SLIK FIKK JEG JOBBEN

Jeg får ofte spørsmål om jobben min i kommentarfeltet, på facebook og mail om jobben min, og spørsmålene handler ofte om hvordan jeg fikk jobben. Siden det virker som mange lurer på dette, tar jeg det opp i plenum i eget innlegg sånn at alle som lurer får svar. Tydeligvis mange som er interesserte i å jobbe på sykehjem, og det skjønner jeg godt på grunn av flere årsaker, men det er også en perfekt ekstrajobb for studenter som kun har mulighet til å jobbe seint eller i helger.

Hva jobber jeg egentlig med?
– Jeg jobber som assistent på sykehjem og av og til på dagsenter. På sykehjemmet har de ansatte den daglige omsorgen for eldre som ikke kan bo for seg selv lengre av forskjellig årsaker. I min stilling som assistent gjør jeg det meste utenom å gi medisin (man kan ta medisinkurs men det har ikke jeg gjort). Jobben innebærer mye stell og matlaging, og det kan til tider være mye stress for å rekke over alt. Mens dagsenteret er et aktivitetstilbud for eldre på dagtid. Der møtes man for å være sosial, spille bingo, ha trim og spise middag sammen med andre, og da er det i hovedsak eldre som bor alene som ønsker å være sosial som kommer dit. Veldig hyggelig og koselig! Man jobber på to helt forskjellige måter, på dagsenteret og på sykehjemmet. 

Hvordan fikk jeg jobben?
– Jeg var “heldig” og fikk jobb kjapt! Sendte søknad og CV på mail rundt til sikkert 10 forskjellige sykehjem i området en kveld, og morgenen etter fikk jeg telefon fra arbeidsgiveren min. Fikk høre at jeg hadde en “sprek” og interessant søknad, og det var gøy å høre siden jeg hadde lagt ned mye tid i søknaden min. Det lønner seg alltid! Jeg ble invitert til intervju kjapt etter, og da fikk jeg jobben. 

Forventet aldri at det skulle være så “enkelt” å bare sende mail og få svar, forberedte meg egentlig på at jeg ble nødt til å dra fysisk rundt til de forskjellige sykehjemmene for å få svar. Det kan nok anbefales å gjøre for da viser du at du gjør en innsats for å få jobben, i tillegg til at arbeidsgiveren får et klarere bildet på hvem du er og ser at du er “skikket” for jobben. Sjansene er nok større da for å få jobb! Av alle de mailene jeg sendte fikk jeg nemlig kun svar fra to, men jobb fikk jeg heldigvis selv om. Om du er ufaglært, som meg, stiller du selvfølgelig sterkere om du har litt erfaring innenfor helse fra før av. Jeg har jobbet med funksjonshemmede tidligere, og det spilte meg nok ett pluss. 

Hvilket sykehjem jobber jeg på?
– Dèt spørsmålet har jeg også fått, men det vil jeg ikke å svare på. Jobber i Trondheim kommune 🙂 

Håper dette var til hjelp for dere som ønsker å jobbe som assistent på sykehjem eller i helsevesenet? Spør bare om det er noe mer du lurer på ♥

20 kommentarer
    1. _Vil_ ikke svare på hvilket sykehjem du jobber på? Det har du faktisk ikke lov til å si, så det var jo flaks at du ikke ville si det!!!

    2. Ano Nym: Selvfølgelig har jeg lov å si hvor jeg jobber. Har jeg da ikke lov å fortelle vennene mine hvor jeg jobber, mener du? Taushetsplikt handler nok ikke om HVOR jeg jobber.

    3. Heheh må bare påpeke en liten glipp her, “spilte meg nok et stort puss” er uttrykket som du har byttet ut med “pluss” og betyr å bli lurt eller ikke forstå! 😊

    4. Hva slags bakgrunn har du for denne jobben? typ linje på vgs, fag man må bestå i for å kunne bli det osv

    5. Til dere som spør: Man trenger ikke noen slags utdanning for å ha en deltidsjobb på sykehjem, gamlehjem o.l.

    6. Administrering av medisiner er ikke noe hvilken som helst pleieassistent kan utføre. I henhold til Lovens forskrift om legemiddelhåndtering er det kun helsepersonell med tilstrekkelig fag-kompetanse som kan håndtere legemidler. Derfor er det som regel kun fagfolk som administrerer medisiner på sykehjem, men kan selvfølgelig være unntak, samt forskjell fra de forskjellige sykehjemmene og kommunene.
      Prosedyrer som sårstell, kateterisering, sondeernæring, stomistell, osv er også arbeidsoppgaver som krever tilstrekkelig med fagkompetanse. Det er vikitg å være bevisst på egne arbeidsoppgaver, og ikke påta deg oppgaver ut over din formelle eller reelle kompetanse. Det er forskjell på arbeidsoppgavene til assistenter, hjelpepleiere, sykepleiere og leger.
      Vanlige arbeidsoppgaver for assistenter på sykehjem består blant annet av stell, matlaging, mate beboere som ikke klarer å spise selv, bistand ved aktiviteter, kontakt med pårørende, dokumentasjon, følge beoere til tannlegen, sykehus, osv,

    7. Ano Nym:Selvsagt har man lov å si hvilket sykehjem man jobber på, men er ikke sikkert arbeidsgiver syns det er populært på en blogg 🙂
      Alle kan få jobb på sykehjem. Har man ikke relevant utdannelse kan man får jobb som assistent/pleiemedarbeider, men får da stortsett kun fast jobb i helger og går som regel som ringevikar i ukedagene, noe som gir lite forutsigbarhet ifh. Til lønn og arbeidstider.
      For de som vil utdanne seg til å jobbe på sykehjem/hjemmesykepleie/bofellesskap/ sykehus o.l. Kan man ta fagbrev på vgs. Som helsefagarbeider eller gå på høyskole og bli sykepleier/vernepleier(v. Pleiere jobber stort sett i bofellesskap med psykisk utviklingshemmede eller psykiatri)
      En ting som er sikkert med helsevesenet er at det trengs flere folk i fremtiden, så utdanner man seg er en sikret jobb uansett hvor i landet en er. Men det er vanskelig å få 100% fast jobb og lønnen burde vært høyere for helsefagarbeiderne og sykepleierne med tanke på turnusjobbing og at det kan være en tung jobb.

    8. kan du legge ut din søknad? føler de alltid blir så uekte og slik skoler vil du skal skrive de. At alle søknader som kommer inn liksom er helt like…

    9. Til Bettina. Alle kan faktisk gi legemidler etter å ha vært igjennom og bestått legemiddelkurs og etter å ha fått intern opplæring på arbeidsplassen så der tok du feil. Dosering osv krever høyere utdannelse og kan kun utføres av sykepleier, vernepleier osv. Hilsen Sykepleier 🙂

    10. Det er nok forskjellige fra arbeidsplass til arbeidsplass om hvem som får lov og ikke… Der jeg jobber nå må man være fagarbeider med bestått kurs for å dele ut medisin. Tidligere har jeg jobbet på plasser der assistenter m/kurs deler ut medisin og jeg har jobbet en plass der kun vernepleier/sykepleier delte ut medisin. Det Bettina skriver er ikke feil, og det ser man når man leser hele kommentaren hennes. 🙂

    11. En slik jobb kunne jeg gjerne tenkt meg selv! Men studerer du i tillegg eller jobber du “kun” på dette gamlehjemmet? Jeg studerer i Trondheim, men har veldig lyst til å jobbe med dette på deltid etter skoletid eller de dagene jeg ikke har skole 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg