JEG ER SÅ STRESSA

Hei! Jeg gråt nettopp til læreren min (ja sånn irriterende elev er jeg..) i frustrasjon på grunn av eksamenen jeg har om litt over en uke, og det var bare ett av mine total break down jeg har hatt hittil. Som dere skjønner er jeg utrolig stresset over historieeksamen, at jeg ikke klarer å fokusere på annet.

Jeg føler jeg leser og leser, så og si helt forgjeves, for ingenting vil klistre seg fast mellom ørene mine. Føler meg dum og ubrukelig som ikke mestrer stoffet, og ser for meg at jeg står der som en stum idiot foran sensor neste mandag. Heldigvis har jeg en fantastisk historielærer som fikk roet nervene mine litt, og sammen lagde vi en plan. Kan virkelig anbefale Harald som historielærer på Sonans i Trondheim, om du har tenkt å ta opp historie. Han kan den syke kunsten ved å gjøre historiefaget interessant. Blir liksom ikke SÅ kjipt å ta opp historie igjen (om jeg stryker..) når jeg vet det er han som underviser.

Oppdaterer inn i mellom når det passer, men som dere skjønner så har dette nervevraket nok med å lese historie de neste 10 dagene. Får komme sterkere tilbake da <3

31 kommentarer
    1. Hei. Jeg har selv tatt to fag på sonans i Trondheim i 2010. Kjempebra skole, med flinke lærere:) Jeg håper du klarer å stresse ned litt før eksamen, det er kjedelig å gå rundt å være så stresset. Lykke til!
      Besøk gjerne min interiørblogg som jeg driver her i Nederland. Homeinholland.blogg.no

    2. Off, jeg vet åssen du har det, og det er ikke en behagelig situasjon, akkurat.. masse masse lykke til på eksamen! <3

    3. Heihei!
      Huff, kjenner meg veldig igjen.. Stay strong, snart er du ferdig og gud så deilig det kommer til å bli når du endelig kan si at god damn, I made it! Et lite tips fra meg til deg er å se på dokumentarer/snutter fra ulike emner på youtube, og notere underveis! Sliter selv med å få med meg stoffet når jeg leser i lærebøkene, men dette hjalp i hvert fall meg mye under sisteåret på vgs 🙂
      Masse lykke til på eksamen!

    4. Hei!
      Jeg har også hatt historieeksamen, et lite tips fra meg er å lage tema-ark(typ tankekart med stikkord) til hvert av kapitlene, det er jo VELDIG MYE stoff og dette gir litt bedre oversikt:)
      Lykke til!

    5. Anbefaler deg å lage puggekort/notecards! Da blir du eksponert for stoffet på mange måter; når du leser, når du skriver kortene og når du øver på dem 😀 lag spørsmål/halvferdige setninger på ene siden og svaret/resten på andre! Funker fett 😊😊

    6. Skjønner at du har mye å tenke på, men hadde satt megastor pris på om du kunne svart på mailen min!
      Lykke til på eksamen.

    7. Du er sterk og flink. Historie er et tungt stoff. Stå på ! Jeg hørte forresten på radio i dag at regjeringen kanskje skulle få igjennom at elever som går opp til eksamen skal få 1 år på seg til å lese, istedenfor 48 timer. Det gjaldt vel første omgang elever som begynner 1. kl videregående. Men sikkert andre også.
      Lykke til !

    8. Tuva, kan du sjekke om pensum boka di ligger ute som lydbok? Det hjalp meg utrolig mye å gå tur og høre på pensum. Jeg er en sånn som heller ikke klarer å få med meg ting jeg leser, men å gå rundt og høre på det mens jeg vasket opp, sminket meg osv hjalp veldig.

    9. vet akkurat hvordan du har det Tuva! Føler det på samme måte med matte.. Stå på, jeg heier på deg <3

    10. Jeg tok historie på Sonans i Trondheim i fjor! Jeg anbefaler det, som tidligere nevnt her, å lage en oversikt over alt fra hvert kapittel. Viktige datoer osv. Da har du en komplett oversikt når du trekker temaet ditt, og du slipper å bruke de 30 minuttene på å stresse med å finne fram i boka. 🙂 Lykke til! Du nailer dette.

    11. Anbefaler deg å ta fri fra å lese DAGEN, ja faktisk, før eksamen. Slapp av og ta livet litt med ro. Det du ikke har lært dagen før eksamen, det kommer du heller ikke til å lære deg akkurat da! Masse lykke til Tuva.

    12. et lite tips kan være å prøve andre studieteknikker enn å bare lese stoffet perm til perm. Det funker ihvertfall veldig dårlig for meg. Jeg brukte disse teknikkene for å gå fra 3,4 til 5,5 i snitt;
      -skumles gjennom hvert kapittel. Ta for deg kapittel 1 feks, så ser du på overskrifter, eventuelle infobokser ved siden av, og om det er noen spørsmål i kapittelet. Se om du kan svare på spørsmålene utfyllende.
      -etterpå, kan du lese kapitlene nøyere. Les 1 eller 2 sider om gangen, og gjenfortell det du har lest. Jeg gjorde det til meg selv, men du kan også ha noen andre. Ikke se i boka, bare fortell utifra det du husker.¨
      -etter hvert kapittel pleide jeg å skrive ned en konklusjon av kapittelet. Få med selve temaet i kapittelet, viktige personer og hendelser osv.
      -siden det er historie, er det ofte årstall involvert. Det blir mye stress å huske hvert eksakte årstall. Men husker man århundret er det mye lettere å plassere informasjon i forhold til epoker, revolusjoner osv. Jeg tegnet opp en tidslinje i kladdeboka med århundrene vi hadde om i boka, feks 1000 e.Kr til 1900. Så kan du skrive på forskjellige lapper hvilke tema dere har, og noen litt mer spesifikke. Feks svartedauden, når Christofer Columbus oppdaget Amerika, første OL, andre verdenskrig osv.
      – jeg gjorde det samme når det gjaldt geografi. Da skrev jeg ut et verdenskart og plasserte hendelser der de fant sted.
      Håper dette hjelper, vet selv hvor jævlig det er å føle at man ikke kan stoffet, særlig før en så stor evaluering.

    13. Søk opp “profnick” på Youtube. Han forteller godt om hver epoke og gir deg en god oversikt over de viktigeste hendelsene!

    14. Hei! Går selv VG3 no med historie, og anbefale på det sterkeste å sjekk ut nettsida te boka Portal, der e det powerpointa som oppsummere stoffet veldig oversiktlig! Lykke te.

    15. Gå inn på youtube-kanalen “CrashCourse” og se på videoene om world history, han har gode formuleringer og greie oversikter over de største temaene i den historieboka (utenom Norges historie i etterkrigstida selvfølgelig). Ellers er det alltid lurt å sette opp alle store begivenhet etter underliggende årsaker og utløsende årsaker til hvorfor det skjedde og konsekvensene av det. Lykke til 😉

    16. Anbefaler deg å studere et årsstudium i hva som helst før du tar opp fag! Får mye bedre lesevaner, og når man er vant til å ha fem forskjellige bøker i hvert av de fire forskjellige fagene et semester, virker en liten historiebok på femhundre sider kjempekoselig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg