått bedre selvbilde. Og det at jeg har fått bedre selvbilde, har jo gitt meg en smuuule bedre selvtillit også, faktisk! Mange bruker nok utseendet sitt (de aller peneste ihvertfall) som et slags “skjold” for sin dårlige selvtillit. Se på Kylie Jenner f.eks! Man ser jo at hun egentlig er veldig sjenert og kanskje ikke har den beste selvtilliten. Selvbildet derimot…
      Snakker meg bort her. Jeg forstår uansett hva du mener!

    3. Takk! Satt å leste innlegget i stad og tenkte når hun skrev at hun hadde gått idrett at rumpen aldri kom til å større, såpass viste hun. Da har hun spist feil og trent feil. Det er faktisk mulig om du spiser og trener rett! 🙂
      Og fantastisk at du skriver dette, som allerede har lagt deg under kniven tidligere 🙂

    4. Såå enig med deg!! Jeg har ikke lest innlegget hennes, fordi jeg gidder ikke at hun skal få lesere hun ikke fortjener.

    5. SÅ enig! Folk som henne er jo ikke til å kjenne igjen til slutt.. Virker som om alle prøver å se ut som dukker..

    6. Hvis du liksom mener dette, hvorfor har du ikke turt å svart på når folk lurer på om du måtte ta ut implantene? Da har du jo dårlig selvtillitt pga. brystene eller ser på det som et kompleks? Føler dette er et bra innlegg, men bør ha kommet fra en annen som faktisk mener det..

    7. helt enig i alt du skriver, takk gud for at det finnes noen med baller til å si hva de mener, å operere rumpa er rett og slett latskap, en skam mot alle oss som bruker timesvis på treningssenteret.

    8. Er så utrolig enig i alt du skriver. Takk Gud for at noen er stolt over sin egen kropp… Tenk på alle oss som har problemer med kroppen og utseendet, og ikke får gjort noe med dette.

    9. FANTASTISK skrevet!!!! du får virkelig sagt det!
      Å ta silikon føler jeg er helt greit for det begynner jo å bli normalt, vil jeg påstå å si!
      Synes du virkelig fikk sagt det nå!!!
      Heier på deg😄

    10. En ting er jo å operere puppene. De kan man faktisk ikke gjøre noe med selv for å fikse. Større rumpe derimot krever bare en innsats på gymmet. Helt latterlig.

    11. Gud, så godt å lese dette her! Bra at det enda finnes noen med beina godt plantet på jorden. Ordet “kompleks” har på en måte mistet litt sin verdi, og som du sier så bruker man det mer og mer for å unnskylde det faktum at man skal ta nok en opperasjon. Trist for de som faktisk går rundt med noen virkelige kompleks de ønsker å endre på, men som kanskje kan bli litt skremt? Å fikse en ting eller to ser jeg på som helt ok, om det ikke blir noe veldig drastisk, men å si at man får bedre selvtillit av alle opperasjonene? Come on… Selvtillit handler mer om å være glad for at du er den du er, og lære å være glad i seg selv regardless. Å fikse så utrolig mye ved sin egen kropp i en alder av 21 er fakisk skremmende.
      Amen til dette innlegget! Du må gjerne skrive mer om dette, og ikke vær redd for at det skal bli “usakelig” for det blir det ikke. Digger deg!

    12. Hva hvis vi alle kan begynne å akseptere hvordan vi og andre ser ut. Lære oss hva vi kan jobbe med. Jeg har en selvtillit nærmest null, går til psykolog 6-8 ganger i måneden for angst og depresjoner MEN jeg vet at for å bli fornøyd må man jobbe for det.
      Jeg ser meg selv i speilet hver eneste dag og jeg er en av de som rakker ned på seg selv. Men jeg tar meg selv i det, innser at for å bli fornøyd så må JEG gjøre noe. Tren vekk det ekstra fettet, bygg stumpen litt større, få den six packen du ønsker. Det er kanskje ikke like enkelt for alle, men det er den beste veien både helsemessing og psykisk!
      Ja, jeg skal operere puppene. Ikke fordi jeg tror selvtilliten min går opp av den grunn, men fordi jeg ønsker å forme de mer og få de slik jeg ønsker.
      Man må lære å elske seg selv, å sikkert 90% av Norge kan skrive under på at det ikke er en enkel sak.

    13. Caroline: Håper du klarer å komme dit hvor du tenker “Jeg er faen ikke så aller verst!”. Jeg heier på deg 🙂 Du høres ut som en smart og god jente! Takk for kommentaren din, det setter ting litt i perspektiv.

    14. AMEN! Endelig en som sa det! Bare vent i en time eller mindre når Isabel har sett dette blogginnlegget, så ser du at hun skriver et til blogginnlegg rettet til deg! Bare at hun ikke er saklig mer, sånn som med Sophie Elise! Du er et flott forbilde, Tuva! Stå på!

    15. Endelig noen som skrev dette! WORD.
      Blir helt stresset over hvordan samfunnet utvikler seg. Godt noen kan si ifra! 🙂 creds til deg, Tuva!

    16. Den jenta har faktisk operert alt som går ann å operere. Er sykt og egentlig veldig trist. Barna kommer ikke til å se ut som sin mor og typen vil nok ikke lengre se den isabel han en gang såg. Hun er ett dårlig forbilde og det hjelper ikke å si “jeg er ikke ett dårlig forbilde, vil bare bedre selvtilliten min.” Altså, de ordene means shit når hun faktisk ER ett dårlig forbilde. Takk for dette innlegget slik at unge jenter forstår at det der er unormalt. Hun er en flott jente og trenger virkelig ikke operere alt fra topp til tå, det blir for dumt. Nei nå skal jeg trene og faktisk gjøre noe med selvtilitten min istedenfor å operere. Jeg skal jobbe for det jeg vil ha, ikke betale en lege for å gjøre jobben for meg. Er forskjell på bryst og rumpe, rumpe kan man faktisk trene.

    17. Enig. Vi er født som vi er, meningen er ikke å endre oss ugjenkjennelige. Er jo meninga at barn skal ligne på foreldrene sine, slik blir det åpenbart ikke om alt er endra på hos dem haha :/ Er så utrolig trist, når det gjelder de som ikke ser noen annen utvei enn å operere bort komplekser. Det finnes en grense. I Isabel sitt tilfelle har hun kryssa den grensa, og det er spesielt trist når lesere spør om råd, og om et mer spesifikt innlegg om hvordan og hvor hun opererer seg. Det er jo bare et bevis på at hun påvirker folk. Operasjoner og å fikse på seg selv har blitt så “normalt”, at det er litt skremmende synes jeg…

    18. hva får deg til å tro at Isabel opererer for en annen grunn en deg? leste innlegget hennes, er bare nysgjerrig fordi jeg ikke fikk innrykk av at hun opererer for instagram..

    19. Åååhh you rock Tuva!!!
      Herregud så vondt jeg fikk av henne da jeg leste innlegget. Fikk ikke satt ord på det, men det gjorde du!! Du er superflink!!

    20. Jeg kan være enig i mye av det du skriver her, men føler meg litt truffet også. Jeg har nemlig operert brystene 3(!) ganger før det ble vellykket. Og jeg gjorde det nettopp pga av selvtillit..
      Har aldri vært flau over kroppen min, ikke når jeg var 30 kilo overvektig heller, men når jeg slanket meg og fikk tomme hengebryst så klarte jeg ikke lenger vise meg naken foran mannen. Nettopp pga selvtillit. Jeg angrer ikke på operasjonen,og nå føler jeg meg hel igjen.
      Men jeg er enig når det blir snakk om å gå løs på hele kroppen. Da burde man nok gå i dybden på hvor man baserer selv-verden og selvtilliten hen.
      Forøvig synes jeg hun er knalltøff som tør å stå frem om dette, for gosj så mye pepper hun kommer til å få nå!
      Det possetive i dette,om det finnes noe er vel kanskje at det vil få andre til å stå imot å gjøre det samme? hvem vet..

    21. Amen!!
      Så utrolig bra du skriver dette og TØRR å si imot henne. Tenker det er mange unge jenter (dessverre nok) som følger Isabel, og jeg er derfor redd hun påvirker mange i en veldig stor grad med alt hun fikser på, altså hva slags signal sender hun ut? Derfor er det GODT vi har deg, en blogger som er godt plantet på jorda, og som har erfart operasjon selv, og dermed er mer troverdig i det du sier! At det ikke gjør en lykkelig bare å legge seg under kniven. Folk må jo se at problemet faktisk i størst grad ligger i sitt eget hode!
      Uten å rakke ned, eller være slem, vil jeg si det dessverre er Isabel som har et stort psykisk problem med seg selv (og alle de som opererer nesten ALT ved seg) for det å operere rumpa si har jeg nærmest aldri hørt om i Norge før, og det er jo bare helt ufattelig sykt, vil jeg si. Silikon i puppene og rumpa ser jeg på som litt ulike operasjoner, selvom man skal elske seg uansett hva(!), så kan man faktisk ikke trene seg til større pupper, det kan man jo med rumpa. Så det blir så dumt! Er jo som å veie 200 kg og spise sjokolade hver dag, og si at man ikke er fornøyd med seg selv, og klage over det. Man må faktisk ta tak selv, og ved eksemplet mitt så kan man trene seg slankere ved å gjøre en innsats, og ved det Isabel mener: man kan trene seg til en større og finere rumpe. Men først, MÅ man ta tak i seg selv innvendig, og man må bli klar og frisk i hodet sitt, det er der alt ligger. Hodet kan styre at verdens flateste mage, blir i en sitt hodet sett på som verdens tjukkeste, og det er SYKT, men det er da man må jobbe, og det er en psykisk operasjon (psykolog, tankeendring osv) som vil gjøre en lykkelig, ikke fysiske operasjoner.
      Ble litt langt det her, men er så ufattelig viktig tema, og kjenner jeg kunne skrevet så utrolig mye om det. Men hvertfall: TAKK IGJEN for et fantastisk innlegg som sier sannheten. Du er flott!! <3

    22. Åh, jeg er så enig!
      Selvfølgelig er det opp til hver enkelt hva de gjør med kroppen sin, men det beste er å jobbe med seg selv og godta seg selv for den man er.

    23. kunne ikke vært mer enig. Dette er jo galskap. Ser på det som helt latterlig, teit og meningsløst. Blir nermest irritert og sur.

    24. slankerinna: Du skal ikke føle deg “truffet”, din situasjon er selvfølgelig en helt annen! Så bra at du er blitt fornøyd med puppene dine 😀 Du har gjort en utrolig bra jobb med å ha gått ned 30kg, all grunn til å være stolt 🙂

    25. Helt enig med deg, Tuwa! 🙂
      Jeg har ikke noe imot operasjoner. Sånn som deg for eksempel, så bryr jeg meg ikke om at du har silikonpupper 🙂 Som forresten er veldig fine! Passer kroppen din veldig godt, fordi du har tatt en “normal” og naturlig menge 🙂 Ser det ut som iallefall :))
      Men jeg reagerer litt på jenter som skal operere alt som går ann å operere, og helst få det så stort og unaturlig som mulig 🙁
      Jeg har ikke komplekser med puppene mine, men kunne gjerne tenkt meg en slik mengde som deg, ikke for stort og ikke unaturlig til kroppen! Men kommer nok aldri til å bli noe av, pga prisen på det 😀 haha!

    26. Alt for enig! Blir helt kvalm over hvordan verden har blitt, det å sprøyte ting inn i hele ansiktet og lepper har jo blitt like normalt som å kjøpe nye klær, i tillegg til andre større operasjoner. I noen få tilfeller kan jeg skjønne det, men føler for eksempel at dette med “fillers” rundt omkring i ansiktet nesten har blitt en trend og noe som trekker lesere/følgere. Virker som at mange gjøre slike ting uten å nesten tenke over det, det har blitt null stress.. Synes det er helt sykt hvor unaturlig det har blitt å rett og slett være naturlig, blir lei meg når jeg tenker på det.

    27. Vil hu bli den nye sophie elise eller? ;D Dette er tragisk! Snart støtter blogg.no nye pupper og rumpe osv…

    28. Det her forteller jo bare de som er yngre enn oss at de bare kan operere seg her og der hvis de har komplekser med kroppen sin. – Ikke at de skal være fornøyd med det man faktisk har. Hva slags verden er det vi lever i? Blir helt uvel bare av å tenke på det. Jeg har dårlig selvtillit med kroppen min i perioder jeg også, men herregud skal det være så lett? Skal man ikke jobbe litt hardere for større rompe og strammer mage? Men herregud, jaja det er jo hennes valg men jeg synes ikke man skal lære de som kommer etter oss at man bare kan operere seg for å få litt større rompe eller finere nese, det skal ikke være så lett. Det jeg fikk høre som liten at man skal være fornøyd med det man har, gjelder på en måte ikke lenger. Jeg er veldig dårlig på å forklare, så får ikke helt ut det jeg prøver å si. Men men, det her er utrolig bra skrevet, og jeg kan ikke være mer enig!

    29. Når man hører og leser at folk tar operasjoner i hit og pinne, så kan man ikke komme her og si at folk ikke blir påvirket, hvis noen ser seg selv i speilet og tenker at dem ikke liker nesa si så blir det litt sånn, “jeg kan jo operere den det er ikke så farlig siden den og den har gjort det” og det har blitt så vanlig at det er litt trist, folk har begynt å ta den enklere utveien istedet for å jobbe med seg selv og det problemet som sitter inni! Også er man så misfornøyd og har tenkt å operere seg, så er det lite vits og lage sak ut av det hele!
      Stå på!! Liker det du skriver, er enig med deg:)

    30. Haha, kunne faktisk ikke sagt mæ mer enig. Æ skjønne hvordan hun tenker når hun sier at hun vill “gjøre hennes lille stump større” men ærlig talt… Giirl.
      Du har opperert puppene, tadt fillers og botox. Jeg synes det er bra at du på peker at man skal være glad for en kroppsdel man er fornøyd med ikke skamme seg over en som kunne vært bedre.

    31. HEEEEELT ENIG!! Utrolig tøfft å skrive dette innlegget av deg å jeg kunne ikke vært mer enig. Synes det blir alt for domt å fikse på så mye istedet for å jobbe med seg selv å heller nå sine mål på en sunn måte. Såklart er somregel ting mindre hos en liten person fordi det skal faktisk tilpasse seg den kroppen du har. Slik Isabell skriver på bloggen så tror jeg også at det er psykisk som hun heller må jobbe med istedet for å bruke pengene sine på å se ut som en person hun ikke er. Ble skikkelig matt av å lese innlegget hennes, er så utrolig lei av å bare lese om komplekser og utseende istedet for noge som faktisk er nyttig å lese om. Skikkelig bra skrevet og håper Isabell får en tankevekker. Du virker som en fornuftig jente👏🏻👏🏻

    32. Helt enig med deg!! Jeg vet godt hva det vil si å ha komplekser, og hvis hun virkelig har komplekser med rumpa, kan jeg ikke skjønne at hun klarer å blottlegge den for alle sine blogglesere!

    33. På en måte er jeg helt enig med deg. Tenker det ikke er sunt å operere noe man kan fikse ved hjelp av trening og kosthold. Heller ikke for å kunne vise seg frem på instagram for gutter som man tror bare er interessert i store pupper og botoxlepper.
      Når det kommer til operasjoner man tar for sin egen del, som man kun får fikset ved operasjon, så mener jeg helt klart at det kan hjelpe på både selvtillit og selvbilde. Jeg har hatt et kjempeproblem som jeg har gått og tenkt over siden 7. klasse, og det har virkelig ødelagt selvbildet mitt siden jeg alltid har bekymret meg sånn over det. Nå har jeg operert, og nå er jeg mye mer trygg på meg selv. Jeg bekymrer meg ikke over hva andre tenker om meg mer, og det hjelper veldig på selvbildet. Selvtilliten blir også bedre av at jeg slipper å ha den lille tingen som alltid har vært et stort hinder for meg. Jeg sier ikke at man skal føle man burde endre alt ved seg selv, men når man har så store problemer med noe ved seg selv, og man får det fikset, så er det klart at selvtilliten og selvbildet blir bedre 🙂

    34. Så enig!!! For å bli fornøyd med seg selv må man gjøre jobben psykisk, og ikke operere seg her og der for å endre på det fysiske..

    35. Helt enig med deg! At hun klarer å vise bilder av “den bittelille stumpen” på en blogg som har tusenvis av lesere er et mysterium når det er et kompleks… Jeg vet hvertfall at jeg aldri hadde lagt ut bilder av mine komplekser…🙈 Det viser vel egentlig at hun trenger hjelp til å endre tankegangen sin, for rumpa hennes er jo faktisk finere enn de fleste! 😊 Stå på Tuva, liker bloggmåten din, alltid interessant å se hva du mener om forskjellige ting!

    36. Sofie: Så bra at du er blitt mer trygg på deg selv etter operasjonen! Ikke misforstå meg, om man har et alvorlig kompleks over lang tid ser jeg ikke noe galt i å gjøre noe med det. Jeg tenker bare at man må klare og skille mellom et alvorlig kompleks som går ut over livskvaliteten, og det å bare være misfornøyd og ha lyst til å operere alt som er og være misfornøyd over 🙂

    37. SÅ SANT! Takk Tuva, for ukas mest givende blogginnlegg!
      Tenk om alle skulle operert seg for hver minste ting man var misfornøyd med? Hva slags verden lever vi egentlig i? Av og til skulle jeg ønske at jeg hadde vokst opp for 50 år siden, da kropp bare var noe man hadde og man var som man var. Herregud, tenk hva slags samfunn man skaper for neste generasjon.

    38. Forresten, har scrollet gjennom bloggen din i flere år. Men nå, når du er mer voksen, mer ærlig og mer menneskelig, så leser jeg faktisk innleggene. Du er blitt en av mine favorittblogger 🙂

    39. Definitivt enig i mye av det du sier! Å jobbe med seg selv på egenhånd eller med en psykolog/coach/personlig trener bør så absolutt være første steg. Har man fortsatt alvorlige komplekser det er umulig å forandre på, gjennom mental eller fysisk trening, tror jeg at en operasjon kan hjelpe på selvbildet. Jeg TROR bare, fordi jeg har selv aldri blitt operert, heller aldri diskutert det med noen som har det.
      Er man fornøyd med kroppen sin, dog, og har god selvfølelse og selvtillit, har jeg ekstremt vanskelig for å tro at man ville lagt seg under kniven. Eller bare det å bruke fillere i ansiktet; Botox, restylane and what not. Hvilken grunn har man for å forandre på kroppen sin, hvis man ikke har komplekser, er redd for at andre ikke synes man er bra nok, har lyst til å bli likt?

    40. Kunne seriøst ikke vært mer enig. Heller gjøre det på den rette og sunnere måten, enn å bruke flere tusen for å få rumpa ”litt” større og i verste fall angre fælt senere.

    41. Jeg mener, du sier selv, for å sitere: “Puppene mine var aldri et såkalt ‘kompleks’ ” og “Jeg tok et valg om å operere puppene mine fordi jeg gjerne ville ha litt større pupper, fordi jeg ville føle meg mer komfortabel og feminin med det. ” For meg høres det ut som at du ikke hadde et alvorlig kompleks for størrelsen på brystene dine, men at du kanskje bare er “mindre fornøyd med” (noe jeg ikke tror er sant, da ville du nok ikke gått så langt som å oprerere dem). Samtidig sier du også: “Jeg tenker bare at man må klare og skille mellom et alvorlig kompleks som går ut over livskvaliteten, og det å bare være misfornøyd…”. Føler du er litt selvmotsigende. MEN, som sagt, så er jeg veldig enig i mye av det du sier, og jeg synes i alle fall du er nydelig! Prøver bare å forstå hva det er du mener, kanskje jeg misforsto?

    42. AMEN! Jeg er så enig med deg 🙂
      Jeg ble mamma for 8 måneder siden og jeg har faktisk gått for mye ned i vekt etterpå slik at jeg har fått alvorlige mangler og er ikke like sterk og i god form som før. Og andre stresser med at de skal se sånn og sånn ut, så tenker jeg bare at så lenge jeg klarer å jobbe meg opp igjen til en kropp som hjelper meg med å være en sterk og sunn mamma så er jeg fornøyd. For det er faktisk det viktigste! At vi får til det vi vil med kroppene våre, og er sunne og friske 😀
      Takk for innlegget<3

    43. AMEN TO THAT! Syns det er ekstremt komisk at isabel som konstaterte i introvideoen sin på paradise at både håret, vippene og puppene var naturlig, og rett etter paradise, blir nesten alle disse tingene fake. Vippeextentions er selvfølgelig null stress, har hatt det selv og det var FANTASTISK. Er også noe annet å operere puppene, det forstår jeg også. Men det virket som at hun brydde seg om å være så naturlig som mulig og at hun var stolt av det, noe jeg syns var bra! Syns derfor det er latterlig at hun nå, når hun plutselig har litt mer penger, skal fikse på den minste feilen hun finner. Hva skjedde med “alt er naturlig”? Og rumpa, for guds skyld, av alle ting. Noe du faktisk kan forbedre nesten gratis, bare du gidder. Hun hadde følt seg så mye bedre og stolt dersom hun hadde trent og jobbet hardt for en rumpa hun vil ha. Fælt å si det, men hun burde være flau over å velge den letteste utveien. Hva blir det neste? Strammere lår? Mer definerte legger?
      Nå må jeg avslutte før det går helt over stokk og stein, poenget mitt er hvertfall at jeg er helt enig med deg! 😀 GO GIRL

    44. 👏🏻 man må jo bli mye mer stolt og fornøyd med en rumpe du klarer og trene og bygge opp selv, enn den kjappe løsningen, legge seg under kniven…

    45. Enig med deg. Men tror egentlig ikke hun kommer til å gjøre det, at hun bare skriver det for å få oppmerksomhet og klikk. Dessverre fikk det den reaksjonen hun ønsket da hun ligger på toppen av lista i dag. Dette kommer hun til å melke i lang lang tid.

    46. Åh, TAKK Tuva 😊 I love You! Deler ditt syn på dette dagsaktuelle og viktige temaet 🙂

    47. AMEN!!!! Takk. Så fint å lese det fra ei som faktisk har tatt en operasjon selv.
      Jeg tror helt ærlig man må jobbe med tankegangen sin. Hvis ikke dette bare er et heidundranes PR-stunt for å tjene enda mer penger.

    48. Åh, jeg savnet et slikt innlegg! Veldig enig i det du skriver, og syns det er bra å se noen så høyt oppe i bloggverden snakke ´tilbake´ om jeg kan kalle det for det. Du er så dyktig, og jeg elsker hvordan du tør å skrive om ting som er litt tabu å snakke om! Stå på Tuva, jeg heier på deg, og har gjort det siden før du var på topplisten! 😀
      For et par år tilbake trente jeg hele tiden, og hadde derfor etterhvert bygget meg en veldig snasen bakdel, om jeg kan si det selv. Men på den tiden så tenkte jeg ikke stort over det, jeg syns selv jeg bare hadde litt for mye fett her og der. Jeg husker til og med at jeg så meg selv i speilet og tenkte ´den rumpen, den er litt stor?´. Etter rundt to år på samme treningssenter sluttet jeg helt med trening pga diverse personlige problemer. Etterhvert som ´rumpefokuset´ på instagram, skolen osv ble større, og også naturligvis for min del og, først DA la jeg merke til hvor fin rumpe jeg HADDE hatt. Rumpen min hadde selvsagt blitt flatere ettersom jeg hadde sluttet å trene, men jeg klarte liksom aldri å komme meg på treningssenteret igjen. Jeg har nå forsøkt i over ett år, men jeg syns det er så forferdelig vanskelig i og med at jeg på en måte starter på bunn. Jeg syns og det er så vanskelig å finne nye morsomme øvelser, da jeg har brukt det samme treningsprogrammet over altfor lang tid..
      Litt avsporing her, men det jeg lurer på er vel strengt tatt om du kan skrive dine treningsprogram om du har noen? Både nye og gamle 🙂 Og gjerne hvordan mat man bør spise for å bygge en bra rumpe? Jeg har ikke råd til PT, og jeg syns det står så utrolig mye forskjellig om mat og kosthold på nettet, så jeg blir helt forvirret.. Jeg syns du har en så flott markert kropp, og syns innleggene dine om trening har vært veldig inspirerende!

    49. Jeg skrev nettopp en trøstende kommentar på innlegget hennes om at hun gjør som hun vil, og at det at folk sier “hun bør oppsøke psykolog på grunn av unormalt mange komplekser” er teit å si. Selvfølgelig, alle kan ha godt av psykolog på grunn av det ene og andre, men som jeg sa i kommentaren: gjennomsnittlig tror jeg alle har like mange komplekser, forskjellen er bare at noen gjør noe med det. I kommentaren til henne ble det kun vinklet som at “noen gjør noe med det = operasjoner”, men selvsagt, “noen gjør noe med det = endrer selvbildet fra innsiden” er jo hundre ganger bedre. Men folk er forskjellige, noen klarer å jobbe med seg selv, mens andre tar snarveier, som i bunn og grunn ikke hjelper 100%. Jeg har selv fikset på puppene, og jeg angrer ikke. I motsetning til deg så trodde jeg at de var svaret på et bedre liv. Kanskje ikke tiden før jeg gjorde det, men tankene om silikon startet allerede da jeg var 15 og var “den eneste jenta i klassen uten pupper”, hehe. Så gikk årene, og da jeg var rundt 19-20 bestemte jeg meg for å være fornøyd med de små jeg hadde, og jeg klarte det faktisk. Pupper var ikke viktig for meg lenger, men plutselig fikk jeg et godt tilbud og tenkte at jeg skulle operere meg likevel, bare for å føle meg mer kvinnelig. Jeg er tross alt bare 1,54 høy, hadde null tits og følte meg ofte som en liten gutt. Så jeg er glad jeg gjorde det. Dette ble en rotete kommentar. Poenget mitt er i hvert fall at det å jobbe med innsiden og tankegang er selvfølgelig ALLTID det beste, men at de som velger å operere seg har mine blessings 🙂

    50. ….er du lat, men også dum om du går til legen for å forstørre baken. Hva er feil med å være fornøyd med hvordan man er født?

    51. AMEEEN! Altså, silikonpupper i mine øyner er faktisk greit å gjøre fordi pupper er noe man ikke kan gjøre noe med akkurat, er man født med småe pupper kan man ikke trene de noe større akkurat med mindre man legger på seg.. men rumpa, som kjæresten din sier – kom deg på trening. Rumpen kan man forstørre ved trening hvis man trener RIKTIG. Hun har gått på idrettslinja og blabla men hvor lenge siden var ikke det? Tydeligvis har hun ikke trent nok i det siste fordi hun er L-A-T. Jeg har henne på snapchat og alt hun gjør er å spise, reise, sitte på mobilen hele tiden og klager over sine rynker ++. Hun er lat og har aldri prøvd seg skikkelig fordi en ordentlig fin rumpe får man ikke etter 1 uke på trening akkurat.

    52. det er mye mulig du innbiller deg at din egen “boob-job” hadde en annen indre motivasjon. Men uten ytre påvirkning hadde heller ikek du brydde deg det spøtt om de puppene du hadde fra før. Så dette er i beste fall et selvbedrag. Det er godt mulgi hennes “ass-job” er mere ytre motivert. Men det blir bare spekulasjon og antakelse. Egentlig snakker vi to sider av samme sak.
      Men, det er én viktig forskjell. Puppene får man ikke til å gjøre noe med. De er stort sett som de er og vil bare bli en anelse større om man legger på seg (blir feit). Det forandrer ikke fasongen. Rumpa derimot, kan man i en ganske stor utstrekning påvirke selv. Gjennom trening. Det er riktig. men selv her vil det være genetisk betinging som setter begrensninger for hvor stor den kan bli og og hvilken fasong den får.
      Så da er vi tilbake til, boob-job og ass-job, same shit!

    53. Hva feiler det folk i dag?? Er sjokkert over samfunnet jeg er en del av. Større pupper, større rumpe, fettsuging, restylane osv osv. Dagens generasjon med blogger, instagram og Facebook har gjort folk dummere. Alle søker oppmerksomhet og jenter “prostituerer” seg for å få mest mulig klikk. Er så lei trut-munn bilder og puppe/rumpe bilder at jeg vil spy. Folk har ELENDIG selvtillit og oppmerksomhetsbehov. Tenker dere ikke på de stakkars ungene som skal vokse opp i dette tragiske samfunnet??
      Sosiale medier er bare søppel!!

    54. Jeg har et spørsmål. Jeg er 17 år, er ikke spesielt tjukk, men puppene mine henger veldig. Har du noen tips til å få de strammere uten å gjøre noe kosmetisk?

    55. Anonym: Hei! Vanskelig for meg å svare deg på det. Trening kan stramme opp og gjøre en forskjell, men det spørs jo hvor “mye” de henger. Om dette er noe som virkelig plager deg ville jeg ha snakket med fastlegen i første omgang! Lykke til 🙂

    56. Nå ble jeg seriøst glad Tuva! Hva skjer med verden! Bygg opp selvtilliten og ta med kroppen i samme slengen 😀

    57. Tuva, Tuva, Tuva…
      Jeg hadde en nydelig rumpe helt fram til jeg i 2014 fødte mitt første barn som 24-åring og endte opp med å veie 43kg istedenfor mine vanlige 58kg. Rumpa mi ble født i samme slengen som ungen. Jeg har trent på meg 8(!!) kg ren muskelmasse siden den tid, men bakenden er like flat og liten. Formen har blitt penere, men ellers er det et sørgelig kapittel.
      Kroppen min er nydelig, stram, sexy og gjennomtrent, men rumpa er som en dårlig eltet bolledeig. Så latskap er ikke alltid tilfellet. Ville bare poengtere det, kanskje du synser og mener litt mindre i hytt og pine neste gang 🙂

    58. Jeg er hjerteoperert et par ganger og har da et tilsvarende arr over hele brystkassen. Det har i tillegg blitt mye større av et par mislykkede forsøk av å fjerne det. Første operasjon var som 14 åring (krisealder) som da gjorde at jeg gjemte arret bak klær/skjerf. Jeg dro ikke på stranden i redsel for kommentarer og blikk. Dette kaller jeg et kompleks. Et mindre kompleks men stort nok for meg ! Men etter mange runder med meg selv og ikke minst god støtte fra familie og venner så tør jeg faktisk og vise meg i bikini. Tok meg 10år fra operasjon til første dag på stranden men fy flate for en frihet det var når jeg lærte meg å være stolt av min kropp ! Der jeg vil frem til med dette innlegget er som du skriver i innlegget er at det er innen i fra jobben starter, ikke med en operasjon. Ble glad når jeg leste ditt innlegg ! Det er blitt for “normalt” å hive seg under kniven ved første tanke. En klapp for deg 👏🏼

    59. Jeg ser virkelig ikke hvorfor det er så inn med stor rumpe! Selv har jeg stor og spretten rumpe og får høre det heeeele tiden, men jeg er virkelig ikke fornøyd med den selvom mange sier de ønsker sånn selv. Jeg misunner de som har små rumper som ikke tar så mye oppmerksomhet. Hvis det er noe jeg vurderer å gjøre så er det å forminske den for å slippe å høre alle kommentarer om den. Hilsen lei jente

    60. Herregud så bra skrevet!!! Blir så provosert av Isabell, og noen ganger lurer jeg på om hun skriver det faktisk fordi hun vil provosere. Gikk selv idrettslinja og vet at trening lønner seg – ALLTID.

    61. Komplekser er ikke komplekser slik det en gang var. Skulle tro komplekser var komplekser i den grad at man prøver å “sjule” det man ikke er fornøyd med. Den gang ei. Er man misfornøyd med rumpa i dag, så tar man likevel bilder av den i hytt og pine og poster i vei på blogg og instagram. Ironisk som bare det. Synes du skriver kjempebra, Tuva! Helt enig med deg! Og ja, hvis man trener over lang tid – går “all in” for det, men fortsatt har flat rumpe, så har man ikke gjort en god nok jobb! Ferdig med den saken. Husk at kostholdet også er alfa omega for å få en stram og fin rumpe – ikke bare øvelsene man gjør på trening!!

    62. Så lenge du har operert puppene dine har du vel ikke så mye du skulle sagt. synes Isabell er drøy, men det er jammen du også som gidder dømme andre når du selv har både fylt lepper og bryst.

    63. Du gjorde det ikke for å få et bedre selvbilde? Men du gjorde det for å føle deg mer komfortabel og feminin? Definer et selvbilde for meg. Idiot

    64. Kan ikke folk bare slutte å bry sæ om ka alle andre gjør med kroppen sin? Det at Isabell velge å operere ræva har vell ingen innvirkning på dagen dokkers, håpe æ?
      Folk må nu få lov til å prøve å gjøre livet sitt bedre på sin EGEN måte, uten å få slengt i trynet at det de gjør e feil

    65. AMEN!! 🙌🏻 jeg ble mildt sagt sjokkert da jeg leste det innlegget hennes før i dag. Er greit nok at man har sine syn på seg selv, og jeg skjønner ikke minst jenter med små pupper feks vil legge seg under kniven for og føle seg mer kvinnelig osv, for og være helt flatbrøsta når man er voksen er sikkert ikke så morro tror jeg, så den skjønner jeg hos jenter som sliter med det og kanskje vil ha litt større fordeler,heh. Rart forklart,men håper du skjønner meningen min.
      Men når jeg leste isabell sitt i dag, så skrev hun jo også at hun hadde prøvd trening, men ikke fikk no større rompe, så måtte jeg lexD for spiser man riktig og trener så er ikke det noe problem✌🏻️ Men det jeg tror også med innlegget hennes, er at hun har nå de siste dagene detti lenger ned på blogglista, så jeg har egt sittet og ventet på ett nytt “skrikomoppmerksomhet” innlegg for og komme seg opp igjen på toppen. Så tror egt hele greia er bare for oppmerksomheten sin skyld: p og er det sant, så er det sykt, så som du sier, så burde hun bruke pengene på psykolog og kanskje noen pt timer i stede enn oprasjoner: p

    66. Jeg liker både deg og bloggen din Tuva, så ikke ta dette på feil måte. Men jeg er faktisk mer skuffet over innlegget ditt, enn Isabell sitt. Jeg fant bloggen hennes, og ble overrasket hvor lite provoserende innlegget hennes var. Selv om veldig mange er mot kosmetiske operasjoner, hadde jeg aldri trodd at du ville dedikere et helt innlegg hvor det eneste du gjør er å henge ut noen andre som ønsker å operere seg.
      Isabell har visst endret på puppene og leppene sine til nå, har ikke du gjort akkurat det samme? Hvordan får du deg til å skrive at dine grunner til å legge deg under kniven er bedre enn hennes, bare fordi du har bedre selvtillit? Følte frem til nå at du var en person som ikke var så rask på å dømme folk du ser på som dårligere enn deg selv. Dette er jo nesten absurd. Jeg syntes du veldig lett kunne vinklet innlegget mye mer mot hvor viktig det er å ha et godt selvbilde FØR du eventuelt opererer deg, enn å nesten kun fokusere på hvor dum og teit hun andre bloggere er som vil ta en operasjon til.
      (Jeg syntes at dine neste innlegg er mye bedre, dog merkelig aggressiv mot operasjoner. Kan det komme av at du angrer på dine egne?)

    67. Hei Tuva! Jeg er den som aldri komenterer blogginnlegg, men dette innlegget her fortjener så mye ros! Jeg er så enig med deg, skulle ønske flere delte ditt syn.
      Stå på! Trenger slike som deg i bloggverden.

    68. Nå må dere andre andre bloggere speak up!!! For det hun gale kjerringa der fronter ER ikke normalt !!!! Få hun vekk fra blogg.no!!!!

    69. ^Du over her.. Håper virkelig at du tuller nå? Dumt å kommentere noe du overhodet ikke har peiling på. Les deg opp, og så kan du kommentere på nytt

    70. Jeg er enig med deg!! Det virker som noen oppererer seg før de i det hele tatt gidder å trene, det blir helt feil i mine øyne. Jeg er egentlig veldig imot plastisk kirurgi, med mindre det er helt nødvendig, noe det egentlig aldri er?

    71. Kjære Tuva! Jeg må først si at jeg har fulgt bloggen din i mange år og jeg digger deg 🙂 Kult at du tar opp dette temaet!
      Når det er sagt: Jeg blir helt gal av all denne reklameringen/anbefalingen/delingen av restylane, botox, silikon etc. dere bloggere forer unge (og gamle) jenter med – samtidig som “dere” påstår at det ikke påvirker. Jeg synes faktisk ikke silikon (og alt annet unaturlig) er så mye bedre å dele enn denne “rumpefyllingen”, for alt dette er jo med på å påvirke! Det er en ting å ta det selv, men det provoserer meg at “dere” må skrive om det hele tiden. Etter min mening er det ikke det at folk tar det (enten det er silikon, rumpeløft eller restylane) som er det største problemet, men at det skal gjøres så forbanna åpent og “ok”. (Når jeg skriver “dere” mener jeg bloggere generelt – det er ikke nødvendigvis rettet mot deg).
      Må til slutt bare ta med en setning som fikk meg til å reagere fra da du nettopp hadde fylt leppene: “Nå mangler det bare vippeextension (og selvbruning) så ser jeg ut som et menneske igjen!” Er det virkelig sånn det har blitt? At man må ha restylane, vippeextensions og selvbruning for å se normal ut… Herregud, det er jenter ned i 10 års alderen som leser og påvirkes av dette. Som sagt: Gjør hva dere vil med kroppene deres, men hold det heller for dere selv og ikke vær med på å øke presset og “normalisere” alle disse unødvendige inngrepene.
      Dette er ikke ment negativt til deg, ville bare dele noen tanker! Uansett: tenk litt over det 🙂

    72. Jeg er kjempe enig med deg Tuva! Tror folk misforstår poenget ditt.. Det synes jeg er litt trist. Du er åpen om silikon, fillings og vipper, Det er menneskelig å føle seg pen! Du har vett nok i hode til å forstå at ikke alt trengs å opereres på og løftet på, fylt på osv… Jeg digger deg! Takk for et bra innlegg!

    73. Er ikke rart rumpa ikke blir større, når man ikke spiser maten sin!! Bygge muskler = overskudd mat. Jenter spiser jo ikke lenger dessverre.

    74. Jævlig bra innlegg!
      Jeg har operert brystene mine til en størrelse og form som jeg synes er perfekte til min kropp. Det måtte gjøres for det var ett så stort kompleks i alt for mange år som gikk ut over veldig masse. Føler meg mye bedre og selvitlliten er blitt en god del bedre! MEN, jeg har også små komplekser som alle andre har. Men ikke fader altså at jeg legger meg under kniven en gang til når det er bare småtterier som plager meg. Da lever jeg heller med det. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg